Урок "Прокаріоти. Бактерії. Роль бактерій у природі і житті людини. Бактеріальні захворювання та їх профілактика."

Про матеріал
Розробка уроку для використання вчителями біології під час дистанційного навчання на тему:"Прокаріоти. Бактерії. Роль бактерій у природі і житті людини. Бактеріальні захворювання та їх профілактика."
Перегляд файлу

1

 

МІНІСТЕРСТВО ОСВІТИ І НАУКИ УКРАЇНИ

ВІДОКРЕМЛЕНИЙ СТРУКТУРНИЙ ПІДРОЗДІЛ

«АВТОТРАНСПОРТНИЙ ФАХОВИЙ КОЛЕДЖ

 КРИВОРІЗЬКОГО НАЦІОНАЛЬНОГО УНІВЕРСИТЕТУ»

 

 

 

 

 

Методична розробка заняття на тему:

"Прокаріоти. Бактерії. Роль бактерій у природі і житті людини. Бактеріальні захворювання та їх профілактика."

з природничих наук: біологія і екологія

 

 

 

                         

Викладач природничих наук: біологіі і екології

 

_____________Шкрябко Оксана Василівна

 

 

 

 

 

Кривий Ріг

2022

 

 

Укладач ________ О.В.Шкрябко

 

"Прокаріоти. Бактерії. Роль бактерій у природі і житті людини. Бактеріальні захворювання та їх профілактика."—Методична розробка-2022.-23ст.

Розглянуто і схвалено цикловою комісією   Розглянуто та затверджено на

природничо-математичних дисциплін          засіданні методичної ради    

Протокол 03.11.2021 3                               коледжу

Голова циклової комісії                                  Протокол____________№_____

                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                         ______________В.Г.Сухова                            Голова методичної ради коледжу

                                                                            ___________ ­­­­­           Т.О.Сердюк

 

Анотація: У розробці показані форми і методи викладання нового лекційного матеріалу в режимі дистанційного навчання, за допомогою різноманітних засобів телекомунікацій і інших можливостей інтернету. Робота може стати корисною викладачу при підготовці до заняття з біології та проведенні занять, бо містить весь необхідний матеріал: дидактичні матеріали, відео, презентацію, наочність, тестові завдання, таблиці, схеми, цікаві повідомлення та приклади доповідей.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Зміст

 

1.Вступ                                                                                                                4

2.План-конспект заняття                                                                                   5

3.Висновок                                                                                                        20

4.Список використаних джерел                                                                      21

5.Додатки                                                                                                          22

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Вступ

 

    Вивчення біології є обов'язковим для усіх здобувачів освіти для загального розвитку, підтримання своєї життєдіяльності, вміння надавати домедичну допомогу, піклуватися про своє життя та здоров'я і оточуючих.

    Опанування матеріалу дасть змогу відрізняти прокаріотів від інших царств. Відрізняти які вони бувають, місцезнаходження, особливості будови, корисні та шкідливі,які захворювання у людей та тварин можуть викликати, як з ними боротися, як захиститися, які є корисними для людини і тварин.

    Питання з цієї теми є під час проходження ЗНО. Робота може стати корисною викладачу при підготовці до заняття з біології та проведенні занять, бо містить весь необхідний матеріал. Адаптовано до дистанційного навчання.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

План-конспект заняття

Тема. Прокаріоти. Бактерії. Роль бактерій у природі і житті людини. Бактеріальні захворювання та їх профілактика.

Мета заняття.

Навчальна. Розглянути особливості організації та функціонування Прокаріотів; гіпотези їх походження; їх роль у природі та житті людини. Активізувати знання здобувачів оствіти про різні Археї та Бактерії; продовжити формування світогляду дітей про неперервність життя, взаємоз"вязок між живими організмами; проаналізувати та порівняти процесижиттєдіяльності Прокаріотів, а також процеси, які відбуваються на різних етапах їх життя, встановити їх біологічну роль.

Розвиваюча. Навчити порівнювати Археї та Бактерії, аналізувати їхні схожі риси та відмінності. Розвивати вміння застосовувати опорні знання при вивченні нового матеріалу, працювати із різними видами інформації із різних галузей науки.

Виховна. Виховувати навички здорового способу життя; формувати зацікавленість до вивчення біології та сумлінне ставлення до гігієни як засобу запобігання бактеріальним захворюванням.

 

Обладнання й матеріали: презентація з теми, демонстрація екрану, ноутбук,  відео фрагменти , тестові завдання у Гугл-формі.

 

Тип заняття: вивчення нового матеріалу.

 

Форма заняття: лекція.

 

Група: ОРА-22-2/9

Методи проведення: інтерактивні, словесні (розповідь), пояснення, бесіда, наочні.

 

Форми роботи: бесіда, робота із Гугл-тестами, презентація, повідомлення студентів, фронтальне опитування, інтерактивні вправи learningapps.org

 

Форми організації навчальної діяльності: фронтальна, групова.

 

Міждисциплінарні та між предметні зв’язки: інформатика, екологія, історія, література.

Дидактичне забезпечення: ноутбук, відеофрагменти, презентація і демонстрація екрану, Гугл-форми, підручники, конструктор інтерактивних вправ learningapps.org.

 

 

План заняття

  1. Організаційна частина (5хв)
  2. Актуалізація опорних знань                                                                                                                                Фронтальне опитування (5хв)                                                                                                           Читання казки і обговорення (15хв)
  3. Оголошення теми і мети заняття (2 хв)
  4. Мотивація навчальної діяльності (3хв)
  5. Вивчення нового матеріалу (35хв)
  6. Узагальнення матеріалу і підведення підсумків (10хв)
  7. Висновки , оголошення оцінок і домашнього завдання(5хв)

Хід заняття

І. Організаційна частина

ІІ. Актуалізація опорних знань

    Фронтальне опитування за допомогою інструменту для створення інтерактивних вправ learningapps.org за посиланнями:

1.Будова рослинної клітини (learningapps.org)

2.будова клітини (learningapps.org)

3.Будова клітини (learningapps.org)

1.Встановити відповідність між будовою та функціями органел.

2.Назвати органели клітин рослинної та тваринної.

1. Вправа на концентрацію уваги «Впізнай форму життя!»

 

  1. Існують організми, у яких усі функції живого виконує одна клітина.
  2. У них немає оформленного ядра і багатьох інших органел.
  3. Ці організми мають малі розміри (тому вони дістали назву мікроорганізми) та збереження генетичного матеріалу у формі кільцевої молекули ДНК (нуклеотиду).
  4. Їх вивчає наука мікробіологія.
  5. До них належать бактерії та ціанобактерії, які раніше називали синьо-зеленими водоростями. Що це за організми?

        

  Висновок: ПРОКАРІОТИ

 

ІІІ. Мотивація навчальної діяльності, оголошення теми і мети заняття

—Діти,чи любили ви казки у дитинстві?

—Вам читали казки? Як давно?

—Давайте я зараз вам почитаю?)

Казка про бактерії та Їжачка Буля

    Їжачку Булю в школі задали вивчити нову тему - «Бактерії». Але перед цим їжак прочитав в Інтернеті статтю про критичне мислення. Він дізнався, що всі факти можна спростовувати, перевіряти, слід постійно сумніватися в отриманій інформації. У соціальних мережах і групових чатах постійно поширюється занадто багато неперевіреної і неправдивої інформації. Тому цілком можливо, що і в підручнику написана не казка про бактерії, а цілковита неправда.

    Увечері додому прийшов тато і побачив, що Їжачок лежить на дивані і дивиться мультики.

- Буль, ти вже вивчив уроки? - запитав тато.
- Ні. Я думаю, вчені помиляються на рахунок бактерій.
- Що ти маєш на увазі?
- Я відкрив підручник, а там написано, що бактерії живуть скрізь. На овочах і фруктах, в землі, на вулкані і глибоко в океані. Там написано, що якщо взяти всі бактерії світу і скласти їх, то їх вага буде більше, ніж вага інших живих організмів! Я відразу зрозумів, це фейк!
- Але це довели вчені! Вони проводили дослідження.
- Татку, вчені постійно щось доводять, а потім спростовують свої докази. Я думаю, читати казку про бактерії для дітей мені немає сенсу. Краще подивлюся мультики.

  Тато їжака хотів було заперечити, але у нього забуркотів живіт. Він вирішив спочатку повечеряти, а потім обговорити з сином користь навчання. За обідом Буль не захотів їсти овочевий салат.
- Не факт, що в салаті є вітаміни. Ми бактерій не бачимо, не бачимо і вітамінів. Як дізнатися, що вони існують? Навіщо ж тоді їсти овочі? Краще буду їсти м'ясо.
- Вчені проводили дослідження! - заперечила мама.
- Я не довіряю якимось уявним вченим.
- Добре, тоді довірся мені. Коли я їм овочі, я відчуваю себе бадьоро і активно! - сказала мама.
- Можливо, це самонавіювання! - заперечив Буль. - Добре я піду спати.
- А зуби почистити?
- Я не думаю, що їх насправді потрібно чистити так часто. Два рази на день. Навіщо? Можливо, так ми лише шкодимо зубну емаль.
- Тому що в роті живуть ті самі бактерії, про яких ти не хотів читати! - сказав тато. - А ти знаєш, що вони розмножуються діленням? Постійно діляться на два, потрапляючи в сприятливе середовище. І якщо ти не очистиш рот від бактерій зараз, під ранок їх буде ціла армія на зубах. Утворюється товстий жовтий наліт.
- Не вірю! - сказав Буль і пішов до своєї кімнати.

    Їжачок швидко заснув у своєму затишному ліжечку. Прокинувшись, Буль побачив, що його ніжки стали зовсім крихітними. Все навколо було дуже маленьке. Їжачок не міг зрозуміти, де він знаходиться. Раптово від Буля відокремилася половина, і перед ним постала його копія. Ще один маленький Буль.
- Хто ти? - запитав він у самого себе.
- Я бактерія. Як і ти.
- Нічого собі! Не може бути! Я думав, що нас не існує!
- Як же це не існує! Ось же ми!
- Я думав, що я їжак.
- Ні! Їжак зараз спить. А ми у нього в роті. На його зубах. Тут добре, волого, тепло. Тому через двадцять хвилин, нас тут буде не два, а вже чотири. А потім вісім, а потім шістнадцять. Нам дуже пощастило, що зуби він вечері не почистив.
- Ми так не домовлялись. - перелякався Буль.

Розгублений Їжачок почухав свою нову крихітну бактеріальну потилицю і задумався, як же він може побороти цю навалу бактерій. У підручнику було написано про те, як з ними боротися, але він не дочитав про це. Тоді він вирішив, що йому потрібно просто втекти зі свого ж власного рота. Ось тільки Буль був такий крихітний, що рот для нього здавався цілою величезною країною і бігти звідти він міг дуже довго. За цей час встиг би поділитися ще сотні разів.

    Раптово їжачок прокинувся.
- Ох, це був усього лише сон! Піду но я все-таки про всяк випадок почищу зуби!

    Так як прокинувся Буль рано, він встиг не лише почистити зуби, але й прочитати з природознавства про бактерії і дізнався, що через них у дітей і дорослих виникають різні хвороби. Наприклад, туберкульоз. Щоб побороти величезну армію бактерій, потрібно пити антибіотики. Але іноді досить просто почистити зуби або руки. Також їжачок дізнався, що віруси - це не бактерії, вони набагато менші. Бактерії є найдавніші мешканці планети, адже вчені знайшли докази існування їх 3 мільярди років тому. Шкідливі бактерії вчені назвали мікробами.

    Вранці перед уроком природознавства Буль обговорив нову цікаву тему зі своєю подругою.
- Невже ти вивчив все про бактерії? А як же наш протест проти системи? А як же критичне мислення? - запитала свинка Лара.
- Давай бути чесними, Лара. Це не критичне мислення, нам просто було ліньки вчитись.
- Система тебе зламала.
- Ну добре, щоб побороти систему, потрібно спочатку добре зрозуміти, у що система вірить. Для цього все ж таки варто вивчити тему.
- Все одно я дивуюсь тобі, Буль! Хіба все це не казка про бактерії в підручнику? Ти ж сам казав!
- Я ж не винен, що вчений Луї Пастер довів те, що ці бактерії все таки існують! Коли люди про них не знали, вони не мили руки і тому постійно хворіли. А потім люди почали дбати про гігієну і почали жити довше, хворіти менше!
- Але бактерій не видно!
- Але під мікроскопом їх все таки видно.
- Може мікроскоп теж бреше.
- Лара, ти знаєш, Пастер не просто зрозумів, що бактерії шкодять людині, він ще і щеплення вигадав. Пам'ятаєш, нам укол у руку робили? Щоб ми не хворіли? Так ось до того, як він придумав щеплення, люди хворіли набагато більше і частіше.

    Лара подивилася на годинник. До уроку залишалося п'ять хвилин, і вона побігла читати в підручнику цікаву інформацію про бактерії.

Казка про бактерії підійшла до кінця! А ви почистили сьогодні вранці зуби?

 

—Ви здогадалися про що ми будемо сьогодні говорити?

—Звичайно про бактерії. Тема нашого заняття "Прокаріоти. Бактерії. Роль бактерій у природі і житті людини. Бактеріальні захворювання та їх профілактика."

—Прокаріоти нас оточують навкруги. Їх настільки багато і така велика різноманітність, що нам просто необхідно про них знати трохи більше.

    Ці організми вважаються одними з найдавніших організмів на Землі. Вони населяють, переважно, середовища з екстремальними умовами. За організацією є примітивними прокаріотами, але при цьому генетично ближчі до еукаріотів і є їхніми безпосередніми предками. Хто ж ці дивовижні одноклітинні?

ІІІ. Вивчення нового матеріалу.

Розповідь з елементами бесіди.

         1.Різноманітність одноклітинних організмів.

      Одноклітинний  організм – це цілісний організм, якому притаманні всі прояви життя (обмін речовин, енергії, рух, ріст, розмноження, подразливість, живлення, дихання та інші.     

Розрізняють:

  • Одноклітинні прокаріоти;
  • Одноклітинні еукаріоти;
  • Одноклітинні, що утворюють колонії.

2.Прокаріоти – доядерні організми.

      Прокаріоти (від грецького про – попереду, раніше і каріон – горіх, ядро) – доядерні організми, які на відміну від  еукаріот не мають типово сформованого ядра й ядерної мембрани.

          3.Тридоменна система живого світу

 

  • 1977 року американським мікробіологом Карлом Воузом була запропонована трьохдоменна система органічного світу, за якої клітинні форми життя об’єднуються у три домени: Археї, Бактерії та Еукаріоти.
  • К. Воуз вважав, що, зважаючи на відмінності у певних генах, ці три групи відділилися від спільного предка зі слаборозвинутим генетичним апаратом.
  • Кожній групі дослідник надав статус домену і розділив на кілька царств. За результатами досліджень ця система була доопрацьована, доповнена і відредагована в 1990 та 2016 роках.

 

Домен — це таксон найвищого рангу, який включає кілька царств живих організмів.

 

  • Клітинні форми життя поділили на три домени — Бактерії, Археї та Еукаріоти.
  • Віруси виділили як окремий таксон Vira, який об’єднує неклітинні форми життя й за рангом відповідає домену.
  • Американський вчений Карл Воуз запропонував поділ прокаріотів на бактерій (еубактерій) і архей (архебактерій) через  істотні генетичні відмінності між цими групами.
  • Така класифікація найбільш точно відбиває сучасні уявлення про виникнення й еволюцію основних груп живих організмів. (Рис.1)

 

 

Розповідь з елементами бесіди.

4. 1. Особливості організації та функціонування Бактерій .

До цієї групи належать так звані «типові» бактерії, ціанобактерії («синьозелені водорості»), актиноміцети, рикетсії, хламідії, міксобактерії та ін. це найдавніші клітинні організмі, що існують на Землі. Можуть вважатися предками інших доменів — Археїв та Еукаріотів.

Основні ознаки Бактерій:

* одноклітинні, колоніальні ;

* прокаріотична будова клітини (окрім нуклеоїду та рибосом у різних видів можуть бути фотосинтезуючі, нітрогенфіксуючі структури та деякі інші);

* геном не містить білків гістонів;

* мембрани складаються з фосфоліпідів;

* мембрани завжди двошарові, також часто наявна додаткова, периплазматична мембрана, що розташована ззовні від клітинної стінки;

* клітинна стінка містить муреїн, може містити додаткові шари;

* джгутик є порожньою білковою ниткою, обертається праворуч, росте від кінця, рухається з використанням протонного градієнту;

* унікальні процеси: більшість типів бродіння, азотфіксація, фотосинтез на основі бактеріофілу, анаеробне дихання на основі відновлення сполук Сульфуру, Феруму, Мангану, Хлору, Стибію, Арсену;

* живуть у всіх екотопах Землі, переважають за умов нормальної температури, тиску та вмісту кисню.

             4.2 Особливості будови клітин бактерій.

 

—Пригадайте, що собою становлять клітини прокаріотів та які їхні основні відмінності від клітин еукаріотів?

 

 

Ознаки

Бактерії

Еукаріоти

1. Зовнішня клітинна мембрана

2. Ядро вкрите ядерною мембраною

3. Генетичний апарат

4. Ендоплазматична сітка

5. Рибосоми

6. Клітинний центр

7. Мітохондрії

8. Комплекс Гольджі

9. Лізосоми

10. Джгутики

Є (муреїн)

Немає

Одна нитка ДНК

Немає

Є

Немає

Немає

Немає

Немає

Є

Є

Є

Парні хромосоми

Є

Є

Є

Є

Є

Є

Є

                                                              Рис.2

Бактерії — найпоширеніша група мікроскопичних, переважно одноклітинних, прокаріотичних організмів.

Історія дослідження

 Вперше бактерії спостерігав голандський натураліст Антон Левенгук в 1674 році, використовуючи мікроскоп, сконструйований ним самим. Назва «бактерія» з'явилася пізніше, вона була запропонована Крістіаном Ернбергом в 1828 (від грецького слова βακτηριον, яке означало «маленька паличка».

Роберт Кох досліджував такі хвороби, як холера, сибірська виразка і    туберкульоз. У своєму дослідженні туберкульозу Кох остаточно довів бактеріологічну теорію, за що і був нагороджений Нобелівською премією 1905 року.

Хоча в 19 столітті вже було відомо, що бактерії — причина багатьох хвороб, не існувало ніяких ефективних засобів антибактеріального лікування. У 1910 році Пауль Ерліх створив перший антибіотик. Докладне вивчення особливостей будови бактеріальної клітини стало можливим після винаходу електронного мікроскопа в 1930-ті роки 20 століття.

Будова бактерій

    В бактеріальній клітині ядро відсутнє, хромосоми вільно розташовані у цитоплазмі. Відсутні також мітохондрії, пластиди, ендоплазматичний ретикулум, апарат Гольджі. Клітинна стінка утворена зі специфічної сполуки — мурену  і зовні оточена слизовою капсулою, яка надійно захищає тіло бактерії від зовнішніх впливів.(Рис.3)

 

    Бактерії розмножуються із шаленою швидкістю і лише нестатевим способом — в основному поперечним поділом клітини навпіл, хоча буває і брунькування.     

 Інколи поділу клітини може передувати процес, який має назву

 «горизонтальне перенесення генів». При цьому, наближаючись упритул одна до одної, бактерії утворюють цитоплазматичний місток, по якому частина ДНК однієї бактерії потрапляє до цитоплазми іншої. Це забезпечує рекомбінацію генетичного матеріалу.

 

    За несприятливих умов існування бактерії починають спороутворення. На відміну від грибів і багатьох рослин, утворення спор у бактерій не є розмноженням, бо одна бактерія продукує лише одну спору. Оточує спору товста оболонка, що складається з кількох шарів. Завдяки цьому спора дуже стійка до висихання та несприятливої температури. Трапляються види бактерій, спори яких витримують глибоке заморожування — до -253 °С і нагрівання —  до +120 °С

5.Корисні бактерії для людини:

    Слово «бактерії» у більшості людей асоціюється з чимось неприємним та загрозою для здоров’я. У найкращому разі згадуються кисломолочні продукти. У гіршому – дисбактеріоз, чума, дизентерія та інші неприємності. А бактерії є скрізь, вони бувають погані та добрі. Що можуть приховувати мікроорганізми? Бактерія в перекладі з грецької означає «паличка». Ця назва не говорить про те, що маються на увазі шкідливі бактерії. У нашому організмі постійно відбувається боротьба, яку ведуть шкідливі та корисні бактерії. Завдяки цьому процесу людина отримує захист від різних інфекцій. Різні мікроорганізми оточують нас на кожному кроці. Вони живуть на одязі, літають у повітрі, вони всюдисущі. Наявність бактерій у роті, а це близько сорока тисяч мікроорганізмів, захищає ясна від кровотечі, пародонтозу і навіть від ангіни. Якщо у жінки порушується мікрофлора, у неї можуть розпочатись гінекологічні захворювання. Дотримання простих правил особистої гігієни допоможе уникнути таких збоїв. Від стану мікрофлори залежить імунітет людини. Тільки у шлунково-кишковому тракті перебуває майже 60% усіх бактерій. Інші розташувалися в дихальній системі та в статевій. У людині живе близько двох кілограмів бактерій. Щойно народжений малюк має стерильний кишечник. Корисні бактерії бувають: молочнокислі, біфідобактерії, кишкова паличка, стрептоміценти, мікоризи, ціанобактерії. Всі вони відіграють важливу роль у житті. Одні з них запобігають появі інфекцій, інші використовують у виробництві лікарських препаратів, треті підтримують баланс в екосистемі нашої планети. Шкідливі бактерії можуть викликати у людини низку серйозних захворювань. Наприклад, дифтерію, сибірку, ангіну, чуму та багато інших. Вони легко передаються від людини, що заразилася, через повітря, їжу, дотик. Саме шкідливі бактерії, назви яких буде наведено нижче, псують продукти харчування. Від них з’являється неприємний запах, відбувається гниття та розкладання, вони викликають захворювання.

    Велике значення бактерій, корисних для людини. Вони становлять 99% усієї популяції, які заселяють його організм. Завдяки їм людина живе, дихає та харчується. Важлива роль бактерій у житті. Вони повністю забезпечують його життєдіяльність. Бактерії досить легко влаштовані. Науковці припускають, що вони першими з’явилися на планеті Земля. Людський організм населяють і корисні та шкідливі бактерії. Існуючий баланс між організмом людини та бактеріями відшліфовувався століттями. Як підрахували вчені, в організмі людини міститься від 500 до 1000 всіляких видів бактерій або трильйони цих дивовижних мешканців, що становить до 4 кг сукупної ваги. До 3-х кілограм мікробних тіл знаходиться лише у кишечнику. Інша їх частина знаходиться у сечостатевих шляхах, на шкірі та інших порожнинах людського тіла. Мікроби заповнюють організм новонародженого вже з перших хвилин його життя та остаточно формують склад кишкової мікрофлори до 10-13 років. У кишечнику живуть стрептококи, лактобактерії, біфідобактерії, ентеробактерії, гриби, кишкові віруси, найпростіші непатогенні. Лактобактерії та біфідобактерії становлять 60% кишкової флори. Склад цієї групи завжди постійний, вони найчисленніші та здійснюють основні функції.

    Організм людини – це своєрідний будинок для мільйона бактерій. Приблизно 1,5—2,5 кг ваги посідає мікробіоту — сукупність цих мікроорганізмів. Їх не можна назвати паразитами: істоти забезпечують здоров’я. Більшість бактерій в організмі (близько 99%) корисні, але є і так звана патогенна мікрофлора. Якщо баланс хороших і поганих бактерій порушується, людина хворіє.
 

6.Поширені хвороби, спричинені бактеріями:

    Важливо відзначити, що бактеріальні захворювання заразні і можуть призвести до багатьох серйозних ускладнень, що загрожують життю.

    Нижче докладно описано декілька захворювань, спричинених бактеріями, в яких наголошено на типі бактерій, які беруть участь у кожному захворюванні, способі його передачі, симптомах, лікуванні та профілактичних заходах.

1 - Проказа або хвороба Хансена

    Це виліковна хвороба при своєчасному лікуванні. Викликається бактерією Mycobacterium leprae, яка особливо вражає шкіру та периферичні нерви.

    Поширюється від людини до людини при прямому та тривалому контакті, згідно зі статистикою 80% населення має власні засоби захисту від прокази, і лише половина нелікованих пацієнтів викликає зараження.

    До появи симптомів прокази можуть зайняти до 20 років: ураження шкіри, ураження, які не заживають через деякий час, та м’язова слабкість із зміненими відчуттями в кінцівках.

    Найкращий спосіб уникнути поширення прокази - це рання діагностика та лікування зараженої людини. Лікування проводиться амбулаторно, включає застосування антибіотиків та протизапальних препаратів.

    Існує вакцина для людей, які безпосередньо контактують із хворими.

2 - Менінгіт

    Менінгіт - це інфекція мозкових оболонок, тканин, що вистилають головний та спинний мозок, і може бути вірусною або бактеріальною.

    Бактеріальний менінгіт спричинений бактеріями Neisseria, він дуже серйозний і потребує негайного лікування, оскільки може вплинути на функціонування нейронів тих, хто цим страждає. Це заразна хвороба.

    Менінгіт викликає високу температуру, нудоту, блювоту, скутість м’язів шиї, зміни психічного стану та сильний головний біль.

   У разі виявлення наявності менінгіту, спричиненого бактеріями, призначаються специфічні антибіотики.У деяких випадках людині може знадобитися госпіталізація, залежно від тяжкості захворювання.

   Основним профілактичним заходом є введення немовлятам та дітям вакцин за дотриманням графіка вакцинації.

3 - Туберкульоз

    Це бактеріальна інфекція, спричинена мікробом Mycobacterium tuberculosis. Бактерії атакують легені, але вони також можуть пошкодити інші частини тіла. Поширюється по повітрю, коли хворий на туберкульоз легенів кашляє, чхає або розмовляє.

    Симптомами захворювання можуть бути: сильний кашель тривалістю три тижні або довше, лихоманка, втрата ваги, слабкість або втома та виплювання крові.

    Якщо не лікувати належним чином, це може призвести до летального результату. Зазвичай його виліковують декількома ліками протягом тривалого періоду часу, і існує вакцина для його профілактики.

4 - Холера

    Інфекційне захворювання, спричинене бактерією Vibrio cholerae, яка розмножується в кишечнику, викликаючи блювоту та діарею з подальшою втратою води та мінеральних солей, що може спричинити зневоднення та ризик смерті.Ця хвороба набувається через заражену їжу та воду. Це не заразне захворювання.За оцінками, 1 з 20 заражених людей може серйозно розвинути цю хворобу.

    Холера повністю виліковується, якщо оперативно замінити втрачені рідини та солі. Важкі випадки вимагають внутрішньовенного заміщення рідини. Антибіотики допомагають скоротити перебіг захворювання та тяжкість його.

 

 

5 - Пневмонія

    Це серйозна легенева інфекція, яка може бути вірусною або бактеріальною. Бактеріальна пневмонія викликається бактеріями Streptococcus pneumoniae і є одним з найпоширеніших захворювань органів дихання. Це набувається в основному шляхом поширення в легені бактерій, які селяться в носі, придаткових пазухах рота.

    Симптомами пневмонії можуть бути: задишка, озноб, лихоманка і пітливість, біль у грудях і кашель (сухий або мокротиння).

    Для лікування рекомендується відпочинок, антибіотики та ліки для полегшення симптомів. За необхідності може знадобитися госпіталізація.

    Заходи профілактики в основному полягають у підтримці чудової гігієни та вакцинації.

6 - Коклюш

    Це серйозна інфекція, спричинена бактерією Bordetella pertussis. Він розвивається у верхніх дихальних шляхах, може вражати людей будь-якого віку, але переважно дітей.Хвороба легко поширюється від людини до людини, коли заражена людина чхає або кашляє.

    Його симптоми нагадують симптоми застуди, а потім сильний кашель. Заклинання від кашлю можуть призвести до блювоти або короткої втрати свідомості. Завжди слід враховувати ризик коклюшу, коли виникає блювота під час кашлю.

    Лікується засобами, що пригнічують кашель та антибіотиками. Вакцину  вводять немовлятам та дітям, її називають АКДС (її абревіатура англійською мовою), це комбінована вакцина, яка допомагає захистити від трьох захворювань: дифтерії, правця та кашлюку.

7 - Дифтерія

    Це інфекція, спричинена бактеріями Corynebacterium diphtheriae. Симптоми часто з’являються поступово, починаючи з болю в горлі, лихоманки, слабкості та набряку залоз на шиї. Дифтерія - це серйозна бактеріальна інфекція.

    Поширюючись по повітрю, він може заразитися від кашлю або чхання зараженої людини. Він також може поширюватися, потрапляючи на предмет, наприклад, іграшку, заражену бактеріями. Лікування проводиться антибіотиками.

    Вакцина АКДС також може запобігти дифтерії, але її захист не триває вічно. Дітям потрібні інші дози або бустери приблизно у віці до 12 років.

8 - Правець

    Це захворювання, спричинене токсином, що утворюється бактерією Clostridium tetani, яка присутня в грунті.Він не передається від людини до людини, однак, він може поширюватися через глибокі рани шкіри або опіки у будь-якої неімунізованої людини.

    Уражена людина відчуває спазми щелепних м’язів, головний біль, м’язову напругу, ломоту та болі, які іррадіюють в інші частини тіла.

    Лікується антибіотиками та седативними препаратами для боротьби зі спазмами. В якості профілактичного заходу необхідні графіки імунізації та вакцинації.

9 - Ботулізм

    Це рідкісне, але серйозне калічне захворювання, спричинене токсином, що виробляється бактеріями Clostridium botulinum.Цей токсин природним чином знаходиться в ґрунті. Він потрапляє в організм через рани, які ним інфікуються, або потрапляючи всередину в погано консервовану або погано збережену їжу, забруднену токсином.

    Симптоми включають розмитість та подвійне зір, опущення повік, утруднення мови та ковтання, сухість у роті та м’язову слабкість. Специфічне лікування полягає у введенні ботулінічного антитоксину, інтенсивній терапії або хірургічному втручанні інфікованих ран.

    Щоб уникнути ботулізму: не давайте меду або кукурудзяного сиропу дітям до 1 року, викидайте банки, що мають опуклість, або консерви з поганим запахом, негайно звертайтеся за медичною допомогою для інфікованих ран.

    Оскільки це рідкісна хвороба, планів вакцинації для загальної популяції немає, але пентавалентна вакцина вводиться людям, що зазнали зараження.

10 - Лептоспіроз

    Це інфекція, яка виникає при контакті з бактеріями лептоспіра. Він не поширюється від людини до людини, за винятком контакту із зараженими тваринами, особливо щурами, або в прісній воді, забрудненій їх сечею.

    Поява симптомів може зайняти в середньому 10 днів і варіюється від сухого кашлю, головного болю та болів у м’язах, лихоманки, нудоти, блювоти та діареї, до скутості м’язів при набряку лімфатичних вузлів та збільшенні селезінки або печінки.

    Прогноз загалом хороший. Однак складний випадок може призвести до летального результату, якщо його вчасно не вилікувати.

    Щоб запобігти цьому, щурів та мишей потрібно вилучати з навколишнього середовища, підтримувати стоки, щоб уникнути застою води, особливо в тропічному кліматі.

    Існує вакцина проти хвороби, яка хоч і обмежена за обсягом, але рекомендується особливо тим, хто виконує ризиковані завдання.

7.Цікаві факти про бактерії

Перегляд відео

https://www.youtube.com/watch?v=xhHnhjr-Aj8&ab_channel=%D0%9A%D0%B0%D0%B7%D0%BA%D0%B8%D1%83%D0%BA%D1%80%D0%B0%D1%97%D0%BD%D1%81%D1%8C%D0%BA%D0%BE%D1%8E

 

ІV. Узагальнення матеріалу. Підведення підсумків.

—Які організми ми називаємо прокаріотами?

—Що характерно для прокаріотів?

—Виконайте тести у Гугл-формі та отримаєте оцінки за роботу на занятті.

 

 

Тест "Прокаріоти"

1.Укажіть,які організми належать до прокаріотів:*

Бактерії

Віруси

Найпростіші

Дріжджі

2.Укажіть характеристику одноклітинного організму- діатомові водорості:*

Гетеротроф

Рухається за допомогою джгутиків

Має двостулкову черепашку з СаСО3

Створює різнманітні черепашки з SіО2

3.Позначте чим клітини прокаріотів відрізняються від клітин еукаріотів:*

не мають клітинної стінки

не мають плазматичної мембрани

не мають цитоплпзми

не мають рибосом

4.Укажіть групу мікроорганізмів здатних вступати з організмом хазяїна в мутуалістичні відносини:*

бульбочкові бактерії

пурпурні бактерії

палички ботулізму

залізобактерії

5.Укажіть органели,які можуть траплятися у прокаріотів:*

Лізосоми

ЕПС

Скоротливі вакуолі

Газові вакуолі

6.Установіть відповідність між групами організмів і притаманними їм властивостями:

Паразитичний спосіб життя

Здатність до хемосинтезу

Фотосинтез з виділенням кисню

Фотосинтез без виділення кисню

Здатність фіксувати атмосферний азот

Зелені бактерії

Ціанобактерії

Нітрифікуючі бактерії

Бульбочкові бактерії

7.Укажіть організми,які належать до прокаріотів:
Інфузорії

Амеби

Стафілококи

Пріони

Спірили

Диплодоки

 

Оголошення оцінок.

V. Оголошення домашнього завдання

—Перегляньте за посиланням відео. За бажанням підготуйте реферат чи повідомлення про бактеріальні хвороби минулих століть.

https://uk.warbletoncouncil.org/enfermedades-causadas-bacterias-comunes-5578#menu-4

—Опрацюйте матеріал у Класрум з теми «Прокаріоти»


 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Висновки

    Це заняття є поточною лекцією. При цьому пов’язує попередньо вивчені теми та удосконалює і поглиблює знання здобувачів освіти. Заняття визначається високою мотивацією до бережливого ставлення до природи та свого здоров’я.

    Структура і тип заняття повністю відповідають меті і завданням. Врахувавши цілі і завдання заняття, я намагалася врахувати психологічні особливості студентів першого курсу, а саме своєї групи ОРА-22-2, де я працюю класним керівником. Діти мають високий потенціал. Я помітила, що коли використовую приклади із життя, пояснюю доступною мовою прості речі іще простіше, то результат засвоєння знань значно кращий, хоча і зацікавленість у навчанні вибіркова.

    Я вирішила обрати саме такі методи і форми роботи, що будуть стимулювати дітей до роботи, дадуть можливість до саморозвитку, удосконаленню знань, умінь і навичок. В сучасних умовах є широкий доступ до великої кількості інформації, тому деякий інформаційний матеріал вони знаходили самостійно.

    Для кращого сприйняття інформації підготовлена презентація до кожного етапу заняття.

    Дидактичні вимоги до заняття витримані (чіткість кожного етапу, раціональність витрачання часу, чіткість постановки завдань, їх послідовність). Обрано оптимальний темп заняття. Підведено підсумок, виставлені оцінки. Домашнє завдання достатнього об’єму, складність середнього рівня, раціонально,різнорівнево,цікаво.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Список використаних джерел

  1. Урок на тему «Еукаріотичні та прокаріотичні клітини» Роваченко Ю.І., вчителя біології, м. Львів, сш №4.
  2.  Урок на тему «Будова прокаріотів» Мащенко О.В., вчителя біології,  м. Київ, сш №1.
  3. Урок на тему «Прокаріотичні клітини»  Сивашко П.О., вчителя біології,  м. Донецьк, сш №2.
  4. https://uk.warbletoncouncil.org/enfermedades-causadas-bacterias-comunes-5578#menu-4
  5. http://amnu.gov.ua/korysni-bakteriyi-proty-koronavirusu/
  6. https://ktvm.com.ua/?p=35369
  7. Андерсон О. А. Біологія і екологія (рівень стандарту) 10 клас. Київ : Школяр, 2018. 216 с.
  8.  Балан П. Г. Біологія (рівень стандарту, академічний рівень) (підручник для 10 класу). Київ : Генеза, 2011. 304 с.
  9.  Безкровна В. Метод проектів як засіб активізації пізнавальної діяльності учнів // Професійно-технічна освіта. 2015. № 3. С. 25 29.
  10.  Біологія : конспекти уроків. URL: https://www.yakaboo.ua/biologija-iekologija-10-klas-plani-konspekti-urokiv.html/ (дата звернення: 16.04.2020).
  11. Біологія і екологія (рівень стандарту) : підруч. для 10 кл. закл. заг. серед. Освіти. URL: http://lib.imzo.gov.ua:80/xmlui/handle/123456789/918 (дата звернення: 16.04.2020).

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Додатки

http://uabooks.top/uploads/bio-10-zadorozhniy/bio-10-zadorozhniy-32.jpg

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Рис.1

 

Ознаки

Бактерії

Еукаріоти

1. Зовнішня клітинна мембрана

2. Ядро вкрите ядерною мембраною

3. Генетичний апарат

4. Ендоплазматична сітка

5. Рибосоми

6. Клітинний центр

7. Мітохондрії

8. Комплекс Гольджі

9. Лізосоми

10. Джгутики

Є (муреїн)

Немає

Одна нитка ДНК

Немає

Є

Немає

Немає

Немає

Немає

Є

Є

Є

Парні хромосоми

Є

Є

Є

Є

Є

Є

Є

 

Рис.2

 

 

Prokaryote_cell_diagram-uk

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Рис.3              

 

docx
До підручника
Біологія (профільний рівень) 10 клас (Межжерін С.В., Межжеріна Я.О., Коршевнюк Т.В.)
Додано
30 березня 2023
Переглядів
388
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку