Виступ "Стратегії розвитку критичного мислення молодших школярів"

Про матеріал
Однією з інноваційних педагогічних технологій, що відповідає вимогам реформування освіти є технологія критичного мислення. Практичне використання вправ з розвитку критичного мислення в першокласників забезпечує позитивні зміни в учнів: підвищується інтерес до навчання, розвивається пошукова спрямованість мислення, зникає боязнь зробити помилку. Діаграма Венна — це вид схеми, під час застосування якої найчастіше використовують кола, що перетинаються.
Перегляд файлу

Стратегії розвитку критичного мислення молодших школярів.                                       «Діаграма Венна»

Однією з інноваційних педагогічних технологій, що відповідає вимогам реформування освіти є технологія критичного мислення. Практичне використання вправ з розвитку критичного мислення в першокласників забезпечує позитивні зміни в учнів: підвищується інтерес до навчання, розвивається пошукова спрямованість мислення, зникає боязнь зробити помилку. «Не буде вогника у Вас – Вам ніколи не запалити його в інших» - говорив В.О.Сухомлинський.

Пропоную  одну з найпоширеніших стратегій формування і розвитку критичного мислення учнів «Діаграму Венна».

Діаграма Венна — це вид схеми, під час застосування якої найчастіше використовують кола, що перетинаються. Кола розподіляють інформацію, порівнюючи яку, діти мають дійти висновку, що спільного і що відмінного у певних об’єктів, явищ.  У спільному секторі кіл записують спільні риси, чи певні поняття, у колах — відмінні. Використання діаграми Венна можливе під час вивчення теоретичних понять, під час аналізу текстів,  з метою навчання учнів співставленню, порівнянню, знаходженню спільних та відмінних явищ, рис, ознак в образах літературних героїв, явищ природи, властивостей двох чи декількох фігур, об'єктів.

Механізм стратегії «Діаграма Венна»

-вибираємо два об'єкти для порівняння з однієї категорії (наприклад, яблуко і грушу з категорії «Фрукти»)

-малюємо два кільця так, щоб вони перетнулися, вписуємо в них вибрані об'єкти (по одному в кожне кільце)

-ретельно порівнюємо вибрані об'єкти, все загальні риси вписуємо в тому сегменті, де кільця перетинаються, тоді як всі відмінні риси залишаються записаними в тих сегментах, які не перетинаються один з одним

 - робимо висновки, ділимося (по черзі, в парах, в групах, в презентації) своїми висновками і приймаємо рішення.

Без «штурму мізків» і витрати часу, швидко, легко, зручно і просто «Діаграма Венна»  розкладає все по кільцях. В голові - відчуття порядку, на мові - готові  зірватися аргументи. Діаграмі скоро півтора століття виповниться, а вона живе. Заплуталися в судженнях або не можете знайти вихід із ситуації? Намалюйте пару кілець - і в мізках ніби лампочка включиться!

Наведемо приклад:

  • Попрошу підійти двох учасників семінару. Візьміть у руки обручі так, щоб вони перетиналися. Назвемо відмінні риси ліворуч та праворуч (білява – чорнява, висока – низька, весела – сумна). А всередині у нас спільний простір. Спільне: жінки, вчителі, голови метод. об'єднань).
  • Будемо працювати в групах(утворюємо по кольору обгортки з цукерки).
  • Ми роздамо готові бланки. Ваше завдання: порівняти запропоновані об'єкти. У частинах кіл, які є окремими одне від одного, записати відмінні ознаки об'єктів, а в центрі, в спільній частині зазначити спільні ознаки, які характерні для обох об'єктів. По завершенню приготуйтесь презентувати свою роботу, а саме, зробити висновки щодо об'єктів, які порівнювалися.

(Робота в групах)

Підсумок

Всім дякую за роботу!

      

  

 

 

docx
Додано
29 березня 2020
Переглядів
641
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку