1
Конспект уроку на тему: «Віруси – мобільні генетичні елементи».
Мета:
Навчальна: поглибити знання про віруси, їх життєвий цикл, розглянути процеси життєдіяльності та розмноження, розкрити роль вірусів у природі та житті людини;
Розвивальна: розвивати логічне мислення на основі загально розумових дій та операцій, стимулювати розвиток умінь учнів арґументувати свою відповідь; сприяти формуванню основних світоглядних ідей;
Виховна: виховувати дбайливе ставлення до всіх живих організмів, екологічне мислення, творчу активність; формувати науковий світогляд, інтерес до предмета.
Тип уроку: урок формування нових знань.
Методи: репродуктивний, пояснювально-ілюстративний, метод проблемного викладу.
Обладнання: підручник, робочі зошити, схеми: Проникнення РНК-вмісного (ВІЛ) у Т-лімфоцит, Інфікування бактеріальної клітини бактеріофагом, Репродукція ДНК-вмісного вірусу, Будова вірусів, Будова бактеріофага.
Структура уроку:
Хід уроку
(привітання з учнями, перевірка присутніх на уроці)
Вчитель проводить бесіду з учнями розглядаючи наступні питання:
Розглянувши ці запитання вчитель оголошує тему уроку та формулює разом з учнями мету.
Тема уроку : «Віруси – мобільні генетичні елементи».
План уроку:
Як ви вже знаєте, віруси є внутрішньоклітинними паразитами, оскільки вони не здатні розмножуватися поза клітиною. Віруси використовують ресурси клітини-хазяїна для утворення своїх численних копій. У вірусів розрізняють дві життєві форми: позаклітинну (віріон), що не виявляє ознак життєдіяльності, і внутрішньоклітинну, в стані якої вірус активно розмножується. Поза організмом-хазяїном вірусні частинки деякий час не втрачають здатності до зараження. Наприклад, вірус поліомієліту зберігає інфекційну активність протягом кількох діб, вірус віспи – декількох місяців.
Віріони взагалі мають високу життєздатність, вони можуть навіть переносити високі дози радіації та високий тиск. Проте вони гинуть в ультрафіолетовому опроміненні, за умов високої температури, під впливом дезінфікуючих речовин. Але вірус гепатиту В зберігає здатність до зараження навіть після короткочасного кип’ятіння.
Життєвий цикл вірусу складається з чотирьох етапів. (учні складають опорну таблицю у робочих зошитах. Вчитель демонструє схеми, відповідно до етапів. )
Назва етапу |
Коротка характеристика |
Прикріплення до клітини. |
Білки вірусного капсиду зв’язуються з рецепторами на поверхні клітини-хазяїна. Специфіка зв’язування визначає коло хазяїв вірусу. Наприклад, ВІЛ уражає тільки Т-лімфоцити людини, оскільки один із глікопротеїнів оболонки вірусу специфічно зв’язується з рецептором на поверхні Т-лімфоцита (мал. 73.1). Інші віруси, наприклад вірус тютюнової мозаїки, мають широкий спектр хазяїв.
|
Проникнення в клітину |
Вірус переносить усередину клітини свій генетичний матеріал, а іноді й власні білки, які допомагають у реалізації його спадкової програми. Для проникнення в клітини тварин віруси використовують різні способи: деякі впорскують нуклеїнову кислоту через плазматичну мембрану, інші зливаються з клітинною мембраною, треті потрапляють у клітину шляхом ендоцитозу. Процес інфікування вірусами грибів і рослин відрізняється від інфікування клітин тварин, тому що клітини рослин і грибів мають міцну клітинну стінку, і віруси можуть проникнути всередину тільки після її пошкодження. Бактерії також мають клітинну стінку; віруси її ушкоджують або ж впорскують свій геном у бактеріальну клітину (мал. 73.2). |
Реплікація вірусів. |
Відбувається всередині клітини, у цитоплазмі або ядрі. Клітина реплікує вірусний геном і синтезує вірусні білки. Після цього усередині клітини відбувається збирання вірусних частинок. |
Вихід із клітини. |
Зазвичай розмножені вірусні частинки залишають клітину після її загибелі. Іноді віруси просто відокремлюються від клітинної мембрани: вірус обзаводиться своєю оболонкою, а клітина продовжує жити і продукувати вірус. Деякі віруси вбудовують свій геном у хромосому клітини-хазяїна. Цей геном реплікується разом з геномом клітини і не виявляє себе, доки певні чинники не спричинять його активацію (наприклад, вірус герпесу). |
Мобільність вірусів полягає у послідовності ДНК, що здатне переміщатися усередині геному живих організмів. Хоча мобільні елементи в цілому є «генетичними паразитами», викликаючи мутації в генетичному матеріалі організму хазяїна, і знижуючи його пристосованість за рахунок витрати ресурсів на реплікацію і синтез білків паразиту, вони є важливим механізмом мінливості і обміну генетичним матеріалом між організмами як одного виду, так і різних видів.
ДНК-вмісні віруси (вірус тютюнової мозаїки, герпесу). Віруси прикріплюються до поверхні клітини, проникають усередину, звільняються від капсиду. У клітинному ядрі ферменти клітини-хазяїна реплікують вірусну ДНК і транскрибують її в іРНК. Рибосоми клітини-хазяїна транслюють іРНК в білки вірусного капсиду (мал. 73.3). Вірус для виробництва власної РНК і ДНК використовує ферменти клітини-хазяїна.
• РНК-вмісні віруси (вірус кору). Реплікація зазвичай відбувається в цитоплазмі. Для копіювання своїх геномів РНК-віруси використовують власний фермент РНК- репліказу.
• Ретровіруси (ВІЛ). Містять одноланцюгову РНК і використовують власний фермент – зворотну транскриптазу, що переносить генетичну інформацію з РНК на ДНК. Отримана ДНК може вбудовуватися в геном клітини-хазяїна або використовуватися для транскрипції (мал. 73.1).
Розміри вірусів варіюють від 20-30 (вірус некрозу тютюну) до 300-400 нм. Головними компонентами вірусу є молекула нуклеїнової кислоти (ДНК або РНК) і захисна оболонка – капсид (мал. 72.1). (Вчитель демонструє відповідну схему).
Нуклеїнова кислота вірусу може бути представлена молекулою ДНК або РНК, яка може бути одноланцюговою або дволанцюговою, кільцевою або лінійною. За типом нуклеїнової кислоти віруси класифікують на ДНК-вмісні і РНК-вмісні. Тому за кількістю варіантів організації геному віруси набагато різноманітніші, ніж бактерії й еукаріоти.
Капсид складається з однакових білкових частинок – капсомерів. Деякі віруси поверх капсиду мають ліпідну оболонку – суперкапсид. Білки капсиду кодуються вірусним геномом, а суперкапсид утворюється з мембрани клітини-хазяїна. Віруси поширені всюди і є найчисленнішими біологічними об’єктами на Землі. Вони уражають усі форми клітинних організмів, у тому числі тварин, рослини, бактерії та гриби.
Серед вірусів тварин і людини існують збудники дуже небезпечних хвороб, таких, наприклад, як віспа, поліомієліт, сказ, вірусний гепатит, грип, СНІД тощо. Багато вірусів, до яких чутлива людина, уражає тварин, і навпаки. Крім того, деякі тварини є переносниками вірусів людини.
Віруси тварин і людини можуть поширюватися:
• тваринами-переносниками (наприклад, вірус сказу);
• повітряно-крапельним шляхом під час кашлю або чхання (вірус грипу);
• фекально-оральним шляхом під час контакту із зараженою їжею або водою (віруси, що спричиняють кишкові розлади);
• статевим шляхом і під час переливання зараженої крові (ВІЛ).
Віруси рослин завдають величезної шкоди сільськогосподарським культурам. Наприклад, вірус тютюнової мозаїки є причиною втрат не тільки тютюну, а й томатів перців і баштанних культур, у яких він викликає некроз плодів. Урожаю рису завдає шкоди вірус карликовості рису. Картопля найчастіше страждає від вірусу карликовості картоплі. Вірусні захворювання спричиняють у рослин нерівномірне забарвлення, пожовтіння й хлороз листків, порушення росту (карликовість), зморшкуватість і скручування листків, надмірну кущистість.
Віруси легко передаються від однієї рослини до іншої через контакт із соком хворих рослин (у разі травмування рослин, під час пікіровки розсади, пасинкування тощо), через насіння, а також комахами-переносниками.
Віруси бактерій – бактеріофаги — вибірково уражають бактеріальні клітини. Типова фагова частка складається з голівки та хвоста (мал. 72.3). У голівці міститься ДНК або РНК. На кінці хвоста розташована базальна пластинка, за допомогою якої вірус закріплюється на поверхні бактерії. Хвіст має вигляд порожнистої трубки, по якій генетичний матеріал потрапляє з головки фага в цитоплазму бактерії.
Висновок до уроку: Життєвий цикл вірусу складається з таких етапів: прикріплення до клітини-хазяїна, проникнення в клітину, реплікація вірусних частинок, вихід з клітини. Для виробництва власної РНК або ДНК віруси використовують як ферменти клітини-хазяїна, так і власні ферменти — РНК- репліказу і зворотну транскриптазу. Віруси є неклітинною формою життя. Компонентами вірусу є нуклеїнова кислота (ДНК або РНК), білкова оболонка (капсид) і ліпідна оболонка (суперкапсид). Віруси уражають усі форми клітинних організмів, іноді викликаючи небезпечні захворювання.
5.Закріплення вивченого матеріалу (7 хв)
1. Складання порівняльної таблиці «Особливості репродукції різних груп вірусів», за критеріями, що підберуть самі учні.
2. Обговорення наступних питань:
2.1. Наведіть аргументи «за» і «проти» точки зору на те, що вірус — це: а) форма життя; б) неживий комплекс органічних молекул.
2.2. Чи існують віруси, корисні для людини?
2.3. Як відбувається копіювання генетичного матеріалу РНК-вмісних вірусів під час їх розмноження?
2.4. Поясніть, як ВІЛ пригнічує реакцію імунної системи.
6. Домашнє завдання (1хв.)
Опрацювати матеріал підручника параграф 72-73. До біологічного словника виписати базові терміни.
Дати пропозицю до запитання:
Які підходи можна використовувати у фармакології для розробки антивірусних препаратів?
2. Надати коротку характеристику кожному етапу уроку (мета, дидактичне завдання, зміст).
Етап уроку |
Мета, дидактичне завдання, зміст. |
Актуалізація опорних ЗУН |
Формулювання питань і створення внутрішньо-предметних і міжпредметних зв’язків. Організація фронтального бесіди. Націлити учнів на базові поняття та терміни, що будуть потрібні на уроці, а саме: «Реплікацією ДНК», «зворотна транскрипція», будова клітини, основні властивості живих організмів. |
Мотивація діяльності учнів |
Головним завданням цього етапу є пробудження емоційного стану та доказ необхідно вивчення цього матеріалу. Становлення декількох запитань, що будуть розв’язані у ході проведення уроку. |
Формування нових знань |
Формулювання необхідних запитань, в деяких моментах проблемних, подача матеріалу блоками та становлення зв’язків між ними. У ході роботи діти заповнюють таблиці у робочих зошитах та розглядають схеми подані вчителем. |
Закріплення вивченого матеріалу |
Формулювання питань продуктивного характеру для перевірки засвоєних знань і засобів діяльності, заповнення порівняльної таблиці за власними критеріями. Підведення підсумків уроку, розгляд помилок, оголошення оцінки якості діяльності. |
Домашнє завдання |
Формулювання різностороннього домашнього завдання. |
3. Яка педагогічна технологія підходить в найбільшій мірі для викладання даної теми?
На мою думку, до даної теми найбільш підходить проблемне навчання, адже воно розвиває в учнів самостійне мислення та активує пізнавальну діяльністю учнів.
Методологічний підхід |
Сутність методологічного підходу |
Приклади
|
Системний підхід |
Головна специфіка – дослідження певних об’єктів як складних систем. Метою дослідження є вивчення закономірностей, механізмів функціонування, будови біологічних об’єктів з певних складових. При цьому особлива увага звертається на різноманіття внутрішніх і зовнішніх зв’язків біологічних систем, на процес об’єднання основних понять у єдину теоретичну картину, що дає змогу виявити сутність цілісності системи. |
При вивченні біологічних систем спочатку розглядають найменші переходячи до найбільших – клітина – тканина – орган – система органів – організм. |
Системно-структурний |
Головна риса – вивчення живої природи як системи з відповідними рівнями організації з притаманними їй будовою та властивостями. Біологічні процеси та явища розглядаються як випадки прояву загальнобіологічних закономірностей. Формування одних понять повинно відбуватися у взаємозв’язку з іншими, що є умовою створення в учнів цілісної картини об’єкта чи явища.
|
Наприклад, вивчення найпростіших організмів передбачає з’ясування їх будови, функцій, поширення у природі, взаємодія з живими орга-нізмами та поход-ження. |
Синергетичний |
Втілюється через розгляд процесів самоорганізації та саморозвитку біологічних систем. Синергетичний підхід сприяє кращому розумінню сутності процесів та феноменів органічного світу. Він допомагає прогнозувати шляхи розвитку складних біологічних систем, визначати оптимальні шляхи виходу зі складних катастрофічних, біфуркаційних станів у їх еволюції. |
Наприклад, при розгляді еволюційного вчення, аналізують незворотність певних еволюційних процесів. |
Функціональний підхід |
Полягає у зосередженні уваги спочатку на вивченні функціонування живого на різних рівнях організації. Першим етапом відпрацювання змісту є вивчення функцій, а потім – морфологічної та анатомічної будови організмів. Він дає можливість більшою мірою вивчити процеси життєдіяльності організмів та скоротити морфологічні та анатомічні відомості. |
Наприклад, при вивченні вірусів спочатку розгля-дається їх життє-діяльність а вже потім будова. |
Еколого-еволюційний підхід |
Забезпечує сприйняття учнями органічного світу таким, який постійно змінюється та розвивається; розуміння того, що організм є частиною складної системи (біоценозу, екосистеми, біосфери), і його існування впливає на надорганізмові рівні організації; існування внутрішньої логіки біологічного курсу |
Наприклад при вивченні земноводних, ми аналізуємо які особливості в них з’явилися відносно попередніх організмів. Що до цього призвело та як змінилася їх життєдіяльність. |