Сучасна освіта розвивається разом з суспільством, формує його, дає поштовх до нових винаходів і прогресу. Вона розв’язує проблеми нового часу, розвиває творчі здібності учасників навчально-виховного процесу, формує в них нові способи мислення, проектну культуру, щоб забезпечити успішну соціалізацію.
Особливого значення набуває застосування не класичних форм навчання, а таких, що захоплюють учнів, сприяють формуванню компетентностей, творчих здібностей. Однією з таких форм навчання є наочність, освітнє значення якої досить велике і відповідає сучасним вимогам. Особливого значення набуває проблема візуалізації навчання для залучення резервів візуального мислення учнів.
Під час візуалізації навчального матеріалу ефективно реалізується принцип наочності навчання. Згідно психологічних досліджень - 80% сучасних школярів візуали і тільки 20% аудіали і кінестетики. Це закономірно, оскільки інформація подається у формі кліпів, тому школі важливо своєчасно корегувати навчання згідно запитів суспільства, адаптувати методики і засоби відповідно до сучасного освітнього процесу.
Функцї візуалізації:
− створення образу словесного повідомлення;
− контроль повноти, якості і характеру засвоєння учнями інформації;
− розвиток фантазії, уяви і зорової пам’яті;
− виявлення індивідуальних особливостей учнів сприйняття, обробки і засвоєння інформації;
− виявлення пізнавального інтересу до навчального матеріалу;
− посилення позитивних емоцій учнів, пов’язаних з навчальним процесом та навчальним матеріалом;
− активізація пізнавального інтересу учнів;
− застосування асоціативного мислення в навчальному процесі;
− керування концентрацією та розподілом уваги учнів;
− розвиток здібностей до логічних операцій: аналізу, синтезу, порівняння, протиставлення, узагальнення, виявлення причинно-наслідкових зв’язків, проведення аналогій;
− тренування уважності, спостережливості і пам’яті.
Отже, використання сучасних методів візуалізації навчального матеріалу курсу біології створює передумови для підвищення якості та результативності навчання. Візуалізація є потужним дидактичним інструментом, застосування якого в педагогічній діяльності є перспективним напрямком подальших наукових досліджень.
Сьогодні методи візуалізації навчального матеріалу, на основі новітніх інформаційних технологій навчання, набувають широкого застосування в навчальному просторі.
До таких методів переважно відносять:
− буктрейлер – коротка анотація (відеоролик), що у довільній формі відтворює розповідь про книгу, подію, явище;
− гіфки та соціальні мережі – це оригінальні способи технічного осучаснення навчального матеріалу;
− інтелект-карта – спосіб організації інформації для максимально ефективного її сприйняття учнями;
− інтерактивні книги та підручники – книги і підручники, переведені у цифрові формати;
− інтерактивні стрічки часу – спосіб візуалізації хронології подій;
− інтернет-меми – лаконічне і дотепне подання інформації;
− скрайбінг – пояснення вчителя з одночасним створенням малюнків чи схем;
− хмара слів – візуальне відтворення списку слів на узагальнюючому зображенні та інші;
− живі презентації та навчальні відеоролики – дозволяють цікаво подати навчальну інформацію, забезпечують зворотній зв’язок з учнями та індивідуалізацію навчання, активізують навчальний процес, урізноманітнюють завдання для повторення та узагальнення знань.
Однак, візуалізація навчального матеріалу з біології має свої особливості, оскільки тут присутній великий обсяг матеріалу, що потребує великої кількості малюнків, схем, фрагментів відео, що сприяють кращому засвоєнню знань. Гіпотетично для вирішення цих завдань найкраще підходять живі презентації та навчальні відеоролики.
У своїй роботі я намагаюсь використовувати новітні освітні технології під час організації навчальної діяльності учнів. На власному досвіді переконалася, що для наших учнів найкраще використовувати відеофрагменти, мультимедійні презентації, інтелект карти та скрайбінг.
Візуальне мислення – це специфічна діяльність розуму для осмислення інформації,коли візуальні образи діють як тригери, полегшуючи відтворення інформації. Бо інформація цінна, коли вона не просто сприйнята і засвоєна, а коли учень може її відтворити, використати.
Реалізую технологію таким чином :
а) використовую Інтернет–ресурси, в яких є легкий доступ до інформації, щоб зекономити час, контролювати темпи навчання та ілюструвати всі проблемні питання на уроці.
б) мультимедійні презентації і проекти, створені в PowerPoint, що разом зі словесним поясненням стають для учнів візуальною карткою пам'яті, бо вмикають асоціативну пам'ять, а, як наслідок, формують візуальне мислення.
в) використовую хмарно-орієнтовані ресурси: онлайн-лабораторії та тесторіуми – які дозволяють учням віртуально досліджувати біологічні і хімічні процеси та виконувати лабораторні роботи віртуально, в режимі хостингу.Мої учні виконують онлайн-тестування за допомогою Google-форм (https://docs.google.com/forms).
Також проводимо віртуальні екскурсії, як ефективний спосіб візуалізації, що створює ефект присутності в тих місцях де побувати з об’єктивних причин неможливо. Наприклад можна побувати в Дарвінівському музеї (http://www.darwinmuseum.ru/around/) чи Смітсонівському музеї (https://mnh.si.edu/).А для обміну інформацією для спільного доступу, ми з учнями використовуємо безкоштовні хостинги GoogleSites, Google Диск – як єдиний простір для зберігання файлів і роботи з ними.
Кросворди
Найбільше подобаються кросворди, створені у програміOnline Test Pad
(https://onlinetestpad.com/ua/crosswordview/).Посилання на кросворд можна вбудувати у блог, поділитися через соціальні сервіси. Існує декілька способів створення кросворду: його можна швидко згенерувати із списку готових слів або створити самостійно.
Переваги використання кросвордів у навчанні:
Хмаринки тегів
Хмара тегів (хмара слів) — це візуальне подання списку категорій. Для даного виду візуального подання інформації я користуюся WordArt (https://wordart.com ), який є безкоштовним, зі зрозумілим інтерфейсом та легко доступним.
Можливості використання хмари слів у навчанні:
Відеофрагменти
Найчастіше для візуалізації матеріалу я використовую відеоконтент з YouTube (https://www.youtube.com ), де є практично безмежні можливості для отримання інформації ку будь якому вигляді.
Для учнів дидактичні функції відеофрагментів:
Мультимедійні презентації
Мультимедійні презентації і проекти, створені в РowerРoint дають можливість швидко і доступно пояснити тему, чи конкретне питання, оскільки їх можна зробити насиченими новим матеріалом, чи, навпаки, дати глибше пояснення/унаочнення якогось процесу, або явища.Використання мультимедійних презентацій:
Використання засобів візуалізації на різних етапах уроку:
Застосування відео фрагменту у вступній частині уроку скорочує час на засвоєння матеріалу теми, за рахунок цього можна поглибити, розширити знання учнів. Це дієва психологічна підготовка аудиторії до сприйняття навчального матеріалу.
Основна частина уроку – опанування навчальним матеріалом уроку: робота з поняттями, невеликі текстові фрагменти, що містять навчальну інформацію, відеозапис допомагає успішніше порівнювати, знаходити загальне та відмінне між об’єктом вивчення, полегшує аналіз досліджуваного явища. Це сприяє кращому розумінню й усвідомленню учнями закономірностей природи підводить їх до виявлення та формування висновків, понять
В процесі вивчення навчального матеріалу використовую такі об’єкти: кольорові малюнки та фото; слайд-шоу - фото та малюнки; відеофрагменти;3Д-малюнки та моделі; анімація - «живі малюнки»; інтерактивні моделі;допоміжний матеріал;завдання з вибором відповіді; завдання з реакцією на відповідь; інтерактивні завдання.
Під час повторення й узагальнення вивченої теми я пропоную учням дати пояснення фрагмента, озвучити побачене, тому тут доцільно використовувати: контрольно-діагностичні тести; завдання з вибором відповіді; використання фото, відео, анімації; інтерактивні завдання.
Мультимедійний урок дає можливість комбінувати в одному уроці неймовірну кількість цікавих завдань, залучаючи все більшу й більшу кількість учнів, які досить часто самі висловлюють бажання спробувати створити щось самостійно, знайти матеріал. Іноді я застосовую практику «вчитель навпаки», коли хтось з учнів проводить урок замість вчителя, отримавши тему уроку і самостійно підготувавшись до нього. Підлітки – це вік, коли заборони і «чужі» ролі здаються привабливішими і, спробувавши щось нове, учні починають розуміти різницю між дорослими і дітьми.