Урок 52/23. Виштовхувальна сила в рідинах і газах. Закон Архімеда.
Освітня . Сформувати поняття про силу Архімеда, продовжити формувати вміння знаходити рівнодійну двох сил. Показати роль фізичного експерименту у фізиці. Ознайомити учнів з легендами про Архімеда.
Розвиваюча. Продовжувати розвивати в учнів уміння спостерігати фізичні явища, користуватися приладами, інтелектуальні та творчі здібності, мислення, увагу, пам’ять, робити висновки, аналізувати.
Виховна . Прививати зацікавленість до навколишнього світу. Виховувати почуття відповідальності та самостійність в мисленні.
Прилади та матеріали: відерко Архімеда, динамометр, посудина з водою,циліндричне тіло, брусок.
Презентація Урок 52.23
Хід уроку
1.Організаційний момент.
2.Перевірка домашнього завдання.
Усне опитування біля дошки.
Оцінювання відповідей учнів.
3.Актуалізація опорних знань.
4.Мотивація навчальної діяльності.
Згідно закону Паскаля, рідина тисне на дно і стінки посудини.
Запитання до учнів класу:
А якщо в середину рідини помістити яке – не будь тверде тіло то що з ним буде?
Тема: Виштовхувальна сила в рідинах і газах. Закон Архімеда.
5.Сприйняття та засвоєння нового матеріалу.
На тіло, занурене в рідину, діє виштовхувальна сила — сила Архімеда.
Нехай на верхню грань тисне зверху із силою F1 стовп рідини заввишки h1. На рівні нижньої грані тіла тиск створює стовп рідини заввишки h2. Цей тиск передається всередині рідини в усі боки.
Отже, на нижню грань тіла знизу вгору із силою F2 тисне стовп рідини заввишки h2. Але h2, більша від h1, а значить, і модуль сили F2,більший за модуль сили
F1. Тому тіло виштовхується з рідини із силою Fв, що дорівнює різниці сил F2 і F1, тобто
Закон Архімеда: на тіло занурене в рідину або газ, діє виштовхувальна сила, яка дорівнює вазі рідини або газу, в об’ємі даного тіла.
Архімед (Сіракузи, близько 287 рік до н.е.) – давньогрецький математик, фізик, інженер, винахідник та астроном.
Закон Архімеда використовують і для повітроплавання. Уперше повітряну кулю в 1783 році створили брати Монгольф’є. У 1852 році француз Жиффар створив дирижабль — керований аеростат з повітряним рулем та гвинтом.
6.Осмислення об’єктивних зв’язків.
Задача 1. Тіло, виготовлене з заліза, повністю занурене у гас. Об’єм тіла 0,2 м³. Визначити архімедову силу, що діє на тіло.
7.Підсумок уроку.
Метод «Незакінчене речення».
Учні підсумовують урок одним реченням, починаючи словами:
«Я зрозумів, що …»
«Мене зацікавило те,що…»
«Я дізнався про…»
Оцінювання вчителем роботи учнів на уроці.
8.Домашнє завдання.