Використання інноваційних технологій навчання у викладанні природничих дисциплін

Про матеріал

Виховання і навчання повинне мати на меті підготувати таку особистість, яка ніде, ні за будь-яких умов не загине ні морально, ні фізично і впровадить у життя свою незалежну думку.

Перегляд файлу

    Використання інноваційних технологій навчання у викладанні  

                                     природничих дисциплін.

                                                                                            Талант народжує натхнення,але

                                                                                            натхненням керує майстерність.

                                                                                                                            Еліза Ожешко

Урок був і залишається основною формою оволодіння знань учнями. Провести урок сьогодні, я вважаю, і ви погодитесь зі мною,  стає все складніше. Сучасний учень став іншим – він багато знає: це він бачив, це він чув, про це він читав… Сучасний учень отримує великий обсяг наукової інформації поза школою, поза уроками. Цю інформацію він не завжди може осмислити, перевести у послідовну систему знань.  В той же час він, стає більш вимогливіший до подачі матеріалу.  І сьогодні перед вчителем стоїть завдання: зробити так, щоб навчання було не примусовим, а щоб воно диктувалося внутрішніми потребами та бажаннями учитися, оволодівати новими знаннями.

Як кожна людина, я в дитинстві  мріяла бути то адвокатом , то лікарем, то вчителем. (КОРОТКИЙ ЕКСКУРС В МИНУЛЕ…) Але коли у шостому класі ми почали вивчати географію, моя доля була вирішена. Саме завдяки вчителю я полюбила цей предмет. В той час ще не було комп’ютерів , інтерактивних дошок , в той час були енциклопедії,  але вчитель зумів показати, що урок може бути цікавим. На ньому можна подорожувати, торкатися різних мінералів та гірських порід. Дізнаватися про те, як влаштована наша планета зсередини, з чого вона складається, як утворюються вулкани, хмари, звідки беруться землетруси. Географія це був найцікавіший для мене шкільний предмет,  де можна було дізнатися дуже багато цікавого. 

     Вже тоді, це вже я зараз розумію, моя вчителька могла використовувати різні методичні прийоми. Будучи вже вчителем, я свої уроки також намагаюся проводити так, щоб хоча б один з фрагментів уроку врізався у пам’ять учнів і вони могли його згадати і через тиждень, і через рік, і змогли розповісти це своїм дітям. Все це спонукає мене до пошуку цікавих фактів, ілюстрацій, нових форм і прийомів роботи на уроках. Як і кожен вчитель, який працює творчо, з натхненням, мені приємно бачити на уроці допитливі очі учнів, їхні підняті  руки на проблемне питання, гору питань після уроку, коли після дзвоника вони не поспішають з класу. Я вважаю, що вчитель повинен постійно самовдосконалюватися. Особливо в наш час. Вчитель, що володіє комп’ютером, має унікальну можливість інтенсифікувати навчальний процес, зробити його більш наочним та динамічним. При цьому він економить час на підготовку до уроку, сили і засоби. І це не є примхою моди, це вже є потребою. Крім того, використання інформаційних технологій стимулює інтерес та допитливість учнів. З огляду на це, розширились і складові навчального процесу – до традиційних (вчитель, підручник, дошка) додався комп’ютер.  Рухаючись в ногу з часом, вчитель повинен  вміти застосовувати на практиці ІКТ. Для себе, як для вчителя біології та географії, у використанні інформаційних технологій,  я відкрила масу переваг. І хоча, як показала практика, підготовка до самого уроку з використанням ІКТ, займає багато часу, але я вже можу сказати з впевненістю – воно цього варте. Спілкуючись зі своїми колегами під час проходження курсів підвищення кваліфікації, ми дійшли висновку, що на уроці з використанням ІКТ за менший час встигаєш розкрити більше матеріалу, при цьому учні активно працюють на уроці і краще розуміють навіть найскладніший матеріал. Працюючи вже понад 25 років у школі, я розумію, щоб бути цікавою дітям, потрібно завжди вчитися, постійно бути у творчому пошуку.

 Суспільство завжди  висувало і буде пред'являти до вчителя найвищі вимоги. Для того, щоб вчити інших, потрібно знати більше. Учитель повинен знати не тільки свій предмет і володіти методикою його викладання, а й бути обізнаним з іншими науками, різними сферами суспільного життя, орієнтуватися в сучасній політиці та економіці. Учитель повинен вчитися всьому постійно, тому що перед ним кожен рік змінюються тимчасові етапи, поглиблюються і навіть змінюються уявлення про навколишній світ.                                                                                                             

Найкоротший шлях до знань лежить через пізнавальну і самостійну активність учнів у навчальному процесі, через їхню продуктивну діяльність, «безпосередній інтерес – великий рушій, єдиний, який бачить правильно й далеко», – так писав Жан-Жак Руссо.

Останнім часом упевненим кроком прийшли у наші уроки інноваційні технології. Це співнавчання, взаємонавчання, де і учень, і вчитель є рівноправними суб’єктами. Організація такого навчання передбачає моделювання життєвих ситуацій, використання рольових ігор, спільне вирішення проблеми, аналіз ситуацій. Учні вчаться бути демократичними, спілкуватися з іншими людьми, критично мислити, приймати продумані рішення.

     Педагогічні інновації – це результат творчого пошуку оригінальних, нестандартних рішень різноманітних педагогічних проблем. Тому, використання інноваційних технологій – ось та перспектива, яка дасть змогу виявити здібності кожного учня, зацікавити предметом, реалізувати ідею співпраці вчителя і учня.
Змінюється суспільство, у якому ми живемо, змінюються пріоритети. А разом із ними і цілі природничої освіти. XXI століття вимагає від викладача  не стільки "наповнення" голови школяра різноманітною інформацією, скільки навчання умінь самостійно одержувати потрібні матеріали, аналізувати їх. На перше місце виступають завдання з формування особистості, здатної до подальшої самоосвіти.

На сучасному етапі використання інновацій у процесі навчання є досить актуальним . Серед великої кількості різноманітних інноваційних технологій найбільше у діяльності використовую такі:

  •                продуктивні технології 
  •                технології групового навчання,
  •                проектна технологія,
  •                діалогові технології,
  •                ігрові технології,
  •                елементи інформаційних комп’ютерних технологій (ІКТ).

Серед продуктивних технологій найбільш цікавою є така як «мозковий штурм» або «мозкова атака». Це ефективний метод колективного обговорення, пошук рішень шляхом вільного висловлювання думок усіх учасників. Як свідчить практика, шляхом «мозкового штурму» всього за кілька хвилин можна визначити десятки ідей. Наприклад, під час проведення уроку в 6-му класі на тему «Основні форми рельєфу Землі. Гори.» для мозкового штурму пропоную запитання: «Як, на вашу думку, виникають гори»? Серед відібраних ідей аналізую ті, які найближчі до істини, і формується спільна думка. Іноді у нас з дітьми «мозковий штурм» може виникнути навіть не заплановано під час розв’язання певного завдання. Учні дуже люблять в процесі обговорення самі корегувати й аналізувати висловлені ідеї. Технологія проектної діяльності учнів на уроках географії створює широкі можливості для розвитку особистості. Зміст шкільної географії має багато можливостей в плані використання проєктної технології (написання МАН). На мою  думку, ефективними також є ігрові технології на уроці. Діти дуже полюбляють граючи навчатись.  Таким чином, реалізація розвитку пізнавального потенціалу учнів здійснюється через раціональне, продумане для кожного уроку, виходячи з його мети, використання різноманітних інноваційних технологій, у тому числі сучасних інформаційних комп’ютерних технологій (ІКТ). Велике значення при цьому має постійний аналіз власної педагогічної діяльності, а також підвищення рівня самоосвіти. Організація розвитку пізнавального потенціалу учня як цілісної особистості повністю формує мотивацію навчальної діяльності, а також позитивну «Я - концепцію», значною мірою сприяє розвитку пізнавального інтересу та інтелектуальної активності, створенню активної життєвої позиції. Врешті решт це призводить до максимальної активізації внутрішніх ресурсів учня для досягнення поставленої мети і дозволяє йому самому правильно визначитися у власній подальшій життєдіяльності. 

Кожна доба має власні потреби, порушує власні проблеми, ставить власні вимоги, адекватні меті, яку визначає для себе суспільство. Вона вимагає виховання розумних і дбайливих господарів, які б вільно орієнтувалися в законах економіки, жили і працювали в ринкових умовах, швидко приймали виважені економічні рішення, відповідали за їхні наслідки, розв’язували проблеми, вивели нашу державу на рівень розвинутих країн світу. Щоб досягти цього, потрібно безповоротно перейти від школи засвоєння знань до школи життя, школи творчої думки, школи активної соціальної дії. Цю проблему можна розв’язати шляхом використання у навчально-виховному процесі новітніх  технологій викладання предмету, формування компетенцій, яких потребує сучасне життя. Для того аби виховати цілісну особистість, треба озброїти учня системою наукових знань, матеріалістичним світоглядом, необхідними компетенціями і навичками, які б допомогли йому вирішувати різноманітні навчальні проблеми, швидко орієнтуватися у розв’язанні багатьох життєвих проблем у майбутньому, весь час вдосконалювати власний моральний, вольовий, інтелектуальний і творчий потенціал.

Шлях до успіху 
Будьте готові підніматись з вершини на вершину. Постійно нагадуйте собі, що „ життя – це процес, де роблять два кроки вперед і крок назад ”. Спокійно, впевнено і без зайвих емоцій ставтеся до короткочасних коливань вашого стану. Коли у вас є ясна мета і плани, над виконанням яких ви працюєте щодня,то загальна лінія розвитку вашого життя буде мати з роками тенденцію просування лише вперед і вгору .                                                             Бажаю всім  здоров’я,  удачі та успіху!

 

 

 

 

 

 

 

     
 

 

docx
Додано
12 грудня 2021
Переглядів
641
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку