УРОК 3
Тема уроку: Віконце у мистецтво
Мета уроку: формувати ключові компетентності: загальнокультурна компетентність: усвідомлення ролі музичного мистецтва в житті людини; міжпредметна естетична компетентність: визначення взаємозв’язку музики з іншими видами мистецтва; предметна компетентність: — зацікавити учнів уроками музики, ознайомити з поняттям мелодія, дати знання про різновиди мелодій; — розвивати вміння учнів уважно слухати музику та висловлювати власні музичні враження від прослуханого твору, створювати музичний супровід до пісні, виконавську майстерність; — виховувати любов до музики, до природи, інтерес до слухання класичної музики та виконання дитячих пісень українських композиторів.
Тип уроку: комбінований, урок поглиблення теми.
Обладнання: музичний інструмент, програвач, мультимедійна дошка, ілюстрації до музичного твору та пісні або мультимедійна презентація, інструменти шумового оркестру, портрети композитора В.Косенка та автора пісні Н.Май.
Основні поняття для засвоєння: мелодія, різновиди мелодій.
Твори, що вивчаються на уроці: В.Косенко. «Дощик»; Н.Май. «Кап-кап-кап».
ХІД УРОКУ
- Вхід у клас під звучання пісні Н.Май. «Кап-кап-кап». - Музичне привітання.
Сьогодні на уроці я розраховую на вашу підтримку й допомогу. Кожному з вас хочу побажати успіху і гарного настрою, адже ми познайомимося з різними видами мелодій, розучимо нову пісню і послухаємо красиву музику.
Це мелодія — основа музики, в якій є задум композитора. Музичні звуки поєднуються у фрази. Музичні фрази об’єднуються в речення. А речення створюють мелодію. Так створюється музичний твір. Ось така музична мова, тільки замість слів у неї музичні звуки.
– Як ви гадаєте, які бувають мелодії?
Розгляньте зображені лінії. Які мелодії вони нагадують? Для багатьох людей дощ під час спеки є справжнім другом. І це стосується не тільки людей чи тваринок, адже він дарує свою вологу квітам, травам, допомагає одягати землю в різнокольоровий килим, а люди без нього не зберуть багатий урожай. Прослухайте твір уже знайомого нам українського композитора Віктора Косенка «Дощик» і скажіть, які образи намалювала ваша уява під музику.
(В.Косенко. «Дощик» - слухання).
- Який дощик зобразив композитор: теплий чи холодний, лагідний чи непривітний?
- Чи змінюється характер музики протягом твору?
Теплий весняний дощик, під яким так люблять гратися діти – ловити веселі дощові краплинки і дивитись на кумедні бульбашки в калюжах, - їхню радість, веселий настрій змалював В.Косенко в своїй п’єсі. Легкі звуки падають, немов дзвінку прозорі крапельки, що зливаються у рухливі струмочки мелодій. Далі музика стає повільнішою – це ніби пісенька, яку співають діти. Закінчується п’єса повторенням мелодії, що звучала на початку.
Прочитайте слова. Назвіть ті з них, якими можна описати прослухану мелодію:
плавна переривчаста кружляюча стрибкоподібна
Ми слухали музику дощика. Пропоную заспівати про нього поспівку. (Розучування поспівки «Кап-кап»)
Кап- кап- кап до- щик.
За- спі- вай, до- щик.
Дощик теплий та ласкавий Поливає квіти й трави. І вмиває кущ калини, Що росте біля хатини. До теми дощика звертаються багато композиторів. Так знайома нам Н.Май написала для дітей пісеньку про літній дощик. Послухайте її.
(Н.Май. «Кап-кап-кап» - слухання). (Розучування тексту пісні, мелодії по фразах. Виконання І куплету з музичним супроводом).
Спробуйте заспівати пісню, одночасно плескаючи в долоні. Назвіть кольори, якими можна намалювати веселий дощик.
Мелодія може рухатися вгору і вниз або ж залишатися на одній висоті.
– Який настрій мають ваші улюблені мелодії? – Яка музика звучала на уроці? – Що вам найбільше сподобалося?