Використання LEGO на уроках математики в 1 класі Збірник вправ

Про матеріал
Збірник містить комплекс вправ використання цеглинок LEGO на уроках математики в 1 класі. Запропоновані вправи спрямовані на формування ключових компетентностей першокласників та реалізації ігрової й діяльнісної методик навчання НУШ. Матеріали збірника рекомендовано для вчителів початкових класів і вихователів групи подовженого дня.
Перегляд файлу

 

Використання LEGO на уроках математики

 в 1 класі

Збірник вправ

 

 

 

 

 

 

Автор: Бойко Наталія Іванівна

 

 

 

 

 

 

 

Збірник містить комплекс вправ використання цеглинок LEGO на уроках математики в 1 класі. Запропоновані вправи спрямовані на формування ключових компетентностей першокласників та реалізації ігрової й діяльнісної методик навчання НУШ. Матеріали збірника рекомендовано для вчителів початкових класів і вихователів групи подовженого дня.

 

Зміст

Передмова…………………………………………………………………

5

Розділ І. Властивості і відношення предметів

 

Лічба предметів …………………………………………………………..

8

Веселкові цеглинки………………………………………………………

9

Хто уважний?……………………………………………………………..

10

Точка, пряма ………………………………………………………………

12

Спільні та відмінні ознаки……………………………………………….

14

Поряд розташовую – довжину/висоту порівнюю……………………….

15

Цеглинка-мандрівниця…………………………………………………..

17

Проілюструй вірш……………………………………………………….

18

Графічний LEGO-диктант ......................................................................

20

 Наші дні народження ................................................................................

22

Веселі фігурки ……………………………………………………………

24

Будуємо куб ……………………………………………………………..

26

Знак-дивак ………………………………………………………………

27

Яка башта вища …………………………………………………….......

29

Розділ ІІ. Числа 1-10

 

Складаємо цифри з LEGO ……………………………………………….

32

Покажи стільки цеглинок, скільки …………………………………….

33

Склади геометричну фігуру, підрахуй цеглини ………………………..

34

Зашифровані числа ……………………………………………………….

36

Веселий потяг ……………………………………………………………..

37

Що змінилося? ……………………………………………………………

38

Складаємо свою історію ………………………………………………….

39

Склади квітку-семицвітку ……………………..…………………………

40

Сходинки ………………………………………………………………….

42

Скільки залишилось? ….…………………………………………………

43

38 цеглинок.................................................................................................

44

 

Розділ ІІІ. Додавання і віднімання в межах 10

 

Називаємо компоненти та результати дії  додавання …………………

46

Доданки переставляємо – суму не міняємо …………………………….

47

Називаємо компоненти та результати дії  віднімання  ............................

48

Вантажники ……………….………………………………………………

50

Шифрувальники …………………………………………………………..

52

Математичний диктант …………………………………………………..

53

На більше, на менше ……………………………………………………..

54

Математичний фокус  ……………………………………………………

54

Розділ ІV. Додавання і віднімання в межах 10. Задачі

 

Задачі на збільшення/зменшення числа на кілька одиниць ……………

56

Задачі з логічним навантаженням ……………………………………….

57

Цікаві задачі ………………………………………………………………

57

Збудуй модель, склади й розв’яжи задачу ……………………………..

58

Список використаних джерел …………………………………………

60

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

ПЕРЕДМОВА

Природа  хоче, щоб діти були дітьми, перш ніж бути дорослими.

Дайте дитинству дозріти в дітях.

Жан-Жак Руссо

Сучасний світ складний. Дитині недостатньо дати лише знання, ще важливіше навчити користуватися ними. Знання та вміння, взаємопов’язані з ціннісними орієнтирами учня, формують його життєві компетентності, потрібні для успішної самореалізації в житті, навчанні та праці.

У школах для цього почали змінювати різні підходи у взаємодії з дитиною. Підхід навчання через ігрову діяльність є тією платформою, де гра виступає інструментом підготовки дітей сьогодні до світу завтра.

Тому в НУШ діти часто навчаються граючись. Через гру (тобто моделювання ситуацій із додаванням руху, гумору й творчих завдань) учні зможуть дізнатися набагато більше.

 Стаючи  частиною гри, дитина повністю занурюється в процес, бере на себе відповідальність, має змогу ініціювати власну ідею, активно взаємодіяти з іншими учасниками і в такий спосіб навчатися. Пізнавати, вивчати та розуміти світ навколо себе через гру та дію на власному досвіді набагато цікавіше, ніж просто отримувати теоретичну інформацію про нього.  Тому навчання через гру є вирішальним для позитивного, здорового розвитку дитини, незалежно від ситуації.

Одним із дієвих засобів, що дає змогу реалізувати підхід «навчання через гру», є конструктор LEGO, адже в самій його назві закладене розуміння покликання дитини в цьому світі. LEGO в перекладі з данської означає «грай добре». Цеглинки LEGO стали незамінним матеріалом для цікавих ігор-вправ та експериментувань у початкових класах. 

Основним принципом навчання з LEGO є принцип «навчання через дію» — діти отримують знання в процесі побудови та дослідження моделей із конструктора.

LEGO-технологія розвиває в дітей навички ХХІ століття:

  • критичне мислення;
  • мовлення ― діти вчаться детально пояснювати свої дії, міркувати, надавати чіткі та зрозумілі інструкції, розповідати історії, висловлювати власні думки;
  • сенсорне сприйняття, допомагає формувати уявлення про зовнішні властивості предметів: форму, величину, колір, положення в просторі;
  • дрібну моторику.

Формує вміння:

  • розв’язувати проблемні завдання, ставити мету, міркувати про подальшу роботу, розробляти план дій;
  • співпрацювати, зокрема, уміння працювати в парах чи групах, ділитися матеріалами, учитися у своїх однолітків, дослухатися до їхніх ідей та пропонувати власні, аналізувати ідеї та обирати раціональніші,  розподіляти ролі та обов’язки.

Формує:

  • цілісну систему уявлень дитини про навколишній світ, збагачує життєвий досвід дитини.

Заняття з LEGO урізноманітнюють та вдосконалюють навчальний процес, роблять його цікавішим для дітей. Заняття в ігровій формі створюють неповторну атмосферу психологічного комфорту й проходять без нервового напруження, що позитивно позначається на якості засвоєння матеріалу.

Використовуючи LEGO на уроках математики в 1 класі, ми реалізовуємо такі змістові лінії початкового курсу математики:  «Числа, дії з числами. Величини», «Геометричні фігури», «Вирази, рівності, нерівності», «Робота з даними», «Математичні задачі і дослідження».

Використання LEGO-підтримки на уроках математики дозволять учителю показати, як утворюються числа, як порівняти їх; закріпити навичку прямого і зворотного рахунку, знайомити з арифметичними діями та сприяти формуванню обчислювальних навичок;  ознайомити зі складом числа та закріпити його; формувати в учнів просторові уявлення, здатність розрізняти геометричні фігури за їх істотними ознаками,  формувати практичні вміння будувати, моделювати й конструювати геометричні фігури; ознайомити учнів на практичному рівні з найпростішими способами виділення та впорядкування даних за певною ознакою; формувати в учнів здатність розпізнавати практичні проблеми, що розв’язуються із застосуванням математичних методів, на матеріалі практичних задач, а також у процесі виконання найпростіших навчальних досліджень; розвивати логіку і критичне мислення, пізнавальні процеси й комунікативні навички, дрібну моторику рук, творчі здібності дитини; виховувати посидючість, терпіння, взаємоповагу, охайність. Математика з абстрактної й незрозумілої науки перетворюється на абсолютно конкретну і прикладну.

Таким чином, робота з освітніми конструкторами LEGO дозволяє дітям у формі пізнавальної гри дізнатися багато важливих ідей і розвиває необхідні в подальшому житті навички суспільно активної, творчої особистості, яка самостійно генерує нові ідеї, приймає нестандартні рішення.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

ВЛАСТИВОСТІ І ВІДНОШЕННЯ ПРЕДМЕТІВ

Лічба предметів (порядкова та кількісна лічба)

Час виконання:

 

time3

Діти вчаться: порядковій та кількісній лічбі шляхом прилічування одиниці до попереднього числа, бути ініціативними, уважними й не відволікатися, робити висновки.

Основні завдання: кожна дитина викладає зазначену вчителем кількість цеглинок, розмістивши їх горизонтально на відстані 1см одна від одної. Рахує зліва направо. Перша цеглинка синя (одна), друга – червона (дві), третя – зелена (три) і так далі.

Screenshot_26

Запитання до дітей:

- Скільки цеглинок виклали?

- Назвіть кольори цеглинок зліва направо.

- Покажіть першу, четверту цеглинки.

- Яка по рахунку цеглинка кольору маку, кольору трави, волошкова?

Вправу можна ускладнити.

- Ліворуч і праворуч додайте стільки цеглинок, щоб усього їх стало  шість.

- Покладіть ліву руку на першу цеглинку, а праву на шосту. Одночасно міняємо  місцями ці цеглинки.

- А тепер  другу й п’яту.

- Червону та жовту.

- Пригадайте, якого кольору була перша цеглинка спочатку?

Веселкові цеглинки (порядкова та кількісна лічба)

Час виконання:

 

time3

Діти вчаться: порядковій лічбі в прямому та зворотному порядку, порівнювати,  запам’ятовувати кольори веселки за асоціаціями, орієнтуватися в просторі, фантазувати, творити, робити висновки.

Основні завдання:

1. Діти слухають лічилочку, з цеглинок LEGO викладають кольорову веселку.

2. Учні викладають кожен колір, промовляють порядковий номер розміщення цеглинки.

ВЕСЕЛКОВА ЛІЧИЛКА

В лузі дощик із квіток                                    як листок берізки, клена.

кольоровий сплів вінок.                                   П’ять — блакитна, барвінкова,

У долину, аж до річки, наче квіточка святкова.

простяглись барвисті стрічки. Шоста — синя, як ті сливи,

Ось червона, перша стрічка, —                     що дощі вмивали й зливи.

колір стиглої сунички.                                    Сьома — вкрили ліс та балки

Друга — наче мандаринки,                             фіолетові фіалки.

що оранжеві в них спинки.                             Із семи стрічок веселих

Третя — жовта, наче сонце                          утворилася веселка,

зазирає у віконце.                                            і щоб знати кольори,

А четверта — то зелена,                               ти лічилку повтори.

                     (Л. Вознюк)

Запитання до дітей:

- Скільки кольорів у веселки? Назвіть у тій послідовності, як запам’ятали.

- Скільки цеглинок перед вами?

- Чи достатньо їх, щоб відтворити веселку?

- Щоб переконатися в правильності ваших тверджень, складемо веселку на партах.

- Цеглинки розміщуємо зверху  вниз. (Перша червона, як суничка, друга оранжева, мов мандаринка…)

- Порівняйте кількість цеглинок та кольорів веселки. Чого було більше?

- На скільки?

Вправу можна ускладнити.

- Де знаходиться перший – червоний колір веселки? (Угорі)

- Спробуйте скласти веселкову башточку, ставлячи цеглинку на цеглинку. Почніть із синього кольору. Щоразу промовляйте колір, слово, на що колір схожий та номер цеглинки.

(Синя, наче слива - шість, блакитна, ніби барвінок - п’ять…)

- Пофантазуйте. Уявіть, що парта – це ваш аркуш, на якому можна малювати, пригадайте, з яким предметом асоціюється кожна цеглинка. Де б ви розмістили цеглинки-предмети? Поясніть свій вибір.

Хто  уважний? ( кількісна лічба, стільки-скільки)

Час виконання:

 

time3

Діти вчаться: співставляти кількість предметів, які зустрічаються у повсякденному житті, з кількістю виставлених цеглинок, порівнювати, бути ініціативними, робити висновки.

Основні завдання:

1. Діти об’єднуються в групи по 3-4 учасники.

2. Учасники кожної група слухають  частину вірша-загадки й викладають стільки цеглинок, скільки предметів було загадано в загадці. Діти розміщують цеглинки зліва направо.

Скільки лапок у котів?

Скільки в песика хвостів?

Скільки вушок у зайців?

Скільки пальців на руці?

Скільки крил є у лисиці?

Скільки лапок у синиці?

Скільки жаб літає в небі?

Скільки хвостиків у тебе?

Запитання до дітей:

- Скільки цеглинок виклали? (Кожна група звітує, відтворюючи відповідні строфи вірша з власними варіантами міркувань.)

- У якої групи цеглинок найбільше/найменше?

- У яких груп цеглинок порівну?

- Складіть цеглинки у башточки, порівняйте їх, переконайтеся в правильності своїх тверджень.

Вправу можна ускладнити.

- Що треба зробити, щоб башточки стали однаковими за висотою?

- Скільки цеглинок слід додати до кожної нижчої башточки?

- Скільки виокремити від вищих, щоб башточки стали однаково низькими?

- Складіть вирази, опираючись на виконані дії.

- Із цеглинок, які лежать перед вами, складіть фігуру, яка має чотири кути та чотири сторони.

- Скільки цеглинок використали?

- Порівняйте свою фігуру й товаришів.

- Що у них подібного, чим відрізняються? Чому?

 

 

Точка, пряма…

Час виконання:

time43

Діти вчаться: розрізняти  поняття «точка», «пряма» (вертикальна, горизонтальна, похила), «крива», «ламана», орієнтуватися в просторі, спостерігати, аналізувати, працювати з однолітками на результат, вирішувати проблемні завдання, керувати своїми емоціями.

Основні завдання: діти об’єднуються в пари, проводять дослідження, знайомляться з поняттями  «точка», «пряма»…

Запитання до дітей:

- Торкніться кінчиком олівця, пучкою  пальця у фарбі, найменшою стороною (гранню) цеглинки, зафарбованої маркером, паперу, слід, який залишиться, це точка. Найменша, але одна з найголовніших геометричних фігур.

- Де в житті вам зустрічалися точки? (Пташка, повітряна куля, які піднялися високо в небо, кораблик далеко в морі…)

Без точки – ліній і фігур нема,

Бо кожна з них – то точок множина.

- Розмістіть цеглинку вертикально на відбитку-точці, щільно до неї приєднайте ще одну й залиште її відбиток. Приєднуйте всі цеглинки, які у вас є.

- Як називається дана фігура? (Лінія)

Ця – лінія пряма.

І ні початку, ні кінця не знає,

Бо їх нема:

Як всесвіт, нескінченна,

І в цьому суть її.

- Спробуйте цеглинки розмістити так, щоб пряма стала довша за ту, що у вас уже створена. Цеглинки розміщуйте  зліва направо – горизонтально.

По ній довго можна йти,  кінця-краю не знайти.

 І початку теж нема, бо це лінія ...(пряма).

- Побудуйте пряму зверху вниз –  вертикально.

- Розмістіть пряму з лівого верхнього куточка до правого нижнього.

- Спробуйте поламати пряму, але не відривайте цеглинок одну від одної, щоб були проміжки. Утворилася ламана, кожна частинка ламаної – ланка.

Кінець одної ланки  – це одночасно початок іншої. Кінці ланок називають вершинами ламаної лінії.

11 ігор у парах з набором LEGO «6 цеглинок» для 1-го класу — журнал |  «Освіторія»

Я рідная сестра прямої

Та ламаною звусь:

Із ланок прямої я складаюсь

І через те ламаюсь…

- Чи можна з ланок ламаної скласти криву? Чому?

- На що схожа крива?

- Із яких підручних матеріалів можна відтворити криву? (Стрічки, нитки…)

Я рідная її сестра,

Молодша – лінія крива.

Зустрівшись в точках

 двох з прямою,

Натягуюсь над нею я дугою.

- Знайдіть у класній кімнаті прямі, криві, ламані лінії.

- Об’єднайтеся в групи. Створіть із цеглинок малюнок. Усе, що ви будете зображати, повинно складатися із точок, прямих, ламаних…

Спільні та відмінні ознаки

Час виконання:

time3

Діти вчаться: виділяти спільні та відмінні ознаки предметів, об’єднувати в групи за подібністю, тримати в пам’яті різні комбінації поєднання предметів, знаходити асоціації, описувати власні дії.

Основні завдання: діти об’єднуються в групи. Перед кожним учасником  набір цеглинок. Учні досліджують цеглинки, виконують вправи на об’єднання та виокремлення предметів.

Запитання до дітей:

- Яку форму мають цеглинки?

- Із якого матеріалу вони виготовлені?

- Чим різняться?

- Об’єднайте цеглинки прямокутної форми блакитного кольору. (Діти складають цеглинки в башточку.)

- Які спільні ознаки вони мають?

- Скільки цеглинок поєдналося?

- Чому інші цеглинки не використали? Обґрунтуйте свою думку.

- Об’єднайте цеглинки, однакові за розміром та формою.

- Як змінилася кількість предметів? Чому?

- У наступному об’єднанні повинні бути цеглинки прямокутної форми червоного, жовтого, зеленого та синього кольорів.

- Що потрібно зробити з попередньою групою предметів, щоб виконати умову? (Виокремити цеглинки помаранчевого та блакитного кольорів.)

 Вправу можна ускладнити.

- Складіть башточку із трьох/чотирьох цеглинок різного кольору. (Діти кольори обирають спільно.)

- Порівняйте башточки,  об’єднайтеся, у кого однакові.

- Які спільні ознаки мають ваші башточки?

- Скільки різних варіантів утворилося? Чому?

- Розмістіть  свої башточками так, щоб вийшов орнамент.

C:\Users\Наталия\AppData\Local\Microsoft\Windows\Temporary Internet Files\Content.Word\DSC_0547.jpg

Орна́мент — візерунок або узор, побудований на ритмічному повторенні геометричних елементів.

Поряд розташовую довжину/висоту порівнюю

Час виконання:

time43

Діти вчаться: аналізувати, визначати ознаки предметів, пов’язані з величиною: довжину, ширину, висоту, товщину шляхом зіставляння предметів.

Основні завдання: діти під керівництвом учителя проводять дослідження. Порівнюють предмети, визначають довжину, висоту, ширину, товщину.

Запитання до дітей:

- Із лівого краю парти викладіть доріжки із цеглинок. Перша доріжка довжиною одна цеглинка, а друга складається з п’яти цеглинок, цеглинки розміщуйте щільно одна до одної. Зверніть увагу, початки доріжок повинні збігатися.

- Порівняйте їх довжину. Яка з доріжок довша?

- На скільки?

- Чому ви так вирішили?

- Що потрібно зробити, щоб доріжки стали однакової довжини?

- Пофантазуйте, на що схожі ці смужки-доріжки із цеглинок? (На залізничну колію…)

- Ваші доріжки були розміщені зліва направо, тобто горизонтально.

- Як по-іншому можна розмістити на парті цеглинки? (Знизу вгору, тобто вертикально.)

- Розмістіть цеглинки в такому порядку: ліворуч дві, а праворуч – чотири.

- Порівняйте висоту стовпчиків.

- Придумайте, на що схожі вертикальні стовпчики? (На будинки, башточки, вежі…)

- Щоб дізнатися, хто першим працюватиме над проектом будинку, відгадайте загадку:

Треба знати, що без плану

Не збудуєте й майдану,

Точно вирахує вектор

Геніальний…

- Коли архітектори планують будинок, то вони спочатку зображають його на аркуші, потім роблять макет будинку з паперу й лише після цього передають будівельникам точні розрахунки для будівництва.

- Розмістіть цеглинки на аркуші так, ніби це малюнок двох різних за висотою багатоповерхівок.

- Побудуйте з цеглинок макети будинків. Порівняйте їх за висотою.

- Розгляньте уважно макети будинків. Які ознаки, крім висоти, можна ще порівняти?

- Розмістіть будинки так, щоб порівняти ширину будинків.

- Роздивіться товщину стін цеглинок.

- Пам’ятайте! Щоб правильно порівнювати довжину предметів, потрібно предмети розмістити так, щоб початки їх збігалися, висоту – предмети повинні стояти поряд на одній рівній поверхні, ширину – поставити предмети поряд і порівняти. А для абсолютної точності використовують лінійку.

Ліні́йка — найпростіший прилад для вимірювання довжини.

Щоб порівняти товщину, бажано використовувати вимірювальний прилад –штангенциркуль.

Штангенциркуль – креслярський інструмент. У перекладі з німецької означає  розсувний вимірник.

Цеглинка-мандрівниця

(поняттями «угорі – унизу», «на», «над», «під», «праворуч – ліворуч»)

Час виконання:

time3

Діти вчаться: орієнтуватися в просторі, розрізняти поняття «угорі –унизу», «на», «над», «під», «праворуч – ліворуч», мислити, чітко виконувати вказівки, утримувати увагу.

Основні завдання:

1. Діти знайомляться з поняттями «угорі – унизу», «на», «над», «під», «праворуч – ліворуч».

2. Учні під керівництвом учителя відпрацьовують орієнтування на площині, за вказівкою ведучого виконують команди.

- Оберіть цеглинку улюбленого кольору.

- Цеглинка-мандрівниця потрапила на чарівну галявину, вашу парту. Як тільки ви правильно виконаєте вказівку ведучого й точно розмістите цеглинку, у цьому вам допоможуть маленькі  слова-підказки «на», «над», «під»…, вона на когось або на щось перетвориться. Усе залежить від вашої вигадки.

- Покладіть цеглинку на парту-галявину.

Запитання до дітей:

- Яке маленьке слово підказало, де розмістити цеглинку?

- Пофантазуйте, на що схожа ваша цеглинка? (Зелена, наче трава на галявині, блакитна, ніби струмочок.)

- Підніміть цеглинку над поверхнею парти.

- Де знаходиться цеглинка? Хто може літати над землею? (Червона, як метелик, оранжева схожа на бджілку, яка літає над квітами.)

 

C:\Users\Наталия\Desktop\DSC_0551.JPG

- Заховайте цеглинку під парту.

- Які скарби ховаються під землею? (Корисні копалини, дорогоцінне каміння. Блакитна, мов сапфір, зелена, наче смарагд.)

- Розмістіть ліворуч/ праворуч від парти. Угорі/унизу.

- Команди-блискавки виконуйте швидко, без заминки. Пам’ятайте: основний ваш орієнтир – це парта. Цеглинку «Угору – униз», «на», «над», «під», «праворуч – ліворуч», «у».

Вправу можна ускладнити.

Діти стають у коло, цеглинки об’єднують і складають куб. Пускають куб по колу, лічилкою вибирають ведучого.

Скік та скок, скік та скок –

Кубик скаче до долонь.

Хто кубика тримає,

Той слово загадає.

Ведучий імітує рухи, у яких зашифровані слова «угорі – унизу», «на», «над», «під», «праворуч – ліворуч», «у»; хто відгадує правильний прийменник чи прислівник, стає ведучим.

Проілюструй вірш

time3

Діти вчаться: орієнтуватися в просторі, розміщувати предмети «угорі – унизу», «на», «над», «під», «праворуч – ліворуч», уявляти, орієнтуватися на площині, утримувати увагу, розвивати пам'ять.

Основні завдання:

1. Діти об’єднуються в групи, повторюють поняття «угорі – унизу», «на», «над», «під», «праворуч – ліворуч». Слухають вірш, обговорюють і кожна група намагається проілюструвати вірш піктограмами, використовуючи при цьому цеглинки.

ЛІЧИЛОЧКА

Одна маленька дівчинка

пішла гуляти в сад.

Там дві зелені яблуньки

По центру стали вряд.

Під вітами праворуч три квітоньки росте,

Ліворуч розмістилися чотири будяки.

Над ними п'ять метеликів

ведуть свої танки.

Внизу шість коників змагаються -

хто вище всіх плигне?

Вгорі сім пташечок цвірінькають,

вітаючи мене.

До тину між деревами

драбину я припну,

угору по драбиночці

аж вісім раз ступну.

У мене дев'ять друзів є,

 покличу їх мерщій

 і десять стиглих яблучок

 складу у кошик свій…

                                       Наталя Забіла

Запитання до дітей:

- Де гуляла дівчинка?  Цеглинкою якого кольору ви її зобразили?

Діти відповіді  ілюструють відповідним зображенням.

- Що ви зобразили в центрі аркуша?

- Де розмістили квіти?

- Що росте ліворуч?

- Кого зобразили у верхній частині аркуша?

- Хто розмістився внизу, на землі?

- По чому піднімалася дівчинка вгору?

- Скільки сходинок вона подолала?

- Куди склала яблука?

- Усі використані цеглинки змішайте, а тепер по пам’яті відтворіть картинку піктограм.

  Піктограма (від лат. pictus — мальований і грец. γράμμα — письмовий знак, риска, лінія) — умовний малюнок із зображенням будь-яких дій, явищ, предметів тощо. Піктограми походять із давніх часів, де вони використовувалися на письмі.

Графічний LEGO-диктант

Час виконання:

time3

Діти вчаться: виконувати точні вказівки вчителя, орієнтуватися в напрямках (праворуч, ліворуч, над, під, по діагоналі вгору, по діагоналі вниз, вертикально, горизонтально), орієнтуватися на площині, розвивати дрібні м’язи рук, візуальну пам’ять, координацію «око-рука».

Основні завдання:

 1. На площині або столі діти за вказівкою вчителя викладають візерунок або зображення.

2. Вказівки такого характеру: червону цеглинку положіть у центрі аркуша вертикально, під нею цеглинку помаранчевого кольору, праворуч від цеглинки червоного кольору розмістіть по діагоналі цеглинку жовтого кольору в напрямку справа наліво і т.д. Таким чином можна викласти зображення чи візерунок.

Запитання до дітей:

- Яке зображення ми отримали?

- Пофантазуйте та удоскональте зображення. Розфарбуйте малюнок. Опишіть свого метелика словами. Який він у вас за розміром, які кольори ви підібрали, розфарбовуючи, де знаходиться.

Вправу можна ускладнити.

Діти малюють на аркушах схематичні малюнки, а потім, використовуючи чіткі вказівки та слова прийменники й прислівники, диктують однокласникам LEGO-диктант.

Варіант: Куди підеш і що знайдеш

Діти об’єднуються в групи, кожна група з цеглинок складає різні поєднання  шести цеглинок у формі іграшок. Іграшки ховають по класу. Учасник –дитина, яка не знає де заховані іграшки. Ведучий веде, даючи вказівки.

- Підеш вперед – щось знайдеш.

- Повернеш праворуч – над побачиш.

- Глянеш униз – під знайдеш…

Глядачі, учні класу слідкують за правильністю виконання команд. Якщо учасник помиляється, промовляють

Тік – так, це не так!

C:\Users\Наталия\Desktop\DSC_0430.JPG

Наші дні народження

(порівняння предметів за висотою, довжиною)

Час виконання:

https://osvitoria.media/wp-content/uploads/2018/06/time43.png

Діти вчаться: бути уважними, порівнювати предмети за довжиною, висотою, розрізняти поняття «довший – коротший», «вищий —  нижчий», комунікувати, спільно працювати над завданням.

Основні завдання:

1. Діти утворюють коло.

2. Учитель загадує загадки про пори року. Діти визначають, із яким кольором асоціюється кожна пора року.

Все у зелені довкола:

Пасовища, ліс і поле.

Мчать струмочки до ріки,

Ліплять гнізда ластівки,

І в сороки новина, –

Облетіла всіх вона,

Сповіщаючи: – …

Кружляє ніжно білий пух,

Міняє зайчик свій кожух,

Вдягає лиска рукавички,

Співають весело синички,

Ведмідь в барлозі вже дріма,

Яка пора, скажіть? …

Хто це лісом зараз ходить? –

Розмаїття ягід родить,

Тепло. Раді всі звірята.

А в пташок – вже пташенята.

Сумно у гаях блукає,

Жовті шати одягає.

 Золотисту стелить постіль,

 — Жде сестрицю білу в гості.

3. Учні вибирають цеглинку того кольору, у яку пору року народилися. Наприклад: осінь – жовта, зима – блакитна, весна – зелена, літо – червона.

4. Діти об’єднуються в групи, складають башточки відповідних кольорів.

5. Готові башточки порівнюють за висотою, довжиною.

Запитання до дітей:

- Порівняйте башточки за висотою.

- Яка з башточок найвища?

- Скільки цеглинок використали, щоб її побудувати?

- Знайдіть найнижчу башточку.

- Підрахуйте використані цеглинки.

- Що ви можете сказати про блакитну башточку?

- Назвіть за кольорами сусідні башточки жовтої.

- Розмістіть башточки горизонтально (покладіть їх на поверхню).

- Знайдіть найдовшу, найкоротшу башточку.

- Порівняйте за довжиною першу й другу, третю й четверту башточки.

Веселі фігурки

(плоскі геометричні фігури)

Час виконання:

time43

Діти вчаться: розрізняти плоскі геометричні фігури, розвивають спритність, координацію рухів.

Основні завдання: діти будують на підлозі з цеглинок великі геометричні фігурки (трикутник, прямокутник…).

Запитання до дітей:

- Назвіть, які фігури ви побудували.

- Чия фігура має три кути й три сторони?  Встрибніть у неї на двох ногах. Що це за фігура?

Сторони три, три кута –

Познайомтесь, дітвора.

Це трикутник, що за диво!

Перетвориться сміливо:

То дитяча піраміда,

То ялинка вже красива,

Дах на домі, гір вершина,

В шлюпці нашій він вітрило.

- У чиєї фігури всі сторони рівні? Встрибніть у неї на лівій нозі.

Наш квадрат – фігура вправна,

Кубик він, картина гарна.

Печиво смачне квадратне,

Без даху – квадратна хата.

Так, кута всього чотири,

Сторони фігури рівні.

Два трикутники склади –

Так квадрат зробив вже ти.

- Чия фігура має чотири кути й чотири сторони, причому протилежні сторони рівні? Встрибніть у неї на правій нозі.

Два квадрати – прямокутник.

Він усюди нам попутник.

Хоч кута є теж чотири,

Сторони – по дві всі рівні.

Це й кузов вантажівки,

Телевізор чи листівка,

Шафа, ранець і вікно,

Зошит, двері та панно.

- На яку фігуру перетвориться квадрат, якщо його поставити на кут? Спробуйте тричі потрапити у фігуру, але залишіться біля нього.

На куті стоїть квадрат,

Ромб він, а не акробат.

Два трикутника (вниз-вгору) -

Змій в повітрі, на просторі.

Це прикраса ялинкова,

Пахлава хрустка, медова.

Дзиґа –  теж як ромб верткий,

Тістечко – це ромб смачний.

Варіант: Чарівне перетворення

Діти вчаться: виділяти головні властивості геометричних фігур, бути терплячими, наполегливими, творчо уявляти, асоціативно мислити.

Основні завдання: діти будують квадрат. За вказівкою вчителя перебудовують його в інші геометричні фігури (прямокутник, трикутник…).

Запитання до дітей:

- Чим квадрат відрізняється від прямокутника?

- На що схожі ці фігури в навколишньому світі?

- Скільки цеглинок потрібно, щоб утворити прямокутник, квадрат?

- Скільки кутів у кожної з фігур?

Будуємо куб

(об’ємні фігури)

Час виконання:

https://osvitoria.media/wp-content/uploads/2018/06/time43.png

Діти вчаться: зосереджуватися й тримати рівновагу, вирішувати проблемні завдання в грі, співпрацювати з однолітками.

Основні завдання:

1. Діти з учителем повторюють назви плоских та об’ємних геометричних фігур, наводять приклади.

2. Кожна дитина будує куб із шести цеглинок за зразком.

3. Під керівництвом учителя діти  досліджують фігуру, роблять висновки.

Запитання до дітей:

- Скільки граней (сторін) у куба?

- Обведіть на аркуші паперу одну грань (сторону) куба.

- Яка геометрична фігура утворилась?

- Скільки кутів у куба?

- Скільки кутів у квадрата?

- Чим відрізняється куб від квадрата?

- Якого кольору цеглинки у куба зверху/знизу/посередині? 

- Як можна в парі збудувати куб? Які вказівки потрібно давати?

4. Діти обертають свої кубики, тримаючи їх за спиною/над головою.

5. Кожен підкидає і ловить куб.

6. Діти перекидає куб з однієї руки в іншу.

7. Розміщують куб на зовнішній стороні долоні й намагаються його підняти/ опустити без допомоги іншої руки.

Запитання до дітей:

 - Що ще можна зробити з кубом?

- Як ще його можна тримати?

-  Як довго ви можете тримати куб на голові?

- Чи зможете ходити, тримаючи його на голові?

Вправу можна ускладнити.

Діти працюють у групах. Один учасник показує вигадані рухи з кубом, а решта — повторюють. (Перед виконанням завдання пропонується дітям визначити свої правила, наприклад: хто впустить куб, той...) По завершенню визначеного часу між групами проводиться змагання, яка група більше вигадала вправ.

Знак-дивак

(порівняння кількості об’єктів, знаки  > < =)

Час виконання:

time3

Діти вчаться: розрізняти поняття «більше — менше», «порівну», порівнювати групи предметів, бути уважними, аналізувати, робити висновки.

Основні завдання: діти слухають казку про знаки «більше», «менше», «дорівнює». Вчаться відтворювати знаки за допомогою LEGO, порівнювати множини предметів способом складання пар і визначення елементів, які залишилися без пари.

Знак-дивак

Чому дивак? Бо крутиться то ліворуч, то праворуч і все навколо порівнює. Повернеться, якщо ліворуч  більше предметів, і аж рот розкриє від подиву. Ось так: >  — це знак більше.

- Викладіть на парті з цеглинок LEGO знак «більше». Куди буде розкритий знак? (Ліворуч, адже ми пишемо зліва направо і прочитуємо порівняння в такому ж порядку.)

 А якщо побачить, що ліворуч предметів менше, відразу ображається, що мало, і ротик закриває. Ось так: < —  це знак менше.

- Викладіть поряд знак «менше».  Порівняйте їх.

- Чим вони відрізняються? Що мають подібного?

Знак рівності теж крутиться полюбляє, але куди голову не поверне, усюди однакова кількість предметів, тому й розгублений стоїть. Ось так: =  — це знак дорівнює.

- Викладіть знак «дорівнює».

C:\Users\Наталия\AppData\Local\Microsoft\Windows\Temporary Internet Files\Content.Word\DSC_0558.jpg

 

 Діти об’єднуються в групи.

Запитання до дітей:

- Об’єднайтеся по два. Хто знаходиться ліворуч – викладіть на парту шість цеглинок, хто праворуч – чотири цеглинки. Цеглинки розміщуйте поруч: ліва біля правої  – парами.

Пара – це два однакових предмети, що вживаються разом і складають одне ціле або комплект.

- На що схожі пари кольорових цеглинок? (На взуття клоуна.)

- Скільки пар цеглинок-черевиків утворилося? (4)

- Де цеглинки залишилися без пари? (Ліворуч.)

- Отже, ліворуч цеглинок більше. Який знак слід поставити між викладеними цеглинками ліворуч та праворуч?

- Даний запис читається так: шість більше ніж чотири.

- Викладіть кольоровий потяг із двох цеглинок. Під ним потяг із чотирьох цеглинок. Утворюючи пари з цеглинок верхнього та нижнього рядів, порівняйте кількість цеглинок. Поставте відповідний знак.

- Даний запис читається так: два менше ніж чотири.

- Самостійно викладаючи різну кількість цеглинок ліворуч та праворуч, попрактикуйтеся ставити знаки «більше», «менше», «дорівнює».

Яка башта вища

Час виконання:

time3

Діти вчаться: розрізняти поняття «більше», «менше», «порівну», порівнювати кількість предметів, переносити наочні приклади на абстрактні поняття.

Основні завдання:

1. Діти об’єднуються в пари, будують дві башти, різні за висотою.

2. Порівнюють їх і роблять висновки.

3. Визначають, який необхідно поставити знак між числами, які позначають відповідну кількість предметів.

Запитання до дітей:

- Розгляньте башточку ліворуч.

-  Скільки цеглинок використали для її побудови? (3)

- Якою цифрою позначається  число три?

- Розгляньте башточку праворуч.

- Скільки цеглинок використали для побудови цієї башточки? (5)

- Якою цифрою  позначається  це число?

- Яке з чисел при лічбі йде першим?

- Число, яке йде при лічбі раніше, завжди менше числа, що йде при лічбі пізніше.

- Щоб переконатися в правильності даного твердження, можна також порівняти  башточки. Яка за висотою башточка ліворуч, у порівнянні з  правою?

- Зробіть висновок, який знак потрібно поставити між числами, що позначали кількість цеглинок.

 

C:\Users\Наталия\Desktop\DSC_0609.JPG

 

Варіант: Порівняння чисел

1. Біля кожного числа діти викладають відповідну кількість цеглин.

2. Учні відповідають на запитання, роблять висновки.

C:\Users\Наталия\Desktop\DSC_0611.JPG

Запитання до дітей:

- У якому порядку побудовані смужки? (Від найменшого числа до найбільшого.)

- Яке число найменше?

- Яке число найбільше?

- Запишіть числа в рядок.

- Із якого числа розпочинався ряд  записаних чисел?

- На скільки кожне наступне число більше за попереднє?

- На скільки кожне наступне число менше за попереднє?

Числа, які використовують під час лічби предметів, називають натуральним рядом. Запис виду 1, 2, 3, 4, 5… – називають натуральним рядом чисел.

- Назвіть число, що стоїть за 3.

- Назвіть число, що стоїть перед 4.

- Із цеглинок, які використовували для вправи, складіть осінній пейзаж.

 

 

ЧИСЛА 1-10

Складаємо цифри з LEGO

Час виконання:

time3

Діти вчаться: просторово мислити, співпрацювати, аналізувати, застосовувати раніше вивчене, робити висновки.

Основні завдання:

1. Діти з різних за кольором цеглинок складають цифри на площині та 3D зображення.

2. Потім добирають відповідну кількість цеглин, щоб відобразити число предметів.

3. Відтворюють склад числа.

Запитання до дітей:

Довга, мов спиця, дзьобата, мов птиця:

Що це за цифра така? (Одиниця.)

- Викладіть із цеглинок цифру один на поверхні парти. Пофантазуйте, зробіть її об’ємною.

Ци́фри — це знаки, якими позначають числа на письмі.

- Скільки предметів позначає число один? Викладіть перед собою стільки цеглинок.

- Яких предметів у світі лише по одному?

4. Діти виконують рухи на розвиток обох півкуль головного мозку й наспівують пісеньку.

Маєм єдину ми кулю Земну,

І Батьківщину, звичайно ж, одну.

Ти теж єдиний, на інших не схожий,

Бути тобою ніхто більш не може.

- Чи можна число один скласти з менших чисел?

Як «один» не обернути,

А йому самому бути…

- Чому? (Бо маємо лише одну цеглинку.)

Один – це найменше число натурального ряду чисел.

Цифры из ЛЕГО | Семейный клуб Радостьвилль. Детский клуб в Выхино

- Але одиниця ніколи не сумує, адже вона в натуральному ряді чисел завжди перша, як командир. (Діти розглядають числові промені й знаходять одиницю. Називають порядкові номери чисел. Перший, другий…)

Під час порядкової лічби потрібно вказувати напрямок (зліва направо або справа наліво) і пронумеровувати предмети по порядку, тобто визначати їх порядковий номер.

- Візьміть по одній цеглинці, об’єднайтеся, складіть разом малюнок слова- відгадки.

Високо ходить,

Землю водить,

Одне око має,

Всюди заглядає,

Дивиться в віконце.

Що це? … (Сонце)

Покажи стільки цеглинок, скільки…

Час виконання:

time43

Діти вчаться: співcтавляти число та кількість предметів, які йому відповідають, мислити, утримувати увагу,  обґрунтовувати свої дії.

Основні завдання:

1. Діти об’єднуються в групи, перед ними лежать у хаотичному порядку картки з написаними числами від 1 до 10 та цеглинки.

2. Діти повинні дібрати до кожного числа відповідну кількість цеглинок.

3. Розмістити числа в порядку зростання/спадання.

Запитання до дітей:

- Поєднайте цеглинки в башточки так: 1 башточка містить стільки цеглинок, скільки рук у людини, 2 – скільки пір року, 3 – скільки лапок у жука, 4 – скільки щупалець у восьминога, 5 – скільки Божих заповідей, 6 –  скільки носиків у людини, 7 – скільки кольорів світлофора, 8 – скільки пальців на руці, 9 – скільки днів тижня, 10 – скільки місяців триває навчальний рік.

- Знайдіть цифри, що відповідають числу цеглинок у кожній із башточок.

- Розмістіть башточки від найнижчої до найвищої.

- Прочитайте числа від найменшого до найбільшого, тобто в порядку зростання.

- У зворотному порядку, тобто від найбільшого до найменшого, у порядку спадання.

Числа розташовані в порядку спадання, якщо кожне попереднє число більше за наступне.

Числа розташовані в порядку зростання, якщо кожне попереднє число менше за наступне.

- У якого числа цеглинок найбільше?

- А в якого найменше?

- Скільки цеглинок позначено цифрою 5…

- Із цеглинок найвищої башточки складіть фігуру, що не має жодного кута.

- Із цеглинок башточки, що на 1 вища від 5, складіть куб  і розмістіть його всередині попередньої фігури.

Склади геометричну фігуру, підрахуй цеглини

Час виконання:

time43

Діти вчаться: мислити просторовими образами, розвивати візуальну пам'ять, творчу уяву, уміння планувати роботу.

Основні завдання:

1. Перед дітьми картки з числами від 1 до 6.

2. Діти будують різні геометричні фігури на площині, використовуючи

6 цеглин LEGO.

3. Демонструють свої комбінації, підраховують кількість використаних цеглин, знаходять цифру, яка позначає на письмі дане число.

Запитання до дітей:

- Складіть із цеглин фігуру.

Він давній знайомий мій,

Кожен кут у нім прямий.

Всі чотири сторони

Однієї довжини. (Квадрат)

- Скільки цегли потрібно, щоб викласти квадрат?

- Порахуйте кількість штирів у крайніх рядах двох цеглинок зліва направо, зверху вниз.

- Скільки потрібно цеглин, щоб скласти прямокутник?

- Яка фігура утвориться з чотирьох цеглин?

- Як по-іншому можна скомбінувати цеглини, щоб їх було використано чотири, але при цьому фігура зберегла свою форму та розмір?

C:\Users\Наталия\Desktop\DSC_0492.JPG

 

- Складіть об’ємну геометричну фігуру із шести цеглин.

- Яка об’ємна геометрична фігура вийде, якщо поєднати в башточку п’ять цеглинок? (Паралелепіпед.)

Прямокутний паралелепіпед – це геометрична фігура,  сторонами (гранями)  якої є шість прямокутників.

Зашифровані числа

Час виконання:

time3

Діти вчаться: розміщувати числа в порядку зростання та спадання, розрізняти парні та непарні числа, утримувати в пам’яті інформацію, логічно мислити.

Основні завдання:

1. Діти на дошці відтворюють числовий промінь від 1 до 6, повторюють прямий та зворотний рахунок, пригадують, як утворюється попереднє, наступне число, називають сусідів заданого числа…

2. Перед кожним учнем шість цеглинок, яким визначено нумерацію з певною асоціацією на колір. Наприклад: пори року. Синя – перша січень, блакитна друга  лютий, жовта – третя березень, зелена – четверта квітень, оранжева – п’ята травень, червона – шоста червень.

Діти запам’ятовують порядковий номер цеглинки й виконують відповідні завдання.

Запитання до дітей:

- Складіть башточку від найменшого до найбільшого числа.

- Розмістіть цеглинки-числа в порядку спадання.

-  Виокремте лише парні числа.

-  Назвіть, цеглинки якого кольору залишилися.

- Які числа зашифрувалися в цих кольорах?

- Як ви можете їх охарактеризувати?

- Складіть башточку так, щоб жодна цеглинка не була в оточенні колишніх.

Веселий потяг

(додавання)

Час виконання:

time3
 

Діти вчаться: розуміти, що в результаті додавання отримуємо більше число, знайомляться зі знаком «+»,  порівнювати, аналізувати, робити висновки.

Основні завдання:

1. Діти будують маленький потяг, розмір якого складається лише з одної цеглинки.

 Чух-чух, чух-чух жив маленький потяг, але йому було дуже сумно одному.

 - Як його розвеселити? (Знайти друзів, причепити вагончики.)

- Звичайно, разом веселіше. Можна веселу пісеньку заспівати, більше вантажу перевезти…

2. Діти додають певну кількість деталей до потяга (наприклад, 3).

- Як змінився розмір потяга?  Із скількох цеглинок він складається?

- Яку дію ви виконували: об’єднували чи вилучали цеглинки?

- У математиці говорять, що об’єднати – це додати. А щоб позначити це на письмі, використовують знак «+»

Ви легко правило збагнете:

Коли об’єднуєм предмети,

То, значить, більше їх стає.

Чому? Бо їх ми додаєм!

3. Дію, яку виконали діти, необхідно відобразити на дошці, а саме написати вираз 1+3=4 і прочитати його різними способами.

 

C:\Users\Наталия\Desktop\DSC_0578.JPG

 

Що змінилось?

(досліджуємо склад числа)

Час виконання:

time3

Діти вчаться: формувати уявлення про склад числа, здійснювати прості арифметичні дії, працювати разом, робити висновки.

Основні завдання:

Наприклад, вивчаємо склад числа 5.

1. Діти об’єднуються  по п’ять за столами, у кожної дитини 5 цеглинок одного кольору, складені в башточку.

2. По команді вчителя діти за годинниковою стрілкою міняються цеглинкою. Роблять висновок, скільки в них залишилося цеглинок  свого кольору і скільки в башточці цеглинок іншого кольору.

Запитання до дітей:

- Із скількох цеглин складалася башточка?

- Якою цифрою позначається  така кількість деталей?

- Як змінилася  кількість цеглинок після того, як ви обмінялися? (Стало 4 цеглинки одного кольору, 1 – іншого.)

- Із яких двох менших чисел можна скласти число 5? (5 це 4 і 1.)

- Складіть вираз знаходження  числа 5 із двох менших. (До чотирьох додати один, дорівнює п’ять.)

Вправа продовжується.

3. Діти виконують рухи на розвиток обох півкуль головного мозку й наспівують пісеньку.

П’ять разів по одиниці –

П’ять  повинно утвориться.

Три та два – виходить п’ять:

Будем личка умивать!

Одиниця і чотири –

Також п’ять – кажу вам щиро.

- Хто відтворить всі варіанти складу числа 5?

Складаємо свою історію

Час виконання:

time3

Діти вчаться: утворювати число з двох менших, формувати сенсорні основи сприйняття, розвивати логічне мислення,  координацію «око-рука», працювати  самостійно, фантазувати.

Основні завдання:

1. Перед дітьми лежить аркуш-будиночок (наприклад, № 6)

2. Учитель розповідає казкову історію, а діти розміщують цеглини по поверхах у відповідні віконечка.

3. Відтворюють склад заданого числа з двох менших.

У будиночку під № 6 жило 6 кольорових цеглинок. Вони були веселі непосиди. Дуже любили мандрувати та вивчати  будиночок. Сьогодні цеглинки вирішили дослідити верхній поверх.

- Порахуйте,  скільки цеглинок у верхньому ряду?

- Скільки в нижньому?

- Скільки разом цеглинок?

- Відновіть речення: шість – це …

Сумно стало жовтій цеглинці одній бути в нижньому ряду, гукає вона до себе червону. А та, маючи веселу вдачу, нікому не давала журитися, тому швидко поспішила до подружки. 

- Що змінилося в будиночку?

- Із яких менших чисел складається число 6?

 4. Діти виконують рухи на розвиток обох півкуль головного мозку й наспівують пісеньку.

Шість разів по одиниці –

Шість повинно утвориться.

Два й чотири – буде шість:

Хто працює, той і їсть!

Три і три – це шість, мій друже:

Ми зарядку любим дуже!

Також п’ять та одиниця –

Буде шість, як і годиться.

Для наступного числа діти придумують свою історію й самостійно утворюють склад числа.

Склади квітку-семицвітку

Час виконання:

time3

Діти вчаться: формувати поняття про склад числа, подавати число у вигляді суми двох доданків, співвідносити число предметів і цифри, бути уважними, зібраними.

Основні завдання:

1. Перед кожною дитиною картка у формі круга із записаним на ній числом (нагадує серединку квітки) та LEGO-цеглинки однакової форми, розміру, але різних за кольором.

А мені наснилась квітка -

Незвичайна, семицвітка,

Сім пір’їн живих в гніздечку

Довкруж білого яєчка…   

                                         Любов Пікас.

2. Діти використовують цеглинки LEGO, щоб скласти пелюстки для квітки.

3. Кожна пелюстка повинна складатися лише з цеглинок двох кольорів, які в сумі утворюватимуть  записане на картці-серединці число.

4. При умові, що склад числа складено з LEGO правильно, діти добирають пелюстку із записом відповідних чисел та читають даний вираз.

Запитання до дітей:

- Як ви утворили число 7?

- Візьміть інші за кольором цеглинки та утворіть нову комбінацію складу числа.

- Утворіть задане число з іншої кількості цеглинок.

 

   C:\Users\Наталия\Desktop\DSC_0608.JPG

5. Діти наспівують пісеньку та виконують вправи.

Сім разів як по одному –

Буде сім - ми певні в тому.

Два і п’ять – виходить сім:

Чистить зуби слід усім!

Три й чотири – сім завжди:

На уроки вчасно йди!

Одиницю й шість складеш –

Вийде сім, мій друже, теж.

Сходинки

 (віднімання)

Час виконання:

time3

Діти вчаться: пов’язувати практичну дію вилучення частини елементів множини – із відніманням; розуміти, що в результаті віднімання отримуємо менше число; віднімати двійками, креативно мислити.

Основні завдання:

1. Для вправи використовують LEGO-цеглинки. Діти роблять сходинки, закриваючи на нижній цеглинці по два виступи верхньою.

2. Потім підраховують, скільки виступів на нижній цеглинці залишилося відкритими.

3. Розглянувши сходинки, дитина побачить остачу, яка залишилась.

Запитання до дітей:

- Порахуйте, скільки виступів (штирів) мають цеглинки? (8)

- Якщо верхньою цеглинкою накрити штирі нижньої, то на нижній цеглинці кількість штирів збільшиться чи зменшиться?

- Коли накривають штирі, прибирають зі столу якусь кількість предметів, то їх кількість зменшується. У математиці таку дію називають відніманням.

Про віднімання у нас тепер мова:

Легко збагнете ви все, безумовно.

Ми від числа віднімаєм число –

Вийде щось менше за те, що було.

- Скільки штирів залишилося на цеглинці, коли дві прикрили? (6)

- Яку ще кількість штирів можна прикрити? (2,4,6,8)

- Складіть вирази, озвучте їх.

- Як можна показати на цеглинках віднімання непарних чисел?

- Складіть вирази із відніманням від восьми одного…

Скільки залишилось?

Час виконання:

time43

Діти вчаться: вправлятися у відніманні, розуміти, що в результаті віднімання отримуємо менше число, бути уважними, спостережливими, робити висновки.

Основні завдання:

1. Діти сидять півколом на килимку.

2. По черзі учні кладуть у коробку цеглинки й нараховують, наприклад, сім цеглинок.

3. Лічилкою визначають того, хто буде виконувати вказівки вчителя.

Запитання до дітей:

- Вийми з коробки  2 цеглинки й покажи іншим дітям.

- Скільки цеглинок забрали з коробки?

- Їх у коробці стало більше чи менше, ніж було? Чому?

- У математиці говорять, що вилучити означає відняти. А щоб позначити це на письмі, використовують знак «».

4. Діти релаксують, наспівуючи пісеньку.

Якщо предмети вилучати, –

Їх стане менше, ніж спочатку.

Це зветься – дія віднімання.

І зменшувать – її завдання.

- Скільки цеглинок залишилося?

Після того, як діти озвучать свої відповіді, учитель дістає цеглинки з коробки й разом із дітьми рахує, скільки залишилося.

 Вправлятися можна з різною кількістю цеглинок, працюючи в парах.

38 цеглинок

(вимірювання довжини, умовна мірка)

Час виконання:

time43

Діти вчаться: досліджувати, аналізувати, співставляти, працювати з лінійкою, знайомляться з вимірювальною шкалою та іншими способами підрахунку.

Основні завдання:

1. Діти сидять у групах, перед ними навчальне приладдя (зошит, олівець, альбом, підручник) та 6 цеглинок. Запитання до дітей:

- Виберіть серед поданих предметів найдовший. Яка його довжина?

- Яким шкільним приладдям вимірюють довжину предметів? (Лінійкою.)

- Як по-іншому визначити довжину? (Прикласти інші предмети, які мають однакові розміри, наприклад, цеглинки LEGO.)

- Як розмістимо цеглинки, щоб виміряти довжину альбому? (По горизонталі)

- Скільки цеглинок потрібно, щоб виміряти довжину?

- Поміркуйте, як іншим способом можна виміряти довжину, використовуючи цеглинки? (Розмістити по вертикалі, башточкою)

- Порівняйте мірки, чим вони різняться? (Кількістю використаних цеглинок)

- Щоб правильно дізнатися довжину предмета, потрібна єдина мірка.

- Хто знає, що це за мірка, на якому шкільному приладді її можна побачити?

- Прикладіть обидві  мірки до лінійки, визначте довжину альбома в сантиметрах.


C:\Users\Наталия\Desktop\DSC_0532.JPG 

Відпрацювання вміння

2. Кожна група отримує макети будинків певної висоти.

Запитання до дітей:

- Прикладаючи цеглинки, виміряйте висоту будинку. Виміряйте ширину будинку.

- У якої групи будинок найвищий? Скільки цеглинок потрібно, щоб виміряти  висоту?

- У якої групи будинок найнижчий?

- У кого будинки однакові за висотою?

- Яка ширина кожного із будинків? (Кожна група звітує.)

- Визначте висоту та ширину будинків, користуючись стандартною міркою.

 

ДОДАВАННЯ І ВІДНІМАННЯ В МЕЖАХ 10

Називаємо компоненти та результати дії  додавання

Час виконання:

time3

Діти вчаться: пов’язувати практичні операції об’єднання з арифметичною дією додавання,  користуватися знаком додавання, оперувати термінами «перший доданок», «другий доданок», значення «суми», аналізувати, зіставляти, робити висновки.

Основні завдання:

1. Діти розміщують одну цеглинку ліворуч, одну праворуч. А потім об’єднують їх.

Запитання до дітей:

- Скільки стало цеглинок?

- Усього їх стало більше чи менше, ніж порізно?

- Якою арифметичною дією замінюємо об’єднання предметів?

- Яким математичним знаком позначається дія додавання?

- Складіть відповідний вираз, користуючись числами та знаками.

- Прочитайте його. Яку дію виконували з числами один і один?

- Числа, які додають, називають доданками. Щоб відрізнити їх за порядком, говорять: перший доданок, другий доданок, а значення виразу – сума.

2. Діти рухаються під музику, наспівуючи.

Числа, які ми складаєм, – доданки,

Сума – це наш результат наостанку.

3. Діти поєднують цеглинки в такому порядку: дві знизу, одна вгорі – ліворуч; одна знизу, дві вгорі – праворуч. Називаючи числа при додаванні, об’єднують частини в об’ємну геометричну фігуру (паралелепіпед чи куб). Доходять висновку, що сума – це результат додавання двох або більше частин.

4. Діти об’єднуються в пари, складають вирази з цеглинок, читають їх, називаючи компоненти та результат дії. Проводять взаємоперевірку.

 

Доданки переставляємо – суму не міняємо

Час виконання:

time3

Діти вчаться: удосконалювати обчислювальні навички, практично усвідомлювати сутність переставного закону, досліджувати, аналізувати, комунікувати.

Основні завдання:

1. Діти об’єднуються парами біля столів. Учитель пропонує з цеглинок LEGO скласти вираз на додавання, прочитати його.

2. За вказівкою вчителя діти міняються місцями й знову читають той самий вираз.

Запитання до дітей:

- По черзі зліва направо прочитайте вираз та обчисліть його.

- Із цеглинок якого кольору починав читати перший учень? А другий?

- Як змінився результат обчислення?

- Від перестановки доданків сума не змінюється.

3. Діти відпочивають під музику й наспівують.

Перший і другий доданок у вправі

Є, щоб ви знали, цілком рівноправні:

Переставляй їх, міняй їх місцями –

Сума залишиться й далі та сама.

4. Діти практикуються складати й читати інші вирази, роблять висновок.

- При додаванні числа можна переставляти, та сума від цього не зміниться.

 

Називаємо компоненти та результати дії  віднімання

Час виконання:

time3

Діти вчаться: усвідомлювати поняття «різниця», називати компоненти дії віднімання, аналізувати, зіставляти, робити висновки.

Основні завдання:

1. Діти викладають перед собою башточку  з цеглинок, потім способом вилучення зменшують їх кількість, знаходять результат.

Запитання до дітей:

- Скільки залишилося цеглинок?

- У результаті обчислень кількість цеглинок  збільшилася чи зменшилася, у порівнянні з тим, що було на початку?

- Якою арифметичною дією замінюємо вилучення предметів?

- Яким математичним знаком позначається дія віднімання?

- Складіть відповідний вираз, користуючись числами та знаками.

- Прочитайте його. Яку дію виконували з числами три і один?

- Число, від якого віднімають, – зменшуване, бо його зменшують.

Число, яке віднімають, – від’ємник, бо його віднімають. А результат обчислення – різниця показує, скільки залишилося після того, як відняли.

2. Звучить музика, діти підтанцьовують, наспівуючи.

Перше число, що знайомимось з ним,

Тут називається зменшуваним.

Перше тому, що від нього ж бо саме

Ми віднімати щось будемо з вами.

Друге число, що його віднімаєм,

Словом від’ємник завжди називаєм.

Що в результаті повинно лишитись –

Те називаємо словом різниця.

 

3. Із цеглинок діти складають куб у такому порядку: нижній ряд цеглинки холодних кольорів, середній – поєднання теплих та холодних, верхній – цеглинки теплих кольорів.

- Зменшуване – це шість цеглинок у формі куба, від’ємник – цеглинки теплих кольорів.

- Скільки їх? Від’єднайте.

- Що залишиться в підсумку? (Різниця з трьох цеглинок холодних кольорів.)

4. Діти об’єднуються в трійки, складають вирази з цеглинок, читають їх, називаючи компоненти та результат дії віднімання. Грають у гру між групами «Не розірви ланцюжок із виразів».

Вантажники

(складання та розв’язування виразів)

Час виконання:

time3

Діти вчаться: швидко реагувати, застосовувати раніше вивчене, виконувати математичні дії, розв’язуючи проблемне завдання.

Основні завдання:

1. На столах перед дітьми аркуші з роздрукованими вантажівками, картки з числами, цеглинки LEGO.

2. За кожною цеглинкою закріплюється певне число (наприклад, червона – 1, помаранчева – 2, жовта – 3,…).

3. Учні повинні «завантажити» в машину певну кількість кубиків, сума чисел яких дорівнює числу на картці.

 

C:\Users\Наталия\Desktop\DSC_0573.JPG

Вправу можна ускладнити.

Діти загадують однокласникам загадки, зашифровуючи в завантажених цеглинках свій вік, кількість членів родини, днів тижня, місяців у навчальному році тощо. Діти повинні виконати обчислення й відгадати, що означає дане число.

Додавання і віднімання в межах 10

Час виконання:

time43

Діти вчаться: удосконалювати обчислювальні навички, бути уважними, аналізувати, логічно мислити, розвивати асоціативне мислення.

Основні завдання:

1. Кожній цеглинці присвоюється певне число (наприклад, помаранчева – 1, блакитна – 2, зелена – 6,  червона – 10, синя – 7,  жовта – 9,.)

2. Учитель на картках показує приклади дітям.

3. Діти усно рахують і піднімають ту цеглинку, яка є правильною відповіддю. При кожному наступному обчисленні попередня цеглина накривається.

4. По закінченню роботи діти порівнюють свої башточки із зразком.

 

C:\Users\Наталия\Desktop\DSC_0592.JPG

Запитання до дітей:

- Хто обчислив усі вираз безпомилково?

- Який вираз був найтяжчим?

- Пофантазуйте, вигадайте історію, щоб кожна цеглинка відповідного кольору була задіяна й легко можна було вигадку відтворити, поглянувши на башточку.

Варіант: Святкова ялинка

Основні завдання:

1. Діти обчислюють вирази на ялинці, цеглинками з результатами обчислень прикрашають деревце.

2. Діти з цеглинок виготовляють різні об’ємні новорічні прикраси на ялинку, інші учасники намагаються здогадатися, що саме зроблено.

 

C:\Users\Наталия\Desktop\DSC_0600.JPG

 

Шифрувальники

Час виконання:

time43

Діти вчаться: працювати в команді, вирішувати проблемні питання, мислити критично, логічно обґрунтовувати свою точку зору.

Основні завдання:

1. Кожній із шести цеглинок присвоюється відповідна буква й цифра (кожна цифра — відповідь на математичний вираз, кожна буква – частина зашифрованого слова).

2. Дітям пропонується розв’язати вирази. Отримані відповіді діти співвідносять із кольором цеглинки й дізнаються букву.

3. Із отриманих букв скласти слово.

C:\Users\Наталия\Desktop\DSC_0605.JPG

 

Математичний диктант

Час виконання:

time3

Діти вчаться: працювати самостійно, здійснювати арифметичні дії та порівняння, логічно мислити, співставляти почуте із зображенням.

Основні завдання:

1. Діти виконують інструкції вчителя, здійснюючи арифметичні дії та порівняння.

- Перший поверх будинку містить три квартири (чотири деталі між ними, три проміжки-вікна).

- Другий поверх має на одну квартиру менше (три деталі відповідно із двома проміжками-вікнами).

- Третій поверх містить на дві квартири більше за другий (п’ять  деталей із чотирма вікнами).

- На четвертому поверсі стільки квартир, скільки на другому (три деталі із двома вікнами).

Запитання до дітей:

- Скільки поверхів у будинку?

- Скільки всього квартир?

- На якому поверсі квартир найбільше?

- Який із поверхів найнебезпечніший для мешканців? Чому?

- Перебудуйте будинок так, щоб він був безпечним для всіх мешканців, але кількість квартир у ньому не змінилась.

На більше, на менше

Час виконання:

time3

Діти вчаться: зменшувати/збільшувати кількість предметів на кілька одиниць, аналізувати, співпрацювати, творчо мислити.

Основні завдання:

1. Діти об’єднуються в пари, на столах картки з числами від 1 до 10 та цеглинки LEGO.

2. Учитель називає число, діти знаходять картку з відповідним записом.

3. Ліворуч від числа розміщують на 2 цеглинки менше, а праворуч на 2 більше (наприклад, учитель називає число 3, а учні викладають 1 і 5).

Запитання до дітей:

- Скільки цеглинок ліворуч?

- Скільки цеглинок праворуч?

- Назвіть утворений ряд чисел зліва направо.

- Визначте, які це числа: парні чи непарні?

- Якщо числа непарні, із цеглинок, які використали у вправі, складіть геометричну фігуру, яка має непарну кількість сторін, кутів.

- Якщо числа парні, із цеглинок, які використали, складіть геометричну фігуру, яка має парну кількість сторін, кутів.

Цю гру можна проводити, збільшуючи/зменшуючи задумане число на 1, 2, 3...

Математичний фокус

Час виконання:

time43

Діти вчаться: логічно мислити, спостерігати, бути уважними.

Основні завдання:

1. Діти уважно слухають учителя, при потребі роблять відповідні записи, обчислення. Перший раз для ознайомлення робота проводиться фронтально, у подальшому самостійно.

- У першому виразі виконують додавання три цеглинки LEGO жовтого кольору. У результаті обчислень отримують 9.

- Яке число записане на одній жовтій цеглині?

- У другому виразі перший  доданок – жовта цеглинка, а другий і третій доданок –  цеглини червоного кольору. Сума трьох цих чисел дорівнює 7.

- Яке число утворилося, коли від суми відняли перший доданок?

- Яке число записане на одній червоній цеглині?

- У третьому виразі зменшуване – червона цеглинка, а від’ємник – блакитна цеглинка. Різниця – 1.

- Чому дорівнює блакитна цеглина?

- Знайдіть, чому дорівнює сума блакитної, червоної  і жовтої цеглинок.

 

 

 

 

 

 

 

ДОДАВАННЯ І ВІДНІМАННЯ В МЕЖАХ 10. ЗАДАЧІ

Задачі на збільшення/зменшення числа на кілька одиниць

Час виконання:

time43

Діти вчаться: визначати тип задачі, розуміти умову задачі, вибирати правильні арифметичні дії при обчисленні і для перевірки рішення, співвідносити конкретні приклади з абстрактними поняттями.

Основні завдання:

1. Діти сидять четвірками, знайомляться із змістом задачі. Наприклад. На першій полиці стояло 6 книжок, а на другій на 3 менше. Скільки книжок стояло на другій полиці?

2. Під час аналізу умови задачі  діти ілюструють почуті твердження цеглинками та запам’ятовують алгоритм розв’язання задач даного типу.

Запитання до дітей:

- Скільки книжок стояло на першій полиці?

- Покажіть башточку із цеглинок, що відповідає кількості книжок на першій полиці.

- Що відомо про кількість книжок на другій полиці? (На 3 менше, ніж на першій полиці.)

- Виставте поруч башточку, що містить стільки ж книжок, як на першій полиці.

- Що слід зробити з другою башточкою, щоб виконати умову задачі й відповісти на запитання?

- Щоб зменшити число на кілька одиниць, потрібно від поданого числа відняти цю кількість одиниць.

- Складіть розв’язок задачі.

 

Задачі з логічним навантаженням

 Час виконання:

time43

Діти вчаться: логічно мислити, співставляти, аналізувати, робити висновки.

Основні завдання:

1. Перед дітьми на столах цеглинки двох кольорів.

2. Діти знайомляться із змістом задачі. Наприклад. На галявині росло 3 квітки. Прилетіли метелики й сіли по одному на кожну квітку. Двом метеликам не вистачило квіток. Скільки було метеликів? Порівняйте, на скільки більше метеликів, ніж квіток.

Запитання до дітей:

- Скільки росло на галявині квіток? Відтворіть жовтими цеглинками.

- Що відомо про метеликів, які прилетіли на галявину? Прикріпіть до жовтих цеглин стільки червоних, скільки метеликів сіло на квіти.

- Чи всю умову розібрали?

- Де розмістимо цеглинки, що відтворюють метеликів, які залишилися без квіток?

- Чи можна дати відповідь на запитання задачі, розглянувши графічне зображення?

Цікаві задачки

Час виконання:

time43

Діти вчаться: творчо мислити, утримувати в пам'яті інформацію, свідомо відтворювати почуте.

Основні завдання:

1. Учитель пропонує дітям прослухати віршовані задачі.

2. Кожна дитина за допомогою цеглинок виконує аналіз умови, демонструє розв’язок задачі.

3. Робота виконується фронтально.

- Ось родина їжачків –

Мама й вісім малюків.

Скільки з мамою малих?

Порахуй скоріш усіх!

- Сонце швиденько за гору зайшло.

П’ятеро діток верталось в село.

Двоє швиденько додому втікло.

Скільки залишилося? Нам підкажи.

- Наша Соня – господиня,

А до того ще й майстриня!

Соня стрічечки взяла

І браслетики сплела.

Сім червоних, синіх – шість.

Яких менше?  Нам скажіть.

Збудуй модель, склади й розв’яжи задачу

Час виконання:

time43

Діти вчаться: складати та розв’язувати задачі за сконструйованою LEGO – моделлю (на додавання та віднімання – в межах 10), бути уважними, зв’язано висловлювати думку.

Основні завдання:

1. Діти об’єднуються в групи біля столів із різними наборами LEGO, картками з числами від 1 до 10 та знаками +, –, =.

2. Слід запропонувати дітям придумати із запропонованих елементів скласти задачу (про себе), тип задачі обумовлюється.

3. Проаналізувати зміст, виконати схематичний короткий запис, записати розв’язання, користуючись картками з числами та знаками.

Запитання до дітей:

- Із яких частин складається задача?

- Відтворіть умову задачі за своєю моделлю.

- Складіть запитання до задачі.

- Дайте відповідь.

- Запишіть розв’язання задачі.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

СПИСОК ВИКОРИСТАНИХ ДЖЕРЕЛ

1. Бережко Ю. 5 речей, яким діти навчаться граючи LEGO [Електронний ресурс] / Юлія Бережко // АБЕТКАland. – 2018. – Режим доступу : https://abetkaland.in.ua/5-rechej-yakym-dity-navchatsya-grayuchy-lego/

2. Бібік Н. М. Формування предметних компетентностей в учнів початкової

школи: монографія / Н. М. Бібік, М. С. Вашуленко, В. О. Мартиненко – К. : Педагогічна думка, 2014. – 346 с.

3. Біла книга. Навчання через гру та діяльнісний підхід: огляд доказів [Електронний ресурс]. – Режим доступу : https://cutt.ly/

4. Вірші про геометричні фігури [Електронний ресурс] / Наталя Мажиріна // Дошкільнятко – Режим доступу : http://doshkolenok.kiev.ua/skazki-legendy/1099-virshi-matematychni.html.

5. Державний стандарт початкової освіти [Електронний ресурс] – Режим доступу : https://cutt.ly/kgPTPD8

6. Довідник. 1 клас /  Уклад. : В. І. Пімонова, Н. Ф. Андрєєва, М. Ю. Павленко, А. П. Юрченко, О. А. Єпікова. – Х. : ТОВ ВБ «Інтелект України», 2017. – 64 с.

7. Ерб О. В. Робота з Лего. Методична розробка [Електронний ресурс] / Ольга Вячеславівна Ерб // calameo. – 2018. – Режим доступу : https://ru.calameo.com/read/00553023401984935c1fa

8. Загадки про пори року [Електронний ресурс] // МегаЗнайка Режим доступу : http://megaznaika.com.ua/zagadku/category/zahadky-pro-pory-roku/

9. Коротун І. В. ЛЕГО-система в освітньому просторі нової початкової школи [Електронний ресурс] / І.В. Коротун // Шкільне життя. – 2018. – 23 червня. – К. : Шкільне життя, 2018, – Режим доступу : https://www.schoollife.org.ua/586-2018/ Загал. з екрану. (23. 06. 2018)

10. Лічилки [Електронний ресурс] / Леся Вознюк// Весела абетка Режим доступу :  http://abetka.ukrlife.org/lich_voznyuk.htm

11. Математика. 1 клас. Частина 1 / Т. М. Бондар, Г. А. Пашковська. – Х. : Вид. Група «Основа», 2019. – 230. [2] с. – (Серія «Мій конспект»).

12. Муковій Т. Вивчаємо математику за допомогою LEGO® [Електронний ресурс] / Т.Муковій // Освіта нова. – 2018. – 13 листопада. – Х. : Альтернативна освіта, 2018. –  Режим доступу : https://cutt.ly/AgOda4A Загал. з екрану. (13.11.2018)

13. Нова українська школа: методика навчання математики у 1-2 класах закладів загальної середньої освіти на засадах інтегрованого і компетентнісного підходів : навч.-метод. Посіб. / Світлана Скворцова, Оксана Онопрієнко. – Харків : Вид-во «Ранок», 2019. – 352 с.

14. Нова українська школа : порадник для вчителя / Під заг. ред. Н. М. Бібік К. : ТОВ «Видавничий дім «Плеяди», 2017. 206 с.

15. Презентація до уроку математики 1 клас «Точка і лінії» [Електронний ресурс]  / Лариса Драч // Мультиурок – 2016 – Режим доступу : https://multiurok.ru/files/priezientatsiia-do-uroku-matiematiki-1-klas-tochka.html

16. Рома О. Гра по-новому, навчання по-іншому. Методичний посібник / Упорядник  О. Рома – The LEGO Foundation,  2018. – 44с.

17. Рома О.  ШІСТЬ ЦЕГЛИНОК в освітньому просторі школи. Методичний посібник / Упорядник О. Рома – The LEGO® Foundation,  2018. – 32 с.

18. Типові освітні програми для закл. загальної середньої освіти : 1-2 клас.

– К. : ТД «ОСВІТА-ЦЕНТР +», 2018.   240с.

19. Федець О. В. Завдання з використанням кубиків LEGO на уроках математики 1 клас [Електронний ресурс] / О.В.Федець // Шкільне життя. – 2018. – 12 листопада. – К. : Шкільне життя, 2018, – Режим доступу : https://www.schoollife.org.ua/945-2018/ Загал. з екрану. (12. 11. 2018)

 20.  Цікаві авторські задачі у віршах для 1 класу [Електронний ресурс] / Олена Гольцова // Освітній портал «Урок –UA»Режим доступу : https://urok-ua.com/tsikavi-avtorski-zadachi-u-virshah-dlya-1-klasu/

21.  Чарівний світ чисел : Інтегр. навч. посіб. гармонійного розвитку дитини /  Н. М. Яновська. – К. : ПП «Н. М. Яновська», 2012. – 116 с. ; іл.. (Серія «ПіснеЗнайка»)

22. Юрченко О. 11 ігор у парах з набором LEGO «6 цеглинок» для 1-го класу 

[Електронний ресурс] / О.Юрченко // Освіторія. – 2018. – 11 травня. – К. :

Osvitoria. org, 2018, – Режим доступу : https://cutt.ly/ogOdMjV Загал. з екрану. (11. 05. 2018)

23. Юрченко О. 6 індивідуальних ігор для 1 класу з набором LEGO «6 цеглинок» [Електронний ресурс] ] / О.Юрченко // Освіторія. – 2018. – 11 травня. – К. : Osvitoria. org , 2018, – Режим доступу : https://cutt.ly/UgOdPx2 Загал. з екрану. (11. 05. 2018)

 

1

 

docx
Додано
5 січня 2023
Переглядів
7600
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку