Мобільне обладнання ігрових зон як майданчик для розвитку творчої уяви дошкільників (з досвіду роботи)
Творча уява - це вид уяви, що передбачає самостійне створення дитиною нових образів та ідей, які можуть втілюватися в конкретні оригінальні продукти творчої діяльності. Дошкільний вік створює прекрасні можливості для розвитку здібностей до творчості. І від того, наскільки будуть використані ці можливості, багато в чому залежатимете творчий потенціал дорослої людини. Уява є основою будь-якої творчої діяльності. Головним джерелом розвитку уяви у дітей є ігрова діяльність. Творчий характер гри підтверджується тим, що дитина не копіює життя, а комбінує образи уявлення, що споріднює гру з мистецтвом, де дитина «вибудовує» свою роль у процесі гри.
В умовах гри, завдяки уявній ситуації, використанню предметів-замінників, символічному характеру ігрових дій та їх результатів дитина моделює реальність, апробує різні схеми виконання або будує власний сюжет, переборює стереотипи власної поведінки тощо. Гра носить активний, творчий, імпровізаційний характер і виконує знаково-символічну функцію.
Основними умовами розвитку творчої уяви у дітей дошкільного віку є: збагачення дітей художніми враженнями; створення предметного середовища; доброзичливе ставлення, що спонукає дітей до діяльності.
Предметно-розвивальне ігрове середовище – це сукупність умов, які забезпечують різнобічний розвиток дітей; це система матеріальних об'єктів їхньої діяльності; це комплекс психолого-педагогічних, матеріально-технічних, санітарно-гігієнічних, естетичних умов, що забезпечують організацію життя дітей у дошкільному закладі.
В групі «Бджілка», предметно-розвивальне ігрове середовище є динамічним і мобільним для того, щоб діти вчилися активно ним користуватися, а також щоб забезпечувати їм свободу дій. Усе обладнання постійно поновлюється, легко переноситися з одного центру в інший, змінюється залежно від віку дітей, індивідуальних особливостей, пори року, тем, які вивчаються
В сенсорному осередку розміщені матеріали для розвитку, сенсорних здібностей, тобто уявлень про величину, колір, фактуру предметів. Наявні ігри з прищіпками, шнурівками, збірно - розбірні іграшки, сенсорні іграшки, розвиваючі ігри , конструктори, будівельний матеріал, настільно – друковані ігри, роздатковий матеріал для формування логіко – математичної компетентності, ілюстрований матеріал для розвитку логічного мислення дітей (орієнтація у просторі, орієнтація у часі, геометричні фігури, вирішення задач, логічні завдання тощо). Дидактичний матеріал сучасний, яскравий, динамічний. Періодичне оновлення матеріалу привертає увагу дітей, викликає бажання діяти з ним.
Народознавчий осередок у групі розташований у світлому, зручному для огляду місці, візуально відокремлений від ігрових центрів. Для розвитку національно – патріотичного виховання в осередку наявні зразки державних та народних символів України, обереги, вироби декоративного мистецтва, народні іграшки, національний одяг, посуд, зразки виробів народних майстрів, народних музичних інструментів, збірники літературного фольклору, «міні-музеї», зразки різних видів декоративно – приладного мистецтва, картини відомих художників та портрети українських письменників. Експозиція національного куточка в групі змінюється та поповнюється відповідно віку дітей.
Велику роль у розвитку творчої уяви відіграє театралізована діяльність. В нашій групі, в куточку театралізованої діяльності розміщені різні види театрів : театр на паличках, стаканчиках, пальчиковий театр, театр «оригамі», театр тіней, ляльковий театр. Полюбляють діти гратися в куточку для ряження. Він є невід’ємною частиною сюжетно-рольової гри та драматизації. Малята наряджаються, вибирають одяг, маски, прикраси, позують перед дзеркалом, отримують заряд позитивних емоцій. Так зароджуються основи театралізованої діяльності, та можливість спілкування з оточуючим світом.
Музика несе в собі багатий потенціал для сприяння творчого розвитку дітей. Музика нами використовується для заспокоєння, комфорту, розваги та розвитку творчих здібностей. Діти, які бояться чи соромляться розмовляти під час групових занять, часто приєднуються до інших у пісні чи танці. Для музичного, творчого розвитку в музичному осередку нами зібрано різні музичні інструменти: сопілочки, барабани, брязкальця,гітари, металофони, музичні іграшки, музична колонка, мікрофон, які дозволяють дітям почувати себе артистами та надають впевненості в собі.
В осередку самостійної художньої діяльності завжди наявний папір різної форми, кольору, розмальовки, фарби, олівці, фломастери, кольорова крейда, штампи, губки, клей, пластилін, покидьковий та природний матеріали які розміщені в доступному для дітей місці. Діти за, бажанням, можуть обрати той вид образотворчої діяльності, який в той чи інший момент їх зацікавив, що сприяє розвитку креативності та самостійності.
Осередок книги облаштований в затишному, добре освітленому місці нашої групової кімнати. Він відіграє істотну роль у формуванні у дошкільників інтересу і любові до художньої літератури, у вихованні дбайливого ставлення до книги та закріплення навичок користування нею. Це також місце для сюжетно-рольової гри «Бібліотека».
На поличках розміщені книжки-картинки, книжки-ширми, книжки-іграшки, дитячі книжки з яскравими ілюстраціями, казками. Дитина в будь-який час може підійти і взяти для самостійного розглядання ту книжку, яка її зацікавила.
Розглядають книжки на спеціальному столику. Тут також влаштовуємо «лікарню для книг» де разом з дітьми підклеюємо окремі сторінки та замінюємо старі обкладинки. На стіні поруч з поличкою розміщуємо репродукції відомих картин, ілюстрації до літературних творів та портрети письменників, з творами яких ознайомлюємо дітей.
У дітей середнього дошкільного віку росте потреба в русі, тому в нашій групі ми влаштували спортивний осередок, який підвищує інтерес дітей до фізичної культури, стимулює до різноманітної рухової активності. Тут наявні ріні рухові доріжки, масажні килимки, спортивний інвентар (м'ячі, палиці, фітболи, скакалки, обручі, кеглі, кільця, шнури, прапорці, хустинки, стрічки), спортивні ігри, тренажери які ми використовуємо під час ранкової гімнастики, гімнастики на свіжому повітрі рухливих ігор та гімнастики пробудження. Спортивне обладнання в значній мірі сприяє розвитку уяви та підвищенню інтересу до виконання різних рухових завдань в незвичайних, уяних умовах (в лісі, в тренажерному залі, на галявині). Спортивний інвентар час від часу оновлюємо, з метою розвитку інтересу у дітей до різних видів вправ з використанням спортивного знаряддя.
Середній вік – розквіт сюжетно-рольової гри. Гра для дитини є природним видом діяльності, у ній переробляються враження дитячої уяви, емоційність, активність, особливості мислення. Ігрова діяльність дає змогу дитині висловити найфантастичніші бажання, свої мрії, їй відкривається широкий простір для вияву творчості, активності. Тому велику увагу ми приділяємо сюжетно – рольовим, режисерським та творчим іграм. В групі створені такі ігрові осередки як: перукарня, магазин, кухня. Наявні атрибути до таких сюжетно – рольових ігор як: «Сім'я» «Лікарня», «Пожежники», «Шофери», «Моряки», «Ферма», «Зоопарк», «Бібліотека», «Школа», «Стоматолог», «Аптека», «Поліція», «Будівельники». Атрибути для ігор є мобільними та легкодоступними для дітей. Наприклад ігровий осередок «Магазин» може слугувати для гри «Магазин іграшок» (на полички виставляємо різні іграшки), «Овочевий магазин» (на поличках овочі, касовий апарат, ваги) «Аптека» ( на поличках коробочки з використаних ліків).
Для розвитку творчої уяви ми спонукаємо дітей використовувати під час гри предмети замінники. В умовах гри, завдяки уявній ситуації, використанню предметів - замінників, символічному характеру ігрових дій та їх результатів дитина моделює реальність, апробує різні схеми виконання або будує власний сюжет, переборює стереотипи власної поведінки тощо. Завдяки цьому гра має активний, творчий, імпровізаційний характер.
Правильно організоване предметно-розвивальне середовище сприяє соціалізації дитини, впливає на всі аспекти її розвитку та набуттю компетентностей передбачених Базовим компонентом дошкільної освіти.