«Використання комп’ютерних інформаційних технологій
для розвитку творчої конкурентоспроможної особистості в умовах оновлення змісту освіти»
(з досвіду роботи вчителя російської мови та зарубіжної літератури
Люботинської загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів № 4
Люботинської міської ради Трипольської Ольги Олександрівни)
Важливим аспектом, що визначає характер змін у системі освіти, є науково-технічний прогрес та його вплив на соціальні та суспільні відносини. Комп'ютерні технології постійно вдосконалюються, стають більш насиченими, ємними, гнучкими, продуктивними, націленими на різноманітні потреби користувачів. Розвиток інформаційних та Internet-технологій, засобів телекомунікації справляє перетворюючий вплив на формування освітнього середовища. Отримання інформації в сучасних умовах стає життєво необхідним ресурсом, без якого неможливо досягти як навчальних та професійних цілей, так і задоволення багатьох матеріальних та культурних потреб.
Тому тема мого досвіду «Використання комп’ютерних інформаційних технологій для розвитку творчої конкурентоспроможної особистості в умовах оновлення змісту освіти».
Актуальність теми зумовлена тим, що використання інформаційно-комунікаційних технологій (ІКТ) в педагогічній діяльності відкриває унікальні можливості активізації процесів пізнання, також визначається вирішенням одного з головних завдань сучасної школи - формування всебічно розвиненої особистості, здатної самостійно набувати необхідних знань, уміло застосовувати їх на практиці, працювати з різноманітною інформацією, критично мислити, бути комунікабельним, самостійно працювати над розвитком власного інтелекту, культурного і морального рівня.
Мета досвіду полягає у визначенні педагогічних умов ефективного впровадження комп‘ютерних технологій в освітній процес.
Завдання: визначити місце комп‘ютерних технологій у системі педагогічних технологій; визначити педагогічні умови ефективного впровадження комп‘ютерних технологій в освітній процес; показати можливі варіанти комплексного використання ІКТ у конкретних сферах педагогічної діяльності.
Практична значущість досвіду – забезпечити реалізацію вимог нових Державних стандартів, а також всебічний розвиток учнів та повноцінне оволодіння ними всіма компонентами освітньої діяльності.
Проблемам використання ІКТ-технологій в освіті присвячені праці Б.С. Гершунского, М.І. Жалдака, Н.В. Морзе та інших. Психолого-педагогічні та організаційні засади використання ІКТ-технологій висвітлені в наукових дослідженнях М.М. Левшина, Й.Я. Ривкинда, А.В. Хуторського. Дослідження вчених і педагогів-практиків Л.Масол, О.В.Суховірського переконливо свідчать про те, що використання ІКТ під час освітнього процесу має такі основні переваги: здійснюється диференціація освітнього процесу; розширюється контроль за діяльністю учнів і забезпечується на цій основі зворотний зв’язок; створюються умови для підвищення рівня зацікавленості учнів в освітній діяльності завдяки внесенню елементів новизни. Отже, Нова українська школа рекомендує до застосування ІКТ-технології — через демонстрацію та власну роботу з комп’ютерною технікою, аби активізувати пам’ять і розумові процеси учнів.
Допомогти вчителю у вирішенні цього непростого завдання може поєднання традиційних методів навчання та сучасних інформаційних технологій, у тому числі і комп'ютерних. Адже використання комп'ютера на уроці дозволяє зробити процес навчання мобільним, строго диференційованим та індивідуальним.
Мультимедійні технології, що забезпечують різні способи обробки візуальних, звукових і аудіовізуальних об’єктів знаходять своє застосування при здійсненні міжпредметних зв'язків (література та музичне мистецтво, література та образотворче мистецтво, література та історія), при зіставленні драматичного або епічного твору з його театральною постановкою, екранізацією.
Володіння мультимедійними та інформаційними технологіями необхідно для здійснення проектної діяльності на уроках літератури. Основна форма представлення результатів проектної діяльності - комп'ютерна презентація, створена за допомогою "PowerPoint", або навчальний фільм, виконаний в "Movie Maker" або іншому відеоредакторі.
В умовах сучасної школи, коли центром освітньої діяльності є дитина, а головним завданням кожного вчителя – формування всебічно розвинутої гармонійної особистості, все більш актуальним стає застосування сучасних технологій навчання, що враховують індивідуальність кожного учня. Наприклад, складання альбомів, що включають музичні твори, фотографії, малюнки, картини, відеофрагменти, дає учням можливість продемонструвати творчі здібності, глибину осягнення твору, що вивчається на уроках або самостійно. Підготовка до виконання такого роду завдань проводиться поетапно. Спочатку учням пропонується визначити, які з наданих учителем картин, фотографій, музичних фрагментів емоційно відповідають досліджуваному твору. Наступний етап - створення «альбому». І нарешті, учні повинні самостійно вибрати тексти і відповідні ілюстрації до них.
Методичні можливості сучасних педагогічних технологій дають можливість вчителю вільно почуватись, використовуючи їх багатогранність та різноманітність. Водночас збільшуються вимоги до вчителя, він повинен стати порадником для учня, зобов‘язаний перебувати в постійному творчому пошуку, володіти основами психології, вміти використовувати на власних уроках сучасні технічні засоби навчання.
Використання новітніх інформаційно-комунікабельних сервісів на уроках російської мови та зарубіжної літератури сприяє підвищенню якості освіти, формуванню знань, умінь, навичок, розкриттю здібностей учнів, підготовці до життя у високо технічному конкурентному світі. Тому у своїй роботі намагаюся впроваджувати різні хмарні ресурси, застосовуючи сервіси Google, персональний сайт (http://olga-trypolska.edu.kh.ua/), відео-канал YouTube, веб-квести, тест-форми, музейний портал.
Також на своїх уроках використовую такі Інтернет-сервіси: Інтернет-сервіс динамічних презентацій Prezi, Інтернет-сервіс Loupe, Хмари тегів, Canva – онлайновий конструктор для створення банерів, візиток, ілюстрацій і постерів, Інтернет-сервіс Blendspace, Timeline JS – стрічка часу, он-лайн сервісу Cross. Але особливу перевагу надаю сервісу LearningApps, який дозволяє легко створювати завдання на основі шаблонів (https://learningapps.org/user/olga-trypolska). На сьогоднішній день сервіс пропонує близько 30 різноманітних шаблонів, що цілком достатньо для реалізації безлічі методичних задумів. Всі шаблони розділені на 5 груп: вибір, розподіл, послідовність, заповнення та онлайн-ігри. Кожен із ресурсів можна використати на своєму занятті, змінити під власні потреби, розробити схожий чи зовсім інший навчальний модуль, його можна зберігати у власному «кабінеті», створивши свій акаунт в даному онлайновому середовищі. Можна створити власну вправу. У вправах можна додавати текст, зображення, звук, відео. У процесі підготовки інтерактивного дидактичного матеріалу для учнів в середовищі LearningApps вчителі та учні розвивають критичне та творче мислення, формують комунікативні навички, ключові компетентності (додаток 1 - https://drive.google.com/drive/my-drive).
Переваги інтерактивних дидактичних матеріалів перед традиційними полягають в їх наочності, доступності, креативності, в застосуванні комп'ютера або ноутбука замість книг, у використанні різних типів файлів (аудіо, відео, графічні і т. д.), а також різних типів вправ, що сприяє розвитку інтересу, пізнавальної активності, інформаційно-комунікативних компетентностей учнів.
Останнім часом все більшої популярності серед учнів набувають Інтернет-змагання. Учень, що бажає взяти участь в такій олімпіаді, реєструється на сайті і виконує відповідні завдання. Традиційно такі WEB-олімпіади з різних шкільних дисциплін проводить освітній проект «На урок». Я намагаюся залучати учнів до інтерактивних он-лайн конкурсів та олімпіад. Перевага таких заходів: за участь учні отримують яскраві дипломи або сертифікати, мають можливість безкоштовно взяти участь в онлайн-олімпіаді або конкурсі, можливість виконувати завдання з власного комп’ютера або планшета, виконання завдань з різним рівнем складності, зафіксоване місце у рейтингу результатів загального і шкільного рівня; виконання різнотипних, інтерактивні та цікаві завдань.
Використання сучасних ІКТ-технологій дало позитивний результат у моїй педагогічній діяльності. Застосовувані мною елементи даних технологій дозволили підвищити ефективність освітнього процесу, рівень інформованості та підготовки учнів, індивідуалізувати навчання. Дозволили залучити учнів до освітнього процесу, підвищилася результативність навчання, а також, в максимальному ступені врахувати особистісно-орієнтовані потреби та особливості учнів. Використання педагогічних технологій дало мені, як вчителю продуктивно використовувати навчальний час і домогтися підвищення результатів: участь в олімпіадах, конкурсах різних рівнів і їх результативність.
Однак, слід зауважити, що тільки наявність найсучасніших засобів не забезпечує позитивних результатів освітньої діяльності. Тільки вчитель, який добре володіє методикою використання ІКТ в освітньому процесі, бачить їх місце в системі засобів здобуття освіти, знає особливості використання на уроках різних типів і на різних їх етапах, розуміє переваги застосування ІКТ для реалізації цілей освіти, зможе не тільки домогтися позитивних результатів у навчанні школярів, але й підготувати їх до викликів сучасного інформаційного суспільства.
Таким чином, можна зазначити, що ІКТ-технологій при оптимальному застосуванні та поєднанні здатні значно підсилити ефективність освітнього процесу й отримати гідний результат у вигляді комплексу не знань, вмінь та навичок, а компетентностей, необхідних для життя та подальшого навчання здобувачів освіти.