Дані конспекти уроків можна використати при узагальненні та систематизації знань учнів по темі "Множення та ділення раціональних чисел". У даній розробці подано історичну довідку про від'ємні числа, використано різні форми роботи
Загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів с.Липини
6 к л а с
М Н О Ж Е Н Н Я
РАЦІОНАЛЬНИХ ЧИСЕЛ
2010
МНОЖЕННЯ РАЦІОНАЛЬНИХ ЧИСЕЛ
МЕТА УРОКУ:
Формувати знання, вміння і навички учнів множити раціональні числа, розвивати знання про додатні і від’ємні числа, вміння працювати в групах, виховувати інтерес до знань, старанність, культуру математичної мови та письма.
ХІД УРОКУ
І. Організаційний момент
ІІ. Мотивація навчальної діяльності
Розпочати урок хочу із висловлювання відомого французького математика Рене Декарта: «Коли замолоду мені доводилося чути про деякі вмілі висновки винахідливого автора, я намагався їх відтворити самостійно, не читаючи цього автора. Поступово я став помічати, що користуюся при цьому певними правилами».
Тож попрацюємо над деякими завданнями самостійно, але при цьому обов’язково не забувати використовувати правила з даної теми.
ІІІ. Оголошення теми і мети уроку
Сьогодні ми на уроці продовжимо дізнаватися більше про раціональні числа, будемо виконувати дії над раціональними числами, які уже вивчили.
Давайте пригадаємо, які числа називають раціональними?
Історична довідка( повідомлення учениці).
Перша згадка про від’ємні числа з’явилася в Китаї в І ст. до н.е. в зв’язку з розв’язуванням рівнянь. Оскільки в ті часи знаків «плюс» і «мінус» ще не було, то від’ємні числа, на відміну від додатних, зображували іншим кольором. Додатними числами позначали майно, наявні гроші, прибуток. Їм раділи і зображували червоним кольором, від’ємними числами позначали борг, збиток і зображали їх чорним кольором.
У 17 ст. французький математик Рене Декарт у відомій книзі «Геометрія» зобразив від’ємні числа за допомогою монорейкової дороги. «Монос» слово грецьке і означає «один». Отже, монорейкова дорога – дорога з однією рейкою, як лінійка. Але на лінійці відкладено лише додатні числа (праворуч від нуля). А на монорейковій дорозі, крім того, ліворуч від нуля відкладають від’ємні числа.
Від’ємні числа важко проникали в математику. Німецькі релігійні фанатики називали їх «числами від сатани», «породженням диявола». Німецький математик М.Штіфель називав від’ємні числа «абсурдними», бо «все в них навпаки».
Італійський математик Джон Кардано при розв’язуванні рівнянь користувався від’ємними числами, але називав їх «фіктивними».
ІУ. Актуалізація опорних знань
Основою математики є правила та формули.
Експрес-опитування (у письмовій формі).
«Хоч слова «так» і «ні» короткі –
все ж вони вимагають серйозних роздумів»
ПІФАГОР
1
Дати відповіді на запитання – передбачається «так» чи «ні».
А зараз обміняємося зошитами для взаємоперевірки. Я зачитую правильні відповіді, а ви, якщо відповідь правильна, ставите «плюс», якщо ні – «мінус».
Переходимо до наступного завдання «Знайди помилку». На дошці записані вирази з помилками, треба їх віднайти.
Самостійна робота Бліц-розслідування
Самостійна робота з наступним взаємоконтролем і взаємодопомогою.
Правильні відповіді закодовано буквами, дешифратор дає відповідь розслідуваного слова.
2
ДЕШИФРАТОР СЛІВ
- 12 |
Л |
- а - 27 |
У |
- 20 |
М |
- 9 + а |
Д |
- 0,5 |
Ь |
- 4
|
О |
3
А зараз проведемо математичну зарядку.
Вимоги до зарядки: діти заплющують очі; вчитель зачитує твердження; якщо висловлювання правильне – учні повинні підняти руки вгору, якщо неправильне – простягти уперед. Учитель для себе фіксує прізвища тих учнів, які припустилися помилки, щоб пізніше провести корекцію знань із цих питань.
ТВЕРДЖЕННЯ
Робота з підручником
№ 1206 (задача)
І спосіб
1) 70+75 = 145(км)- проїхали разом за 1 год.
2) 145*1,5 = 217,5(км) – проїхали разом за 1,5 год.
3) 420 – 217,5 = 202,5 (км)
ІІ спосіб
Відповідь: Через 1,5 год. відстань між автомобілями буде 202,5 км.
№ 1208 Обчислити зручним способом
а) 76*63 + 76*18 + 76*9 = 76*( 63+18+9 ) 76*90 = 6840
Підсумок уроку, оцінювання роботи учнів на уроці.
Пояснення домашнього завдання
ЛІТЕРАТУРА:
Кравчук В., Янченко Г. Математика. 6 клас. – Тернопіль: Підручники і посібники, 2014.
Журнал «Математика в школах України»
Ензельт О.П. Уроки математики у 6 класі. – Тернопіль: Підручники і посібники,2007.
4