Тема уроку: Віртуальна екскурсія до Фортеці Ананурі – унікальної споруди Грузії. (8 клас)
Мета уроку: познайомити учнів з історією створення та сучасною історією Фортеці Ананурі, що знаходиться у Грузії;
Тип уроку: комбінований урок
Наочність: презентація
Обладнання: комп’ютер, проектор, екран, ґаджети з виходом до мережі Інтернет, зошити;
Міжпредметні зв’язки: всесвітня історія; художня культура; географія;
Структура уроку
І. Організаційний момент 1 хв.
ІІ. Актуалізація опорних знань і вмінь 7 хв.
ІІІ. Мотивація навчально-пізнавальної діяльності 4 хв.
IV. Повідомлення теми та завдань уроку 3 хв.
V.Вивчення нового матеріалу 10 хв.
VI.Закріплення нових знань 5 хв.
VII.Творче завдання 10 хв.
IX.Заключна частина 5 хв.
Хід і зміст уроку
І. Організаційний момент
1. Привітання;
2. Перевірка присутності учнів за журналом;
3. Ознайомлення учнів з планом уроку;
ІІ. Актуалізація опорних знань та вмінь
Актуалізація проводиться у формі беіди:
ІІІ. Мотивація навчально-пізнавальної діяльності
На сьогоднішньому уроці ми матимемо змогу поринути віртуально до Фортеці Ананурі, побачимо велич і цієї споруди, дізнаємось історію збудування та сучасну історію споруди;
IV. Повідомлення теми та завдань уроку
Тема: Віртуальна екскурсія до Фортеці Ананурі – унікальної споруди Грузії.
Завдання уроку: познайомити учнів з історією створення та сучасною історією Фортеці Ананурі, що знаходиться у Грузії;
V. Вивчення нового матеріалу
Використовуємо презентацію для розповіді.
Фортеця Ананурі розташована в Грузії на Військово-грузинській дорозі за 70 км від Тбілісі там, де вливається в Арагві невелика річка Ведзатхеві. Ананурі служила головним опорним пунктом для грізних арагвських Еріставів, правителів цього краю.
Фортеця Ананурі не дійшла повністю до наших днів. Тим не менш, цитадель і церкви збереглися чудово й виглядають як цілком повноцінна фортифікаційна споруда. Фортеця належала сильному феодальному роду середньовічної Грузії - арагвським Еріставі. Їх резиденцією в XVII столітті було місто Душеті. Фортеця розташована в ущелині, через яку пролягала дорога з Душеті на північ. У XIX столітті у фортеці перебував російський гарнізон, а сама вона охороняла основну дорогу між Грузією та Росією.
Поруч знаходиться велике водосховище Жинвалі, місце загалом мальовниче й популярне серед туристів.
Фортеця відноситься до ранньої феодальної епохи і служила форпостом оборони, перекриваючи дорогу, що веде з Дарьяльскої ущелини.
Резиденцією еріставства в XVII було місто Душеті. Головна дорога з Душеті на північ проходила через вузьку ущелину Ведзатхеві, і при злитті цієї річки з річкою Арагві створювалися природні ворота. На такому вдалому місці Еріставі спорудили спочатку башту, а через деякий час — фортеця Ананурі, яка стала надійним укріпленням.
Про життя мешканців Ананурського замку в історичних джерелах майже нічого не повідомляється до двадцятих років XVIII ст.
Відомо, що фортеця захищала центральну частину еріставства, при нападах вона прикривала відступ в гори, як місцевих жителів, так і населення центральних частин країни.
Перші відомості про події, що стосувалися Ананурі, можна знайти у історика Вахушті Багратіоні, в описах ворожнечі Еріставі один з одним у XVIII ст.
Ананурі відіграє чималу роль і в початкові роки XIX століття, після приєднання Грузії до Росії. Перший час тут постійно перебував російський гарнізон. Він охороняв головну магістраль, що сполучає Грузію з Росією і підтримував порядок в краї.
У 1812 р. горяни підняли повстання, однак оволодіти фортецею їм не вдалося. Вислане підкріплення з Тбілісі жорстоко придушило повстання.
Надалі Ананурі деякий час ще служив опорним пунктом російським військам. Передбачалося навіть побудувати тут військове містечко, був розроблений навіть проект, який так і не був здійснений.
Після відходу російських військових частин фортечні споруди залишилися без нагляду, і фортеця прийшла в запустіння.
Зараз від грізного замку залишилася лише цитадель.
На її території розташовано три храми і башта з пірамідальним дахом — найперша будівля на місці фортеці.
Замок Ананурі запропонований до включення до списку Світової спадщини ЮНЕСКО.
VI.Закріплення нових знань 5 хв.
Закріплення нових знань у формі бесіди:
VII.Творче завдання 10 хв.
Завдання для учнів: описати свою улюблену пам’ятку в Україні чи за її межами (учні можуть користуватися мережею Інтернет)
IX.Заключна частина 5 хв.