Заняття з елементами тренінгу
"Вітрила душі" : інтерактивні методи і прийоми в роботі з класним колективом
Мета: створити умови для формування уявлень про використання інтерактивних методів і прийомів в роботі з класним колективом.
Завдання:
Обладнання: скріпки, вази, цукерки, шаблони корабликів з вітрилом, папір, маркери, таблиця "Алфавіт".
Цільова аудиторія: класні керівники
Кількість учасників: 12 – 16 осіб.
Тривалість: 1 година.
Форма роботи: групова.
Хід тренінгу
Тренер: вітаю вас, шановні колеги. Сьогодні ми спробуємо на практиці вирішити деякі питання та завдання, які так чи інакше викають у кожного класного керівникав роботі з класним колективом. Бажаю гарного настрою і продуктивної роботи.
Врава "Скріпка"
дозволяє учасникам майстер-класу об’єднатися у 4 групи. Тренер роздає учасникам по одній скріпці (синього, червоного, зеленого і жовтого кольорів). Потім пропонує усім створити 4 групи за кольором скріпок.
Вправа "Ребус".
Тренер: пропоную зараз вам відгадати зашифроване слово. (Вітрило)
Тренер: у кожного учасника є свій шаблон кораблика з вітрилом.
Із зворотнього боку свого вітрильника напишіть, будь ласка, ваші очікуванні від сьогоднішнього тренінга, переверніть його та відкладіть поки що.
Вправа "Знайомство".
Тренер: кожна група отримує вазу з цукерками, яку необхідно передавати один одному. Кожен учасник дістає цукерку і при цьому:
учасники 1 групи - називають своє ім'я і якість на заголовну букву,
учасники 2 групи - називають своє ім'я і своє хобі,
учасники 3 групи - називають своє ім'я і улюблене блюдо,
учасники 4 групи - називають своє ім'я і казковий персонажа, з який вони сам асоціює.
Тренер: усі ви люди творчі, цікаві, робота, сподіваюся, проходитиме активно. Зробіть з ваших скріпок єдиний ланцюг - тепер ви єдина команда.
Вправа "Образ результату".
Тренер пропонує групам вигадати назву нової команди, малюнок-асоціацію, девіз.
Тренер: Скажіть: чим відрізняється команда від групи? Коли ви починаєте работув новому класі, ви хочете, щоб це була група, групи або єдина команда?
(Висловлювання учасників.)
Вправа"Реклама".
Тренер: уявіть, що кожна група, яка у нас сьогодні утворилася випадково, стала класним колективом.
Ваше завдання - так розповісти про свій клас, щоб викликати до нього інтерес у усіх присутніх. Можна використати фотографії, відеоматеріали, вироби, малюнки (якщо заздалегідь учасників тренінгу про це просили).
Представлення груп.
Вправа "Алфавіт".
Тренер: кожен учасник тренінга на підставі свого кораблика має написати форми виховної роботи, які він використовує в роботі зі своїми учнями.
Потім ці методи кожна група має записати в загальну таблицю "Алфавіт". (Наприклад, А - анкетування, Би - брейн-ринг, В - вечір, Г - гербарій, Д - діалог .Э - екскурсія)
Завдання: розкажіть один одному про той метод, з якому ви ще не знайомі.
(Обговорення в групах. Висловлювання учасників.)
Вправа "Усі ми родом з дитинства".
Тренер: запрошую класних керівників розповісти про найяскравіший захід класу, який їм найбільше запам'ятався.
(Тренер записує назви заходів на дошці.)
Вправа "Рішення проблем"
Тренер: Не секрет, що класний керівник у своїй педагогічній практиці зустрічається з рядом проблем. Я пропоную кожній команді спочатку в парах обговорити проблеми в роботі класного керівника, потім ці проблеми обговорити усією командою.
Після цього кожна команда має обрати одну проблему (ускладнення), яка вимагає розв’язання і є важливою в роботі класного керівника. Кожна команда розповідає про свою проблему.
Завдання: привести такі аргументи, щоб усі позначили цю проблему як найважливішу для розгляду та розв’язання.
(Виступ груп.)
Вправа"Кошик ідей".
Тренер: Ми з вами позначили ряд проблем. Серед них виділи найвагомішу таку, що є першочерговою. Давайте всі разом заповнимо наш кошик ідеями, порадами, подумаємо, як цю проблему вирішити в класному колективі. (Висловлювання учасників.)
Вправа "Шпаргалка".
Тренер: пропоную кожному учасникові на своєму вітрильнику записати ті методи і прийоми виховної роботи, з якими ви познайомились в ході тренінгу і які хотіли би використовувати на практиці.
Обговорення тренінгу.
Тренер: просить учасників відповісти на низку запитань :
Чи знайшли ви вирішення своєї проблеми?
Чи побачили ви якийсь новий спосіб її розв’язання?
Які ви відчували під час треніннгу?
Чи дізналися ви щось нове для себе?
(Висловлювання учасників.)
Вправа "3 х 2 х 1" :
(Висловлювання учасників)
Тренер: чи виправдалися ваші очікування, записані на початку тренінгу
(Висловлювання учасників)
Тренер: дякую усім учасникам за активну роботу. Вправи, які ми розглянули сьогодні, ви, як класні керівники можете використовувати в роботі як з класним колективом так і в роботі з батьками. Особливо якщо клас необхідно згуртувати, зробити єдиним колективом. Такі форми роботи допоможуть виявити проблеми класного колективу і позначити шляхи їх спільного подолання. В результаті це буде рішення усіх учнів або батьків, а не одного класного керівника. Вправа "Знайомство" допоможе більше дізнатися про ваших вихованців і їхніх батьків, вправа "Образ результату" буде корисний при складанні символіки класного колективу.
Вправа "Реклама" дозволяє знайти позитивні сторони, емоції і почуття в роботі з дитячим колективом, вправа "Алфавіт" допоможе збагатити ваш методичний арсенал як класних керівників, особливо якщо серед вас є молоді фахівці-початківці. Увесь тренінг спрямований на формування позитивного відношення до роботи класного керівника, для якого це іноді стає не просто тягарем, а важким тягарем. Проте, як з'ясовується, тільки спільна діяльність учасників освітнього процесу (учнів, батьків і класного керівника) дозволяє створювати неповторні хвилини співтворчості і співпраці.
Дякую за співпрацю. На все добре.