Патріотичне виховання виховання засобами шкільної географії людини-громадянина, людини-патріота, основними рисами якої є національна самосвідомість, почуття любові до своєї Батьківщини, шанобливе ставлення до народних традицій, звичаїв, обрядів, як ланки, що визначає духовну єдність поколінь, почуття громадянської й соціальної відповідальності, бажання поліпшити умови життя в рідній місцевості.
Завдання 1. Навчити здобувати знання самостійно, вміти застосовувати їх длярозв’язання пізнавальних і практичних завдань.2. Сприяти учневі у здобутті комунікативних навичок, тобто здатностіпрацювати у різноманітних групах, виконуючи різні ролі.3. Розширити коло спілкування дітей, знайомство з різними культурами, різними точками зору на одну проблему.4. Прищепити учням уміння користуватися дослідницькими прийомами: збирати необхідну інформацію, вміти її аналізувати з різних точок зору, висувати різні гіпотези, уміти робити висновки.5. Виховання засобами шкільної географії людини-громадянина, людини патріота, основними рисами якої є національна самосвідомість, почуття любові до своєї Батьківщини, шанобливе ставлення до народних традицій, звичаїв, обрядів, як ланки, що визначає духовну єдність поколінь, почуття громадянської й соціальної відповідальності, бажання поліпшити умови життя в рідній місцевості.
Актуальність Науково-педагогічне забезпечення єдності фізичного, духовного й інтелектуального розвитку особистості. Утвердження пріоритету національного і як синтез світового досвіду на засадах національно-патріотичного виховання. Розвиток почуття відповідальності за збереження національних традицій, звичаїв, культурних надбань. Творення індивідуального Я в його духовній автономності і суверенності та в умінні поєднувати особисті інтереси з інтересами держави.
Інноваційне значення. Впровадження ефективних інновацій у традиційну класно-урочну систему – завдання виховання патріотизму школярів реалізуються через метод проектів з використанням краєзнавчих матеріалів. Це передусім пов’язано з тим, що цей метод будується на засадах гуманістичної та дитиноцентристської педагогіки, де у центрі навчального процесу перебуває дитина з її особливостями, інтересами, потребами.
Методи роботи інтегрування елементів національно-патріотичного виховання у зміст сучасної шкільної географії;запровадження навчальних хвилинок на уроках географії в напрямі національно – патріотичного виховання;організація позакласної та позашкільної діяльності в напрямі формування національно-патріотичних цінностей школяра.
Очікуваний результат 1. У молодого покоління розвинутої патріотичної свідомості івідповідальності, почуття вірності, любові до Батьківщини, турботи про спільне благо, збереження та шанування національної пам’яті.2. Створення ефективної виховної системи національно-патріотичного виховання молоді.3. Консолідація зусиль суспільних інституцій у справі виховання підростаючого покоління.
Шляхи реалізації завдань патріотичного виховання в процесі навчання географії1. Відбір змісту навчального матеріалу й посилення його українознавчої спрямованості. Так, характеризуючи окремі території світу, доречно ознайомлювати учнів із внеском українських учених у їх вивчення й освоєння (наприклад, під час вивчення теми «Відкриття й освоєння Африки» в курсі «Географія материків і океанів» учитель може більш докладно зупинитися на дослідженнях території цього материка українським мандрівником і дипломатом Єгором Ковалевським).
Шляхи реалізації завдань патріотичного виховання в процесі навчання географії2. Реалізація принципу національної спрямованості шкільної географії, який передбачає формування в учнів національної свідомості, прищеплення шанобливого ставлення до традицій і звичаїв українського народу щодо вшанування й збереження природи краю, підтримання таких важливих рис української нації, як чуйність, працелюбність і милосердя, що має знайти своє вираження в широкому й активному залученні в процес вивчення географії здобутків усної народної творчості (прислів’їв, приказок, прикмет, загадок про природні об’єкти та явища), елементів календарної обрядовості, землеробської культури, використанні народних традицій поведінки в природі, шанобливого ставлення до неї (наприклад, українське народне прислів’я: «Багато снігу — багато хліба»).
Шляхи реалізації завдань патріотичного виховання в процесі навчання географії3. Максимальне використання виховного потенціалу шкільного краєзнавства. Реалізація цього завдання може відбуватися шляхом практичного вивчення особливостей природи, господарства й населення рідного краю в процесі організації активних форм навчальної діяльності учнів (практичних робіт на місцевості, екскурсій, експедицій, дослідницьких проектів та ін.); конкретизації теоретичних географічних знань прикладами своєї місцевості; орієнтації учнів на дослідну, суспільно корисну діяльність у рідному краї за умов її інтеграції з наукою і місцевим виробництвом (наприклад, у темах з географії свого регіону в 8-9 класах та під час вивчення курсів за вибором «Географія рідного краю»). Для того, щоб учні знали екологічні проблеми нашої країни, рідного краю, потрібно показувати їм відеоролики про глобальні проблеми та екологічні проблеми, з метою виховання дбайливого ставлення до навколишньогосередовища, використовуючи такі форми роботи, як дебати, дискусія, рольові ігри, прес-конференція тощо.
Шляхи реалізації завдань патріотичного виховання в процесі навчання географії4. Формування в учнів уявлень про досягнення України в галузі науки, техніки, культури. Цей напрям виховної роботи необхідно реалізовувати в процесі знайомства учнів зі значущими результатами діяльності видатних вітчизняних дослідників, державних діячів, представників громадських організацій; висвітлення інноваційних проектів у рамках міжнародного співробітництва (наприклад, М. Миклухо-Маклая, П. Чубинського, С. Рудницького, А. Синявського, О. Маринича та ін.).
Роль виховання в учнів патріотизму на уроках географіїОсобливо велика роль у вихованні в учнів патріотизму, гордості за свою Батьківщину, почуттів поваги до інших народів, різних країн належить фізичній і економічній географії. Кожна тема, кожний урок містять політико-виховну інформацію, усвідомлене сприйняття якої учнями сприяє переконаності – кращого місця, ніж рідний дім немає у цілому світі. Патріотичному вихованню сприяє весь процес навчання географії, адже цей предмет має виключно широкі можливості для організації патріотичного виховання. Зокрема, на уроках у 8-му і 9-му класах під час вивчення матеріалу про природу та господарство України відбувається формування почуття приналежності до великого українського народу, яким ми є; гордості і любові до нашої культури і традицій.
Національно - патріотичне виховання на уроках географії Урок – роздум «Про історичну долю України і її героїв» ( запрошені учасники революції Гідності, ветерани ВВВ, учасники російсько – української війни, які поділяться з учнями своїми думками про сьогодення і перспективами України розвитку та зміцнення держави, розкриють значення термінів «патріот», « Батьківщина», розглянуть, які якості притаманні справжнім патріотам ). Урок – подорож 8 кл., «Фізико-географічна характеристика Чорного моря. Екологічні проблеми акваторії» ( значення моря для України, його природно – ресурсний потенціал).
Національно - патріотичне виховання на уроках географії Урок – дослідження 7 кл., « Природні зони помірного поясу материка Євразії» (розкриваються багатства природно – ресурсного потенціалу України, значення грунтово – рослинного покрову). Інтегрований урок прес – конференція 8 кл., « Земельні ресурси України» (виховувати господарське ставлення до земельних ресурсів нашої країни, почуття дбайливого господаря, любов і повагу до людей праці, соціальний оптимізм, впевненість у найближчих позитивних змінах у нашій державі). Урок «Легка промисловість України. Художні промисли» 9 кл.,( виховувати учня, який цінуватиме традиції декоративно – ужиткового мистецтва своєї держави).
Національно - патріотичне виховання на уроках географії Урок "Дослідження Єгора Ковалевського в Африці" - 7 клас. Урок «Людські раси. Дослідження М. М. Міклухо – Маклая» - 6 клас. Урок "Населення Північної Америки» - 7 клас. Уроки «Населення України та світу. Етнічний склад населення . Національний склад населення України. Етнічні групи» - 8 клас Уроки економіки Урок "Ринкова Конкуренція» Урок " Попит і пропозиція» Урок "Ринкова рівновага»
М. М. Миклухо-Маклай – видатний вчений українського походження Микола Миколайович Миклухо-Маклай – нащадок легендарних запорозьких козаків, видатний вчений, чиї наукові інтереси охоплювали етнографію, філософію, біологію та географію; був першим, хто науково довів біотичну повноцінність людей всіх націй і рас. Його наукові праці та висловлювання в пресі стали поштовхом до початку антирасової політики в світі. Миклухо-Маклай склав перший проект Загальної декларації прав людини.
Вшанування пам'яті в Україні Місця України, у яких відкрито музеї Миклухо-Маклая:1. Село Калитянське Чернігівської області, на батьківщині батька Маклая Миколи Ілліча Миклухи ;2. Селище Кача біля Севастополя, бо в Севастополі знаходиться Інститут біології Південних морів ім. Ковалевського. 3. Місто Батурин – історико-культурний центр «Вітрила Маклая», неподалік гетьманської резиденції Розумовського.
Дослідження Єгора Ковалевського в АфриціЄгор Петрович. Ковалевський(1809 р., с. Ярошівка на Харківщині — 1868 р., Петербург) Блискучий географ-мандрівник, який став першим європейцем, що ступив до витоків Білого Нілу. Його «Мандрівки по суші і морях» і «Подорож до Внутрішньої Африки» насичені не лише точною географічною і геологічною інформацією, але й талановитими і живими описами людей, з якими він зустрічався під час своїх мандрівок. Великий науковий інтерес становлять геологічні і метеорологічні спостереження, описи рослинності, в тому числі кількох різновидностей пальм: дулеб, фінікової, дум та ін. З Африки він привіз багаті геологічні, ботанічні та зоологічні колекції.
він займав місце в самій історії нашої країни. Всього Єгор Петрович Ковалевський здійснив 10 великих подорожей, під час яких пройшов понад 75 тис. км, опублікував близько 75 праць, кілька карт, зібрав цінні колекції, його робота сприяла дальшому розвитку вітчизняної географії, геології та гірничої справи. Він досліджував Алтай, Урал, Казахстан і Середню Азію, Східні (румунські) Карпати, Афганістан. Очолив дві експедиції до Китаю.
пам’ятник, присвячений загиблим жителям України під час Голодомору 1932-1933 років. У столиці Сполучених Штатів Америки у 2015 р. з’явився пам’ятник, присвячений загиблим жителям України під час Голодомору 1932-1933 років. Меморіал встановили в самому центрі Вашингтона, неподалік від Капітолію.
УРОКИ «Населення України та світу ЕТНІЧНИЙ СКЛАД НАСЕЛЕННЯНАЦІОНАЛЬНИЙ СКЛАД НАСЕЛЕННЯ УКРАЇНИ. ЕТНІЧНІ ГРУПИ»1. Українці – корінний етнос України2. Корінні народи України: кримські татари, кримчаки, караїми..4. Етнічні групи українців: поліщуки, литвини, русини3. Етнічні групи українців: бойки, лемки, гуцули5. Національні меншини: поляки, євреї, молдавани. 6. Національні меншини: росіяни, білоруси7
Формування національно-патриотичного виховання на уроках географії в межах навчальної програми за допомогою вивчення наступних питань Тематичні питання: Що означає поняття «корінне населення України»?Які етнічні групи виділяють у складі населення України?Які національні меншини становлять значну частку у структурі національного складу населення України? Змістові питання: Коли сформувався основний український етнос?Як відбувалося заселення території сучасної України представниками інших національностей?Що розуміють під терміном « етнічна та етнографічна група»?Що розуміють під терміном «національна меншина»? Які характерні риси характеру, побуту , традиції мають мають представники етнічних груп та національних меншин України?В яких областях України сформувалися основні ареали проживання представників різних національностей?Які права мають представники інших народів в України відповідно до Конституції України?
Уроки географії На уроках географії в рамках формування національно – патриотичного виховання учні досліджують національний склад населення України та встановлюють, що Україна є поліетнічною країною, де проживають представники різних народів. Вивчають історію заселення території сучасної України, встановлюють основні ареали проживання різних народностей у її межах; виявляють відмінності у житті, побуті, культурі, мові українців відповідно до регіону проживання та історичних подій, що відбувалися на цій території.
При вивчені географії в рамках формування національно – патриотичного виховання учні мають усвідомити, що усі громадяни України мають рівні права, незалежно від їх національності; що всі громадяни України становлять єдиний український народ, пов’язаний спільним сьогоденням та готовий захищати власні інтереси.
Висновок. На уроках, засобами предмета географії, можна простежити наявне розкриття взаємозв'язку між людиною і природою, виховання в дитини кращих моральних якостей: патріотизму, дружби, взаємодопомоги, людяності, чуйності, уміння переборювати труднощі і досягати поставленої мети, прагнення бути корисним суспільству, зробити і свій внесок у справу збереження і поліпшення природного оточення. Працюючи на уроках географії з елементами національно – патриотичного виховання, учні розвивають свої здібності і творчу активність, у них виникає самоповага та оптимістичний настрій до життя; вони самостійно та критично мислять; поєднують навчання з творчим пошуком; розвивають організаторські здібності; складають власний план дій у нестандартних ситуаціях. Всі ці якості особливо потрібні молодій людині у майбутньому житті, адже нині в Україні відбувається становлення нової системи освіти, орієнтованої на вихід у світовий освітній простір