В.М.Ситник
Віршовані задачі для 1 класу
Ситник Валентина Миколаївна – вчитель початкових класів Селещинської ЗОШ I-III ступенів
«Віршовані задачі для 1 класу» - посібник для вчителів початкових класів. Селещинська ЗОШ I-III ступенів.
У посібнику подані віршовані задачі для усної лічби на уроках математики відповідно до нової програми з математики для учнів 1 класу. Пропоновані задачі допоможуть вчителю урізноманітнити уроки математики і зацікавити учнів.
Зміст
Усна лічба – важлива складова кожного уроку математики. Всі учні повинні добре опанувати навичками усної лічби, бо без цього неможливо навчитися математики.
Маленьких школяриків завжди вабить казка, щось цікаве і захоплююче. Саме тому для усної лічби я складаю задачі- вірші на основі прочитаних казок чи прослуханих пригод. Казка виховує, а математичні завдання сприяють розвитку кмітливості, мислення і звичайно ж уваги. Все це допомагає краще засвоїти навчальний матеріал і активізує навчальну діяльність школярів.
Віршовані задачі можна використовувати при вивченні додавання і віднімання в межах 10, в межах 20,в межах 100, при збільшенні та зменшенні числа на кілька одиниць, при розв’язуванні простих математичних задач.
Математичні знання дають нам енергію розуму, вони потрібні нам у повсякденному житті. Отже, нехай кожен урок математики буде цікавим і захоплюючим.
В.М.Ситник
Пригоди бабусі Ягусі
Натуральні числа 1-10
1.Біля хатки старий тин,
Чорний крук на нього сів.
Глядь – а там ще крук один
Сумно поглядом водив.
Скільки круків там сидить?
Ви Ягусі підкажіть.
( 1+1=2)
2.На травичці біля хатки,
Паслися собі гусятка.
Троє жовтих мов кульбабка.
Двоє сірих немов хмарка.
Ви ж, малята, не сидіть,
А гусяток полічіть і Ягуні підкажіть.
( 3+2=5)
3.Чотири мітли Ягуся купила,
Одну по дорозі бабуня згубила.
Ви Ягуні підкажіть, її мітли полічіть.
( 4-1=3)
4.До Ягусі на чайок
Прилетіло 5 сорок.
Три пізніше підлетіли,
І за стіл швиденько сіли.
Скільки ж, діти, тих сорок
Прилетіло на чайок?
( 5+3=8)
5.В’яже бубуся Ягуся
На зиму собі рукавиці.
Та по парі таких рукавиць –
Для двох старших сестриць.
Рукавиці полічіть, і мені хутчіш скажіть.
( 2+2+2=6)
6.Було у бабусі Ягусинки
Аж десять ягідок ожинки.
Половинку вона з’їла,
Решту ворону лишила.
( 10-5=5)
7.Десять грибочків Ягуня мала,
З семи суп зготувала.
Решту у пиріг поклала. (10-7=3)
Пригоди у лісовій школі
Нумерація чисел в межах 10
1.Десять грибочків Кося знайшов уперше,
А Колючка на чотири менше.
Хто з вас, діти, відгадав,
Скільки грибочків Колючка мав?
( 10-4=6)
2.Десять грибочків у корзині,
Білочка Вірочка знайшла на ялині.
Два грибочки швидко з’їла
І корзинку залишила.
Ви подумайте й скажіть,
Скільки ж там грибів лежить ?
( 10-2=8)
3.Сім сосисок Вовчик Вовченко мав.
Чотири Рудику Лисовенку віддав.
Потім сів та й подумав сам,
Ой, а чи небагато я йому дав?
Щоб Вовченка нам не злити,
Краще сосиски йому полічити. (7-4=3)
4.Квіточки лісові звірята збирали.
Самі в букетик гарненько складали.
Чотири ромашки рисенятко зірвало,
Три дзвіночки лосенятко дістало.
Квіточки не рахували, а відразу
Пантері Ягуарівні подарували.
А нас просили щоб ми порахували,
І їм підказали. ( 4+3=7)
5.У тітоньки сороки в коморі
Чотири віники вже готові.
Ще чотири приніс дідусь лось,
Щоб прибрати добре тітоньці вдалось. ( 4+4=8)
6.На подвір’ї у Вовченків.
Тато вовк трусив кожухи,
Готувавсь до зимової завірюхи.
Два кожухи вже на тині,
Ну а чотири ще у хатині.
Скільки ж кожухів?
Ви полічіть, і вовкові підкажіть. ( 2+4=6)
Пригоди звірят
Нумерація чисел в межах 10
1.Їжачиха ніч не спала,
Пиріжечки випікала.
Рано-вранці їжачата
Посідали коло хати,
Пиріжечки рахувати:
Три з малиною, два з калиною
І чотири з журавлиною. 3+2++4=9
2.Лиска-краса, в неї довга коса.
Не сиділа не дрімала,
А вовчика обхитрувала.
Рибку в нього всю забрала,
Та рахувати сама не стала.
Вас, малята, попрохала.
Чотири коропи та дві плотви.
Скільки всього, скажи. 4+2=6
3.Мишка Сірушка запаси робила,
Зернятка із поля в комору носила.
Сім горошинок, троє кукурудзинок.
Всього …..(10) зернинок.
4.У матусеньки кози
Козеняток було сім.
Вовк прийшов і двох украв,
Решту не порахував.
(7-2=5)
5.Зайчик з лісу на годину,
Заскочив на город по капустину.
Диво-дивина – було десять капустин!
А тепер лише одна.
А скількох тоді нема?
(10-1=9)
6.Біля лісу на галявці,
Повсідались сірі зайці.
Десять зайців – це немало,
Всі на сонечку дрімали.
Потім двоє в ліс чкурнули,
Решта в поле гайнули.
Ви, малята, не сидіть.
Зайців у полі полічіть.(10-2=8)
7.Три куниці в холодку пташеня ділили.
Доки їх самих мисливці схопили.
Пташенятко подивилось,
Скільки ж куниць біля нього лишилось?
(3-3=0)
8.Білочка грибочки сушила,
На зиму запаси робила.
П’ять боровичків і п’ять лисичок.
Повісила білочка для зимових звичок.
(5+5=10)
9.Сім веселих оленят,
Паслись на травичці.
Та одне злякалось,
В хащі заховалось.
Скільки ж оленят зосталось?(7-1=6)
10.На галявку до кислиці,
прилетіло аж чотири синиці.
Потім троє відлетіло.
Скільки ж на дереві сиділо? (4-3=1)
11.По стежинці лісовій,
Їжачок додому біг,
Ніс яблучка на пиріг.
Троє впало – покотилось,
А сім у мішку залишилось.
А скільки їх було спочатку? (3+7=10)
У світі комах
Табличне віднімання чисел у межах 10
1.Десять мурах здобич несли,
Двоє стомилось невсилі іти.
Полічимо швидко ми тих мурах,
Що здобич донесли.
(10-2=8)
2.П’ять метеликів літають,
Коло квіточок пурхають.
Потім троє полетіло,
Скільки ж на квіти метеликів сіло?
(5-3=2)
3.Сім жуків на базар ходили.
Довго-довго вони там бродили,
Аж доки двох товаришів згубили.
Ви ж, малятка, поміркуйте,
Скільки лишилось жучків?
Порахуйте.
(7-2=5)
4.Бджілка Мая трудівниця.
Їй без діла не сидиться.
З квіточки до квіточки, бджілонька літає.
Все солодкий нектар, до вулика збирає.
З дев’яти кульбабок – шість вже облетіла.
Скільки ж на обідню пору квіток залишила?
(9-6=3)
5.На лужку, де квітне мак.
Десять коників танцювали гопак.
Один ніжку підвернув,
І до лікаря чкурнув.
Скільки коників лишилось і у танці закрутилось?
(10-1=9)
6.Сім гусенець- веретениць,
На сонечку грілись.
Потім троє зголодніли,
До яблуні поспішили.
Скільки ж гусениць лишилось,
Й на сонечко задивилось?
(7-3=4)
Якось біля річки
Додавання і віднімання в межах 20 на основі нумерації
1.Прийшло до річки п’ять качат,
Та десять сірих гусенят.
Усі швиденько у воду – плюх.
Й по ряску попливли щодуху.
(10+5=15)
2.Якось вранці мама-чапля
Стала діток годувати,
Всім по жабці роздавати-
Чапленяток рахувати.
Одинадцять жабок вона мала,
Кожному в дзьобик по жабці поклала.
А одненьку собі залишила,
Потім на жаль в травичці згубила.
Скільки в чаплі чапленят,
Маленьких сірих пташенят?
(11-1=10)
3.Десять синочків і чотири дочки
Є у качечки-білобочки.
Скільки ж всього діточок
У нашої мами - качечок? (10+4=14)
4.Десять гусок біля річки.
Двоє плаває у водичці.
Ви, малята, не сидіть.
Скільки всього гусочок скажіть.
(10+2=12)
5.Жабка Ага: «Ква-ква-ква!
В мене хатка - он яка!
Десять спалень, три вітальні,
А ще кухня і їдальня.»
Ви Агусі допоможіть.
Її кімнатки полічіть.
(10+3+1+1=15)
6.Якось жабка біля річки,
Комариків полювала.
На всі боки скакала,
Язичком поживу хапала.
Десять зранку і стільки ж після обіду.
Скільки вас, питаю я ,
Комариків злопала жабка моя?
(10+10=20)
Про хлопчиків та дівчаток
Утворення чисел другого десятка й одиниць
1.Сашко десяток грушок взяв,
У свій кошичок поклав.
А коли виходив з саду,
То чотири ще знайшов,
І до хатки собі пішов.
Скільки ж всього груш?
Хто скаже і всю правду нам розкаже.
(10+4=14)
2.Десять яблук у корзині ,
Принесла бабуся маленькій Аліні.
Двоє грушок дідусь дав ,
Ще й онучку поцілував.
Хто умілець, полічіть.
Скільки грушок Аля з’їсть?
(10+2=12)
3.Десять пальців-молодців,
Має кожен з удальців.
Ну ж бо, діти, полічіть.
Скільки пальців-молодців
У двох таких удальців? (10+10=20)
4.Десять яблунь в саду росло,
Вісім грушок поруч було.
Скільки дерев, ви поміркуйте,
Добре подумайте і порахуйте.
(10+8=18)
5.Було десять букварів,
Для маленьких школярів.
Потім принесли ще п’ять.
Й просять нас порахувать.
(10+5=15)
6.Стали дівчата рахувати,
Скільки буде, якщо до десяти ляльок
Та ще сім додати.
Мудрували-мудрували,
але так і не порахували.
Ви ж бо їм допоможіть,
Вірну відповідь скажіть.
(10+7=17)
Пригоди Лунтика
Додавання і віднімання в межах 100
1.Встала вранці баба Капа,
Щоб сніданок зготувати.
Смачними млинцями з медом
всіх почастувати.
Сорок п’ять млинців
Баба Капа спекла,
А два на пробу дідусеві дала.
Скільки млинців, запитую я,
Вранці з’їла казкова сім’я?
(45-2=43)
2.Двадцять цукерок Кузя мав.
Десять Мілочці віддав.
Свої цукерки не рахував,
Бо математику він не вивчав.
Ви, малята, не сидіть
Швидше Кузі допоможіть.
(20-10=10)
3.Лунтик Мілі допомагає,
Разом з нею нектар збирає.
Тридцять відерець вони віднесли,
Чотири забули і спатки пішли.
Скільки ж відерець всього назбирали?
Можливо, ви порахували?
(30+4=34)
4.Корній Корнійович ходики рив.
Десять він уже зробив.
Потім ще десять прорив,
Доки лапки натрудив.
Скільки ж він всього нарив?
(10+10=20)
5.У Лунтика сто горошин,
Всі горошини зібрав він один.
Та добре сердечко Лунтичок мав,
Половину горошинок Кузі він дав.
(100-50=50)
6.Було квіток двадцять п’ять,
Потім зацвіло ще п’ять.
По них метелики пурхали,
А скільки квіточок не знали.
(25+5=30)
1