Мета:узагальнити поняття учнів про пори року; закріпити знання назв місяців,вміння співвідносити ознаки пір року; використовувати суб'єктивний досвід набутий учнями;
ефективно та творчо застосувати набуті знань та досвід на практиці, створюючи ментальну карту; підвищувати рівень мотивації учнів до навчання.
Завдання: створити інтелект – карту про пори року для закріплення навчального матеріалу.
Формувати наскрізні ключові компетентності:
*уміння вчитися(співвіднесення об'єкта навчання з власним досвідом)
*соціально-трудова компетентність(вміння робити вибір,вміння приймати рішення)
Обладнання: аркуш паперу А-3, заготовки картинок з малюнками до кожної пори року;картки з написами пір року та назвами місяців; фломастери, клей.
Авторська робота на тему:
Використання методу інтелект-карти в початковій школі. Інтелект-карта «Пори року»
Автори:
Груша Наталія Володимирівна
Денисенко Зоряна Володимирівна
Коваль Ольга Романівна
Ходак Галина Василівна
Фейда Віра Орестівна
Івано-Франківськ-2018
Використання методу інтелект-карти (mind maps)
в початковій школі.
Кількість інформації в світі подвоюється кожні 10 років, тому виникає необхідність вміти її опрацьовувати і краще запам’ятовувати.
Новий стандарт освіти вимагає, щоб учень міг сам ставити і вирішувати проблеми, розуміти, для чого він вчиться, вміти знаходити інформацію, розмірковувати над нею: аналізувати, узагальнювати і систематизувати, а ще вміти спілкуватися, оцінювати себе та інших.
Як же навчити всьому цьому школяра?
Очевидно, що для вирішення вище зазначених завдань необхідні нові прийоми і способи роботи з навчальною інформацією. Одним з таких ефективних способів, на наш погляд, є технологія інтелект-карт, заснована на зображенні асоціативних зв'язків.
Карти пам'яті, інтелект-карти, карти розуму, карти мислення - ці слова позначають порівняно новий спосіб графічного запису інформації. Інтелект-карта – це спосіб зображення процесу мислення за допомогою схем і образів, а також це засіб для вирішення завдань та підвищення якості навчання.
Автор методу – Тоні Бьюзен – відомий англійський письменник, лектор і консультант з питань інтелекту, психології навчання і проблем мислення, стверджує, що метод інтелект-карт може знайти застосування в будь-якій сфері життя, де б не було потрібно вдосконалювати інтелектуальний потенціал людини та запам’ятовувати велику кількість інформації.
При складанні інтелект-карти працюють обидві півкулі головного мозку, так як в процесі їх побудови бере участь більшість каналів сприйняття. Коли ми працюємо зі схемами, аналізуємо інформацію – у нас працює ліва півкуля, яка відповідає за логіку. Якщо починаємо підбирати малюнки (графічні образи) відповідні до слів, розміщених на гілках інтелект-карти, то активізуються нові розумові процеси, які до цього моменту не були задіяні. До роботи лівої півкулі мозку підключається права півкуля, що відповідає за образи. Так зв'язується робота обох півкуль - від асоціацій до логіки і назад. У цьому важлива перевага технології інтелект-карт.
Підбір малюнків до слів не тільки сприяє кращому запам'ятовуванню змісту карти, але і дозволяє дитині виразити своє емоційне (позитивне або негативне) ставлення до досліджуваного об'єкту. Як правило, карти дітей яскраві, барвисті і позитивні, а образи – несподівані і оригінальні.
ІК дають змогу у стислій, вербально-образній формі глибоко й міцно засвоювати навчальний матеріал, тому використовувати цю технологію в початкових класах можна на різних етапах уроку при вивченні усіх навчальних предметів.
Так під час ознайомлення учнів з новим матеріалом (подаючи його блоком) ми на дошці створюємо інтелект–карту на протязі уроку, додаючи нові «гілки», малюнки, символи. Такий колаж слугуватиме своєрідним планом і дасть змогу учням легко зробити висновки під час підведення підсумку уроку.
При закріпленні матеріалу учні колективно чи самостійно створюють на дошці інтелект-карту із готових елементів і розміщують малюнки, виконуючи завдання до кожної з підтем. При повторенні матеріалу діти малюють ІК, працюючи в групах.
При перевірці знань з теми, під час самостійних робіт можна дати сильнішим учням завдання зобразити вивчений матеріал у вигляді карті-пам’яті.
Творчі домашні завдання по складанню інтелект-карт – діти виконують із великим задоволенням.
Використовувати карти пам’яті, на нашу думку, можна на уроках вже з 1 класу, поступово ускладнюючи їх до 4. Оскільки сам автор методу постійно підкреслює, що Інтелект-карта не є лише ще одним прийомом навчання. На його думку, на основі цього методу можна створити систему навчання, яка озброїть учня найважливішим умінням – умінням самостійно здобувати знання і використовувати їх у своїй діяльності.
До деяких уроків ми створюємо Інтелект-карти у вигляді колажу. Діти є активними учасниками цього процесу допомагають вирізувати картинки, клеїти магніти до елементів, підказують ідеї. А потім із задоволенням на уроці розміщують ІК на дошці, сприймаючи таке завдання просто цікавою грою. Проте щодня використовувати такий матеріал досить складно, оскільки підготовка вимагає затрати часу, тому можна обмежитись малюванням ІК, адже це ефективний спосіб роботи з інформацією.
Коли діти складають карти пам’яті, то намагаються відійти від усіх правил, щоб їх карта була унікальною. Це не суперечить ідеї методу, оскільки автор технології Тоні Бьюзен підкреслював, що строгих правил побудови Інтелект-карти немає, як немає і неправильних карт: виробляючи свій стиль, міняти можна все, лише б мислення ставало продуктивніше - для цього інтелект-карти і були придумані.
Після завершення роботи по складанню карт школярі вчаться презентувати свої роботи. А при оцінюванні доцільно враховувати як зміст карти так і творчий підхід у реалізації цього проекту.
Я навчала учнів створювати інтелект-карти поступово: спочатку ми аналізували вже готові зразки, потім пробували складати колективно на дошці, наступним етапом була робота в групах, і вже потім індивідуальні завдання додому.
У своїй роботі ми з учнями насамперед засвоїли кроки побудови інтелект-карт:
Головні завдання технології інтелект-карт, на нашу думку, наступні:
- розвивати креативність школярів;
- формувати комунікативну компетентність в процесі групової діяльності;
- формувати загально навчальні вміння, пов'язані зі сприйняттям, переробкою та обміном інформацією;
- покращувати всі види пам'яті учнів (короткочасну, довготривалу, образну, зорову і т. д.);
- прискорювати процес навчання;
- формувати організаційні уміння.
Досвід доводить, що створення інтелект – карт підходить для дитини з будь-яким типом сприйняття (аудіальний, візуальний, кінестетичний). Різниця лише в способі складання карти та поводженню з нею. Адже можна займатися майндмеппінгом сидячи за партою, працюючи біля дошки чи пересуваючись по класу, застосовувати малювання чи проговорювати зміст карти вголос під час роботи в групах, споглядати створену карту і милуватися нею, чи слухати підготовлену презентацію групи, що створила ІК. Головне, аби учні зрозуміли, усвідомили і глибоко запам’ятали навчальний матеріал, а потім змогли скористатися набутими знаннями.
Використання цього методу дає позитивний результат і приносить задоволення від праці як учителю, так і дітям.
Складання інтелект-карти
1 клас
Тема. Пори року
Мета:узагальнити поняття учнів про пори року; закріпити знання назв місяців,вміння співвідносити ознаки пір року; використовувати суб’єктивний досвід набутий учнями;
ефективно та творчо застосувати набуті знань та досвід на практиці, створюючи ментальну карту; підвищувати рівень мотивації учнів до навчання.
Завдання: створити інтелект – карту про пори року для закріплення навчального матеріалу.
Формувати наскрізні ключові компетентності:
*уміння вчитися(співвіднесення об'єкта навчання з власним досвідом)
*соціально-трудова компетентність(вміння робити вибір,вміння приймати рішення)
Обладнання: аркуш паперу А-3, заготовки картинок з малюнками до кожної пори року;картки з написами пір року та назвами місяців; фломастери, клей.
Хід роботи
I.Виділення центрального поняття (базового центрального образу - об’єкту вивчення)
Учитель:
Колись дуже давно жив старий дід і звали його Рік. Чому Рік?
Бо із року в рік ..Минає часу лік.
По центру великого аркушу вчитель записує слово РІК
II. Побудова головних гілок першого рівня розгалуження карти
Учитель:
Є чотири пори року,
Чарівні вони нівроку!
Вчитель від слова РІК креслить 4 гілки широкими лініями
III. Запис ключових слів і заповнення карти
Учитель:
- Виросли доньки красивими та розумними. Зібрав їх якось батько й сказав:
— Настав час вам долю свою шукати. Ви підете від мене, коли самі захочете. Але пам’ятайте: зустрітися разом ви зможете тільки на мій день народження.
Розійшлися доньки, а тато чекав їх з нетерпінням. Цікаво йому було знати, як склалася доля його дочок. Настав час і прийшли вони, але не самі і не з пустими руками
Тане сніжок, оживає лужок,
День прибуває..
Коли це буває? (навесні )
-То як звали першу дочку?(Весна) У кого на парті є карточка з цим словом?
Вздовж однієї гілки учень приклеює кар точку із словом ВЕСНА.
— Я хочу познайомити вас з моїми синами — обізвалася Весна
Вчитель малює нові три гілки розгалуження другого рівня
-Спробуйте доповнити віршик і згадати весняні місяці
*Коли ллють берізки
Весняні солодкі слізки?
У …березні
*Бризне дощиком на квіти
Жартівливий місяць …квітень.
*Наступний місяць косить трави,
Так і звати його — …травень.
Діти знаходять картки із записом назв весняних місяців і приклеюють на гілки другого рівня
в)Учитель:
-Які ознаки весни?( діти вибирають із запропонованих картинок потрібні і приклеюють на гілки третього рівня, що намалював вчитель)
-Який одяг ви виберете для весняних прогулянок?
Доповнення картинками гілок четвертого рівня.
-Яким іграм і забавам радіють діти навесні?( учні доповнюють карту гілками наступного рівня)
-А які звуки природи можна почути навесні?( Діти відповідають)
-Які аромати приносить із собою весна?(Відповіді дітей)
-Улюблений колір весни?(Діти відповідають)
2.А наступна дідова донька аж підстрибнула від бажання розповісти про себе.
-Відгадайте загадку , як її звали:
Сонце пече,липа цвіте,
Жито поспіває. Коли це буває? (влітку)
Другу доньку Року звати ЛІТО( доповнення карти по другій головній гілці)
— Я також маю трьох синів. Якби ви тільки знали, як раділи нам дорослі і малі!
-Згадайте імена моїх синів . Доповніть віршик:
*Починає червоніти
Червень ягідками, діти.
*Спіє колос. Бджілки липнуть
До медових лип у липні.
*Серпень серпика кладе
На межу і в сад іде
-Які ознаки літа? З чим приходять до нас літні місяці?
Літо, що ти намготуєш?
Що на спомин подаруєш?
— Подарую, — каже літо, ..
Допоможіть малюнками доповнити відповідь літа
(Діти доповнюють карту)
-Ознаки літа.Літній одяг це…Літні забави…
Усні відповіді:Кольори літа?Аромати літа?Звуки літа?
3. Настала моя черга, — сказала золотокоса донька…
-Голі поля,мокне земля,
Дощ поливає.
Коли це буває? ( восени )
-Золотокосу доньку звали ОСІНЬ( доповнюється карта)
- А ось мої сини:
*В школах дзвоник продзвенів,
Школярів дім знань зустрів.
В лісі виросли грибочки,
У опеньках всі пеньочки… (Вересень)
*Чарівник прийшов у ліс,
Фарби, пензлика приніс.
У діброві та садочку
стали жовтими
листочки…(Жовтень)
*Крапле з неба, дахів, стріх
Дощ холодний, перший сніг.
Почорнів без листя сад.
Що за місяць? (Листопад)
Ознаки осені.Одяг восени.Осінні турботи. Кольори осені?
Ароматиосені?Звукиосені?(Доповнюється карта)
4.Підійшла найстарша донька і сказала:
-В мене сніг на полях,лід на річках,
Хуга гуляє.Коли це буває? (взимку)
-Моє ім’я …– ЗИМА ( доповнюється карта)
А ось і мої сини:
Розсипає з неба сніг
Білим килимом до ніг
Миколайчики приносить
Новий рік у гості просить(грудень)
Снігом сипле він в новий рік
Бравий …січень-січовик.
Вслід за ним лютує лютий —
Холоднючий і надутий.
(Вчитель і діти доповнюють карту)
Рік питає:
-А чого це ти Зима із своїми синами такі сердиті , сумні та невеселі?
- Дивлюсь я на своїх сестер, батьку, радію за них, що люди їх люблять і поважають. А коли я прийшла, то всі сховалися: люди — по домівках, звірі та птахи — по норах та дуплах. Мабуть нічого в мене доброго немає.
Не переживай, доню,- каже Рік. В тебе є багато цікавого і гарного. Чи правий батько-Рік?(Доповнення карти)
Ознаки зими. Зимовий одяг.
Біла зимонька прийшла, нам розваги принесла. Які?
Улюблені кольори зими? Чим пахне зима? Звуки зими?
Підсумок -Ну що, дорогі мої, - промовив Рік
Осінь багряна. Літо – барвисте
Весна – це красуня в зеленім вбранні
Зима – синьо-біла, морозно-сріблиста
Та кожна із них – до вподоби мені.
Заучування віршика:
Ось такі в нас пори року,
Гарні всі вони нівроку!
Тож тепер їх будем знати,
Між собою розрізняти.
Використана література:
Інформаційні джерела:
http://www.mind-map.ru