Використання інноваційних методів опитування учнів
У своїй роботі я використовую опитування учнів за допомогою додатку Plickers (https://www.plickers.com/).
Тестування виходять цікавими, захоплюючими і діти з нетерпінням чекають нового тесту, це підвищує їх мотивацію до навчання, вивчення нового матеріалу та закріплення раніше вивченого.
Застосування Plickers на уроках дає можливість вчителю перевірити знання учнів в інтерактивному режимі, що підвищує ефективність навчання, допомагає реалізувати пізнавальний, морально-етичний, комунікативний потенціал особистості, сприяє розвитку інтелекту, інформаційної культури учнів. Використання Plickers в навчальному процесі передбачає підвищення якості освіти.
Процес організації навчання школярів з використанням Plickers дозволяє:
• зробити цей процес цікавим, з одного боку, за рахунок новизни і незвичайності такої форми роботи для учнів, а з іншого, зробити його цікавим і яскравим, різноманітним за формою.
• розслабити учнів при відповіді на питання, оскільки Plickers дозволяє фіксувати результати в тому числі без виставлення оцінки, коректно реагує на помилки.
• Як працює Plickers?
Програма працює за дуже простою технологією. Основу складають мобільний додаток, сайт і роздруковані картки з QR-кодами. В основі роботи програми покладена технологія зчитування QR-кодів на особистих картках учнів. Для роботи потрібно смартфон (для вчителя, Android, IOS), доступ до сайту Plickers та особисті картки учнів.
Кожній дитині видається по одній картці. Сама картка має форму прямокутника. Кожній стороні відповідає свій варіант відповіді (A, B, C, D), який вказаний на самій картці. Учитель задає питання, дитина вибирає правильний варіант відповіді і піднімає картку відповідної стороною догори. Учитель за допомогою мобільного додатку сканує відповіді дітей в режимі реального часу (зчитування займає 20-30 секунд для класу з 30 учнів). Результати зберігаються в базу даних і доступні як безпосередньо в мобільному додатку, так і на сайті для миттєвого або відкладеного аналізу.
• Інтерфейс веб-сайту Plickers
Щоб почати користуватися Plickers, необхідно зареєструватися на сайті www.plickers.com. Після цього вчитель потрапляє в інтерфейс бібліотеки.
Доцільним є створення каталогу класів, в яких планується проводити такі опитування.
Щоб створити клас, натискаємо на меню «Classes» (клас) вгорі і на сторінці натискаємо на кнопку «Add new Class». Найпростіший спосіб – називати класи їх реальною назвою: 9а, 9б, 10а і т.п. Якщо у вас є поділ на групи, для кожної групи має сенс створити окремий клас: 9а-1, 9а-2 і так далі. Заходимо в клас і заповнюємо список. Можна прізвище та ім’я кожного учня вводити в ручну або скопіювати список і вставити. Таким чином, картка з певним номером видається учневі з відповідним номером.
«Question» (питання) - ключова одиниця системи. Кожне питання містить:
• текст. До нього можна додати картинку. Сам текст не повинен бути дуже довгим, щоб вміщуватися на екран комп’ютера при великому шрифті.
• тип відповіді (варіанти відповіді і / або система «так/ні»).
• відповіді (їх може бути не більше чотирьох). Правильна відповідь виділяється галочкою.
«Folder» (папка) - угруповання питань з певної теми або ознакою, наприклад, «комп’ютерні презентації» або «текстовий редактор», дозволяє простіше орієнтуватися в питаннях. Можна створювати папки всередині папок. Після того, як самі питання підготовлені, з них потрібно створити чергу для певного класу. Одне питання може використовуватися скільки завгодно разів у будь-якому класі.
Після того як класи створені, повертаємося в бібліотеку (посилання «Library» зверху) і додаємо питання в чергу до потрібного класу. Для цього в інтерфейсі питання (кнопка Expand в правому нижньому кутку питання) є кнопка «Add to Queue» (черга) - це послідовність питань, які будуть задані учням певного класу на найближчому уроці. Після того, як питання задано, він зникає з черги. За потреби, на наступний урок його можна додати знову в чергу питань.
Організація процесу опитування
Для опитування бажано мати проектор або ТВ-панель з підключеним до нього комп'ютером. На комп'ютері відкриваємо сайт Plickers, авторизуємось і натискаємо на посилання зверху «Live view» (пряма трансляція). Це спеціальний режим показу питань, яким можна керувати з вашого мобільного телефону. Власне, зараз нам і потрібно мобільний телефон.
У мобільному телефоні відкриваємо додаток Plickers. І одразу нам потрібно буде обрати клас, в якому відбувається опитування. Після вибору класу буде показано чергу питань, яку ми сформували раніше. Питання можна створювати й безпосередньо з програми, натиснувши на цьому екрані кнопку Create. Також з програми доступна бібліотека, яка містить всі питання.
Тепер маємо змогу обрати запитання з телефону і воно одразу з’явиться на екрані. Відмінною особливістю даної технології є те, що вам не потрібно керувати окремо комп’ютером та смартфоном, все керування зведено до натискання кнопок на смартфоні. Програма автоматично синхронізує дані та відображає їх на моніторі чи проекторі.
Діти читають питання і піднімають картки з варіантами відповіді. Учитель натискає кнопку Scan на екрані (значок «фотоапарат») у мобільному додатку і потрапляє в режим сканування відповідей. Відразу бачить, правильно (позначено зеленим кольором) чи ні (позначено червоним кольором) відповів конкретний учень.
В цьому режимі досить просто навести на учнів телефон – додаток автоматично розпізнає QR-коди всіх учнів відразу. При цьому можна не боятися «рахувати» один код кілька разів – Plickers врахує тільки один. Тому, до речі, учень спокійно може поміняти свою думку «на ходу» - все це враховано розробниками програми. У додатку відразу ж стає доступною базова статистика розподілу відповідей. Справа внизу є кнопка для очищення статистики. Кнопка-галочка по центру внизу завершує дане питання і повертає вчителя в чергу питань. Далі – повторюємо операцію для інших питань.
Після закінчення опитування зупинити сканування і звернути увагу учнів на результати. Спочатку учні бачать тільки кількість відповідей, потім можна показати правильну відповідь. Статистика відповідей з’являється і на мобільному пристрої вчителя. Учитель на своєму комп’ютері може отримати не тільки дані по кожному учневі, а й список всіх протестованих. Ці дані можна експортувати в таблицю Excel і роздрукувати. Учитель може проаналізувати результати опитування і виставити оцінки учням.
Як можна використовувати Plickers?
1. Фронтальне опитування в кінці уроку. Мета - зрозуміти, що діти засвоїли за урок, а що ні.
2. Фронтальне опитування на початку уроку за попереднім уроку і / або уроків. Мета - зрозуміти, що засвоїлося, а що потрібно повторити.
3. А/В-тестування подачі матеріалу. Мета – з’ясувати, як краще розповідати дітям той чи інший матеріал. Беремо два класи (або дві групи). Розповідаємо їм один і той же матеріал, але по-різному. В кінці уроку проводимо фронтальне опитування і порівнюємо результати.
4. Проведення тестів/перевірочних робіт. При правильній підготовці перевірочні роботи можна проводити в форматі Plickers. Результати будуть доступні відразу, без необхідності перевірки.
5. Аналіз роботи вчителя в динаміці. Результати можна показувати адміністрації, яка може контролювати процес засвоєння знань учнями. Plickers дозволяють реалізувати безперервний моніторинг знань дітей, який забирає не більше кількох хвилин від уроку.
Переваги Plickers:
1. необхідність лише одного смартфона (у вчителя), учні працюють з особистими картками;
2. учні не користуються власними гаджетами, що часто відволікає учнів від навчального процесу;
3. швидкість опитування.
Результатом систематичного застосування програми Plickers на уроках є підвищення кваліфікації самого вчителя, залучення більшої кількості учнів в активну діяльність, активізує увагу учнів, посилює їх мотивацію, розвиває уяву і фантазію, а з цим і підвищується ефективність уроку. Все це служить запорукою глибоких і міцних знань з предмета і зумовлює розвиток особистості учня.
Використання Plickers на уроці дозволяє вчителю поліпшити зворотний зв’язок між собою і класом. Для дітей це свого роду розвага, що дозволяє відволіктися від одноманітності уроків і в ігровій формі відповідати на питання.
Plickers - дуже проста технологія, яка не вимагає матеріальних витрат і може бути впроваджена короткий час.