Віруси. Особливості їхньої організації та функціонування

Про матеріал

Конспек уроку "Віруси. Особливості їхньої організації та функціонування" розроблено на допомогу вчителям. Урок містить в своєму складі цікаву інформацію та кольорові малюнки для кращого розуміння та сприйняття учнями матеріалу Зміст уроку відповідає новій програмі.

Перегляд файлу

Тема: Віруси. Особливості їхньої організації та функціонування

Навчальна мета: Ознайомити учнів із неклітинними формами життя на прикладі вірусів; розглянути їх особливості організації та функціонування;

Розвиваюча мета: розвивати інтерес до предмета за допомогою цікавих інформаційних фактів про неклітинні форми життя;

Виховна мета: виховувати бережливе ставлення до власного здоров’я та здоров’я оточуючих людей.

Основні поняття та терміни:віруси,неклітинні форми життя,СНІД,ДНК,РНК,паразит,капсид, інфекція,вірусологія, мікробіологія, ДНК- вмісні,РНК – вмісні, бактеріофаг.

Обладнання: фото вірусів, малюнки із зображенням вірусних захворювань, конспект, підручник, слайди презентації, роздатковий матеріал.

Міжпредметні зв’язки:література,історія.

Тип уроку :комбінований

                                                  ХІД уроку:

1.Організаційний етап

Вітання.

Перевірка присутніх учнів та їх готовність до уроку.

2.Актуалізація знань учнів

Питання для бесіди

Дайте визначення що таке вид?

Які критерії виду вам відомі?

Що таке біологічний вид?

Що таке популяція?

Що таке підвид?

Назвіть основні структурні одиниці виду.

3. Мотивація навчальної діяльності.

Вправа « Уявний мікрофон» та «Карусель» - відповідь по колу.

Я пропоную зараз кожному  сказати, що для вас є найдорожче у житті?

Отже ми прийшли висновку, що найдорожче у житті це – здоров’я. Недарма кажуть що за гроші здоров’я не купиш.

А хто з вас знає вірш чи прислів’я про здоров’я?

Вправа « літературна сторінка»

 

Найцінніше для людини

Для дорослого й дитини

Це здоров’я, знає кожен.

Ми його поліпшить можем

Мусим добре берегти,

Бо як згубиш-не знайти.

 

А що по вашому бути здоровим?

Вправа « коло ідей» Учні висловлюють свою думку.

А хто мені скаже, чому ми хворіємо, що є причиною різних хвороб?

Так це віруси, саме вони спричиняють цілі епідемії.

Отже як ви вже здогадалися тема нашого уроку стосується саме вірусів. Тож давайте запишемо собі у зошит :

Тема: Віруси. Особливості їхньої організації та функціонування

4.Вивчення нового матеріалу.

Розповідь викладача.

Давайте ми згадаємо таку науку як історія і спробуємо там знайти хто відкрив віруси. Зараз ви за допомогою свого телефону увійдете в мережу інтернет і знайдете коротку інформацію про відкриття вірусів.

Вправа «Хто швидше» - учні знаходять інформацію і хто перший знайшов зачитує усім.

( Дмитро Йосипович Івановський у 1892 році довів існування вірусів і встановив причину мозаїчної хвороби тютюну або МБТ — це інфекційний агент, що фільтрується через фільтри з порцеляни. Вчений припустив, що агент хвороби складається з дискретних частинок. Всі досліди він проводив на листках тютюну. У них під світловим мікроскопом Д. І. Івановський побачив на клітинах тютюну кристали — це було скупчення вірусу МБТ, які через деякий час в 1935 році Уенделл Стенлі (американський біохімік вчений, перший лауреат Нобелівської премії з вірусології) отримав в чистому вигляді. За своє відкриття ці кристали була названі в його честь — кристали Івановського. 1892 рік вважається роком народження науки вірусології, коли Івановський в Академії наук за результатами своїх досліджень написав і прочитав доповідь на тему «Про дві хвороби тютюну». Відкривши вірус МБТ, він зробив гігантський прорив в науці. Це дозволило надалі зрозуміти природу походження таких страшних захворювань як сказ, віспа і енцефаліт.

Джерело: http://dovidka.biz.ua/hto-vidkriv-virusi/ Довідник цікавих фактів та корисних знань © dovidka.biz.ua)

Розповідь викладача з елементами бесіди

Неклітинні форми життя  - це автономні структури на молекулярному рівні організації життя до яких відносять віро їди, віруси та пріони.

Отже що таке віруси. Давайте запишемо. Віруси – це маленькі, неклітинні форми життя, які можна побачити лише під електронним мікроскопом.

Віруси є внутрішньоклітинними паразитами. Якщо вони поза межами клітини, то своїх властивостей не виявляють і мають форму кристала. Віруси мають капсид із білкових частинок – капсомерів і нуклеїнову кислоту – серцевину. Структуру що містить нуклеїнову кислоту і капсид називають нуклеокапсидом.

Віроїди – неклітинні форми життя у вигляді одно ланцюгової кільцеподібної РНК , що не кодує білки.

Пріони - – неклітинні форми життя, що є білковими частинками без нуклеїнової кислоти.

 

Похожее изображение

         Картинки по запросу фото форми вірусів             

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

                     Картинки по запросу  будова віруса фото

                                        Характеристика вірусів.

Віруси існують на планеті в усіх її екосистемах. Наука що вивчає дані організми – вірусологія, точніше мікробіологія. Вірусна частка складається із генетичних ДНК або РНК, білкової оболонки. Форма вірусів може бути найрізноманітнішою. За природою усі віруси – паразити, тому за межами клітини розмножуватися не можуть. Віруси не виробляють енергії і не ростуть,не мають обміну речовин,хімічний склад вірусів представлений лише органічними речовинами

                                        Класифікація вірусів

Класифікація вірусів була розроблена лауреатом Нобелівської премії Девідом Балтімором. Вона є актуальною і сьогодні

Віруси поділяють на :

1.Організми із дволанцюговим  ДНК без стадії РНК. Це герпевіруси і мімі віруси.

2.Віруси з одно ланцюговим ДНК з позетивною полярністю – парвовіруси.

3.Організми із дволанцюговим РНК – рота віруси.

4.Віруси з одно ланцюговим РНК позитивної полярності – ортоміксовіруси,флавівіруси.

             Похожее изображение

Похожее изображение

Розповідь викладача з елементами бесіди

Можливо хтось із вас знає  як виникли віруси на нашій планеті?

Існує кілька версій їх походження. Згідно з однією гіпотезою віруси утворилися шляхом спрощення бактерій, які перейшли до внутрішньоклітинного паразитизму. На користь цієї теорії свідчать особливості будови мімі вірусів та інших найбільш ДНК – вмісних вірусів. Згідно з іншою гіпотезою , віруси утворилися з мобільних генетичних елементів клітини хазяїна, які набули здатності переміщатися не лише в межах одного геному, а й поза батьківською клітиною.на користь цієї теорії свідчить особливості будови вірусів – сателітів і віроїдів. Віроїди є паразитами рослин,вони здатні викликати певні симптоми захворювань і інфікувати незаражені рослини.

Існує кілька гіпотез походження вірусів:

        Картинки по запросу будова вірусів фото                             

   Як віруси взаємодіють із клітинами?         

Віруси в природі не можуть поширюватися самостійно, тому ім. в цьому допомагають живі

1.віруси що живуть рослинах – поширюються комахами.

2.віруси що живуть в тваринах – поширюються комахами

3.віруси що живуть в людському організмі – передаються статевим шляхом, повітряно – крапельним, через переливання крові, побутовим шляхом.

Шляхи проникнення вірусу до організму бувають різними – з їжею та водою (гепатит, вірус Ящура), крізь покриви тіла (герпес,сказ, папілома), під час переливання крові(гепатит, СНІД), за участю переносників(енцефаліт,лихоманка Зіка,малярія), з пилком рослин (віруси  мозаїки картоплі)

Розрізняють такі основні типи взаємодії вірусів із клітиною-

Продуктивна інфекція – розмноження віруса призводить до руйнування і загибелі клітин.

Абортивна інфекція – взаємодія ,за якої  клітини залишаються живими, а дозрілі вібріони не утворюються.

Вірогенія – геном вірусу поєднується з генетичним апаратом клітини і під час поділу клітини може тривалий час передаватися дочірним клітинам

              5.Закріплення знань

                                           Самостіна робота у зошиті

    1  Дайте відповідь на питання

Вірус – це …

Вірус був відкритий - …

Віруси поділяються на - …

Наука що вивчає віруси - …

 

 

   2.Дивлячись на малюнок із зображенням віруса  опишіть його будову.

                                  Картинки по запросу  будова віруса фото

3.Як ви вважаєте яка є профілактика вірусних захворювань

6.Домашнє завдання

-Підготувати інформацію про вірус СНІДу

-Прочитати параграф  7 у підручнику  автор В.І.Соболь

-Підготувати інформацію про профілактику вірусних хвороб

-Створити презентацію про вірусні захворювання людини

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Жизненный цикл ВИЧ (подробно) с точками воздействия антиретровирусных препаратов.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Похожее изображение

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Супрун Ольга Петрівна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
До підручника
Біологія (профільний рівень) 10 клас (Межжерін С.В., Межжеріна Я.О., Коршевнюк Т.В.)
Додано
22 вересня 2018
Переглядів
16643
Оцінка розробки
5.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку