Технологія критичного мислення передбачає розвиток і формування розумових дій, таких як знання. розуміння, синтез, аналіз.Синкан спонукає з великого обсягу інформації відібрати головне і відтворити в стислій формі у вигляді вірша в 5 рядків.
Наведені приклади для всіх класів,які можна використати на уроці під час підбиття підсумків.
Міскун Ольга Олександрівна.
Вчитель біології КЗШ I-III № 66
Вища категорія,старший вчитель.
Використання синканів в технології формування критичного мислення на уроках біології
Критичне мислення –мислення вищого порядку,яке спирається на інформацію,усвідомлене сприйняття власної інтелектуальної діяльності та діяльності інших.Під час використання технології формуються такі розумові дії,як знання,розуміння,використання знань та умінь,аналіз та синтез, а також оцінювання та уміння робити висновки.Синкан –це один із прийомів технології критичного мислення
Складання синканів ( або синквейнів ) спонукає з великого обсягу інформації відібрати головне і відтворити в стислій формі. Це вірш у 5 рядків.
Використовується під час підбиття підсумків уроку.Для учнів це цікаво,виконують ці вправи з задоволенням.
Дані зразки допоможуть молодим вчителям використовувати синками в своїй роботі.
Правила складання синкану
1.Перший рядок ( іменник )-слово,що означає тему.
2.Другий рядок ( два слова-прикметники ),що описують тему.
3.Третій рядок ( три дієслова)-дія повз.язана з темою із трьох слів.
4.Четвертий рядок (фраза із чотирьох слів,яка показує відчуття до іменника)- теми.
5.П,ятий рядок (одне слово)-синонім до першого слова,в ньому сутність теми,як підсумок.
6 клас
1.Ліс. 1.Листок.
2.Черешковий,сидячий.
2.Хвойний,широколистний. 3.Фотосинтезує,транспірує,дихає.
3.Очищує,зволожує,годує. 4.Це бічна частина пагона.
4.Об,єднає групи живих організмів 5.Орган.
5.Екосистема.
----------------------------------- --------------------------------------------------
1.Корінь. 1.Стебло.
2.Головний,бічний. 2.Витке,прямостояче.
3.Поглинає,проводить,видозмінююється . 3.Проводить,запасає,виносить.
4.Сукупність коренів-коренева система. 4.Стебло—це вісь пагона.
5.Орган. 5.Орган.
------------------------------------------------ --------------------------------------------
1.Квітка. 1.Квітка
2.Ароматна,яскрава. 2.Одностатева,двостатева
3Самозапилюється,видозмінюється, 3.Запилюється,видозмінюється,перетворюється. перетворюється.
4.Генеративна видозміна пагона рослини 4.Маточка і тичинки-основа квітки.
5.Орган. 5.Пагін.
--------------------------------- -------------------------------------------------------
1.Листок. 1.Плід
2.Простий,складний. 2.Соковитий,сухий.
3.Випаровує,транспортує,видозмінюється. 3.Зберігає,розкривається,поширюється.
4.Орган фотосинтезу зелених рослин. 4.Утворюється в процесі подвійного
запліднення..
5.Незамінний. 5.Орган.
-------------------------------------------- --------------------------------------------------------------
1.Біологія. 1.Людина.
2.Найцікавіша,найскладніша. 2.Неповторна,унікальна.
3.Учить,розвиває,озброює. 3.Пізнає,оволодіває,використовує.
4.Пізнаєш природу,пізнаєш себе. 4.Створила ноосферу,»колективний розум».
5.Наука. 5.Вид.
------------------------------------------------ -------------------------------------------------------
7 клас
1.Комахи. 1.Комахи.
2.Членистоногі,різноманітні. 2.Паразитичні,суспільні.
3.Літають,повзають,бігають. 3.Кусають,жалять,запилюють.
4.Наносять шкоду,приносять користь. 4.Два типи непрямого розвитку.
5.Безхребетні. 5.Членистоногі.
------------------------------------------------ -------------------------------------------------------
1.Павуки. 1.Птахи.
2.Хижі,членистоногі. 2.Перелітні,осідлі.
3.Плетуть,кусають,заражають. 3.Літають,бігають,пірнають.
4.При стосовні жити на суходолі. 4.Розмноження передбачає шлюбний період.
5.Членистоногі. 5.Тварини.
------------------------------------------------------ ------------------------------------------------------------
8 клас (9)
1.Гормон. 1.Дихання.
2.Важливий,ендокринний 2.Зовнішнє,внутрішнє.
3.Реглює,діє,зв.язує. 3.Окиснює,обмінює,забезпечує.
4.Біологічно активна речовина організму. 4.Процес забезпечення організму енергією.
5.Сполука. 5.Ознака.
--------------------------------------- ---------------------------------------------
1.Дихання. 1.Кров.
2Черевне,грудне 2.Артеріальна та венозна.
3.Транспортує,забезпечує,обмінює. 3.Переносить,регулює,захищає.
4.Важлива умова існування живого. 4.Форменні елементи забезпечують функції.
5.Процес. 5.Тканина.
-------------------------------------- -----------------------------------
1.Гамета. 1. Серце.
2.Чоловіча,жіноча. 2.Чотирикамерне,велике.
3.Зберігає.передає,зливається. 3.Накачує,скорочується,розслабляється.
4.Містить гаплоїдний набір хромосом. 4.Головний орган кровообігу людини.
5.Клітина. 5.Орган.
------------------------------------ -------------------------------------------------------------
1.Кров. 1.Нирки.
2.Гемоглобіновмісна,в.язка.. 2.Бобовидні,парні.
3.Переносить,регулює,захищає. 3.Виводять,регулюють,захищають.
4.Рідина внутрішнього середовища організму. 4.Фільтрація,реабсорбція-основні процеси.
5.Тканина. 5.Органи.
------------------------------------- -----------------------------------------
10 клас
1.Мітохондрія. 1. Бактерія.
2.Двомембранна,автономна. 2.Одноклітинна,без,ядерна.
3.Окиснює,розщеплює,виділяє. 3.Ділиться,поширюється,заражає.
4.Елементарна одиниця клітинного дихання. 4.Коки,бацили ,вібріони і спірили.
5.Органела. 5.Прокаріот.
---------------------------------------- ------------------------------------------
1.Гліколіз. 1.Білки.
2.Ферментативний,безкисневий. 2.Високомолекулярні,азотовмісні.
3.Розщеплює,перетворює,забезпечує. 3,Каталізують,регулюють,захищають.
4.Процес анаеробного розщеплення глюкози. 4.Життя-спосіб існування білкових тіл.
5.Процес. 5.Біополімери.
--------------------------------------- ------------------------------------
11 клас
1.Біосфера. 1..Мутація.
2.Цілісна,стабільна. 2.Природна,штучна.
3.Відновлюється,розвивається,забруднюється. 3.Виявляється,успадковується,спричинює.
4.Це глобальна планетарна система. 4; Матеріал для природного добору.
5.Оболонка. 5.Зміна.
------------------------------------------- ----------------------------------------------
1.Спадковість. 1.Мінливість.
2.Ядерна,цитоплазматична. 2.Спадкова,не спадкова.
3.Визначає,зберігає,передає. 3.Модифікує,змінює,закріплює.
4.Яблучко від яблуньки далеко не падає. 4.Все тече,все змінюється.
5.Наступність. 5.Еволюція.
------------------------------------------ --------------------------------
1.Екосистема. 1.Онтогенез.
2.Відкрита,стійка. 2.Ембріональний,постембріональний.
3.Саморегулюється,самовідновлюється,взаємодіє. 3.Забезпечує,вражається,повторюється.
4.Мій дім-моя фортеця. 4.Реалізація генетичної програми батьків.
5.Біогеоценоз.(О.О.Жигуліна) 5.Програма.
Синкан ( сенкан,синквейн) може бути виконаним індивідуально,чи в парі.Обов,язково має бути обговореним,пояснення до кожного рядка дають самі учні.Можливо об.явити конкурс на кращий синкан і використати прийом « афішування» в класі чи,кабінеті для ознайомлення з ними.
Багатьом учням ці вправи дуже подобаються,охоче їх виконують та пояснюють – це підвищує інтерес до предмету,залучає до підручника ,а значить учні знають тему,вміють виділяти головне і використовувати знання,що важливо для створення ситуаціі успіху.
.