Матеріали з використання елементів критичного та креативного мислення допоможе вчителям трудового навчання та технології при підготовці до уроків у 5, 8 та 10 класі. Матеріали можуть бути використані у класах, що не мають поділу. Бажаю успіхів!
Учитель трудового навчання та технології
навчально – виховного комплексу №9
м. Хмельницького
Штельмах Світлана Юліанівна,
спеціаліст вищої категорії, старший учитель
Використання елементів критичного та креативного мислення на уроках трудового навчання та технології
Кожний урок трудового навчання та технології містить використання елементів критичного та креативного мислення. Адже, учень чи учениця має вже певний багаж знань та життєвий досвід виходу із різних ситуацій, а також планує свої дії відповідно до її вирішення.
Це можна прослідкувати на наступних прикладах:
Урок у 5 класі
Тема уроку: Види конструкційних матеріалів. Матеріали для виготовлення аплікації.
У молодшій школі на уроках праці учні працювали із папером та картоном, нитками та тканиною. Це все і є конструкційними матеріалами.
Учні знають, що світ людей створив світ речей. І усі речі, які нас оточують, виготовлені із матеріалів.
Із захватом учні пригадують, як вибирали будівельні матеріали герої казки «Троє поросят»: будиночки виготовлені із соломи та хмизу, не витримали випробувань. Це сталося тому, що при спорудженні будинку не було враховано головну вимогу до матеріалу – міцність. Таку властивість має каміння. Крім каміння, до міцних матеріалів можна віднести метали і деревину. Так, для виготовлення перших літальних апаратів використовували деревину (фанеру), але подальший розвиток авіаційної техніки привів до застосувань металів.
Отже, знання про конструкційні матеріали стали глибшими. Тепер учні відносять до найпоширеніших конструкційних матеріалів: папір, пластмасу, тканину, скло, деревину, метал.
Наприкінці уроку для закріплення нових знань перед класом ставиться проблемне завдання: «Чи можна виготовити стіл із тканини чи паперу?».
Застосовуючи знання отримані на уроці, їх відповідь була такою: « З тканини столи не виготовляють. Він буде не міцний, не буде тримати форму. З паперу можна виготовити, але це буде скоріш за все макет, а не виріб і на практиці він слугувати на буде.
Для виготовлення стола доцільно використати деревину, пластмасу. В деяких випадках можна використати скло – для кришки, і метал - для ніжок».
Урок у 8 класі
У 8 класі під час роботи над проектом «Технологія виготовлення швейних виробів» (виготовлення спідниці), я пропоную дівчатам пофантазувати. Учениці залучаються до роботи над міні – проектом «Спідниця про яку я мрію».
Під час виконання проекту кожна з дівчат отримує завдання:
Робота над міні – проектом проходить цікаво та творчо.
Наприкінці уроку кожна учениця представляє власну модель спідниці.
модель 1 модель 2
Модель 3 модель 4
Всі роботи заслуговують на увагу, адже кожна дівчина мала змогу виступити у ролі дизайнера одягу.
Майбутні дизайнери
Під час показу моделей
Традиційними у нашому закладі є покази моделей, на яких дівчата демонструють власноруч виготовлений одяг.
Хто знає, може саме робота над таким проектом справить враження на дівчину і в подальшому вплине на вибір її професії.
Урок технології у 10 класі
На уроках технології учні 10 класу працюють над проектом « Технологія виготовлення декоративної вази» (модуль «Дизайн предметів інтер’єру»).
Сьогодні у всьому світі стало надзвичайно модно прикрашати свій будинок, кімнату чи офіс різноманітними чи стилізованими речами виготовленими власноруч.
Такий напрямок у перетворювальній діяльності людини називається хендмейд (ручна робота).
Учні досліджували технології оздоблення скляних виробів: кольорування, декупаж, плетіння з газетної лози, оздоблення шкірою, шпагатом та шнурівкою, штучними квітами, мереживом, кавовими зернами.
На основі розглянутої інформації учні визначили тему проекту: «Декорування пляшки за допомогою джутової нитки».
Для виконання роботи були дібрані відповідні матеріали (скляна пляшка, джутова нитка) та інструменти (ножиці), метод з’єднання – клейовий.
У роботі над проектом брали участь три групи учнів:
- перша група запропонувала клейовий метод з’єднання за допомогою клею ПВА (він виявився дуже трудомістким, потрібен певний час для того, щоб джутова нитка висохла, але основний його недолік – брудні руки);
- друга група запропонувала клейовий метод з’єднання за допомогою термо клею та клейового пістолету (він виявився трудомістким та дорогим, необхідні додаткові кошти на клей і наявність клейового пістолету, що утруднювало виконання роботи);
Таким чином, креативність мислення в даному прикладі полягає в тому, що кожна група самостійно шукала свій шлях у вирішені поставленого завдання, а критичність мислення полягає в тому, що маючи декілька варіантів досягнення своєї мети, ми можемо зважити всі переваги та недоліки і обрати найефективніший спосіб.
Отже, застосування елементів критичного та креативного мислення на уроках трудового навчання та технології сприяє розвитку творчих здібностей, неординарного мислення учнів та може вплинути на майбутній вибір улюбленої справи. Адже, для когось – це самовираження, для когось - просто відпочинок, а для когось – це стиль життя.