ВИКОНАННЯ МАЛЮНКІВ НА ТЕМУ:
«НОВОБУДОВИ НАШИХ МІСТ І СІЛ»
(Серія уроків)
Навчально-виховна мета: виховання патріотизму, спостережливості за оточуючим життям та удосконалення умінь відтворювати за спостереженням міські або сільські пейзажі та промислові об'єкти; вироблення композиційних звичок емоційного зображення пейзажу, свідомого користуванння законами лінійної та повітряної перспективи, кольоровою мовою.
Обладнання, навчально-наочні посібники: планети, акварельні (чи гуашеві) фарби, пензлі, відра та баночки для води, ганчірочки для вижимання пензлів; репродукції картин з різним рівнем лінії горизонту; кращі зразки дитячих малюнків попередніх років; видошукачі.
Урок 1
Організаційна частина
Урок (як попередньо-тренувальний) доцільно присвятити розвиткові зорової пам'яті учнів, спостережливості, вироблення композиційних навичок при зображенні архітектурних єктів. Це завдання має конкурсний характер, і діти виконують його при максимальній активізації зорової пам'яті, творчому застосуванні знань лінійної перспективи.
Учитель заздалегідь сам чи за допомогою учнів виготовля для всього класу паперові видошукачі (невеликі аркушики па перу з отвором 3Х4,5 см).
На початку уроку (або краще на перерві) учні здають підписані домашні роботи.
Теоретична частина
Після організаційної частини учитель роздає класні роботи з стислою мотивацією оцінок, окремі з них демонструючи перед класом.
Після цього всі учні, нічого не беручи з собою, шикуються в кабінеті по два, і вчитель оголошує мету і завдання уроку.
— Сьогодні, діти, ми перевіримо свою зорову пам'ять і навички зображення будівель у перспективі (в основі майже у всіх будинків є форма прямокутного паралелепіпеда).
Учні організовано виходять на подвір'я школи чи вулиці, учитель показує об'єкт, який вони, уважно роздивившись, відтворять у своїх рисунках-начерках. Щоб легше визначити композицію зображуваного об'єкта на аркуші паперу, діти використовують одержані видошукачі, змінюючи свою точку зору: віддаляючи чи наближуючи видошукач до ока. На спостереження за визначеним об'єктом дається п'ять хвилин. Учитель нагадує, що учні як під час спостереження, так і при виконанні рисунка-начерка повинні йти від найбільших величин до деталей.
Насамперед визначаються пропорції всього зображуваного об'єкта (найчастіше це буде фасад школи чи якогось сусіднього будинку),
потім уточнюються пропорції окремих частин, кількість поверхів,
форма дверей, вікон,
характер даху і т. п.
Начерк безпосередньо на місці спостереження ніхто не робить.
Практична робота
Повернувшись організовано в кабінет, учні до кінця уроку відтворюють побачене, практично перевіряючи свою зорову і м'ять, знання законів лінійної перспективи та вміння сприйняти пропорції і характер зображуваного об'єкта.
Підписані роботи здаються учителеві для перевірки та виставляння оцінки.
Домашнє завдання
Виготовити на наступний урок кожному учневі видошукач.
Урок 2
Організаційна частина
Наступний урок розпочинається з лаконічної характеристикою рисунків-начерків за спостереженням, оголошення оцінок.
Актуалізація знань
Далі, не оголошуючи теми, учитель починає бесіду про грандіозний розмах мирного будівництва в нашій країні.
Учитель запитує, які найбільші новобудови нашої Вітчизни останніх років знають учні. Окремі із задоволенням розкажуть про ті новобудови, на яких їм довелося побувати.
— А тепер погляньмо, діти, навколо,— говорить учителі на наші міста і села, де ми з вами живемо і навчаємося, звичайно бачите, як з кожним роком з'являється все більше і більше новобудов, упорядковуються площі і сквери, будуються нові заводи і магазини і школи.
Тепер ваше завдання буде таке: мовою малюнка розповісти про ті найсуттєвіші зміни за останній час у нашому рідному селі. Малювати ви будете тільки те, що вам найбільше подобається. Самою композицією, виразом облич, рухів людей, кольоровою гамою ви повинні передати свої почуття, настрої.
Практична робота
Далі учитель розповідає
про послідовність виконання завдання,
вирішення композиційної побудови (роль лінії горизонту та точки зору),
основні закони лінійної перспективи,
вказує на технічні прийоми акварельного живопису, роль колориту і т. д., демонструючи репродукції картин видатних майстрів живопису, а також кращі малюнки дітей на цю тему попередніх років.
Особливо слід звернути увагу на творчий підхід до виконання завдання. Діти повинні не механічно відтворювати в своїх малюнках побачене, а зображувати тільки найголовніше, характерне.
Можна навіть проявити деяку творчість. Наприклад, зайві і непотрібні деталі опустити зовсім, дофантазувати якусь машину, якої в даний момент тут немає чи знаходиться далі, або наблизити до новобудови для зіставлення якусь стару будівлю, що має бути знесена, а насправді знаходиться десь у іншому місці і т. п.
Якщо є потреба, учитель на дошці схематично показує, які можливі варіанти композиційного вирішення даного завдання.
Підсумок
В кінці уроку дається завдання: піти на місце об'єкта зображення, обрати найбільш вигідну точку зору і зробити 2—З начерки (можливі варіанти) невеликого формату, які потім будуть взяті за основу для майбутнього малюнка. Перед цим найкраще обійти об'єкт з усіх можливих боків і подивитися на нього через видошукач.
Урок 3
Організаційна частина
Наступний урок розпочинається переглядом ескізів. Проходячи між рядами парт, учитель визначає найбільш вдалі, дає поради щодо удосконалення композиції, сюжету.
Практична робота
Кращі чи уточнені ескізи діти кладуть в основу свого малюнка і до кінця уроку працюють над виконанням лінійного рисунка під акварель (чи гуаш).
Учитель стежить за ходом роботи.
Гумкою по можливості учні зовсім не користуються.
Підсумок
В кінці уроку дається завдання легенько промити дома малюнок чистою водою (ватним тампоном чи пензлем) і просушити його.
Домашнє завдання
На наступний урок взяти все необхідне приладдя для роботи аквареллю чи гуашшю (на вибір учня).
Урок 4
Організаційна частина
Заздалегідь чергові учні під керівництвом учителя розставляють на кожну парту планшети, баночки з водою, чисту воду та відро для виливання брудної води.
Практична робота
На уроці робота виконується в кольорі.
Якщо вчитель бачить, що більшість учнів ще не має достатніх навичок роботи акварельними фарбами, він практично на аркуші паперу, прикріпленому до дошки, демонструє різні способи: лесування, «а ля прима», «по-сирому».
Найбільш поширеною помилкою дітей є те, що, не маючи досвіду, вони, часто мажуть напівсухим пензликом по сухому паперу, в той же час, як вся принадність акварельної техніки в її вологості. А тому пензлик повинен бути завжди до краю насиченим розведеною фарбою, тоді вона ніби заливає відповідні площини чи місця соковитими мазками.
Підсумок уроку
Під кінець уроку учні прибирають свої робочі місця
В зв'язку з тим, що роботи сирі, їх розкладають на столах чи підлозі для просихання.
Окремим учням, які не встигли закінчити роботи і бажають її довести до завершеності, мо жна дозволити закінчити дома.
Домашнє завдання
Керуючись уже набутим досвідом, виконати малюнок у кольорі — «Дім, в якому я живу».
ВИКОНАННЯ МАЛЮНКІВ НА ТЕМУ:
«НОВОБУДОВИ НАШИХ МІСТ І СІЛ»
(Серія уроків)
Навчально-виховна мета: виховання патріотизму, спостережливості за оточуючим життям та удосконалення умінь відтворювати за спостереженням міські або сільські пейзажі та промислові об'єкти; вироблення композиційних звичок емоційного зображення пейзажу, свідомого користуванння законами лінійної та повітряної перспективи, кольоровою мовою.
Обладнання, навчально-наочні посібники: планети, акварельні (чи гуашеві) фарби, пензлі, відра та баночки для води, ганчірочки для вижимання пензлів; репродукції картин з різним рівнем лінії горизонту; кращі зразки дитячих малюнків попередніх років; видошукачі.
Урок 1
Організаційна частина
Урок (як попередньо-тренувальний) доцільно присвятити розвиткові зорової пам'яті учнів, спостережливості, вироблення композиційних навичок при зображенні архітектурних єктів. Це завдання має конкурсний характер, і діти виконують його при максимальній активізації зорової пам'яті, творчому застосуванні знань лінійної перспективи.
Учитель заздалегідь сам чи за допомогою учнів виготовля для всього класу паперові видошукачі (невеликі аркушики па перу з отвором 3Х4,5 см).
На початку уроку (або краще на перерві) учні здають підписані домашні роботи.
Теоретична частина
Після організаційної частини учитель роздає класні роботи з стислою мотивацією оцінок, окремі з них демонструючи перед класом.
Після цього всі учні, нічого не беручи з собою, шикуються в кабінеті по два, і вчитель оголошує мету і завдання уроку.
— Сьогодні, діти, ми перевіримо свою зорову пам'ять і навички зображення будівель у перспективі (в основі майже у всіх будинків є форма прямокутного паралелепіпеда).
Учні організовано виходять на подвір'я школи чи вулиці, учитель показує об'єкт, який вони, уважно роздивившись, відтворять у своїх рисунках-начерках. Щоб легше визначити композицію зображуваного об'єкта на аркуші паперу, діти використовують одержані видошукачі, змінюючи свою точку зору: віддаляючи чи наближуючи видошукач до ока. На спостереження за визначеним об'єктом дається п'ять хвилин. Учитель нагадує, що учні як під час спостереження, так і при виконанні рисунка-начерка повинні йти від найбільших величин до деталей.
Начерк безпосередньо на місці спостереження ніхто не робить.
Практична робота
Повернувшись організовано в кабінет, учні до кінця уроку відтворюють побачене, практично перевіряючи свою зорову і м'ять, знання законів лінійної перспективи та вміння сприйняти пропорції і характер зображуваного об'єкта.
Підписані роботи здаються учителеві для перевірки та виставляння оцінки.
Домашнє завдання
Виготовити на наступний урок кожному учневі видошукач.
Урок 2
Організаційна частина
Наступний урок розпочинається з лаконічної характеристикою рисунків-начерків за спостереженням, оголошення оцінок.
Актуалізація знань
Далі, не оголошуючи теми, учитель починає бесіду про грандіозний розмах мирного будівництва в нашій країні.
Учитель запитує, які найбільші новобудови нашої Вітчизни останніх років знають учні. Окремі із задоволенням розкажуть про ті новобудови, на яких їм довелося побувати.
— А тепер погляньмо, діти, навколо,— говорить учителі на наші міста і села, де ми з вами живемо і навчаємося, звичайно бачите, як з кожним роком з'являється все більше і більше новобудов, упорядковуються площі і сквери, будуються нові заводи і магазини і школи.
Тепер ваше завдання буде таке: мовою малюнка розповісти про ті найсуттєвіші зміни за останній час у нашому рідному селі. Малювати ви будете тільки те, що вам найбільше подобається. Самою композицією, виразом облич, рухів людей, кольоровою гамою ви повинні передати свої почуття, настрої.
Практична робота
Далі учитель розповідає
вказує на технічні прийоми акварельного живопису, роль колориту і т. д., демонструючи репродукції картин видатних майстрів живопису, а також кращі малюнки дітей на цю тему попередніх років.
Особливо слід звернути увагу на творчий підхід до виконання завдання. Діти повинні не механічно відтворювати в своїх малюнках побачене, а зображувати тільки найголовніше, характерне.
Можна навіть проявити деяку творчість. Наприклад, зайві і непотрібні деталі опустити зовсім, дофантазувати якусь машину, якої в даний момент тут немає чи знаходиться далі, або наблизити до новобудови для зіставлення якусь стару будівлю, що має бути знесена, а насправді знаходиться десь у іншому місці і т. п.
Якщо є потреба, учитель на дошці схематично показує, які можливі варіанти композиційного вирішення даного завдання.
Підсумок
В кінці уроку дається завдання: піти на місце об'єкта зображення, обрати найбільш вигідну точку зору і зробити 2—З начерки (можливі варіанти) невеликого формату, які потім будуть взяті за основу для майбутнього малюнка. Перед цим найкраще обійти об'єкт з усіх можливих боків і подивитися на нього через видошукач.
Урок 3
Організаційна частина
Наступний урок розпочинається переглядом ескізів. Проходячи між рядами парт, учитель визначає найбільш вдалі, дає поради щодо удосконалення композиції, сюжету.
Практична робота
Кращі чи уточнені ескізи діти кладуть в основу свого малюнка і до кінця уроку працюють над виконанням лінійного рисунка під акварель (чи гуаш).
Учитель стежить за ходом роботи.
Гумкою по можливості учні зовсім не користуються.
Підсумок
В кінці уроку дається завдання легенько промити дома малюнок чистою водою (ватним тампоном чи пензлем) і просушити його.
Домашнє завдання
На наступний урок взяти все необхідне приладдя для роботи аквареллю чи гуашшю (на вибір учня).
Урок 4
Організаційна частина
Заздалегідь чергові учні під керівництвом учителя розставляють на кожну парту планшети, баночки з водою, чисту воду та відро для виливання брудної води.
Практична робота
На уроці робота виконується в кольорі.
Якщо вчитель бачить, що більшість учнів ще не має достатніх навичок роботи акварельними фарбами, він практично на аркуші паперу, прикріпленому до дошки, демонструє різні способи: лесування, «а ля прима», «по-сирому».
Найбільш поширеною помилкою дітей є те, що, не маючи досвіду, вони, часто мажуть напівсухим пензликом по сухому паперу, в той же час, як вся принадність акварельної техніки в її вологості. А тому пензлик повинен бути завжди до краю насиченим розведеною фарбою, тоді вона ніби заливає відповідні площини чи місця соковитими мазками.
Підсумок уроку
Під кінець уроку учні прибирають свої робочі місця
В зв'язку з тим, що роботи сирі, їх розкладають на столах чи підлозі для просихання.
Окремим учням, які не встигли закінчити роботи і бажають її довести до завершеності, мо жна дозволити закінчити дома.
Домашнє завдання
Керуючись уже набутим досвідом, виконати малюнок у кольорі — «Дім, в якому я живу».