Ірина Геннадіївна Шпуганич
викладачка ВСП «Економіко-правничий фаховий коледж Запорізького національного університету», спеціалістка першої категорії
вул.Жуковського,66, м. Запоріжжя, Укpaїнa, 69000
ВІРТУАЛЬНА ФІЗИЧНА ЛАБОРАТОРІЯ ПІД ЧАС
ДИСТАНЦІЙНОГО НАВЧАННЯ
Віртуальна лабораторія – це віртуальне середовище навчання, що спрямоване на розвиток практичних навичок студентів. Такі лабораторії дозволяють студенту проводити різноманітні експерименти без будь-яких обмежень щодо місця чи часу, на відміну від реальних.
Віртуальні лабораторії також пропонують студентам доступ до реалістичного лабораторного досвіду, який дозволить їм проводити експерименти та практикувати свої навички в безпечному та інтерактивному навчальному середовищі.
В деяких навчальних закладах, як правило, не вистачає коштів на оновлене обладнання для проведення лабораторних робіт; або їх взагалі немає. З віртуальними лабораторіями ж не потрібно хвилюватися чи не застаріле обладнання, адже студенти зможуть працювати з лабораторіями на базі штучного інтелекту та сучасними методами навчання.
Крім того, такі лабораторні роботи можуть допомогти викладачеві охопити різні аспекти навчальної програми курсу з практичним застосуванням. Це дозволяє студентам краще розуміти концепції, які інакше важко запропонувати за обмеженого обладнання та фінансування [3].
Ще однією перевагою використання віртуальних лабораторій є безпосередня безпека. Студенти можуть спробувати різні види експериментів у віртуальній лабораторії без ризику поранитися чи пошкодити обладнання. Розроблені за найновішими технологіями, віртуальні лабораторії захищають студентів від небезпек, з якими вони можуть стикнутись під час проведення деяких небезпечних лабораторних експериментів.
Віртуальні лабораторії використовувалися як додатковий навчальний ресурс до особистих лабораторій як для викладачів, так і для студентів з початку 2000-х років [2], проте саме зараз їхня актуальність підвищилась як ніколи.
Ще однією перевагою використання віртуальних лабораторій є безпосередня безпека. Студенти можуть спробувати різні види експериментів у віртуальній лабораторії без ризику поранитися чи пошкодити обладнання.
Розроблені за найновішими технологіями, віртуальні лабораторії захищають студентів від небезпек, з якими вони можуть стикнутись під час проведення деяких небезпечних лабораторних експериментів.
Віртуальні лабораторії можуть бути як онлайн, так і офлайн додатками, проте в цілому єдиною відмінністю, скоріш за все, буде лише графіка. Як приклади у цій статті ми розглянемо можливості віртуальної офлайн фізичної лабораторії ROQED.
Проведення експериментів із використанням фізики ROQED - це корисний і захоплюючий процес. Додаток містить понад 250 лабораторних інструментів, і це ідеальне середовище для підготовки та проведення експериментів будь-якої складності на основі шкільної програми.
Віртуальний 3D симулятор лабораторних та практичних робіт по фізиці, який дозволяє студентам в інтерактивному та цікавому режимі самостійно або під контролем викладача системно вивчати різні фізичні явища, процеси та проводити досліди.
Використання тривимірних інтерактивних віртуальних лабораторій ROQED Physics Lab і Roqed Science дає можливість провести наочно та віртуально демонстрації різних фізичних досліджень, зрозуміти суть роботи приладів, механізмів та обладнання. Використання такого програмного забезпечення можливе за відсутності викладача або при змішаних формах навчання [4].
Віртуальні лабораторії – це зручні цифрові ресурси, які допомагають заощадити витрати та підвищити продуктивність студентів. Крім того, вони дозволяють студентам брати участь у роботі з будь-якого місця та легко поєднують зручність і простоту використання, які пропонують сучасні технології. Хоча віртуальні лабораторії все ще потребують деяких удосконалень, щоб відтворити фізичні лабораторії, не буде помилкою сказати, що вони тут назавжди.
Отже, віртуальні лабораторії дозволяють студентам повторювати експерименти. На відміну з традиційними лабораторними, під час роботи у віртуальному середовищі студенти можуть переглянути свої помилки, проаналізувати, що пішло не так, і негайно спробувати ще раз. Так, студенти можуть проводити один і той самий експеримент стільки разів, скільки їм потрібно, аби повністю опрацювати те чи інше явище.
Література
1. Rafaela Vasiliadou Virtual laboratories during coronavirus (COVID-19) pandemic. [Електронний ресурс] — Режим доступу:
https://iubmb.onlinelibrary.wiley.com/doi/10.1002/bmb.21407
2. Radhamani, R., Kumar, D., Nizar, N. et al. What virtual laboratory usage tells us about laboratory skill education pre- and post-COVID-19: Focus on usage, behavior, intention and adoption. [Електронний ресурс] — Режим доступу: https://doi.org/10.1007/s10639-021-10583-3
3. XurixDigital. 7 Benefits of Using Virtual Labs in K-12 Education.
[Електронний ресурс] — Режим доступу: https://www.hurix.com/benefits-ofusing-virtual-labs-in-k-12-education/
4. Офіційний сайт ROQED. [Електронний ресурс] — Режим доступу: https://roqed.com.ua/pl.html#part2