Ліцей “Генеза” П’ятихатської міської ради
Використання інноваційних технологій,
їх форм, методів та прийомів
на уроках початкової школи
в Новій українській школі
Підготувала:
вчитель початкових класів
Крот Людмила Михайлівнf
П’ятихатки
2022р.
Провідна педагогічна ідея досвіду полягає у впровадженні інноваційних технологій, а саме інтегрованих уроків у початковій школі в НУШ.
Анотація досвіду
У даній роботі розглядаються уроки у початковій школі з використанням інноваційних технологій. Інтегровані уроки дають школяреві широке і яскраве уявлення про світ, взаємозв'язок явищ і предметів, та уявлення існування різноманітного світу. Інтегроване навчання сприяє розвитку мислення, забезпечує міждисциплінарні знання, вміння та навички. Автор роботи надає власну розробку елементів інтегрованого навчання у другому класі.
Актуальна проблема дослідження є пошук способів та шляхів удосконалення організації навчально-пізнавальної діяльності учнів у початкових класах шляхом інтеграції навчальних предметів.
Результативність впровадження досвіду
Впроваджуючи інноваційні та вдосконалюючи традиційні методи і прийоми навчання, пізнавальну діяльність учнів трактую як цілеспрямовано організовану взаємодію між учителем та учнем. На своїй практиці я переконалась, що від якості й ефективності організації та управління пізнавальним процесом школярів залежить його кінцевий результат – якість навчальних досягнень учнів та рівень їх розумового розвитку.
Використання інноваційних технологій, їх форм, методів та прийомів на уроках початкової школи в Новій українській школі
На сучасному розвитку освіти є різні освітні технології, які допомагають вчителю побудувати процес навчання і досягти кращих результатів педагогічної діяльності. Школа надала вчителю можливість вибору у використанні інноваційних технологій, спрямованих на розвиток та становлення творчої особистості учнів.
В освітньому процесі дуже часто зустрічаю пасивних дітей, з небажанням вчитися, виконувати домашні завдання, взагалі йти до школи. У дітей почав падати інтерес до пізнання, допитливості. Тому успіх справи значною мірою залежить від бажання робити. Зокрема, чим сильніше бажання навчитися, тим успішніше йде навчання. Впевнена, що навчання не буде успішним, якщо в учня не пробуджене бажання вчитися.
Впевнена, що результативне навчання неможливе без пошуків шляхів активізації пізнавальної діяльності учнів. Діти повинні не тільки засвоїти певні с знання, а й навчитися спостерігати, порівнювати, виявляти взаємозв’язок між поняттями, міркувати. Досягти таких результатів можна лише засобами, що активізують пізнавальну діяльність. На власній практиці я переконалась, що від якості організації та управління пізнавальним процесом школярів залежить його кінцевий результат – якість навчальних досягнень учнів та рівень їх розумового розвитку.
Ідея інтеграції останнім часом є предметом теоретичних і практичних досліджень в зв’язку з початком процесу диференціації у навчанні. Дослідження в початковій школі свідчать про те, що майже всі предмети містять інтегровані знання.
Плануючи уроки я використовую інтегративно-тематичний підхід до розробки уроків. Механізмами інтегрування на цих уроках виступають загальноосвітні уміння та навички; логічні операції, міждисциплінарні зв’язки, інтелектуальні вміння (аналіз, синтез, порівняння); спільні та подібні підходи до реалізації етапів уроку, роботи з наочністю посібниками та технічними засобами навчання. Інтегровані уроки допомагають учням краще засвоїти та впорядковувати знання, використовувати відповідні навички, що сприяє складному та гармонійному розвиткові дитини. На мою думку, самий найцікавіший спосіб проведення інтегрованих уроків – це проведення їх на основі інтеграції навчального матеріалу з різних предметів, об’єднаних навколо однієї теми.
Учні мають можливість самостійно (безперечно в певних обмежених рамках) діяти. Присутність вчителя додає впевненості дитині, сприяє її новим досягненням. Тому на уроках я використовую ці вправи. Їх дуже багато: «Мікрофон», «Мозковий штурм», метод «Прес», «Так-ні», «Сенкан», метод «Шифрувальники», “Кнопки мозку” і т.д.
Використання інтерактивних методів дозволяє реалізувати ідею співробітництва тих, хто навчає і тих хто навчається, вчить їх конструктивній взаємодії, сприяє оздоровленню психологічного клімату на уроці, створює доброзичливу атмосферу, значно підвищує мотивацію учнів до навчання. Завжди звертаю увагу на те, які предмети можна інтегрувати. Велику увагу приділяю дослідним, пошуковим методам, технології критичного мислення, моделювання та проекту, намагаюся постійно використовувати комп'ютерні технології. Форма інтегрованих уроків відрізняється: чіткістю, компактністю, стислістю, логічною взаємозумовленістю навчального матеріалу на кожному етапі уроку. Дуже часто використовую на уроках роботу в парах – у дітей розвивається самостійний пошук рішення проблеми.
Я вважаю, що поєднання предметів залежить від навичок вчителя і також від рівня підготовки дітей. Відповідність обраного матеріалу залежить від вчителя. Головною метою уроків на основі інтегрованого змісту є формування цілісної картини світу й підвищення пізнавального інтересу учнів. Урок не слід перезавантажувати інформацією та враженнями. Матеріал потрібно об’єднати навколо певної теми, і потім урок буде набагато результативнішим. Здебільшого використовую інтегровані уроки на вступних темах з предметів. Плануючи інтегрований урок, метою якого є формування нових знань дослідницьким методом, я використовую творчі завдання, які сприятимуть розвитку словесної творчості: «доповни», «пошир», «відредагуй», «склади за графічною моделлю».
Інтегровані уроки дають змогу кожній дитині виразити себе в міміці, жестах, співі, русі, малюнку допомагають усвідомити, що один і той самий образ можна передати різними художніми засобами. У 2-му класі під час навчання письма можу проводити бесіди за ілюстраціями, вивчаю з дітьми вірші, загадки, скоромовки, розфарбовую малюнки. На уроках розвитку зв’язного мовлення проводиться переказ тексту, складається план, добираються і записуються назви зображуваних об’єктів навколишнього світу, складаються речення за ілюстраціями, навчальними ситуаціями, подіями з життя.
Змістовні інтегровані уроки вносять у звичайну структуру освітнього процесу новизну, оригінальність. Такі уроки дозволяють систематизувати знання, створюють необхідні умови для реалізації особисто орієнтованого, розвивального навчання молодших школярів. Правильно побудовані і проведені інтегровані уроки підвищують зростання професійної майстерності вчителя, тому що вимагають від нього володіння методикою сучасних технологій навчально-виховного процесу.
Подальший розвиток даної проблеми — у поглибленому розгляді позитивних та негативних результатів використання інтегрованого навчання в початкових класах минулого та сучасного.
Інтеграція предметів: Дизайн і технології та Я досліджую світ.
Мета: формувати в учнів уявлення про гриби, ознайомити з частинами складання гриба, навчити розрізняти їстівні та отруйні гриби, навчити робити аплікацію з використанням різаних ниток; удосконалювати прийоми роботи з ножицями та клеєм; розвивати пізнавальну активність, творчі здібності, уяву, фантазію, увагу, дрібну моторику рук; виховувати самостійність у роботі, посидючість, любов до праці та природи.
Обладнання, матеріали та інструменти: малюнок «Лісовичок», різнокольорові нитки муліне(нарізані), папір, ножиці, клей, пензлик, серветки, ілюстрації із зображенням грибів, зразок виробу, виконаний вчителем, презентація «Гриби».
Хід уроку
I. Організаційний момент.
1.Привітання
Всі сідайте тихо, діти,
Домовляймось не шуміти,
На уроці не дрімати,
А старанно працювати.
2.Перевірка готовності до уроку.
3.Упорядкування робочих місць.
II. Сприймання та усвідомлення нового матеріалу.
1.Оголошення теми і мети уроку.
- Сьогодні на наш урок завітав Лісовичок.
Він хоче, щоб ми відвідали лісову галявину. Але спочатку, щоб вирушити у подорож , нам необхідно відгадати загадку.
В мене ніжка одна —
Чобітка не маю,
І хоч я без голови,—
Шапку одягаю. (Гриб)
- Так, це гриб. І сьогодні на уроці ви розкажете, що знаєте про гриби, і дізнаєтесь чимало нового про них.
2.Вступна бесіда.
- Перший місяць осені дарує нам багато грибів. Якщо осінь тепла і дощова,то грибів у лісі сила – силенна.
- Хто з вас уже збирав гриби в лісі? Як вони називалися?
- Розгляньте на дошці малюнки. Які із цих грибів вам відомі?
3.Ознайомлення з новим матеріалом.
- Розгляньте на малюнку добре всім відомий білий гриб. У нього коричнева шапка і біла ніжка. Це плодове тіло гриба. Вона розташована в ґрунті, що виростає з грибниці. Грибниця схожа на білі розгалужені нитки. Це головна частина кожного гриба. Вона розташована в ґрунті і живить гриб поживними речовинами.
- Прочитайте приказку:
- Як ви знаєте, гриби є їстівні й отруйні, а також гриби – двійники. - Але слід пам’ятати, що коли ми в лісі зустрічаємо отруйного гриба, то не слід його зривати чи збивати ногою, тому що для людей він отруйний, а для лісових звірів – як ліки від хвороби.
5. «Пам’ятка грибнику».
- Як треба правильно збирати гриби?
III. Фізкультхвилинка
https://www.youtube.com/watch?v=kNWwid8OAVM
IV. Демонстрування та аналіз зразка.
1.Демонстрування видів грибів.
- Придивимось, як виглядають гриби. (Малюнки із зображенням грибів на дошці).
Одні з них стрункі, мають досить тендітні ніжки . Інші виглядають міцними – ніжки в них товсті, шапочки круті, схожі на половинку кулі. У третіх – капелюшки мають хвилясті риси. Усі гриби відрізняться один від одного. Використовувати нитки для аплікації будемо різних кольорів.
2.Правила роботи у групі.
- Сьогодні ми будемо працювати в групах. Згадайте правила поведінки роботи у групі:
3.Інструктаж вчителя.
На партах - аркуш паперу, на якому вже нанесено контури малюнка із зображенням гриба – боровика. Ви можете обрати цей малюнок, або намалювати свій улюблений гриб, а потім виконати аплікацію.
V. Практична робота учнів.
V. Виставка та оцінювання робіт.
-А тепер покажемо свої роботи нашому гостю – Лісовичку.
- Йому дуже сподобалися ваші грибочки і він вам дякує за гарні роботи.
VI. Підсумок уроку.
- Які відкриття ви зробили?
- Чи сподобався вам урок?
- Спробуйте закінчити речення: