«Використання інновацій як засіб розвитку творчого потенціалу вчителя та учнів» |
Вчитель образотворчого мистецтва Апанасенко Анна Миколаївна |
|
|
Ти можеш!» - повинен нагадувати вчитель учневі.
|
Процес навчання в усі часи поставав досить складним явищем як для учня, так і для вчителя.Завдання вчителя в таких умовах – зробити процес навчання результативним, вмотивованим, цікавим, таким, що працює на перспективу. В рамках таких завдань в сучасній педагогічній науці і практиці поруч з традиційними методами, прийомами та технологіями навчання все більшої популярності набувають нетрадиційні методи навчання та інноваційні технології, які ідуть «в ногу» з часом та його потребами, ґрунтуються на сучасних дидактичних принципах та психолого-педагогічних теоріях, забезпечують всебічний розвиток особистості школяра та сприяють його самовираженню.
“ІННОВАЦІЯ” (від гр. “оновлення”)
Інноваційними методами організації роботи можна називати такі, застосування яких приводить до активної дії учасників навчального процесу, вони постійно щось здійснюють – висловлюють свої думки, моделюють, малюють, ліплять тощо, тобто виступають не тільки слухачами, спостерігачами, а й беруть активну участь у процесі.
До інноваційних освітні технологій можна віднести:
Інтерактивне навчання. В Україні розроблена та пропагується технологія інтерактивного навчання О. Пометун. Інтерактив (від анг.- взаємний та діяти). Інтерактивне навчання-це спеціальна форма організації пізнавальної активності, що має за мету створення комфортних умов навчання, за яких кожен учень відчуває свою успішність та інтелектуальну спроможність.
При підготовці до уроку слід обов’язково, і чи не найперше, врахувати ту модель, де уроком учитель лише керує , а творять урок самі учні.
На організаційному етапі уроку важливо налаштувати дітей на гарний настрій, створити творчу доброзичливу атмосферу, переключити увагу дітей на прекрасне, підкреслити, що вчитель на цьому уроці є партнером… Тут можливе застосування психологічних вправ, ігрових технологій або й звичайної словесної установки.
Наприклад:
"Малюнкове вітання". Використовуються для цього смайлики. Є декілька варіантів такого вітання:
- Прикріплюються на дошці смайл "Радість" із побажанням всім учням гарного настрою, легкого засвоєння теми.
- Пропонується учням обрати "Смайл уроку" серед запропонованих.
Учням, що обрали "сумні" або занадто веселі смайли,дається порада налаштуватися на роботу. Важливо використати цей прийом і наприкінці уроку, під час рефлексії. Учні можуть смайликом показати свої враження від уроку, чи змінився їх настрій за час уроку. Це дасть змогу вчителю проаналізувати свої помилки, знайти індивідуальний підхід до кожного учня.
На етапі актуалізації опорних знань.
На цьому етапі уроку бажано звернутися до життєвого досвіду учнів, до знань набутих на попередніх уроках. На етапі актуалізації опорних знань доцільно використовувати такі методи як « Так - Ні», побудова асоціативного куща, « Ланцюжок»,»Знайди зайве», « Конструктор» , розгадування кросвордів, загадок тощо.
метод «Так – Ні»
Наприклад на уроці 6 клас «Пейзаж.Настрій у пейзажі.» Вчитель пропонує учням відгадати, про що йтиме мова на уроці, ставлячи запитання, які вимагають від учителя тільки відповідей « так »чи « ні». Учні можуть ставити такі запитання:
Якщо знайдено учнями відповіді, то вчитель показує класу зразок і оголошує тему уроку. Цей прийом вчить пов’язувати розрізнені факти, систематизувати наявну інформацію, сприяти зміцненню набутих знань.
« Знайди зайве»
учням пропонується знайти зайве слово
ці всі зайві слова відносяться до якого виду образотворчого мистецтва?
Декоративно – прикладного – відповіді учнів. Отже , сьогоднішня тема це ознайомлення з різноманітними формами декоративно – прикладного мистецтва.
Далі на цьому ж уроці можна використати
Асоціації. Побудова асоціативного куща.
Цей метод полягає в тому, щоб за короткий проміжок часу учні пригадали та сформулювали засвоєні раніш знання з теми, запропонованої вчителем. Дані відповіді у формі коротких тез записуються на дошці навколо розглянутого поняття чи явища. Результатом є схема – опора, що актуалізує знання учнів і готує їх до сприйняття нового матеріалу з даної теми.
« Конструктор», робота в парах
З окремих літер потрібно викласти слова, ставлячи літери в порядку зростання чисел.
Ж о в о п и с М о з а ї к а контраст
Испжови їзаакмо строакнт
67 51 432 5376 412 745 6213 8
« Хто скоріше »
На дошці розташована низка слів ( суміш видів та жанрів образотворчого мистецтва): анімалістичний, натюрморт, декоративно – прикладне мистецтво, скульптура , пейзаж, архітектура, історичний, побутовий, живопис, портрет, інтер’єр, графіка. Розподілити слова на дві групи : одна частина класу види образотворчого мистецтва вибирає, а інша – жанри образотворчого мистецтва.
Інтерактивний метод « Мікрофон» та « Ланцюжок» - діти , передаючи мікрофон називають кольори теплі або холодні , частини об’ємного рисунка ( полиск, світло, півтінь, власна тінь, рефлекс, падаюча тінь), графічні матеріали тощо
Ігрові технології навчання. Технології ігрового навчання - це така організація навчального процесу, під час якої навчання здійснюється у процесі включення учня в навчальну гру .
Навчальні ігри мають за мету, окрім засвоєння навчального матеріалу, вмінь і навичок, ще й надання учневі можливості самовизначитися, розвивати творчі здібності, сприяють емоційному сприйманню змісту навчання.
Гра «Долоньки». Дозволяє вчителю визначити ступінь засвоєння учнями навчального матеріалу. Учням пропоную картки з кольорами та їх відтінками. Дітям потрібно плеснути один раз у долоньки, коли побачать картку з теплим кольором чи його відтінком, і не плескати – якщо колір холодний.
Гра «Четвертий зайвий». Дозволяє виділити головні ознаки серед другорядних, тренує спостережливість. Учням пропоную серед чотирьох репродукцій (інших робіт) знайти зайву та пояснити свій вибір.
Гра «Продовж ряд». Дозволяє за короткий проміжок часу пригадати, повторити необхідний матеріал для подальшої роботи. Наприклад, учням пропонується пригадати, яким буває портрет і продовжити ряд.
портрет – парний, груповий, … або колір – ніжний, яскравий, тьмяний, теплий…
Проектна технологія .
Метод проектів – це система навчання, за якою учні набувають знання, уміння і навички у процесі планування і виконання практичних завдань – проектів, які постійно ускладнюються. Під час роботи за методом проектів особливе значення має творче нестереотипне мислення і бачення учнів, їхня активність, самостійність, захопленість
Наприклад : Створення книжки під час вивчення теми “Елементи будови книжок” 5 клас
Мультимедійна технологія , в якій об'єднаються текстова, графічна, аудіо - та відеоінформація, анімація. Залучення учнів до вивчення нового матеріалу, до навчально-творчої діяльності , багато в чому залежить від наочно-методичного забезпечення уроку. Побудувати навчальний процес на сучасному уроці образотворчого мистецтва неможливо без застосування методу наочного навчання та інформаційно-комунікаційних технологій.
Групова (колективна) технологія навчання
Групова форма організації навчання дітей, поділених на групи, об’єднаних загальною навчальною метою за опосередкованого керівництва вчителя та співпраці з учнями. Колективна творча робота об’єднує дітей над виконанням спільного художньо-творчого завдання, елементи, фрагменти якого виконує кожен учень.
Наприклад:
Під час вивчення теми « Стилізація природніх форм» пропонується частині учнів стилізувати квітку графічними матеріалами, іншим застосувати фарби.
Метод арт-терапії є складовою сугестивної та терапевтичної технології. Вони виконують функцію піднесення учня, зняття психічних бар’єрів у навчанні. Елементами арт-терапії, на думку Л. Масол є функціональна музика, функціональний колір, живопис, ліплення.
Значний пласт можливостей при виконанні практичних завдань мають нетрадиційні зображувальні техніки та розвиваючі вправи.
Використання на уроках інноваційних технологій сприяє професійному зростанню вчителя, змінює атмосферу на уроці, активізує роботу учнів, і як наслідок, покращується якість набутих знань. Звичайно, інновації потребують багато часу для підготовки вчителя, але отриманий результат того вартий.
Сучасний урок – це твір мистецтва, де педагог уміло використовує всі можливості для розвитку особистості учня. М.Ебнер-Ешенбах