Потенціал різних видів читання у надолуженні освітніх втрат з читання на уроках читання, ЯДС
Переривання освітнього процесу і нестабільність у навчанні найбільш негативно позначається на сформованості в молодших школярів навички читання. Оскільки ця навичка безпосередньо впливає на успішність навчання та особистісний розвиток дитини, забезпечує її соціалізацію в суспільстві, рекомендовано приділити цій якості першочергову увагу.
Оволодіння учнями початкових класів навичкою читання здійснюється у взаємозв’язку технічного і смислового складників.
Технічний складник охоплює якісні компоненти: спосіб читання, правильність, темп читання і виразність. Кожний компонент і їх сукупність підпорядковуються смисловій складовій читання.
Вивчення рівнів розуміння молодшими школярами текстів різних видів
передбачає опанування учнями таких груп читацьких умінь:
- знаходити в тексті інформацію, відомості, поданих очевидно або опосередковано;
- формулювати прості висновки на основі інформації, поданої в тексті;
- інтерпретувати й узагальнювати текстову інформацію;
- аналізувати та висловлювати оцінювальні судження, усвідомлювати мовленнєві особливості та структуру тексту.
Вивчення якісних характеристик розуміння текстів різних видів передбачає виокремлення таких рівнів їх засвоєння:
- фрагментарний – передбачає розуміння учнями значень більшості слів, змісту окремих фрагментів тексту, не пов’язаних між собою. Фрагментарний рівень свідчить про навчальні втрати у читацькій діяльності.
- відтворювальний рівень – здатність учнів відновити в пам’яті фактичну
інформацію у прочитаному тексті, передбачає уміння відповісти на запитання: хто, що, де, коли, який; встановити взаємозв’язки між його частинами. Відтворювальний рівень розуміння текстів є типовим і прийнятним для учнів 2-х класів.
- аналітичний – здатність школярів до глибшого занурення в текст з метою
зрозуміти тему, ідеї твору, авторську позицію, причиново-наслідкові зв’язки, зробити доступні віку узагальнення змісту, самостійно визначити жанр твору. Аналітичний рівень розуміння, за умов надання учням якісних освітніх послуг, є доступним для абсолютної більшості школярів 3-4 класів.
- творчо-рефлексивний – здатність учнів висловлювати обґрунтовані зв’язні
оцінні судження за змістом прочитаного, супроводжується виявом та активізацією критичного, творчого мислення, творчої уяви учнів. Творчо-рефлексивного рівня розуміння змісту тексту досягає переважно незначна частина випускників початкової школи.
Для відновлення освітніх втрат технічної складової доцільно пропонувати третьокласниками на уроках читання наступні вправи для розвитку:
- правильності читання - тексти з картинками (діти самостійно читаючи, узгоджують слова. Виробляє уміння швидко прочитувати (сканувати) кожне слово як цілісну одиницю, миттєве його розпізнавання серед інших під час читання зв’язного тексту)
- темпу та способу читання – читання слів, текстів за методом В. Едигея (Деформовані слова, речення, тексти розвивають у дитини, перш за все, найголовнішу якість мислення – вміти передбачати, а також, відчуття мови, грамотність )
- темп читання - Таблиці Шульте покращують техніку читання: суть завдання: важливо якомогашвидше знайти в табличці всі числа в порядку зростання або спадання. Ефективність від вправ:
- Розвиток уваги, покращення пам’яті;
- Швидкість реакції.
- Синхронізація роботи двох півкуль мозку.
- Підвищується здатність сприйняття інформації.
Тепер поговоримо про інструментарії щодо поновлення освітніх втрат смислової складової навички читання. У третьокласників має бути сформований відновлювальний рівень якості засвоєння текстів різних видів: здатність учнів відновити в пам’яті фактичну інформацію у прочитаному тексті. Залежно від опрацьованого матеріалу та мети розрізняють декілька
видів читання:
Ознайомлювальне читання - загальне знайомство зі змістом тексту, з’ясування його основної ідеї та проблеми. Поглиблене читання - передбачає, що під час читання ми будемо звертати увагу на деталі в тексті, будемо їх аналізувати й оцінювати.
Читання-перегляд або пошукове читання - вид читання, який використовуємо при пошуку необхідної інформації.
Сканування, оглядове читання - швидкий перегляд тексту з метою пошуку слова, факту, прізвища, назви.
З метою формування вмінь та навичок швидко орієнтуватися у змісті тексту; застосування лінійного виду пошуку інформації; пошук інформації вертикальним поглядом доцільно використовувати вправу «Словесне фехтування», під час якого активно використовується поглиблене, пошукове або оглядове читання.
Клас після ознайомлювального читання ділиться на пари або групи. Визначається проблема, завдання і висловлюється суперечливе твердження на тему тексту. Учасник пари/групи зліва повинен висунути аргумент з тексту, який підтверджує це твердження (або запропонувати вирішення проблеми). Учасник справа повинен спробувати висунути контраргументи.
Перейдемо до практичних вправ:
Тема: Поміркуємо над казкою. А. Дімаров «Для чого людині серце». Прийом «Словесне фехтування 3 на 3 » (використовується перегляд, пошукове читання)
Завдання: Збираємо портрет чоловічків та дівчинки по частинах. Відшукуємо у тексті:
Тема: Досліджуємо українську народну казку «Вечірник, Полуночник і Світанок» Прийом «Словесне фехтування 2 на 2 »
(поглиблене читання)
Завдання: Знайти підтвердження у казці:
1. Реальні – казкові події
2. Позитивні – негативні вчинки
Тема: Досліджуємо текст. Кирило Кожум'яка (Українська народна казка). (сканування, оглядове читання)
Завдання: Вибіркове читання
Які слова казки найвиразніше передають послідовність та напругу бою?
Тема: Досліджуємо текст. «Як у Німеччині святкують початок нового року».( оглядове читання)
Завдання: Вправа «Складаємо ранець»
1. Хлопці складають ранець в Україні.
2. Дівчата складають ранець у Німеччині.
Словесне фехтування починаємо словами: «А у нашому ранці…. А у вашому?»
Розвинути здатність учнів відновити в пам’яті фактичну інформацію у прочитаному тексті
Тема: Досліджуємо оповідання О. Кротюка «Наші скарби». Пошукове читання, читання перегляд.
Завдання: порівняй сучасну школу та школу у минулому за планом:
Тема: Досліджуємо текст. Лариса Денисенко “Договір правди”
«Словесне фехтування 3 на 3» (поглиблене читання з метою аналізувати та висловлювати оцінювальні судження, усвідомлювати мовленнєві особливості)
Завдання 1 групи: вибіркове читання «А наша …» за питаннями:
Завдання 2 групи: вибіркове читання за запитаннями:
Пропоную Вам виконати вправу «Словесне фехтування» за двома текстами В. Сухомлинського «Дід Осінник» та «Золотокоса». Потрібно прочитати уважно текст та відтворити прочитану інформацію, спробувати відповісти на запитання.
Надолужити освітні втрати щодо вмінь інтерпретувати та узагальнювати текстову інформацію допоможуть кросенси.
Слово «кроссенс» означає «перетин значень» і створено авторами за аналогією зі словом «кросворд». Під час розгадування кроссенсу розвиваються комунікативні і регулятивні вміння; навички роботи з інформацією; підвищується допитливість і мотивація до вивчення предмету.