Головним завданням педагогіки партнерства є подолання інертності мислення, перехід на якісно новий рівень побудови взаємовідносин між учасниками освітнього процесу. Це завдання реалізовується у спільній діяльності учителя й учнів, учителя й батьків, що передбачає взаєморозуміння, єдність інтересів і прагнень задля особистісного розвитку школярів.
Наголошуючи на принципі довіри у співпраці учителів, учнів та батьків, можна проілюструвати його на прикладі самооцінювання школи: коли основні внутрішні проблеми на рівних оцінюють учні, вчителі та батьки. Із цих трьох поглядів не одне й те саме питання отримують різні способи його розв язання.
Педагогіка партнерства грунтується на принципі гуманізму й творчого підходу до розвитку особистості. Її метою є створення нового гуманного суспільства.
Реалізація цього підходу до освіти полягає, насамперед у демократичному та гуманному ставленні до дитини, забезпеченні її права на власну гідність, на повагу.
Право бути такою, якою
вона є, а не такою, якою
її хоче бачити вчитель.
Стосунки партнерства складаються там, де діти і дорослі об єднані спільними поглядами та прагненнями. Педагогіка партнерства бачить в учневі добровільного й зацікавленого однодумця, рівноправного учасника педагогічного процесу.
Сучасне навчання й виховання учнів вимагає нової педагогічної етики, визначальною рисою якої є взаєморозуміння, взаємоповага та творче співробітництво вчителя й учня.
Принципово важливою є орієнтація партнерської діяльності вчителя та учня на розвиток творчості: творчої активності, творчого мислення, здібностей до адекватної діяльності в нових умовах.
Установка на толерантність виявляється в діях і вчинках людини.
Показниками толерантності є особистісна відповідальність, емпатія та конструктивна взаємодія з оточенням і природним середовищем.
Критеріями досягнення толерантності є:
Для педагогіки партнерства гуманне ставлення до дитини лежить в основі діяльності педагога, оскільки це не можна замінити жодними технологіями чи освітніми трендами. Це те, що має бути в центрі спілкування не лише між вчителем та учнями, а й у стосунках із батьками, колегами.
Освітнє середовище – це та модель, яка формує у дитині певну поведінку. Якщо педагогічний колектив працює на засадах гуманної педагогіки, то у таких школах немає проблем із поведінкою дітей, агресією.
Освітній процес за педагогікою партнерства не може бути однобоким, тобто лише навчальним, тут може застосовуватись комплексний підхід до навчання й виховання.
Отже особливо актуальним для педагогіки партнерства є гуманне ставлення педагога до дитини яке має поєднуватись з повагою до її думок і бажань.
Партнерська педагогіка орієнтує школу на розвиток цілісної особистості.
Педагогіка партнерства вимагає переосмислення ролі педагога, яка полягає в оновленні професійного мислення й відповідальних цілеспрямованих дій:
А головне прийшло покоління digital native – це діти які самі створюють контент для різних каналів. Вони очікують від сучасної освіти на більшу самостійність, незалежність і меншу кількість авторитетів. Змінюються і вимоги до вчителя: він сьогодні коуч, тренер. Якщо раніше вчитель лише давав готові відповіді на запитання то нині ця траєкторія змінилась. Сьогодні вчитель допомагає учням сформулювати власні запитання, учить їх правильно шукати на них відповіді. Учитель має давати виклики учням, мотивувати їх досягати більшого, надихати створювати, тобто виконувати роль тьютора ( того хто допомагає індивідуально працює виявляє освітні запити).
Етапи інтерактивної взаємодії вчителя з учнями на уроках
1 етап
Налагодження довірливих стосунків з усіма учнями на основі індивідуально-особистісного підходу до них.
2 етап
Згуртування учнів між собою через:
3 етап
Структурування навчального матеріалу у формат, найбільш придатний для спільного опрацювання учнями
На засадах педагогіки партнерства переосмислюється роль учителя, який постає в освітньому процесі як коуч, володіє здібностями організовувати командну роботу учнів, комунікативними навичками, а також критичним та креативним мисленням.
Педагогіка партнерства
Виступ підготувала
вчитель початкових класів
Пархоменко Валентина Василівна
2019