Виступ "Організація патріотичного виховання у початковій школі"

Про матеріал

Даний матеріал допоможе класномим керівникам при складанні виховних планів, виборі форм і методів роботи з учнями початкової школи у патріотичному напрямку.

Адже успішне становлення Української держави неможливе без відродження та розвитку національної системи освіти і виховання, без формування у підростаючого покоління високого рівня духовності та патріотизму.

Перегляд файлу

 

Організація патріотичного виховання

у початковій школі

Пов’язане зображення

     Підготувала:

     вчитель початкових класів

     Вітичук Олена Василівна

   Успішне становлення Української держави неможливе без відродження та розвитку національної системи освіти і виховання, без формування у підростаючого покоління високого рівня духовності та патріотизму.

   Формування громадянина-патріота можливе не лише на основі створення необхідних зовнішніх, об’єктивних виховних умов, але й з врахуванням індивідуальних, вікових особливостей дітей та молоді, їх здатності до прийняття патріотичних ідей, національних цінностей, прагнень до розбудови держави.

  Соціально-економічні проблеми, події сьогодення, пропаганда жорстокості , бездуховності, насильства в засобах масової інформації негативно вплинули на моральні цінності підростаючого покоління.

     Без любові до Батьківщини, готовності примножувати її багатства, оберігати честь і славу, захищати її свободу і незалежність людина не може бути свідомим громадянином і моральною особистістю. Тож виховувати патріотизм потрібно з дитинства, поєднуючи виховання любові до найближчих людей з формування такого ж самого ставлення до них.

 Патріотизм - це відчуття гордості за свою Вітчизну, її історію, звершення. Це прагнення зробити свою країну красивішою, багатшою, міцнішою, щасливішою – в цьому національна гордість і гідність народу, згуртованого патріотичними відчуттями як суспільним цементом. Патріотизм як піднесене відчуття, незамінна цінність і джерело, найважливіший мотив соціальної значущої діяльності, найповніше виявляється в особі, соціальній групі, що досягла вищого рівня духовно-етичного і культурного розвитку. Дійсний, духовний в своїй основі патріотизм припускає безкорисливе, беззавітне аж до самопожертвування служіння Вітчизні. Здійснення патріотичного виховання ґрунтується на сукупності принципів, які відображають загальні закономірності і принципи виховного процесу і специфіку патріотичного виховання молодших школярів в загальноосвітній школі:

- обумовленість патріотичного виховання розвитком суспільства і подіями, що відбуваються в нім;

- обумовленість змісту, форм і методів, засобів і прийомів патріотичного виховання віковим і індивідуальним особливостям учнів;

-  єдність і взаємозв'язок між учбовим матеріалом і змістом позакласних і позашкільних заходів;

- інтеграція патріотичного виховання з іншими напрямами виховної роботи;

- опора на нові концепції організації і здійснення учбово-виховного процесу і на нове розуміння основних педагогічних понять;

- опора на позитивне в осіб вихованця і створення сприятливої психологічної атмосфери в процесі педагогічної взаємодії;

- координація взаємодії школи, сім'ї і громадськості в системі патріотичного виховання.

      Патріотизм — одна з найважливіших рис всебічно розвиненої особи. У школярів повинне вироблятися відчуття гордості за свою Батьківщину і свій народ, пошану до його великих звершень і гідних сторінок минулого.

   Особливість патріотичного виховання дітей у школі обумовлена його присутністю в навчальному процесі, наприклад, у початковій школі важливу роль у патріотичному вихованні відіграють навчальні курси освітньої програми для учнів 1–4 класів. У програмний матеріал уроків читання, української мови,  курсу «Я у світі» введено завдання, які тісно пов’язані із завданнями Концепції патріотичного виховання, метою яких є:

  1.               утвердження у свідомості учнів принципів моралі, поваги до традицій і культури народів світу;
  2.               формування шанобливого ставлення до Батьківщини, її символів; збереження традицій та звичаїв українського народу, культурних надбань рідного краю;
  3.               закріплення у поведінці дітей готовності допомагати старшим, рідним, наслідувати національні, сімейні звичаї  та традиції.

 Патріотичний напрямок виховної роботи знайшов відображення у проведені заходів,  бесід, конкурсів, присвячених до Міжнародного дня людей похилого віку і Дня ветерана, Дня Збройних Сил України, Дня села, Дня визволення України від німецько-фашистських загарбників, відзначення річниці школи і ін..

   Проводились позакласні заходи за темами: «Ми – козацького роду»,             «6 грудня – День захисників України»;  змагання до Дня Збройних сил України; екскурс в історію школи, ознайомлення з матеріалами до теми «Умільці нашого села». Систематично проводяться акції «Милосердя», «Від серця до серця».

   Також учні початкових класів  приймають участь у різних конкурсах  патріотичного напрямку:

- районних конкурсах малюнків та листів «Лист солдатам» (усі учні 4 класу), які були надіслані за вказаними адресами районного методичного кабінету;

- шкільних та районних конкурс патріотичної пісні (районний конкурс  -        2 місце, 2 кл.);

- шкільних виставках малюнків «Люби і знай свій рідний край» і ін;

- покласних конкурсах створення родовідних дерев, укладання родинних збірок сімейних традицій і ін.

    Одним з аспектів патріотичного виховання   є  прищеплення учням гордості за свою Батьківщину, любові до рідного краю, його традицій.        

   Реалізація даного аспекту відбувається через  впровадженння  різних форм і методів  роботи класоводів  із молодшими школярами – бесід «Що означає бути патріотом?», «Про небесну сотню», «Збережемо чистим довкілля», «Для мами завжди ласкаві слова», «Дерево міцне корінням, а людина родом», «Нашому роду нема переводу», «Заповідне місце мого краю», «Я – громадянин України», занять «під відкритим небом» «Легенди мого краю», відвертих розмов «Чому потрібно поважати старших», «Якщо ти погано вчинив…», проектів «Заочна подорож країнами світу», «Сторінки історії мого села», «Подорож Україною», зустрічей із учасниками зони АТО, інформаційних хвилинок щодо народних, релігійних, державних свят тощо.

   Із батьками – виступів на батьківських зборах «Сім’я як носій духовних цінностей», «Роль родини в розвитку моральних якостей школяра», бесід «Родинне дозвілля», «Виховання працелюбності в сучасній сім’ї», круглих столів «У кого нема в житті минулого, у того не може бути майбутнього», «Складові батьківського авторитету. Роль батьківського прикладу у вихованні дітей», дискусій «Чи потрібно виховувати патріотів?», «Чи має значення доля родини в долі Батьківщини?», обміну досвідом, аналізу життєвих ситуацій, педагогічних задач.

   Із учителями на засіданнях МО – семінарів «Народна педагогіка – джерело патріотичного виховання», «Особливості змісту, форм та методів патріотичного виховання молодших школярів», круглих столів «Співпраця школи і батьків як необхідна умова розвитку дитини», «Виховуємо патріотів»,  педагогічного практикуму «Виховання любові та поваги до рідної мови», лекції «Педагогічні умови формування патріотичних якостей молодших школярів», дискусії «Патріотизм, героїзм – пережиток минулого чи наше сучасне та майбутнє?»

   Спільними заходами для учнів, батьків і вчителів стали: конкурс сімейних альбомів «Моя сім’я найкраща», створення родовідного дерева «Нехай завжди квітує дерево родинне», оформлення куточків народознавства, фотовиставка «Краса світу», «Тридцять див України», ярмарок «Традиційна українська кухня», проект «Село майбутнього», створення сімейних історій «Історія моєї родини в історії Батьківщини», «З бабусиної скриньки», укладання родинної збірки українських традиційних рецептів, читання та інсценування творів художньої літератури; екскурсії тощо.

   Проблема патріотичного виховання  цікавила людей з давніх часів та особливо актуальною є на сьогодні. Основними джерелами впливу на  особистість є країна, нація, суспільство, держава. Період шкільного віку характеризується тим, що дитина неусвідомлено, але міцно засвоює погляди, оцінки, манери поведінки оточуючих її людей, формуються моральні риси характеру, поведінкові стереотипи та ціннісні орієнтації, закладаються основи для формування патріотичної свідомості.  Потрібно оперувати такими духовними поняттями, як віра, надія, любов й обґрунтовувати це реальними фактами з життя, тому що теорія й практика повинні бути рівнозначними.

  Тільки тоді учні зрозуміють свою причетність до історії держави, необхідність активної життєвої позиції, що дозволяє керувати процесами сучасного суспільства.

   Результатом патріотичного виховання має бути сформованість почуття патріотизму, яке означає прояв особистістю любові до свого народу, поваги до українських традицій, відчуття своєї незалежності до України, усвідомлення спільності власної долі з долею Батьківщини.

  Тож зробимо все можливе, щоб пам'ять про захисників Вітчизни залишалася в серцях нашого підростаючого покоління священною, вічною і незрушною.

 

docx
Додано
28 липня 2018
Переглядів
1591
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку