В межах теми «Розвиток туризму в Україні і світі» учням дев'ятих класів було запропоновано проект по створенню таблиць Шульте. Таблиці Шульте в освіті є певною модифікацією опорних сигналів В. Ф. Шаталова. Результати роботи над проектом подано у даній публікації
ВИКОРИСТАННЯ ТАБЛИЦЬ ШУЛЬТЕ НА УРОКАХ ГЕОГРАФІЇ В МЕЖАХ ТЕМИ «ТУРИСТИЧНІ РЕСУРСИ УКРАЇНИ І СВІТУ»
Макєєва Альона Ігорівна, учитель географії Глевахівська ЗОШ
У Державній національній програмі "Освіта" ("Україна XXI століття") зазначено: «Оновлення змісту освіти є визначальною складовою реформування освіти в Україні і передбачає приведення його у відповідність з сучасними потребами особи і суспільства»[3]. Актуальним постає питання застосування діяльнісного підходу[2] у навчанні, зокрема у методиці викладання географії. Тому, українським освітянам необхідно подбати про «…створення передумов для розвитку здібностей молоді, формування готовності і здатності до самоосвіти…», а також про «… широке застосуванні нових педагогічних, інформаційних технологій» [3].
Враховуючи вище сказане, у якості проектної роботи в межах теми «Розвиток туризму в Україні і світі» учням дев’ятих класів було запропоновано створити власну таблицю Шульте [1]. Таблиці Шульте в освіті є певною модифікацією опорних сигналів В. Ф. Шаталова [1]. Вони являють собою випадково розташовані числа (або інші об’єкти) для тренування швидкого їх знаходження по-порядку. Візуально таблиця Шульте – це квадрат зі сторонами 20–25 см, який розбивається на 25 осередків у хаотичній послідовності [1].
Проектна робота дев’ятикласників була побудована на основі позицій діяльнісного компоненту навчання і складалася з наступних етапів:
1. Теоретичний. На цьому етапі учні опанували терміни: туризм, рекреація, туристичні ресурси, дізналися про світову Спадщину ЮНЕСКО. А також ознайомились з підходами до класифікацій видів туризму. Цікавим постало запитання: «Чи будемо ми вважати відвідування екскурсії у Чорнобилі рекреаційною діяльністю, адже вона може нашкодити здоров’ю екскурсанта?»
2.На практичному етапі учитель запропонував дві форми роботи: створити таблицю Шульте, підібравши 25 найбільш відомих туристичних об’єктів світу, або, по аналогії, використати найвідоміші об’єкти України. Для роботи над проектом діти користувалися програмами Microsoft Word або Adobe Photoshop. Зображення для таблиць брали з всесвітньої мережі інтернет.
3. Презентація проекту відбулася в класі на одному з уроків географії. Ми аналізували, чому було обрано той чи інший об’єкт, його місце розташування, а також історичне, суспільне і культурне значення. Найчастіше в таблицях учнів зустрічались зображення Єгипетських пірамід, Ейфелевої вежі, Статуї Свободи. Не дивлячись на те, що абсолютно всі учні у своїй проектній роботі надали перевагу туристичним ресурсам світу, а не України, в деяких таблицях можна було побачити фотографії таких об’єктів як Батьківщина-Мати, Золоті ворота Києва та історичну частину міста Львів. Приклади учнівських таблиць Шульте подано у додатку А.
Даний проект показав: подібні форми роботи є ефективними і викликають зацікавленість у дітей покоління Z, розвивають їх творчі та креативні здібності, навички роботи з інформацією, що міститься за межами підручника. У процесі роботи над проектом у учнів виникла ідея, провести урок у вигляді презентацій місць нашої планети, які вони хотіли б відвідати, а отже станом на сьогодні ми не можемо вважати проект завершеним.
Додаток А
Пояснення до таблиці Шульте № 1
1 Міст Золоті Ворота, Сан-Франциско, США
2 Статуя Христа-Спасителя, Ріо-де-Жанейро, Бразилія
3 Ейфелева вежа, Париж, Франція
4Участок Великої Китайської стіни Мутяньюй, Китай
5. Вежа Бурдж-Халіфа, Дубай, ОАЕ
6 Єгипетські піраміди
7 Пізанська вежа, Піза, Італія
8 Колізей, Рим, Італія
9 Червона площа, Москва, Росія
10 Прип'ять, Україна
11 Статуя Свободи, , Нью-Йорк, США
12 Тадж-Махал. Індія
13 Біг-Бен, Лондон, Велика Британія
14 Стоунхендж, Велика Британія
15 Сіднейський оперний театр, Австралійський Союз
16 Готель Парус (Бурдж-ель-Араб)
17 Пушкінський музей, Росія
18Собор Святого Петра.
19Львівській оперний театр, Україна
20 Стіна Плачу, Єрусалим, Ізраїль
21Саграда Фамілія, Іспанія
22 Прованс, Франція
23 Діснейленд, Париж. Франція
24Лувр, Париж, Франція
25Острів Пасхи
Рис. 1. Таблиця Шульте №1
Пояснення до таблиці Шульте №2
1.Карлов міст (Прага,Чехія)
2.Мескита (Кордова,Іспанія)
3.Альгамбра (Гранада,Іспанія)
4.Лондонський тауер (Лондон,Великобританія)
5.Едингбургський замок (Едингбург)
6.Пантеон (Рим,Італія)
7.Храм спаса-на-крові (Санкт-Петербург,Росія)
8.Дім Бальо (Барселона,Іспанія)
9.Міланський собор (Мілан,Італія)
10.Бундестаг (Берлін,Германія)
11.Стіни старого міста (Дубровник,Хорватія)
12.Собор Святого Петра (Ватикан,Італія)
13.Червона площа (Москва,Росія)
14.Собор Святої Софії (Стамбул,Турція)
15.Голуба мечеть (Стамбул,Турція)
16.Афінський акрополь (Афіни,Греція)
17.Гран-плас (Брюсель,Бельгія)
18.Цистерна Базилика (Стамбул,Турція)
19.Храм святої родини (Барселона,Іспанія)
20.Дім-музей Анни Франк (Амстердам,Нідерланди)
21.Міст Александра ||| (Париж,Франція)
22.Ейфелева вежа (Париж,Франція)
23.Колізей (Рим,Італія)
24.Собор Парижської Богоматері (Париж,Франція)
25.Замок Шенбрулн (Вена,Австрія)
Рис. 2.Таблиця Шульте №2
Пояснення до таблиці Шульте №3
1. Собор святого Петра, Ватикан.
2. Венеція, Італія.
3. Колізей, Італія.
4. Піза, Італія.
5. Ейфелева Вежа, Париж.
6. Мон-Сен-Мішель, Франція.
7. Біг-Бен, Лондон.
8. Стоунхендж, Англія.
9. Акрополь, Афіни, Греція.
10. Санторіні, Греція.
11. Піраміди і Сфінкс, Єгипет.
12. Луксор, Єгипет.
13. Блакитна мечеть, Туреччина.
14. Петра, Йорданія.
15. Мечеть шейха Заїда, Абу-Дабі, ОАЕ.
16. Тадж-Махал, Індія.
17. Велика Китайська стіна, Китай.
18. Храмовий комплекс Ангкор-Ват, Камбоджа.
19. Мачу-Пікчу, Перу.
20. Статуя Христа Спасителя, Ріо-де-Жанейро, Бразилія.
21. Гранд-Каньйон, США.
22. Міст “Золоті ворота”, Сан-Франциско, США.
23. Таймс-Сквер, Нью-Йорк, США.
24. Статуя Свободи, Нью-Йорк, США.
25. Ніагарський водоспад, Нью-Йорк та Онтаріо, США, Канада.
Рис 3. Таблиця Шульте №3
Список використаної літератури та джерел: 1. Бейдик О. О. Застосування таблиць Шульте під час вивчення ресурсно-рекреаційного потенціалу Індії: Природа Західного Полісся та прилеглих територій. Розділ I. Географія. № 10, 2013 2. Макєєва А.І.Реалізація діяльнісного підходу у вивченні географії: на прикладі уроку брейн-рингу.// Шевченківська весна - 2017. Географія: Збірник наукових праць ХV міжнародної наукової міждисциплінарної конференції студентів, аспірантів та молодих вчених – К.: Прінт Сервіс, 2017. Випуск ХV. -256 с 3. «Про Державну національну програму "Освіта" ("Україна XXI століття") [Електронний ресурс]. – Режим доступу: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/896-93-п