Розвиток математичного мовлення другокласників
у процесі навчання розв’язанню задач на множення та ділення
Мовлення - це найважливіший вид людської діяльності, спрямований на передачу власних думок за допомогою мови. А молодший шкільний вік є сходинкою засвоєння правил мовної системи.
На даному ступені мова у молодших школярів стає вольовою сферою, тому що дитина планує та обмірковує свою відповідь, намагається зрозуміти мову, звернену до нього. У початковій школі учні опановують елементарним читанням і письмом. Розвиваючи письмову мову, учень збагачує усне мовлення.
Однією з ефективних форм організації навчального процесу з розвитку мовлення молодших школярів є урок математики, оскільки на ньому відбувається процес розвитку всіх розумових операцій при розв'язанні різних завдань. Для ефективності засвоєння математичного мовлення учнями в рамках навчального процесу використовуються наступні напрямки роботи:
Одним із дієвих засобів формування та поглиблення математичних знань і умінь є організація роботи з вивчення і розв’язання задач у початковій школі. Існує два аспекти в розв’язанні задачі: розв’язання як процес або розв’язання як результат. У першому випадку ми знаходимо невідоме число, обґрунтовуючи дію, а в другому - знайшовши число, формулюємо відповідь. Щоб навчити розв’язувати задачі, потрібно пройти три ступені:
Розв’язання задач із математики містить наступні етапи:
Одним зі складних видів задач для розуміння та засвоєння дітьми є задачі на множення та ділення. На уроках математики для учнів другого класу рекомендується пропонувати задачі на формування математичного мовлення за наступними напрямками:
І. Робота над звуковою стороною мовлення.
Задача 1: Бабуся зібрала 18 кг грибів. Гриби розклала порівну в 6 банок. Скільки кілограмів грибів у кожній банці?
Завдання: прочитайте задачу, правильно вимовляючи найменування одиниць. Розв’яжіть її.
Задача 2: В електрика був дріт довжиною 18 м, він його розрізав на 3 рівні частини. Скільки метрів у кожній частині дроту?
Завдання: прочитайте завдання, правильно вимовляючи найменування одиниць. Розв’яжіть задачу.
Дані задач орієнтовані на формування у дітей правильної вимови найменувань.
II. Словникова робота з математичними термінами.
Задача 3: Оленка для овець принесла 12 яблук, а Сашко - 18 яблук. Усі яблука вони розклали вівцям у тази по 6 яблук в кожен.
Завдання: поясніть, що позначають вирази:
12: 6
18: 6
12 + 18
(12 + 18): 6
У першому виразі дайте назву компонентів і дії, у другому виразі - яке з чисел можна назвати цифрою, в третьому дайте характеристику кожного числа, четвертий вираз прочитайте різними способами. Це завдання орієнтоване на виявлення об'єктів задачі, зв'язків між цими об'єктами та на вміння читати математичні вирази.
Задача 4: На столі лежало 6 ананасів, а мандаринів на 9 більше. Фрукти розклали в 3 кошики порівну. Скільки фруктів поклали в кожен кошик? Завдання: розв’яжіть задачу. Рівності, отримані в кожній дії, прочитайте різними способами. Дане завдання орієнтоване на вміння читати та записувати математичні вирази.
III. Формування культури математичної мови.
Задача 5: У саду росло 15 груш по 3 груші в кожному ряду. Скільки рядів із грушами росло в саду?
Завдання: Розв’яжіть задачу.
Розв’язання задачі: 15: 3 = 5 (р.)
Учитель каже дітям: Микола прочитав даний запис так: «Частка п'ятнадцяти та трьох дорівнює п'яти». Софійка прочитала так: «Частка п'ятнадцять та три дорівнює п'ять». А Людмила прочитала так: «Частка чисел п'ятнадцяти та трьох дорівнює п'яти». Хто правий? Дане завдання передбачає вміння читання математичні вирази.
Задача 6: У зоомагазині в 5 акваріумах 20 окунів, порівну в кожному. Скільки акваріумів займають 16 окунів?
Розв’язання задачі:
1) 20: 5 = 4 (п.) - в одному акваріумі.
2) 16 - 4 = 12 (акв.)
Завдання: чи правильно розв’язана задача? Якою має бути друга дія?
Це завдання орієнтоване на виявлення об'єктів задачі та зв'язків між ними. IV. Розвиток зв'язного математичного мовлення.
Задача 7: Складіть задачу за кресленням. Розв’яжіть її та складіть задачу, зворотну до даної.
Запропонована задача спрямована на відтворення об'єктних ситуацій у словесно-символічній формі, запис математичних виразів і встановлення зв'язків між об'єктами.
Задача 8: На одній стоянці стояло 2 машини. Скільки машин стояло на 8 таких стоянках?
Завдання: Розв’яжіть задачу. Змініть умову задачі так, щоб вона вирішувалася діленням.
Завдання передбачає вміння записувати математичні вирази та встановлювати зв'язки між об'єктами.
Таким чином, дані задачі на основі виявлених напрямків сприяють розвитку математичного мовлення при використанні їх на кожному уроці математики під час вивчення задач на множення та ділення.