Виступ на тему: «Відновлення навчального процесу: діяльнісний підхід як стратегія подолання освітніх втрат»

Про матеріал
Виступ на тему: «Відновлення навчального процесу:діяльнісний підхід як стратегія подолання освітніх втрат».
Перегляд файлу

 

 

Синельниківський ліцей №5

Синельниківської міської ради

 

 

 

 

Виступ на тему:

 

«Відновлення навчального процесу:

діяльнісний підхід як стратегія

подолання освітніх втрат»

 

 

 

 

Підготувала

вчителька української мови і літератури

Світлана Лісняк

 

 

 

м.Синельникове

2024 р.

План виступу:

 

1. Аналіз освітніх втрат:

   - Причини та наслідки освітніх втрат у сучасній системі освіти, вплив різних факторів.

 

2. Діяльнісний підхід: основи та принципи:

   - Визначення діяльнісного підходу та його значення в навчальному процесі.

   - Як діяльнісний підхід сприяє активізації навчання та розвитку критичного мислення.

 

3. Методи та інструменти діяльнісного підходу:

   - Практичні приклади інтерактивних методів навчання: проєктна діяльність, групова робота, тощо.

   - Використання цифрових технологій для підтримки діяльнісного навчання.

 

4. Впровадження діяльнісного підходу в умовах освітніх втрат:

   - Стратегії адаптації навчальних програм для врахування освітніх втрат.

   - Роль вчителя як фасилітатора навчального процесу.

 

5. Приклади успішної практики:

   - Корисні поради, інструменти,  які допоможуть успішно реалізували діяльнісний підхід після освітніх втрат.

 

6. Висновки та рекомендації:

   - Значення діяльнісного підходу для відновлення навчального процесу.

   - Перспективи розвитку педагогіки ефективного навчання в умовах змін.

 

 

 

 

 

Тема: "Відновлення навчального процесу: діяльнісний підхід як стратегія подолання освітніх втрат"

Вступ:

     Добрий день, шановні колеги! Сьогодні ми поговоримо про важливість відновлення навчального процесу, зокрема на уроках української мови і літератури, з акцентом на діяльнісний підхід. Освітні втрати, викликані пандемією та іншими викликами, стали серйозною проблемою для наших учнів, і ми повинні знайти ефективні стратегії для їх подолання.

 

1. Освітні втрати:

    Перш ніж розглянути діяльнісний підхід, давайте коротко зупинимося на тому, що ми розуміємо під освітніми втратами. Вони виникають внаслідок зниження якості навчання, втрати мотивації учнів та обмеженого доступу до навчальних ресурсів. Дослідження показують, що багато учнів не змогли опанувати основні навички та знання, що призвело до значних прогалин у їхній освіті.

    Освітні втрати — це прогалини у знаннях і навичках, які виникають в учнівства під час освітнього процесу у порівнянні зі стандартами освіти та очікуваними результатами навчальних здобутків.

    Освітні втрати можуть виникати з різних — як індивідуальних, так і системних — причин. Серед них: здоров’я, війна, пандемія, надзвичайні ситуації природного характеру.

    Значний вплив також накладається на освітні втрати, зумовлені у 2020—2021 роках пандемією COVID-19. Окрім безпосередньої зупинки освітнього процесу, що мав місце у всій країні після 24 лютого 2022 року, а також обмежень дистанційного навчання, на виникнення освітніх втрат можуть впливати також інші чинники:

    бойові дії та окупація;

    повітряні тривоги;

    виїзд учнівства за кордон;

    переїзд у межах України;

    відключення електроенергії;

   З метою подолання прогалин в знаннях учнів, які виникли та поглибились у зв’язку з порушенням освітнього процесу через пандемію COVID-19 і повномасштабне російське вторгнення в Україну, в нашому ліцеї розроблено гнучку програму та стратегію подолання освітніх втрат, як навчальних так і виховних та психологічних, включаючи короткотривалі та довготривалі мейнстрими надолуження, коригування, поєднання.

https://osvitanova.com.ua/posts/5627-stratehii-nadoluzhennia-osvitnikh-vtrat-iaki-isnuiut-i-iaki-pidtrymuiut-vchyteli  «Стратегії надолуження освітніх втрат: які існують і які підтримують вчителі».

https://sqe.gov.ua/navchalni-vtrati-v-umovakh-viyni-yak-uchi/  «Навчальні втрати в умовах війни: як учителю їх діагностувати та компенсувати».

 

2. Діяльнісний підхід: основи:

    Діяльнісний підхід передбачає активну участь учнів у навчальному процесі, що є особливо важливим на уроках мови і літератури. Учні мають не лише засвоювати знання, а й самостійно їх досліджувати, аналізувати та застосовувати. Це сприяє розвитку критичного мислення, творчості та комунікативних навичок.

 

3. Методи діяльнісного підходу:

     Розглянемо кілька ефективних методів діяльнісного підходу, які можна використовувати на уроках української мови і літератури:

- Проектна діяльність: Учні можуть працювати над проектами, пов’язаними з українською літературною спадщиною, наприклад, створювати буклети про авторів, організовувати літературні вечори або проводити дослідження творчості сучасних письменників.

- Дебати та дискусії: Теми літературних творів або мовних явищ можуть стати основою для обговорень. Це допоможе учням висловлювати свою думку, формулювати аргументи та чути думки інших.

- Групова робота:  Під час вивчення літературних творів учні можуть працювати в групах, аналізуючи текст, обираючи ключові моменти для обговорення або створюючи спільні презентації.

 

4. Впровадження діяльнісного підходу:

    Для ефективного впровадження діяльнісного підходу важливо:

- Адаптувати навчальні програми:

    Підбирати матеріали та теми, що актуальні для учнів, враховуючи їхні інтереси та рівень підготовки.

 

- Створювати безпечне середовище:

   Учні повинні відчувати себе вільно, висловлюючи свої думки та ідеї. Вчитель має стати не лише джерелом знань, а й фасилітатором процесу.

 

5. Приклади успішної практики:

    На уроках української літератури я періодично впроваджую проектну діяльність, де учні досліджують постаті видатних українських письменників, створюючи мультимедійні презентації, укладають словники міфічних істот, збірники прислів’їв, приказок. Це дозволяє їм не лише поглибити знання, а й розвинути навички роботи з інформацією.

      «Подолання освітніх втрат»

   https://testportal.gov.ua/wp-content/uploads/2023/04/Buklet-22Podolannya-osvitnih-vtrat22-2.pdf

       (розповідь про участь у проекті від ЮНІСЕФ з подолання освітніх втрат)

 

     Дбаємо про емоційний стан!

    Розширюємо зону “все гаразд”: як досягти стійкості та благополуччя за допомогою практик

 

https://nus.org.ua/articles/rozshyryuyemo-zonu-vse-garazd-yak-dosyagty-stijkosti-ta-blagopoluchchya-za-dopomogoyu-praktyk/

 

 

Навчання в умовах COVID-19: які практики пропонує програма соціально-емоційного та етичного навчання

 

https://nus.org.ua/articles/navchannya-v-umovah-covid-19-yaki-praktyk

 

Висновок:

      Діяльнісний підхід є потужним інструментом для відновлення навчального процесу на уроках української мови і літератури. Він допомагає не лише подолати освітні втрати, а й створити цікаве, динамічне середовище для навчання. Запрошую вас до спільної роботи над впровадженням цих методів у нашу практику.

     Дякую за увагу

 

На допомогу вчителеві

   1.У зручний для дітей час можна виконувати діагностичні тести на платформі ВШО. Їх розробили в межах ініціативи “Збереження доступу до шкільної освіти” від проєкту “Супровід урядових реформ в Україні” (SURGe).

   2. Крім діагностичних тестів, на сайті “Всеукраїнської школи онлайн” є відеоуроки із завданнями для учнів 5–11 класів.

   3.Помічними також будуть аудіоуроки для 8–11 класів з історії України, української мови та літератури “Вчися вухами” від ГО “Смарт освіта”.

   4.Також учні можуть самостійно опрацьовувати ресурси, де вчителі пояснюють теми шкільної програми:

   5. Освітні втрати: причини та шляхи подолання разом з проєктом «Всеосвіта»

     Навчальні втрати в умовах війни: як учителю їх діагностувати та компенсувати за посиланням https://sqe.gov.ua/navchalni-vtrati-v-umovakh-viyni-yak-uchi/

   6. Долаємо освітні втрати: поради для вчителів української мови та літератури

   7. Аби  допомогти  вчителям  знайти  свій  шлях  надолуження  втраченого, проєкт “Клуб НУШ” за підтримки Міжнародного фонду “Відродження”  розробив посібник “Подолання освітніх втрат з української мови та літератури.  Методичні рекомендації та приклади уроків”.

   8. Рекомендації щодо організації програм з надолуження освітніх втрат https://mon.gov.ua/storage/app/media/news/2023/07/31/Unicef.Immidiate.actions.frame.proofreading.ua.131.07.2023.pdf?fbclid=IwAR0ASssPTtLQPXQ5mQe8jZiiY21Q3Y6x6PGLG9cHxoz-BUkhZjLIwvVBWWE

 

 

 

 

 

doc
Додано
2 грудня 2024
Переглядів
619
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку