ВИКОРИСТАННЯ ТЕСТОВИХ ТЕХНОЛОГІЙ
ЯК ЗАСІБ УДОСКОНАЛЕННЯ КОНТРОЛЮ НАВЧАЛЬНИХ ДОСЯГНЕНЬ УЧНІВ ПРИ ПРОФЕСІЙНІЙ ПІДГОТОВЦІ ОПЕРАТОРІВ КОМП’ЮТЕРНОГО НАБОРУ, ОБЛІКОВЦІВ З РЕЄСТРАЦІЇ БУХГАЛТЕРСЬКИХ ДАНИХ
Т.В. Манілова,
ВЦМК "Економіка та
інформаційні технології",
майстер в/н
Мудрий наставник перш за все повинен пізнати властивості розуму і характер учня, якого йому доручили.
М.Ф. Квінтіліан
У даний час постала проблема - підготувати учнів до життя в сучасному суспільстві та професійній підготовці в високорозвиненому інформаційному середовищі, до можливості отримання освіти з використанням сучасних інформаційних технологій. Учням, щоб жити і працювати в новому тисячолітті, необхідно володіти наступними якостями: гнучко адаптуватися до мінливих життєвих ситуацій здобуваючи необхідні знання, вміло застосовуючи їх у практичній діяльності; критично і творчо мислити, чітко усвідомлювати де і яким чином придбані знання можуть бути застосовані до навколишнього середовища; самостійно працювати над розвитком власного інтелекту, моральності, фізичного стану, культурним рівнем; грамотно працювати з інформацією: вміти збирати, аналізувати, зіставляти, узагальнювати, встановлювати закономірності, формулювати висновки, бути комунікабельним, вміти працювати в різних групах.
Однією з сучасних технологій оцінки навчальних досягнень учнів є форма контролю у вигляді електронних тестових завдань - тестові технології.
Вивченням даного питання про використання електронного тестування займалося багато відомих науковців, а саме: В.Аванесов, А.Майоров, В.Кадневский, Л.Паращенко та інші.
Актуальність проблеми про використання тестових технологій як засіб удосконалення контролю навчальних досягнень учнів при професійній підготовці операторів комп’ютерного набору та обліковців з реєстрації бухгалтерських даних полягає в тому, що майстер виробничого навчання здійснює процес контролю учнів за допомогою тестування, що сприяє кращому процесу засвоєння нового матеріалу та повторенню раніше вивченого.
Використання тестування на уроках виробничого навчання дозволяє активізувати пізнавальну діяльність учня, оскільки в нього виникає бажання до самовдосконалення та самоконтролю. Відбувається стимулювання, мотивація до поглибленого вивчення професії на уроках виробничого навчання операторів комп’ютерного набору та обліковців з реєстрації бухгалтерських даних, також підвищується самооцінка учня - усувається можливість підказок і списування та підвищується об'єктивність оцінки знання. Це той вагомий чинник, який необхідно врахувати при організації уроку виробничого навчання.
За допомогою тестових технологій можна визначити рівень розумового розвитку - інтелектуальний коефіцієнт, ступінь обдарованості в найрізноманітніших областях діяльності, а також підвищити ефективність набутих знань.
Тестовий контроль забезпечує рівні для всіх учнів умови перевірки, тобто підвищує об'єктивність перевірки знань, забезпечує успішну реалізацію мети і всіх функцій контролю, а також задовольняє вимоги, що висуваються до якості контролю.
Під час професійно-практичної підготовки необхідно не тільки дати учневі знання та сформувати навички та вміння, а ще й справедливо оцінити його діяльність, виховуючи бажання працювати самостійно. Зробити це, використовуючи класичну систему оцінки знань, умінь і навичок стає все важче і важче, а за допомогою тестових технологій, які є ефективним інструментом, активізується пізнавальна діяльність учнів, з’являється в них бажання самовдосконалення та самоконтролю.
Електронні тести - стандартизовані завдання, за результатами виконання яких судять про знання, уміння і навички випробовуваного. Саме за допомогою електронного тесту найлегше й найвдаліше проконтролювати знання на різних етапах уроку виробничого навчання.
Мета такого контролю знань полягає у формуванні в учнів системи образного мислення. Справжній, дієвий і ефективно працюючий електронний тест - це закінчений продукт, що володіє певними властивостями і характеристиками, відповідає сучасним методичним вимогам. Тест має склад, цілісність і структуру. Він складається із завдань, правил їх застосування, оцінок за виконання кожного завдання та рекомендацій щодо інтерпретації тестових результатів. Цілісність тесту проявляється у взаємозв'язку завдань, включених в тест.
Методика використання тестових технологій мотивує:
► удосконалення системи контролю знань на різних етапах уроку виробничого навчання;
► обґрунтування необхідності навчання та виявлення засвоєних знань на вступному інструктажу;
► поліпшення якості засвоєного матеріалу на заключному інструктажу;
► підвищення рівня підготовки учнів у галузі сучасних інформаційних технологій;
► демонстрування можливості комп’ютера не тільки як засобу для навчання, а й для контролю знань.
Використання тестових технологій є доцільним на будь-якому етапі уроку виробничого навчання.
Тестові технології допомагають вирішити певні дидактичні задачі, які зображено на рисунку 2.
► визначити рівень розумового розвитку учня;
► підвищити ефективність набутих знань;
► сформувати навички самоконтролю;
► стимулювати мотивацію до навчання у цілому.
Основне призначення використання тестових технологій це
отримати об’єктивні оцінки рівня знань, умінь, навичок, виявити прогалини в підготовці операторів комп’ютерного набору та обліковців з реєстрації бухгалтерських даних, забезпечити успішне сприйняття завдання, яке здійснюється завдяки залученню зорової пам’яті.
Об'єктивність перевірки знань припускає коректну постановку контрольних питань, внаслідок чого з'являється унікальна можливість відрізнити правильну відповідь від неправильного. Саме електронне тестування забезпечує рівні для всіх учнів об'єктивні умови перевірки. Цей метод вносить розмаїтість у навчальну роботу, підвищує інтерес до предмету. Варіанти завдань індивідуальні для кожного, що дуже важливо для психологічно нестійких учнів.
Із ряду безкоштовних тестових середовищ використовуємо easyQuizzy. Електронні тести створені за допомогою easyQuizzy, мають наступні переваги:
► унікальна можливість запускати тестове середовище без встановлення на комп’ютер додаткового програмного забезпечення;
► кожен тест являє собою незалежний виконуваний файл, який достатньо скопіювати на будь-який носій, скопіювати по локальній сітці чи відправити електронною поштою;
► доступний інтерфейс тестового середовища спроектований так, щоб користувач при проходженні тесту зосереджувався тільки над питаннями, а не над тим, як працювати з цією програмою.
Якщо на уроках виробничого навчання систематично застосовувати електронні тестування як кількісний метод виміру обов’язкових результатів навчання, то можна:
► оперативно отримати об’єктивну інформацію про хід навчального процесу;
► підвищити мотивацію та ефективність навчання;
► здійснити індивідуально-орієнтований підхід до навчання учнів та ефективно керувати навчально-виховним процесом.
Необхідно наголосити, що використання даного методу є також доречним під час проведення позаурочних заходів. Електронне тестування використовується у вигляді одного із завдань вікторини, що допомагає розвивати в учнів пам’ять, творчість, працьовитість, активізує їх активне та логічне мислення.
Тестове середовище «easyQuizzy» зручне у використанні із багатофункціональним інтерфейсом.
Програма створення тестів служить для підготовки нових тестів (Рис.5). З її допомогою можна створити тест, включити в нього критерії оцінки, встановити тимчасові рамки, - встановити всі параметри тестування.
Дане тестове середовище дозволяє визначити рівень знань учня в тій чи іншій області, налаштувати тест, щоб після його проходження учневі виставлялася оцінка.
Тестове середовище «easyQuizzy» дозволяє створювати тести. При створенні нового тесту бажано спочатку встановити його властивості: пароль, назва, опис тесту, критерії оцінки.
Пароль встановлюється, щоб будь-який користувач не зміг змінити тест або переглянути відповіді через редактор тестів. Але так як для проходження тесту необхідно тільки окремий exe-файл без наявності самої програми, то необхідність в паролі зникає.
Параметри показу включають в себе кількість показуваних при тестуванні питань, установку перемішування питань.
У формулювання питання можна включати форматований текст, графіку, таблиці, формули та інші об’єкти. Можна переносити дані з текстових редакторів (наприклад з Microsoft Word). У варіанти відповідей можна включати тільки текст. Питання можуть бути декількох типів: одиничний вибір, множинний вибір, самостійна відповідь (Рис. 5).
Одиничний вибір передбачає одну вірну відповідь із запропонованого списку. Множинний вибір передбачає кілька вірних відповідей, причому бали учневі зачитаються лише в тому випадку, якщо він відзначить всі вірні варіанти. Питання з самостійною відповіддю припускає, що учень сам повинен ввести відповідь з клавіатури.
Після повністю створеного тесту на панелі форматування тестового середовища необхідно натиснути кнопку зберегти та запустити, після чого вказати місце збереження.
По закінченню даної процедури з’являється самостійний, незалежний від програми виконуваний файл, який можна копіювати на різні носії, пересилати по електронній пошті, розміщувати на сайті навчального закладу. Для початку проходження тесту необхідно відкрити утворений ехе-файл, ввести своє ім’я та пройти тест.
використовуючи тестові технології на будь-якому етапі уроку виробничого навчання в учнів з’являється певний психологічний комфорт, концентрується увага, знижується психофізіологічне напруження, стимулюється пізнавальна діяльність, а тому підвищується інтерес до обраної професії.
Використання електронного тестування на уроках виробничого навчання сприяє кращому засвоєнню матеріалу та підвищенню якісної успішності ніж використання класичної системи оцінки знань за допомогою фронтального опитування чи самостійної роботи (Рис. 8). Учні мають можливість ознайомитися з завданнями і отримати відповіді на запитання, що виникають, а при подальшій перевірці знань вивченої теми за допомогою тестових технологій, спробувати свої власні сили.
За результатами проведеного аналізу якості успішності можна зробити висновок, що контроль знань учнів, де уроки виробничого навчання проводились з використанням тестування, значно кращі порівняно з якістю успішності, де контроль знань проводився традиційно. Було відмічено позитивне ставлення учнів до перевірки вивченого матеріалу за допомогою даного методу.
Майстер виробничого навчання здійснює контроль успішності, використовуючи інформаційно-комп’ютерні технології, що сприяє кращому процесу запам’ятовування вивченого матеріалу, дозволяє раціонально розподілити час між елементами уроку та інтегрувати навчально-виховний процес з новітніми технологіями.
За рахунок застосування тестових технологій в етапи проведення виробничого навчання у Вищому професійному училищі №7 покращуються такі показники, які зображено на рисунку 1.
Рис. 1 Показники успішності
А тому можна дійти висновку про ефективність використання тестових технологій в навчальному процесі.
СПИСОК ВИКОРИСТАНИХ ДЖЕРЕЛ
1. http://osvita.ua/school/lessons_summary/edu_technology/33722/
2. Булах І.Є. Створюємо якісний тест: [навч. посіб.] / І.Є. Булах, М.Р. Мруга. – К.: Майстер-клас, 2006. – 160 с.
3. Челышкова М.Б. Теория и практика конструирования педагогических тестов: [Учебное пособие] / М. Б. Челышкова. – М.: Логос, 2002. – 432 с.