МІНІСТЕРСТВО ОСВІТИ І НАУКИ УКРАЇНИ БАХМУТСЬКИЙ КОЛЕДЖ ТРАНСПОРТНОЇ ІНФРАСТРУКТУРИ
МЕТОДИЧНА ДОПОВІДЬ З ТЕМИ «ВИКОРИСТАННЯ ІННОВАЦІЙНИХ ТЕХНОЛОГІЙ НА ЗАНЯТТЯХ ФІЗИЧНОЇ КУЛЬТУРИ»
для викладачів вищих навчальних закладів 1-2 рівнів акредитації
2019-2020 навчальний рік
Методичну доповідь «Використання інноваційних технологій на заняттях фізичної культури» підготувала Дацкевич Г.О., викладач ВНЗ.
В доповіді представлені інтерактивні технології навчання, здатні створити необхідні умови як для становлення і розвитку компетентних студентів, так і для виховання активних громадян з відповідною системою цінностей.
Сучасні зміни в світі поступово дозволяють впевнюватись, що інтерактивні технології навчання здатні створити необхідні умови як для становлення і розвитку компетентних студентів, так і для виховання активних громадян з відповідною системою цінностей.
Інновація, чи нововведення – це комплексний, цілеспрямований процес створення, розповсюдження та використання нового, метою якого є задоволення потреб й інтересів людей новими засобами, що веде до певних якісних змін системи і способів забезпечення її ефективності, стабільності та життєздатності.
У результаті процесу інтеграції комп'ютерних технологій у систему освіти сучасні інформаційні та телекомунікаційні технології дедалі ширше використовуються як засіб інтенсифікації навчального процесу, зокрема фізичного виховання. Технічний розвиток як програмного, так і апаратного забезпечення надає дуже широкі можливості застосуванню комп'ютерів для численних навчальних робіт: тестування, викладацької діяльності, підготовки і зберігання робочої документації вчителя фізичного виховання, тренера та ін.
Як джерело новітніх засобів, що сприяють підвищенню ефективності педагогічного процесу, комп'ютерні технології можуть перетворити навчальний процес з фізичного виховання на високопродуктивний, мотивований та інноваційний процес.
Використаня інформаційних технологій у коледжі є об’єктивним та природнім процесом, який формує новий тип культури – інформаційний. Інформаційні технології дозволяють суттєво підвисити ефективність фізкультурно-оздоровчої діяльності, стимулюють особистісну зацікавленість, підвищують інтерес до власного здоров’я , можливостям та демонструють можливі шляхи їх подальшого розвитку.
Розглянемо на конкретному прикладі.
Навчання рухливій дії ефективно починати з демонстрації показа техніки гри. Ця ціль прекрасно реалізується через використання електронних мультимедія-презентацій. Перегляд студентами техніки рухливих дій спортсменів створює базу для теоретичних знань, сприяє розвитку логічного, образного мислення. Застосування кольору, мультиплікації дозволяє відтворити реальну техніку рухів, сприяє якнайшвидшому засвоєнню навчального матеріалу.
Після демонстрації рухів, доцільно практично апробувати їх на технічному етапі заняття. Для цього краще за все використовувати інтерактивні методи навчання. За допомогою помічника можна провести відео або фотозйомку виконання студентами прийомів та дій. Після цього даний матеріал проецирується на екран та проводиться розбір техніки виконання студентами різноманітних рухів та дій даного виду спорту. Подібний метод сприяє розвитку у підлітків аналітичного мислення, детального вивчення техніки рухливих дій. За такої технології побудови
заняття, все те, що вивчається на початку, закріплюється особливо міцно та студенти отримують правильні уявлення про рухливі дії, виробляють правильний стереотип руху. Застосування комп’ютера можливо на всіх етапах заняття: при вивченні нового матеріалу, на стадії закріплення матеріалу (тестовий комп’ютерний контроль). Заняття, засновані на використанні інформаційних технологій, завжди захопливі, змістовні та цікаві студентам.
Фізична культура – це один з тих предметів, де зв'язок навчання з життям використовується як стимул самоосвіти, активізується фізичний потенціал, прищеплюється інтерес до піклування про своє здоров’я та його збереження. Уроки фізичної культури включають великий об’єм теоретичного матеріалу, на який виділяється мінімальна кількість годин, тому використання електронних презентацій дозволяє ефективно вирішити цю проблему.
Також до інноваційних технологій можно віднести новітні пристрої відстеження стану здоров’я під час занять фізичними вправами та спортом.
Пульсометр, або моніторинг серцевого ритму – прилад персонального моніторингу частоти серцевих скорочень в реальному часі чи запису його для подальшого дослідження. Широко використовується під час тренувань та змагань аматорами та спортсменами циклічних видів спорту, таких як бігові види легкої атлетики, лижні перегони, велоспорт, плавання.
Основним призначенням в спортивних змаганнях є контроль пульсу – звуковий сигнал повідомляє про те, що можна збільшити темп, чи навпаки слід його знизити. Зазвичай також є можливість проаналізувати, скільки часу пульс був в заданій зоні, нижче чи вище неї.
Види датчиків:
Нагрудний датчик — найточніший для визначення пульсу. Закріплюється на грудині за допомогою спеціального ременя, має автономне джерело живлення, яке запускається при появі пульсу. Передає сигнал на відстані до 70 см у наручний годинник-приймач. Кисті рук залишаються вільними.
Встроєний датчик – на даний час дозволяє визначити пульс лише доторкнувшись двох електродів на корпусі пульсометру протягом кількох секунд. Дані прилади популярні завдяки своїй зручності та простоті використання, хоча й не дають такої точності, як пульсометри з нагрудним датчиком.
Датчик пульсації крові - датчик на мочку вуха чи на палець. Визначає пульс за пульсацією крові в тканинах.
Сучасні фізкультурно-оздоровчі технології у фізичному вихованні також являються інноваційними. Принцип оздоровчої спрямованості фізичного виховання конкретизується у фізкультурно-оздоровчих
технологіях , котрі в дану годину активно розвиваються . Поняття фізкультурно – оздоровча технологія об’єднує процес використання засобів фізичного виховання в оздоровчих цілях й наукову дисципліну , розробляючу основи методики побудови фізкультурно-оздоровчого процесу . Практичним виявленням фізкультурно - оздоровчих технологій у фізичному вихованні є різноманітні фітнес – програми. . У структурі чи якої фітнес – програми виділяють наступні частини : розминка , аеробна частина , кардіоресператорний компонент, силова частина , компонент розвитку гнучкості , заключна частина . Види фітнес - програм аеробної направленості : - роуп-скипинг – представляє комбінації різноманітних стрибків , акробатичних й танцювальних елементів з однією чи двома скакалками ,. Програма є однією із найдоступніших та емоційних видів рухової активності , дозволяє єфективно впливати на важливі групи м’язів , укріпити серцево-судинну та дихальну систему, корегувати масу тіла , розвивати загальну та спе-ціальну швидкісну витривалість , силові якості , спритність й координацію рухів . - памп-аеробіка – напрямок танцювальної аеробіки із використанням спортивних снарядів ( перекладини , міні-штанги , гантелі , амортизатори ). - слайд-аеробіка – програма різноманітної фізичної підготовки на основі латеральних ( бічних ) рухів ногами, котрі запозичені із конькобіжного спорту. Вправи слайд-аеробіки підвищують силу й координацію м’язів ніг , розвивають витривалість , є ефективним засобом...регулювання маси тіла . - фитбол-аеробіка – комплекс різноманітних рухів та статичних поз із опором на спеціальний м’яч . Можливість проведення аеробної частини заняття в положені сидячи на поверхні м’яча має позитивний вплив на м’язи спини , нижніх та верхніх кінцівок , хребет та вестибулярний апарат . - шейпінг - система фізкультурно-оздоровчих занять для дівчат , спрямована на досягнення гармонійно розвинених форм тіла в єдності із високим рівнем рухової активності . - степ-аеробіка – найбільш поширена й найбільш приваблива для школярів із всіх видів аеробіки . Характерною рисою проведення занять зі степ-аеробіки є використання степ-платформи . Музіка, котра виконується на заняттях , є тією канвою , від якості якої багато в чому залежить ефективність й привабливість степ-аеробіки для школярів . Музичний ритм організує рухи , підвищує настрій тих, хто займається.
Аквафітнес – найбільш універсальний засіб впливу на організм людини із метою підвищення рівня фізичного стану, нові форми рухової активності в умовах водного середовища. Він спрямован на підвищення дієздатності серцево-судинної та дихальної систем,покращення психоемоційного стану.
Важливо забезпечити всіх студентів на занятті і в позанавчальних заняттях інвентарем, дати змогу кожному займатись на своєму приладі. Тільки тоді можна дати студентам необхідне навантаження, підійти диференційовано до кожного, підтримати його інтерес протягом усіх занять.
Багато пропускні прилади вимагають внесення значних змін до традиційної методики організації занять (взаємострахування,
взаємонавчання, самоконтроль, самооцінка тощо). Удосконалення нестандартного обладнання не має меж.
За допомогою снарядів можна розвивати усі фізичні якості студентів й формувати навики й уміння передбачені навчальною програмою . Проте основна гідність нестандартного устаткування полягає до того, що воно сприяє формуванню прикладних навиків , умінь й здібностей , необхідних для подолання природних перешкод в життєвих ситуаціях й в бойовій діяльності.
Використання нестандартного устаткування й й тренажерних пристроїв значно підвищують моторну щільність заняття, робить його емоційно насиченим , ефективнішим.
Отже використання інноваційних технологій та їхніх елементів дозволяє збільшити об'єм рухової активності , більш продуктивно та корисно вирішувати задачі процесу фізичного виховання , підвищує рівень здоров’я та розвитку рухових якостей , збільшує інтерес студентів до занять фізичною культурою . Також слід виділити , що використання комп’ютерних технологій допомогає викладачу планувати навчальний матеріал , вірно визначити фізичний стан студентів , та дає рекомендації щодо дозування навантаження . Тобто використання інноваційних технологій дозволяє зробити ефективнішим та якісним як заняття фізичної культури, то й процес фізичного виховання у коледжі .
1