Використання інноваційних технологій для стимулювання розвитку творчого потенціалу студентів та їх життєвих компетентностей

Про матеріал
Життя доводить, що в складних умовах, що постійно змінюються, найкраще орієнтується, приймає рішення, працює людина творча, гнучка, креативна, здатна до використання нових ідей, задумів, нових підходів та рішень. Це людина, яка володіє певним переліком якостей, а саме: рішучістю, вмінням не зупинятися на досягнутому, сміливістю мислення.
Перегляд файлу

Андрущенко Олександра Анатоліївна,

ВСП «Технолого-економічний фаховий коледж

 Білоцерківського НАУ»

 

 

ВИКОРИСТАННЯ ІННОВАЦІЙНИХ ТЕХНОЛОГІЙ (ІТ) ДЛЯ СТИМУЛЮВАННЯ РОЗВИТКУ ІНТЕЛЕКТУАЛЬНОГО І ТВОРЧОГО ПОТЕНЦІАЛУ студентів ТА ЇХ ЖИТТЄВИХ КОМПЕТЕНТНОСТЕЙ

 

«Усіма можливими способами треба запалювати в дітях палке прагнення до знань і до учіння. Прагнення до учіння збуджується самими навчальними предметами, методами навчання»

Я. Коменський.

Модернізація навчально-виховного процесу на сучасному етапі сприяє формуванню та розвитку творчої особистості, спроможної повноцінно реалізуватись в житті. Одним із кроків підвищення ефективності заняття є впровадження разом із традиційними методами навчання інноваційних технологій.

Життя доводить, що в складних умовах, що постійно змінюються, найкраще орієнтується, приймає рішення, працює людина творча, гнучка, креативна, здатна до  використання нових ідей, задумів, нових підходів та рішень. Це людина, яка володіє певним переліком якостей, а саме: рішучістю, вмінням не зупинятися на досягнутому, сміливістю мислення.

Сьогодні  гостро виникає необхідність проаналізувати фактори, що негативно впливають на підвищення якості  освіти та формування життєздатної та конкурентоспроможної особистості. Адже сучасний світ складний, тож дитині вже не достатньо знань, що вона має. Дитину необхідно навчити використовувати ці знання. Тому тільки у взаємодії знань та вмінь, сучасна дитина  не тільки знайде своє місце у цьому світі, а  ще зможе творити долю власної держави.

Тому важливою й актуальною проблемою сучасної освіти є вміння викладача  правильно обирати та використовувати освітні технології.  Тільки завдяки  ефективно обраним педагогічним технологіям, методам та прийомам, можна формувати ключові компетентності студентів, необхідні для гідного життя в суспільстві.

Найзначущішою особливістю сучасної системи освіти є співіснування двох стратегій організації навчання традиційної та інноваційної. Терміни «традиційне навчання» та «інноваційне навчання» запропоновані групою вчених у доповіді Римському клубу (1978), який звернув увагу світової наукової громадськості на неадекватність принципів традиційного навчання вимогам сучасного суспільства до особистості, її пізнавальних можливостей.  Інноваційне навчання трактувалось у ній як процес і результат навчальної та освітньої діяльності, що стимулює новаторські зміни в культурі, соціальному середовищі. Воно орієнтоване на формування готовності особистості до динамічних змін у соціумі за рахунок розвитку здібностей до творчості, різноманітних форм мислення, а також здатності до співробітництва з іншими людьми [2].

В.Ф. Паламарчук новацію вважає результатом творчого пошуку особи або колективу, що відкриває нове в науці та практиці, інновацію – результатом породження, формування і втілення нових ідей. Саме втілення нових ідей є ознакою, за якою відрізняють інновації від новацій [6].

Слово «технологія» грецького походження й означає «знання про майстерність». Г.К.Селевко характеризує педагогічну технологію як науку, що досліджує найбільш раціональні шляхи навчання [1].

Ознаки педагогічної технології:

  •        змістовність – наявність педагогічної концепції, що має технологічну реалізацію у вигляді педагогічної моделі, алгоритму, правила;
  •        системність  єдність змістової та процесуальної частини, їх взаємообумовленість;
  •        логічність процесу, взаємозв'язок усіх його частин, цілісність;
  •        керованість і ефективність – гарантоване досягнення результату;
  •        економічність – оптимізація праці вчителя;
  •        відтворюваність – можливість відтворення в широких масштабах без втрати результативності;
  •        візуалізація – використання аудіовізуальної та електронно- обчислювальної техніки, а також конструювання і застосування різноманітних дидактичних матеріалів та оригінальних навчальних посібників;
  •        коректування    можливість використання в процесі викладання зворотного зв'язку у вигляді контролю, рефлексії, тренінгів [2].

Представляю опис інноваційних технологій, що використовую на уроках:

1. Технологія розвитку критичного мислення

Технологія розвитку критичного мислення формує творче мислення, сприяє розвитку креативності. Критичне мислення необхідне під час розв’язування проблемних задач, формулювання висновків, оцінювання та прийняття рішень.

Сприймання, розуміння, усвідомлення та засвоєння навчальної інформації вимагає активної розумової діяльності, у тому числі критичного мислення. Критичне мислення – складний процес, який починається з ознайомлення з інформацією, а закінчується прийняттям рішення. Критичне мислення проявляється:

 у здатності людини самостійно аналізувати інформацію;

 умінні бачити помилки або логічні порушення у твердженні різних авторів;

 аргументувати свої думки (змінювати їх, якщо вони неправильні, і відстоювати, якщо вони вірні);

 прагненні до пошуку оптимальних і аргументованих рішень [5].

2. Технологія інтерактивного навчання

Сьогодні уже неможливо викладати предмети традиційно: у центрі навчального процесу знаходиться викладач, студенти слухають пояснення, виконують завдання. Підхід до студента, який знаходиться в центрі процесу навчання, базований на повазі до його думки, на спонуканні до активності, на заохоченні до творчості. Цей підхід має назву «навчання за методом участі» або інтерактивне навчання, коли створюється можливість обговорення кожної проблеми, доведення, аргументування власного погляду.

Інтерактивне навчання – це спеціальна форма організації пізнавальної діяльності, яка має конкретну, передбачувану мету створити комфортні умови навчання, за яких кожен студент відчуває свою успішність, інтелектуальну спроможність.

Сутність інтерактивного навчання полягає в тому, що навчальний процес відбувається за умови постійної, активної взаємодії всіх студентів, де і студент, і викладач є рівноправними, рівнозначними суб’єктами навчання [4].

3. Ігрові технології навчання

Ігрові технології навчання  відрізняються від інших технологій тим, що гра: це добре відома, звична й улюблена форма діяльності для людини будь-якого віку. Гру як метод навчання, передачі досвіду старших поколінь молодшим люди використовували з давніх-давен. Широке застосування гра знаходить у народній педагогіці, у дошкільних і позашкільних установах.

Поняття «ігрові педагогічні технології» включає досить велику групу методів і прийомів організації педагогічного процесу у формі різних педагогічних ігор. На відміну від ігор взагалі, педагогічна гра має істотну ознаку чітко поставлену мету навчання й відповідні їй педагогічні результати, які можуть бути обґрунтовані, виділені в явному вигляді й характеризуються навчально-пізнавальною спрямованістю [5].

4. Технологія  особистісно-орієнтованого навчання

Технологія особистісно орієнтованого навчання спрямована  на особистість. Це означає максимальну індивідуалізацію і диференціацію навчального процесу, побудову його на діагностичній основі. Тільки в процесі самостійної діяльності в дитини можуть бути сформовані навички безперервного інтелектуального саморозвитку. Важливим для викладача є опанування вміннями повсякчас ставити студента в такі умови, коли він самостійно прийме рішення [2].

5. Проектна технологія

Метод проектів застосували російські педагоги ще на початку ХХ ст. Навчальне проектування орієнтоване перш за все на самостійну діяльність студентів – індивідуальну, парну або групову, яку студенти виконують впродовж визначеного відрізка часу. Технологія проектування передбачає розв’язання студентом або групою студентів якої-небудь проблеми, яка передбачає, з одного боку, використання різноманітних методів, засобів навчання, а з другого – інтегрування знань, умінь з різних галузей науки, техніки, творчості.

Суть проектної технології – стимулювати інтерес студентів до певних проблем, що передбачають володіння визначеною сумою знань, та через проектну діяльність, яка передбачає розв’язання однієї або цілої низки проблем, показати практичне застосування надбаних знань [8].

6. Технологія проблемного навчання

Щоб у студента розвивалося творче мислення, необхідно, щоб він відчув подив і цікавість, повторив шлях людства в пізнанні, задовольнив з апетитом виниклі потреби в записах. Тільки через подолання труднощів, вирішення проблем, дитина може увійти у світ творчості.

Суть технології проблемного навчання – створення викладачем самостійної пошукової діяльності студентів із розв’язання навчальних проблем, у ході якої формується нове знання, уміння, навички та розвиваються здібності дитини, активність, зацікавленість, ерудиція, творче мислення та інші особисто значущі якості [9].

7. Інформаційно-комунікаційні  технології

 Інформаційно- комунікаційні технології – це сукупність методів і технічних засобів збирання, організації, збереження, опрацювання, передачі і подання інформації за допомогою комп’ютерів і комп’ютерних комунікацій.

Комп’ютер в освіті може надати істотну інформаційну підтримку викладачу в організації навчального процесу, підвищити якість та ефективність навчальних методик, реалізувати індивідуальний підхід до кожного  студента [8].

Прийоми ІТ, які я використовую на різних етапах заняття:

  • Мотивація навчальної діяльності

Для збудження і підвищення інтересу студентів до заняття обираю прийом «Зв'язок поколінь», використовуючи вислови відомих людей у вигляді епіграфів чи для формування ключового питання або мотивації вивчення теми в цілому.

  • Актуалізація знань, вмінь і навичок

Мої студенти полюбляють кросворди, тому доволі часто їх використовую в своїй роботі для актуалізації знань. Для їх створення я використовую програму Microsoft PowerPoint та сервіс LearningApps.

  • Вивчення нового матеріалу

Вивчаючи окремі поняття, працюючи застосовую такі прийоми:  «Асоціативний кущ», «Доміно», «Мої асоціації», адже вони сприяють:

  • розвитку пізнавальної діяльності;
  • збільшенню активності;
  • формуванню творчих навичок;
  • розвитку критичного і логічного мислення тощо.
  • Закріплення знань, вмінь та навичок

Для закріплення знань та вмінь я використовую інколи квести, які діти надзвичайно полюбляють. Адже вони  носять не тільки навчальний, а й пізнавальний та розважальний характер. У вигляді квестів проводжу не тільки заняття, а й позааудиторні заходи. Також нині набувають популярності веб-квести. Особливістю освітніх веб-квестів є те, що частина або вся інформація для самостійної або групової роботи студентів з ним знаходиться на різних веб-сайтах, що забезпечує розвиток навичок роботи з ІКТ.

Також на своїх заняттях я застосовую інтерактивні вправи (вікторини, тести, ігри «Перший мільйон», «Знайди пару» тощо), створені на сервісі LearningApps.

  • Підсумок заняття

Важливим етапом в структурі заняття є рефлексія. Сьогодні це важлива складова заняття. Студенти з її допомогою осмислюють свій образ роботи з навчальним матеріалом (методи, прийоми, вправи). Вельми продуктивною рефлексія є наприкінці заняття, вона дозволяє оцінити активність студентів на всіх етапах заняття. Зі студентами доречно використовувати листи самооцінювання, самоконтролю. Не слід забувати про те, що студенти оцінюють не тільки свої знання, але й знання всіх учасників групи. Окрім цього, ці прийоми надають змогу викладачу швидко проаналізувати результат і скорегувати подальшу діяльність.

Використовуючи інноваційні технології на заняттях, вивела свою формулу успішної роботи на занятті. Головне, дотримуватись двох основних правил:

  1.                   Залучити до роботи всіх студентів групи.
  2.                   Поставити студента у позицію творця.

 

 

 

 

Отже, підведемо підсумки. Розвиток освіти ХХІ століття спонукає до оновлення методів та прийомів навчання, запровадження в навчально-виховний процес інноваційних технологій, сучасних концепцій та способів формування в студентів предметних та життєвих компетенцій.

Я вважаю доцільним на заняттях використовувати елементи інноваційних технологій разом із традиційними, адже це дозволяє урізноманітнити діяльність студентів та сприяє формуванню основних компетентностей.

Я на власному досвіді переконалася в тому, що студенти швидше сприймають новий навчальний матеріал, із задоволенням шукають разом  шляхи вирішення поставлених завдань, відповідей на проблемні запитання. Адже набагато цікавіше і пізнавальніше молоді керуватися власним розумом, а не спиратися на чужі думки. Тому із впевненістю можу сказати, що навчання з використанням інноваційних технологій, сприяє формуванню ключових компетентностей студентів, стимулює активність і творчість, підвищує інтелект дитини, зміцнює її віру у власні здібності.

Сучасне життя зазнало багатьох змін, тому заклади фахової передвищої освіти  вже не може бути тільки осередком знань. Заклад фахової передвищої освіти повинен давати вміння застосовувати  ці знання для вирішення будь-яких життєвих, особистісних,  проектно-дослідницьких проблем, формувати цінності, необхідні для розуміння проблем суспільства, країни в цілому. Тож тільки той викладач, котрий не стоїть на місці, іде в ногу з життям, використовує сучасні інноваційні технології, здатний не зійти на узбіччя, здатний запалити і підтримувати вогонь у душах своїх вихованців.

Не забуваймо, справжній викладач повинен працювати на майбутнє, а наше гідне майбутнє – це наші діти!

Список використаної літератури

1. Селевко Г.К. Энциклопедия образовательных технологий: В 2 т. Т.1. М.: НИИ школьных технологий, 2006.- 816 с.

2. Дичківська І.М. Інноваційні педагогічні технології. – К., 2004. – С. 75-77.

4. Пометун О. Енциклопедія інтерактивного навчання. – Київ, 2014. – 95с.

5. Келесіді В. П., Букарєва Т. Б. Розвиток критичного мислення при вивченні математики на основі компетентності учнів.- Д.: Інновація.-2007.- С. 2-6.

6. Паламарчук В. Ф. Інноваційні процеси в педагогіці. К., 1994

7. Назарова Л.І. Ігрові моменти на уроках математики – розвиток творчих здібностей учня // Математика в школах України. – 2005. - №29.-С. 2-6

8. Нікішина І.В. Інноваційна діяльність сучасного педагога: методичний посібник. – Вчитель, 2007. – 91 с.

9. Кудрявцев В. Т. Проблемное обучение: истоки, сущность, перспективы. — М.: Знание, 1991.— 80 с.

docx
Пов’язані теми
Інформатика, Інші матеріали
Додано
6 березня 2023
Переглядів
742
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку