Ігри на уроках.. це міцний стимул у навчанні, різнобічна і сильна мотивація; перевірений засіб активізації пізнавальної діяльності, що оптимізує процеси сприйняття, мислення, пам’яті, уяви тощо; сприяє розв’язанню освітніх, розвивальних та виховних задач; виконує розважальну, комунікативну, самореалізуючу, діагностичну функції.
Гра “Герой, дата, подія”У грі бере участь увесь клас. Ведучий проходить повз учасників гри, що сидять, як звичайно, за портами, і просить одного з них назвати героя, іншого — дату, а третього — подію. Перший учень називає ім'я героя, наступний учасник — дату, пов'язану з цим героєм, а третій — відповідну подію.
Відповідь1. Геродот2. Демократія-(від грецького demos – народ і cratos-влада)-форма організації суспільства, що характеризується участю народу в управлінні державою і особистою свободою громадян.3. Оратор – від латинського -"говорю« той, хто виголошує промову, а також людина, яка володіє даром красномовства.4. Аристократія – (від грецького аристос –найкращий кратос – влада) – привелійований прошарок населення, котрий мав виняткові права, переваги та можливості порівняно з іншими верствами суспільства.
Калейдоскоп мистецтва. Учитель демонструє твори мистецтва певної країни, а учні називають ці твори, дають коротку історичну довідку про кожний твір, вказуючи, коли та в якій країні їх було створено. Наприклад, учням демонструються єгипетські піраміди, висячі сади Семіраміди, скіфська золота пектораль, трипільська кераміка та ін.
Історичний диктант5 класІсторія України. Знайомство з історією. Наука історія вивчає…До яких джерел належить літопис…Володимир охрестив Русь у 988р. У якому столітті це відбулося…Хронологія вивчає…5. В архівах зберігають…6. До яких історичних джерел належить казки, пісні, легенди, билини…7. Нумізматика вивчає…8. Головний елемент сучасного Державного Герба України…9. Наука, яка вивчає культуру, побут та звичаї народу…10. Наука, що вивчає герби…11. Які основні одиниці виміру історичного часу…12. Вікентій Хвойка – це…
Гра "Реставратор "Реставруй пошкоджений історичний текст, у якому бракує слів, дат певних фраз. Спустошливі набіги татар спонукали козаків до відповіді. На початку ________ століття козацькі походи проти _____________ стали особливо _________ . Саме тому ті часи історики називають добою г_______ _________ . Найвдалішим вважають похід на центр невільничої торгівлі Криму – місто _________. Та найбільше примножила славу козацтва перемога польсько-козацького війська біля міста ___________ , що на Буковині, у ______ році. Довідка: 1616 р., 1621 р, Хотин, Кафа, Туреччина, героїчні походи , 17
Хто це був?В знак перемоги на вратах Царграду. Цей князь Великий щит свій прикував,Та вигідну угоду, русичам на радість, Зі славним імператором Візантії уклав. Олег"Оце даю церкві оцій святої Богородиці від себе і від моїх городів десяту частину"Володимир Великий на користь Десятинної церкви« Як занадиться вовк по вівці, то переносить усю отару, якщо не вб‘ють його»Древляни про князя Ігоря
Гра « Дерево пізнання». Умови цієї гри теж дуже прості: учням пропонується до певної частини навчального матеріалу ( можливо, й до цілого уроку) скласти 1-3 запитання _ залежно від рівня підготовленості класу). Запитання занотовуються на маленьких аркушах ( краще, щоб у формі листочків дерева ) і подаються учителеві. Найзмістовніші з них учитель відзначає як запитання-переможці й причіпляє до «дерева пізнання» ( малюнок на ватмані, прикріплений до дошки ). На наступному уроці перевірка засвоєного може відбутися у межах тієї ж гри: учні знімають листочки з дерева, відповідаючи на складені питання.
Гра « Низка намиста». У ній можуть брати участь як окремі школярі так і цілий клас. Пропонується тема, скажімо, « Національно-визвольна війна українського народу середини 17 ст.». Перший учасник гри називає ім’я когось з історичних діячів того періоду, наприклад « Богдан Хмельницький». Наступний повторює назване попереднім і додає якесь слово чи словосполучення за темою: « Богдан Хмельницький, Жовті Води,…» Третій повторює твердження попередника і додає своє: «Богдан Хмельницький, Жовті Води, Гетьманщина…». Врешті-решт виходить довгий ланцюг слів – справжнє намисто до певної теми. Учень який довго мовчить, або помиляється, вибуває з гри. Переможцем стає той, хто лишається останнім і правильно повторить всю низку намиста.
Історичні конкурси. Конкурс знавців крилатих висловів. («Троянський кінь», «ахілесова п’ята», «нитка Аріадни» і т.п.). Учні пояснюють походження цих висловів та їх зміст. Гра «Звідки це?» Учасникам роздаються предмети, наприклад, чай, цукор, скло, шовк, бавовна, папір, компас. Учні повинні розповісти, коли людина вперше стала користуватися цими предметам и, де вони були винайдені. Гра «Що? Де? Коли?» Це може бути гра для учнів 5-8 класів. Перед грою визначаються «знатоки», які набирають команди, учасники розсідаються за парти по командам. Одна команда залишається біля дошки. Їй задають питання по всій вивченій темі представники інших команд. Обговорення питання командою складає 20 секунд, відповідає 1 учень. Команда грає до першої невірної відповіді, після чого надає місце біля дошки 2-й команді. Гра продовжується 20 – 25 хвилин. Конкурс «Із словника історика». Групам пропонується завдання: розкрити зміст історичних термінів, дати характеристику історичним діячам, подіям.
Важливість ігрової діяльності полягає у тому, що вона надає дитині можливість помріяти, проявити уяву, дає свободу самовияву і творчості. Використання нетрадиційних уроків-ігор дає змогу учням на практиці застосовувати набуті знання • найбільш ефективними ігрові завдання виявляються на повторювально-узагальнюючих уроках. Це пояснюється тим, що для використання ігрових завдань учні повинні мати певний запас знань і володіти певними уміннями та навичками, які формуються на уроках історії.• ігрові завдання можна використовувати під час проведення уроків будь-яких типів;• ігри допомагають урізноманітнити позаурочну діяльність під час вивчення історії;• використання ігрових завдань дозволяє суттєво урізноманітнити методику викладання історії та підвищити рівень пізнавального інтересу школярів.
Учитель – невтомний новатор. Творчий вчитель-це..."Це людина, яка прагне завтра працювати краще, ніж сьогодні, шукати ефективних форм, методів навчально-виховної роботи, безустанно вдосконалювати їх, систематично аналізувати і узагальнювати свій досвід і досвід інших. Невід’ємною рисою вчителя є його любов до своєї професії. Успіх навчання і виховання дуже залежить від того, як учитель любить свою працю, той матеріал, з яким працює. І тільки вчитель вирішує як вчити дітей у новому тисячолітті.