Стратегії розвитку критичного мислення молодших школярів. «Діаграма Венна»
Однією з інноваційних педагогічних технологій, що відповідає вимогам реформування освіти є технологія критичного мислення. Практичне використання вправ з розвитку критичного мислення в першокласників забезпечує позитивні зміни в учнів: підвищується інтерес до навчання, розвивається пошукова спрямованість мислення, зникає боязнь зробити помилку. «Не буде вогника у Вас – Вам ніколи не запалити його в інших» - говорив В.О.Сухомлинський.
Пропоную одну з найпоширеніших стратегій формування і розвитку критичного мислення учнів «Діаграму Венна».
Діаграма Венна — це вид схеми, під час застосування якої найчастіше використовують кола, що перетинаються. Кола розподіляють інформацію, порівнюючи яку, діти мають дійти висновку, що спільного і що відмінного у певних об’єктів, явищ. У спільному секторі кіл записують спільні риси, чи певні поняття, у колах — відмінні. Використання діаграми Венна можливе під час вивчення теоретичних понять, під час аналізу текстів, з метою навчання учнів співставленню, порівнянню, знаходженню спільних та відмінних явищ, рис, ознак в образах літературних героїв, явищ природи, властивостей двох чи декількох фігур, об'єктів.
Механізм стратегії «Діаграма Венна»
-вибираємо два об'єкти для порівняння з однієї категорії (наприклад, яблуко і грушу з категорії «Фрукти»)
-малюємо два кільця так, щоб вони перетнулися, вписуємо в них вибрані об'єкти (по одному в кожне кільце)
-ретельно порівнюємо вибрані об'єкти, все загальні риси вписуємо в тому сегменті, де кільця перетинаються, тоді як всі відмінні риси залишаються записаними в тих сегментах, які не перетинаються один з одним
- робимо висновки, ділимося (по черзі, в парах, в групах, в презентації) своїми висновками і приймаємо рішення.
Без «штурму мізків» і витрати часу, швидко, легко, зручно і просто «Діаграма Венна» розкладає все по кільцях. В голові - відчуття порядку, на мові - готові зірватися аргументи. Діаграмі скоро півтора століття виповниться, а вона живе. Заплуталися в судженнях або не можете знайти вихід із ситуації? Намалюйте пару кілець - і в мізках ніби лампочка включиться!
Наведемо приклад:
(Робота в групах)
Підсумок
Всім дякую за роботу!