Використання різних видів диктантів під час роботи над словниковими словами в початкових класахи

Про матеріал
для використання вчителями на уроках української мови для кращого засвоєння словникових слів
Перегляд файлу

Використання різних видів диктантів

під час роботи над словниковими словами

   

 На уроках української мови з метою перевірки навичок написання слів, значення, вимову і написання яких учні повинні засвоїти, пропонуються різні види диктантів.

 

  1. Зоровий диктант із попереднім промовлянням.

   Учні читають, відповідно до правил орфографії (орфоепічних правил) промовляють написане на картці слово з виділеною орфограмою та записують його у робочий зошит.

 

    2. Малюнковий диктант.

1) Учитель демонструє картку-малюнок, діти називають зображений предмет, визначають, яку букву – е чи и – потрібно писати в ненаголошеному складі, та записують слово.

2) Учитель демонструє картку-малюнок, діти називають зображений предмет, записують слово, визначають наголос, підкреслюють букву, що позначає ненаголошений голосний.

3) Учитель демонструє картку-малюнок, діти самостійно (без попереднього обговорення) записують слово, визначають наголос, підкреслюють букву, що позначає ненаголошений голосний, який не перевіряється наголосом.

 

   3. Вибірковий диктант (малюнковий, слуховий, зоровий).

   Учитель пропонує дітям або картки-малюнки, або картки-слова з пропуском букв, що позначають ненаголошені голосні, або слова на слух і завдання:

• у другий – слова-назви рослин;

• в перший стовпчик записати слова-назви тварин;

• записати тільки словникові слова.

 

   4. Диктант із використанням загадок.

 

   Учитель читає загадку, діти відгадують її, пояснюють, за якими ознаками вони здогадалися про відгадку. Потім записують слово-відгадку і виділяють орфограми.

   Диктант із використанням загадок можна поєднати з творчим. Наприклад, учням пропонується відновити вірш С. Жупанина «Хто молодець?», доповнивши його назвами днів тижня, і записати лише ті з них, які є словниковими словами.

 

ХТО МОЛОДЕЦЬ?

Вранці ми із добрим ділом

Привітали ______.

Ніченька минула скоро,

Трудовий іде _____.

Спритна, вміла, молода

вже настала _____.

Йде четвертий день тепер,

Називається _____.

Діло добре ладиться,

Як настала _____.

Дома скрізь кипить робота,

Як почався день - _____.

А субота з хлібом сіллю

Привела сестру - _____.

Ось і тижневі кінець,

Хто трудився – молодець!

 

 

    5. Диктант із пам’яті:

1) записати з пам’яті словникові слова, які є назвами професій;

2) записати з пам’яті словникові слова, в яких у ненаголошеному складі потрібно писати букву е.

 

    6. Диктант із коментарем.

   Учитель називає словникове слово, один з учнів коментує його написання, а решта дітей записує слово в зошити.

 

    7. Творчий диктант.

   Учитель пропонує учням замінити розгорнутий вислів одним словом.

   Наприклад: 1) підземна залізниця (метро); 2) людина, яка керує школою (директор); 3) перший осінній місяць (вересень).

 

  1.  Ребусовий диктант.

   Учитель демонструє картку-ребус, діти відгадують його, пояснюють, як «прочитали» ребус, називають слово і записують слово-відгадку у зошит.

 

  1. Диктант спільнокореневих слів.

   Учитель називає «словникове слово», а школярі добирають і записують декілька спільнокореневих слів, виділяють орфограми.

 

  1.  Диктант «Слова-синоніми».

 Учитель називає слова-синоніми до «важких слів». Учні добирають синоніми і записують слова парами.

Педагог - _____;

косоокий - _____;

пахучий - _____.

 

 

 

 

  1. Контрольний диктант.

 

   Учитель добирає текст, який містить декілька слів із словника.

   На цьому робота зі словниковими словами не завершується. Серед спектру дисциплін, що вивчаються у початковій школі, особливе місце займають уроки літературного читання. Читаючи твори, учень бачить текст, що відповідає вимогам орфографічного правильного письма. Зорове сприйняття зумовлює активізацію зорової пам’яті, що в свою чергу, сприяє процесу запам’ятовування дитиною зразків правильного написання слова. Тому методологічно виправданими є «мовні» відступи на уроках читання, коли увага школярів акцентується на словниковому слові (його етимології, орфографії, лексиці та семантиці).

    Продовжується робота щодо збагачення словникового запасу учнів і на уроках інтегрованого курсу «Я досліджую світ», математики. У програмі з математики, курсу «Я і Україна» велике значення приділяється засвоєнню належної термінології. На уроках математики необхідно звернути увагу на назви величин та одиниць вимірювання довжини (сантиметр, дециметр, кілометр); часу (хвилина, секунда); чисел (16, 50, 60, 70, 80, 500, 600, 1000000).

   Під час вивчення матеріалу на уроках інтегрованого курсу «Я досліджую світ» діти засвоюють нові слова відповідно тематичним тижням.

 

docx
Додано
17 березня 2020
Переглядів
444
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку