Використання різних видів диктантів
під час роботи над словниковими словами
На уроках української мови з метою перевірки навичок написання слів, значення, вимову і написання яких учні повинні засвоїти, пропонуються різні види диктантів.
Учні читають, відповідно до правил орфографії (орфоепічних правил) промовляють написане на картці слово з виділеною орфограмою та записують його у робочий зошит.
2. Малюнковий диктант.
1) Учитель демонструє картку-малюнок, діти називають зображений предмет, визначають, яку букву – е чи и – потрібно писати в ненаголошеному складі, та записують слово.
2) Учитель демонструє картку-малюнок, діти називають зображений предмет, записують слово, визначають наголос, підкреслюють букву, що позначає ненаголошений голосний.
3) Учитель демонструє картку-малюнок, діти самостійно (без попереднього обговорення) записують слово, визначають наголос, підкреслюють букву, що позначає ненаголошений голосний, який не перевіряється наголосом.
3. Вибірковий диктант (малюнковий, слуховий, зоровий).
Учитель пропонує дітям або картки-малюнки, або картки-слова з пропуском букв, що позначають ненаголошені голосні, або слова на слух і завдання:
• у другий – слова-назви рослин;
• в перший стовпчик записати слова-назви тварин;
• записати тільки словникові слова.
4. Диктант із використанням загадок.
Учитель читає загадку, діти відгадують її, пояснюють, за якими ознаками вони здогадалися про відгадку. Потім записують слово-відгадку і виділяють орфограми.
Диктант із використанням загадок можна поєднати з творчим. Наприклад, учням пропонується відновити вірш С. Жупанина «Хто молодець?», доповнивши його назвами днів тижня, і записати лише ті з них, які є словниковими словами.
ХТО МОЛОДЕЦЬ?
Вранці ми із добрим ділом
Привітали ______.
Ніченька минула скоро,
Трудовий іде _____.
Спритна, вміла, молода
вже настала _____.
Йде четвертий день тепер,
Називається _____.
Діло добре ладиться,
Як настала _____.
Дома скрізь кипить робота,
Як почався день - _____.
А субота з хлібом сіллю
Привела сестру - _____.
Ось і тижневі кінець,
Хто трудився – молодець!
5. Диктант із пам’яті:
1) записати з пам’яті словникові слова, які є назвами професій;
2) записати з пам’яті словникові слова, в яких у ненаголошеному складі потрібно писати букву е.
6. Диктант із коментарем.
Учитель називає словникове слово, один з учнів коментує його написання, а решта дітей записує слово в зошити.
7. Творчий диктант.
Учитель пропонує учням замінити розгорнутий вислів одним словом.
Наприклад: 1) підземна залізниця (метро); 2) людина, яка керує школою (директор); 3) перший осінній місяць (вересень).
Учитель демонструє картку-ребус, діти відгадують його, пояснюють, як «прочитали» ребус, називають слово і записують слово-відгадку у зошит.
Учитель називає «словникове слово», а школярі добирають і записують декілька спільнокореневих слів, виділяють орфограми.
Учитель називає слова-синоніми до «важких слів». Учні добирають синоніми і записують слова парами.
Педагог - _____;
косоокий - _____;
пахучий - _____.
Учитель добирає текст, який містить декілька слів із словника.
На цьому робота зі словниковими словами не завершується. Серед спектру дисциплін, що вивчаються у початковій школі, особливе місце займають уроки літературного читання. Читаючи твори, учень бачить текст, що відповідає вимогам орфографічного правильного письма. Зорове сприйняття зумовлює активізацію зорової пам’яті, що в свою чергу, сприяє процесу запам’ятовування дитиною зразків правильного написання слова. Тому методологічно виправданими є «мовні» відступи на уроках читання, коли увага школярів акцентується на словниковому слові (його етимології, орфографії, лексиці та семантиці).
Продовжується робота щодо збагачення словникового запасу учнів і на уроках інтегрованого курсу «Я досліджую світ», математики. У програмі з математики, курсу «Я і Україна» велике значення приділяється засвоєнню належної термінології. На уроках математики необхідно звернути увагу на назви величин та одиниць вимірювання довжини (сантиметр, дециметр, кілометр); часу (хвилина, секунда); чисел (16, 50, 60, 70, 80, 500, 600, 1000000).
Під час вивчення матеріалу на уроках інтегрованого курсу «Я досліджую світ» діти засвоюють нові слова відповідно тематичним тижням.