Вимоги сьогодення щодо системи оцінювання навчальних досягнень учнів на уроках
англійської мови
Основні зміни, які відбуваються в загальній середній освіті, спрямовані на переорієнтацію процесу навчання на розвиток особистості учня, навчання його самостійно оволодівати новими знаннями. На сьогодні молода людина об’єктивно змушена бути більш мобільною, інформованою, критично і творчо мислячою, а значить і більш мотивованою до самонавчання і саморозвитку.
Сучасний етап у розвитку шкільної освіти пов’язаний із втіленням в життя компетентісного підходу до формування змісту та організації навчального процесу.
Компетентісна освіта зорієнтована на практичні результати, досвід особистої діяльності, вироблення ставлень, що зумовлює принципові зміни в організації навчання, яке стає спрямованим на розвиток конкретних цінностей і життєво необхідних знань і умінь учнів. Реалізація компетентісного підходу передбачає обов’язкове прогнозування результативної складової змісту, що вимагає адекватних змін у системі оцінювання навчальних досягнень.
За цих умов оцінювання має ґрунтуватися на позитивному принципі, що означає врахування рівня досягнень учня, а не ступеня його невдач. Інакше кажучи, оцінка має стимулювати учнів до навчання, а не використовуватись для покарання.
Слід відмітити, що результати навчальної діяльності учнів на всіх етапах шкільної освіти не обмежуються лише знаннями, уміннями, навичками, а мають на меті сформувати компетентність, як загальну здатність, що базується на знаннях, досвіді та цінностях особистості. Компетентності не суперечать знанням, умінням, навичкам, вони передбачають здатність осмислено їх використовувати.
Компетентність як інтегрований результат індивідуальної навчальної діяльності учнів, формується на основі оволодіння ними змістовими, процесуальними і мотиваційними компонентами, і його рівень виявляється в процесі оцінювання, що вимагає дотримання певних критеріїв.
Наказом Міністерства освіти і науки, молоді та спорту України від 13.04.2011 № 329 було затверджено Критерії оцінювання навчальних досягнень учнів (вихованців) у системі загальної середньої освіти.
Та, зважаючи на вимоги сьогодення, реформування загальної середньої освіти, влітку 2020 року Міністерство освіти і науки України ініціювало внесення змін до Критеріїв оцінювання навчальних досягнень учнів, встановлюючи таким чином відповідність між вимогами до результатів навчання учнів, визначених Державними стандартами, і показниками їх вимірювання, та відобразивши в них ряд нових понять, зокрема поняття формувального оцінювання.
Проте критерії оцінювання, запропоновані МОН, є загальними і використовуються як основа, своєрідний каркас, за допомогою якого вибудовується система оцінювання. При виконанні обов’язкового виду роботи вчитель повинен мати розроблені критерії оцінювання навчальних досягнень учнів, які ґрунтуються на критеріях, затверджених МОН, а також враховують особливості вивчення теми (обсяг годин на вивчення, кількість обов’язкових робіт), освітню програму закладу освіти, компетентнісний підхід до викладання предмету (курсу), організаційну форму проведення навчального заняття).
Розробляючи свою систему оцінювання навчальних досягнень учнів, вчитель має пам’ятати, що ця система повинна:
• мати у своїй основі чіткі і зрозумілі вимоги до навчальних результатів;
• дозволяти гарантовано досягти і перевищити ці результати;
• заохочувати учнів апробувати різні моделі досягнення результату без ризику отримати за це негативну оцінку;
• розвивати в учнів впевненість у своїх здібностях і можливостях;
• використовувати самооцінювання і взаємооцінювання як важливий елемент навчальної діяльності.
У процесі впровадження компетентнісного підходу оцінювання навчальних досягнень спрямовується на вирішення таких основних навчальних завдань:
• розв’язання проблем і прийняття рішень;
• розуміння, а не відтворення фрагментів інформації;
• оцінювання умінь, які визначають здатність працювати в команді;
• уміння слухати, розв’язувати конфлікти, вирішувати дискусійні питання і проблеми;
• уміння застосовувати знання в реальних життєвих ситуаціях.
З огляду на це, вчителю бажано оцінювати не лише результат роботи, але й процес навчання, індивідуальний поступ кожного учня; позитивно оцінювати досягнення учнів, незалежно від того, значні вони чи скромні, якщо вони є результатом справжніх зусиль дитини; оцінювати рівень аргументації та уміння учнів висловлювати свою думку, залучати самих учнів до розробки критеріїв.
Учні та батьки мають бути систематично поінформовані про розроблені вчителем критерії оцінювання. Інформація про критерії оцінювання може бути донесена до учнів у різних формах: в усній формі, шляхом розміщення на інформаційному стенді у класі, через інтерактивну інтернет платформу, електронну пошту, інші види комунікації.
Враховуючи сучасні вимоги щодо оцінювання навчальних досягнень учнів, я у співпраці зі своїми вихованцями підготувала власну систему оцінювання основних видів роботи на уроках англійської мови.
Оцінювання умінь усного продукування
на уроках англійської мови
Учні повинні вміти висловитись за темою або ситуацією. Обсяг монологічного висловлювання та кількість реплік у діалогічному мовленні , характер і тематика, лексична і граматична наповнюваність визначаються вчителем відповідно до Програмних вимог для кожного етапу навчання та типу навчального закладу.
Згідно Прграми обсяг усної взаємодії має орієнтовно становити:
Уміння |
Клас |
||||||||
3 |
4 |
5 |
6 |
7 |
8 |
9 |
10 |
11 |
|
Усна взаємодія (діалог) |
Висловлювання кожного у репліках, правильно оформлених у мовному відношенні (у межах) |
||||||||
4 |
5 |
|
5 |
6 |
6 |
7 |
8 |
|
Усне ж продукування передбачає:
Уміння |
Клас |
||||||||
3 |
4 |
5 |
6 |
7 |
8 |
9 |
10 |
11 |
|
Усне продукування (монолог) |
Обсяг висловлювання у реченнях (у межах) |
||||||||
4 - 5 |
5 - 6 |
|
6 - 7 |
7 - 8 |
8 - 9 |
9 -10 |
10-11 |
11-12 |
Схема оцінювання умінь усної взаємодії на уроках англійської мови (діалог)
(Розробила вч. Марчвук О.Т.)
3. Використання граматики:
1) Репліки мовця не містять помилок або є кілька помилок, що не заважають їх розумінню
- 2 б.
2) Репліки мовця містять кілька помилок, що заважають їх розумінню - 1 б. 3) Репліки містить велику кількість помилок, що унеможливлюють їх розуміння - 0 б.
діалогу - 0 б.
Загальна кількість балів – 12 б.
Схема оцінювання умінь усного продукування на уроках англійської мови (монолог)
(Розробила вч. Марчвук О.Т.)
робити повідомлення з теми, простими реченнями передавати зміст прочитаного, почутого або побаченого; в основному уміє у відповідності з комунікативним завданням використовувати лексичні одиниці - 3 б.
- 2 б.
2) Повідомлення містить кілька помилок, що заважають його розумінню - 1 б. 3) Повдомлення містить велику кількість помилок, що унеможливлюють його розуміння - 0 б.
монологічного висловлювання - 0 б.
Загальна кількість балів – 12 б.
Оцінювання умінь письмового продукування на уроках англійської мови
Учні повинні вміти висловитись у письмовій формі за темою або ситуацією. Обсяг письмового повідомлення, його тематика, структура, повнота розкриття змісту, лексична насиченість та рівень граматичної компетентності наповнюваність визначаються вчителем відповідно до Програмових вимог для кожного етапу навчання та типу навчального закладу. Згідно Прграми обсяг письмового висловлювання має орієнтовно становити:
Уміння |
Клас |
||||||||
3 |
4 |
5 |
6 |
7 |
8 |
9 |
10 |
11 |
|
Писемне продукування |
Обсяг письмового повідомлення у словах (у межах) |
||||||||
25-40 |
40-50 |
|
60-70 |
70 -80 |
80 -90 |
90-100 |
100-130 |
130-150 |
Оцінювання умінь письмового продукування дає змогу перевірити здатність учнів демонструвати вміння та навички:
- правильно писати та використовувати мовні одиниці;
- сполучати слова, доповнювати, трансформувати речення;
- будувати висловлювання певного обсягу, добираючи та впорядковуючи
необхідний для реалізації задуму матеріал;
- враховувати ситуацію писемного спілкування, адресата мовлення;
- розкривати тему писемного висловлювання;
- викладати матеріал логічно, послідовно;
- використовувати мовні засоби відповідно до комунікативного завдання;
- виявляти своє ставлення до предмета;
- виявляти певний рівень творчої діяльності, зокрема трансформувати одержану
інформацію, відтворюючи її стисло, своїми словами, аргументувати висловлені
думки.
Схема оцінювання умінь писемної взаємодії на уроках англійської мови (написання листа)
(приватний чи офіційний лист):
Письмове висловлення оформлено відповідно до правил написання та оформлення, прийнятих у країнах, мова яких вивчалася.
Наприклад, у приватному листі використано неформальний стиль, для якого є характерним приватний тон, а також уживання прямого звернення до адресата; використання імені, а не прізвища; скорочень і відповідних форм привітання та прощання тощо.
У листі є:
1-а умова:
Умову опрацьовано повністю, надано розгорнуту відповідь (щонайменше два поширені речення) - 2 б.
Умову лише згадано, надано коротку відповідь - 1 б. Умо Умову не опрацьовано й не згадано або переписано текст з умови - 0 б. 2-а умова: Умову опрацьовано повністю, надано розгорнуту відповідь (щонайменше два поширені речення) - 2 б. Умову лише згадано, надано коротку відповідь - 1 б. Умову не опрацьовано й не згадано або переписано текст з умови - 0 б. 3-я умова: Умову опрацьовано повністю, надано розгорнуту відповідь (щонайменше два поширені речення) - 2 б. Умову лише згадано, надано коротку відповідь - 1 б. Умову не опрацьовано й не згадано або переписано текст з умови - 0 б. |
- 2 б.
уживання числа й особи в дієслівних часо-видових формах;
порушення порядку слів у реченні;
уживання інфінітива (у реченнях на зразок he must come; I have to come; he wants to win тощо);
уживання числа іменників.
Якщо серед восьми помилок є помилка, що відповідає хоч одному з перерахованих вище мовних явищ, оцінка за цей критерій – 1бал
- 1 б.
Загальна кількість балів – 12 б.
Увага!
1. Якщо учень отримує 0 балів за всі критерії 2. Змістове наповнення, то всю роботу оцінюють у 0 балів.
2. Якщо учень отримує 0 балів за критерій 3. Використання лексики або критерій 4. Використання граматики, то всю роботу оцінюють у 0 балів.
3. Якщо учень отримує 0 балів за один із критеріїв 2. Змістове наповнення, то за критерій 3. Використання лексики роботу оцінюють в 1 бал.
Схема оцінювання умінь писемного продукування (творче письмо)
(Розробила вч. Марчвук О.Т.)
Загальна кількість балів – 12 б.
Схема оцінювання проєктної роботи
з англійської мови
(Розробила вч. Марчвук О.Т.)
умову не виконано – 0 б.
умову виконано повністю – 1 б.
умову виконано частково – 1 б.
умову виконано повністю, є кілька ілюстрацій – 2 б.
2.Зміст матеріалу:
1) Тему розкрито частково – 1 б. 2) Тему розкрито повністю – 2 б.
3) Наявні міжпредметні зв’язки, творчий підхід – 3 б.
3.Захист проєктів:
1) Текст читається – 1 б.
2) Інформація подається без опори на текст, допускаються деякі граматичні помилки – 2б.
3) Інформація подається без опори на текст і без граматичних помилок – 3б.
4) Інформація подається без опори на текст з повним розумінням змісту, підтримується увага, зацікавленість
та надаються відповіді на запитання аудиторії – 4 б.
4. Рефлексія:
1) Аудиторія висловлює думки щодо рівня аргументації та подання інформації здобувачем освіти – 1 б.
2) Надається самоаналіз (чому особисто навчився) – 1 б.
Загальна кількість балів – 12 б.
Критерії оцінювання веб-квесту
з англійської мови
Максимальна кількість балів, яку може отримати група при роботі над веб-квестом становить 12 балів. На кожному етапі учень може отримати від 1 до 3 балів (середній рівень - 1 бал, достатній - 2 бали, високий рівень - 3 бали).