Смикова Ірина Сергіївна
учитель І категорії з англійської мови
Комунальної установи Сумської загальноосвітньої школи
І-ІІІ ступенів №23 м.Суми, Сумської області
Використання ігрових форм на уроці англійської мови в початкових класах
Постановка проблеми. Процес інтеграції української освіти в європейський освітній простір зумовлює необхідність критичного осмислення процесу викладання в сучасній школі та пошуку нових форм, методів і прийомів навчання. Основні завдання освіти ХХІ ст. спрямовані не лише на здобуття знань, але й на вміння застосовувати їх на практиці, на розвиток творчого потенціалу особистості молодшого школяра з урахуванням вікових та особистісних якостей. На уроці англійської мови особливе місце займають технології, які забезпечують активну участь кожного учня, стимулюють до спілкування. Одним із дієвих засобів розвитку активності учнів та формування інтересу до навчання поряд з іншими методами та прийомами, які використовуються на уроках, є ігрова діяльність. Використовуючи гру як засіб навчання на уроці англійської мови, можна активізувати учнів, зосередити їх увагу та спонукати до розумової праці. Крім того, гра знайомить дітей з мовним світом країни, сприяє формуванню комунікативних навичок та розвитку пізнавального інтересу до вивчення іноземної мови. За допомогою гри розвивається інтерес до іноземної мови та відбувається перше зіткнення з мовним світом іншої країни. Гра допомагає е зосередити увагу учнів, залучити їх до активної роботи. Це пов'язано з психологічними особливостями дитячого організму. Використання розвиваючих ігор надає можливість активно мислити, розширювати творчі здібності під час виконання завдань, розвивати здібності, закладені в дитині від природи. Тому питaння oргaнiзaцiї ігрової дiяльнocтi мoлoдших шкoлярiв нa урoкaх aнглійcькoї мови є нaдзвичaйнo актуальним. Аналіз останніх досліджень і публікацій свідчить про те, що проблема ігрової діяльності школярів завжди привертала увагу багатьох вчених, педагогів та методистів. Значний внесок у теорію та практику ігрових технологій внесли К. Ушинський, В. Сухомлинський, А. Макаренко, Ш. Амонашвілі, Д. Ельконін. Дослідження в галузі застосування ігор на уроках іноземної мови у початковій школі здійснювали Н. Бібік, О. Близнюк, Л. Врублевська, Т. Гавінська, С. Ніколаєва Т. Олійник, Л. Панова, О. Федрикова, Т. Шкваріна та ін. Проте питання ефективності ігор у процесі формування іншомовної комунікативної компетенції у молодших школярів на уроках англійської мови потребує подальшого вивчення.
Метою статті є розкрити суть гри та показати її ефективність у процесі навчання англійської мови у початковій школі.
Виклад основного матеріалу. Про навчальну роль гри відомо давно. Гра виховує, навчає, розважає, соціалізує. В. Сухомлинський говорив: «Без гри немає і не може бути повноцінного розумового розвитку. Гра – це величезне світле вікно, через яке в духовний світ дитини вливається живлющий потік уявлень, понять про навколишній світ. Гра – це іскра, що запалює вогник допитливості» [2, с. 95]. Гра є найсильнішим мотивом у процесі оволодіння учнями англійською мовою, адже вона створює позитивне сприйняття та формує подальше ставлення школяра до мови, яка вивчається. Оскільки у дітей швидко зникає інтерес до завдань, які для них є занадто складними, важливо враховувати вікові особливості та розумові здібності школярів. Адже за допомогою ігор класичне «зубріння» граматичного матеріалу чи лексичних одиниць перетворюється у захопливе дійство. Ігри захоплюють дитячу увагу, спонукають їх до самовдосконалення. Як стверджувала Т. Шкваріна, сам факт, що гра пробуджує інтерес і активність дітей, дає їм можливість проявити себе в цікавій для них діяльності, сприяє більш швидкому і надійному запам’ятовуванню іншомовних слів та речень [3, с. 23]. У сучасній методиці існує чимало визначень поняття «гра». Розглянемо декілька з них:
• вільна форма діяльності дітей, яка пізнає, вивчає навколишній світ, відкриває широкий простір для особистої творчості, активності, самопізнання, самовираження;
• практика розвитку; діти грають тому, що розвиваються, а розвиваються, тому, що грають;
• основна сфера розвитку дітей, у ній розв’язуються проблеми відносин між дітьми, набуття досвіду взаємовідносин між людьми в майбутньому [1, с. 4]. Отже, як видно з вищезазначеного у всіх визначеннях спільним є те, що гра – це розвиток. Коли дитина грається вона безсумнівно розвивається, набуває соціального досвіду (адже гра – це не тільки спілкування учня з учителем, але з іншими дітьми), що є необхідною умовою становлення свідомої особистості. За допомогою ігор вона вчиться працювати в команді, поважати та прислухатися до думок інших, щиро радіти перемозі та гідно приймати поразку. За Д.Б. Ельконіним, ігри виконують такі функції: розважальну (це основна функція гри – розважити, надихнути, розбудити інтерес); комунікативну (освоєння діалектики спілкування); функцію самореалізації в грі як полігоні людської практики; терапевтичну (подолання різних труднощів, що виникають в інших видах життєдіяльності); діагностичну (виявлення відхилень від нормативної поведінки, самопізнання в процесі гри); функцію корекції (внесення позитивних змін у структуру особистісних показників); функцію міжнаціональної комунікації (засвоєння єдиних для всіх людей соціально-культурних цінностей); функцію соціалізації (включення в систему суспільних відносин) [4, с. 96].
Відповідно до вищеперерахованих функцій можемо стверджувати, що ігрова діяльність є провідною в практиці викладання англійської мови у початкових класах. Ігри формують у школярів позитивні якості особистості, зміцнюють позицію учня у колективі, сприяють його всебічному розвитку та самовдосконаленню.
Для молодших школярів провідною діяльністю являється саме гра, тому, на нашу думку, використання ігор на уроках англійської мови є надзвичайно важливим явищем. Гра – охоплює всі види мовленнєвої діяльності: аудіювання, говоріння, читання, письмо. Це свідчить про те, що вона сприяє досягненню високої результативності навчання. Також великий плюс використання ігор на уроках англійської мови в тому, що під час їх проведення можна використовувати різні форми роботи, наприклад, учасники гри можуть працювати індивідуально, в парах, малих групах, командах, тощо. Рольові ігри, які є невід'ємною частиною комунікативної методики навчання іноземних мов, дозволяють моделювати в класі ситуації іншомовного спілкування. Кожен учень виступає у запропонованій йому ролі і вирішує певні завдання спілкування, виходячи з його мети, ситуації, обставин комунікації, власних намірів і намірів однокласників, взаємовідносин між ними і ролей, які виконують усі учасники спілкування [5, c.3]. За допомогою гри добре опрацьовується вимова, активізується лексичний і граматичний матеріал, розвиваються навички аудіювання, усного мовлення.
Зазначимо, що ігрова діяльність посильна для учнів з різними рівнями навчальної успішності. Захоплюючись нестандартними формами роботи, діти не помічають, що вчаться, пізнають, запам’ятовують нове, орієнтуються в надзвичайних ситуаціях, поповнюють запас уявлень, поняття, розвивають фантазію. Навіть найбільш пасивні учні беруть участь у нестандартних змаганнях з великим бажанням, оскільки тут він може проявити свою винахідливість, кмітливість та нестандартний хід мислення. Усвідомлення того, що завдання гри посильні для учня і дають йому однакові шанси на перемогу, допомагають йому долати сором’язливість, формують впевненість у процесі спілкування англійською мовою та мотивують до подальшого вивчення. Таким чином, результати навчання покращуються, а мовний матеріал засвоюється ефективніше.
Аналіз науково-методичних джерел дозволяє нам зробити висновок, що використання гри на уроці у початковій школі сприятиме формуванню у молодших школярів міцних знань з англійської мови. При цьому необхідно дотримуватись певних умов та рекомендацій: 1. Чітко та конкретно формулювати мету кожного уроку, вибирати відповідну гру, яка допомагатиме розв’язати поставлені завдання уроку. 2. Систематично використовувати навчальні ігри, урізноманітнювати та ускладнювати їх в міру формування в учнів навичок та удосконалення умінь. 3. При виборі гри враховувати її мету, вік учнів, на який вона розрахована, можливості поступового її ускладнення та лексичного наповнення. 4. Не затрачати багато часу на пояснення умов гри, приступати до її проведення тільки після того, як всі учні зрозуміють зміст та правила гри. 5. Враховувати інтереси та потреби учнів. 6. Здійснювати індивідуальний підхід та пам’ятати про суб’єкт – суб’єктні відносини між учнем та учителем. 7. Залучати всіх учнів до навчально-ігрової діяльності, незалежно від рівня знань. 8. Мотивувати учнів, демонструючи цікаві методи навчання англійської мови, зацікавлювати грою, як засобом навчання. 9. Оцінювати діяльність учнів, а не особистість. 10. Створювати позитивний емоційний фон навчання за допомогою гри, опосередковано впливати на хід і результати діяльності учнів. 11. Використовувати ігрові ситуації під час формування і удосконалення навичок діалогічного мовлення. 12. Використовувати ігрові елементи на уроках англійської мови для розвитку творчості молодших школярів та критичного мислення.
Отже, гра є основним видом діяльності дитини в молодшому шкільному віці. Це - ефективний засіб для розвитку інтересу до вивчення іноземної мови, що допомагає сформувати мовну та мовленнєву компетенції учнів початкової школи. Гра на уроці значно полегшує навчальний процес, наповнює його цікавим змістом, дає широкі можливості для практичного застосування вивченого матеріалу. В умовах гри формується характер дитини, відбувається її підготовка до комунікативної взаємодії. Важливо врахувати, що успішність використання ігрової ситуації на уроці буде залежати від чіткої організації, залучення всіх учнів до гри та систематичності її проведення. Вважаємо, що такий підхід сприятиме підвищенню навчальної активності школярів молодшого шкільного віку.
Список використаних джерел
1. Козак А.М. Використання гри на уроках іноземної мови / А.М. Козак // Англійська мова та література. – 2011. – № 14(312). – С. 4-6.
5. Сухомлинський В.О. Серце віддаю дітям / Сухомлинський В.О. // Вибрані твори: в 5-ти т. – Т. 3. – К.: Рад. школа, 1977. – 670 с.
3. Шкваріна Т.М. Англійська мова для дітей : програма, метод. реком. / Т.М. Шкваріна. – К.: Шк. світ, 2008. – 112 с.