Вивчення й використання передового педагогічного досвіду (технологічні основи)
Учитель, особливо молодий, повинен володіти технологією вивчення досвіду передових педагогів, використання системи їхньої роботи в педагогічній діяльності. Такий підхід – шлях до професійної майстерності. До цього спонукає нова парадигма освіти в державі, яка передбачає створення атмосфери пошуку, оновлення форм і методів роботи з учнями.
Під педагогічним досвідом потрібно розуміти сукупність знань, умінь та навичок, набутих у процесі безпосередньої педагогічної діяльності; форму засвоєння учителями раціональних здобутків колег [2, с. 460-464].
Процес вивчення, узагальнення та поширення педагогічного досвіду часто супроводжується стихійністю й випадковістю. Не менш серйозний недолік – те, що молоді педагоги, які особливо гостро відчувають потребу поповнення та вдосконалення своїх знань і вмінь, не володіють технологією Його вивчення й використання в роботі.
Педагогічний досвід, як зазначено вище (розділ І), характеризується вмілістю, майстерністю, творчістю та новаторством як найвищим рівнем професіоналізму вчителя.
Які ознаки (параметри) педагогічного досвіду? [14, с. 8]
Важливий момент – те що ці ознаки потрібно застосовувати лише в комплексі, а не вибірково. Недооцінка такого підходу призводить до суб'єктивізму, помилкових оцінок, до формалізму.
Як учителеві проаналізувати й використати в роботі передовий педагогічний досвід?
Проблема діагностування передового досвіду залишається актуальною. Її розв'язання здійснюватиметься за допомогою упровадження комп'ютерної діагностики передового педагогічного досвіду за посередництвом експертних систем (ЕС). Це комп'ютерні програми для розв'язання різноманітних завдань у вузькій предметній галузі (у т. ч. з проблеми передового педагогічного-досвіду), у які закладено спеціалізовані фахові завдання.
Щоб аналізувати інформацію та формувати експертні висновки, комп'ютерна програма повинна вміти розв'язувати завдання засобами логічного висновку. Вона складається з трьох взаємопов'язаних компонентів: бази (банку) знань (БЗ); механізму висновку (MB); системи інтерфейсу користувача (І). Гальмом у цьому випадку поки що виступають відсутність достатніх за обсягом й узгоджених між собою формалізованих баз знань, тобто БЗ. Наприклад, які знання можуть бути закладені в БЗ під час визначення поняття "передовий педагогічний досвід"?
Знання 1. Передовий педагогічний досвід (ППД) є зразком продуктивної праці.
Правило 1. Якщо в досвіді виявлено зразки продуктивної праці, то це – передовий досвід.
Знання 2. У ППД утілюються висновки з наукових досліджень.
Правило 2. Якщо в досвіді втілюються висновки з наукових досліджень, то це – передовий досвід.
Знання 3. У ППД досягаються принципово нові результати.
Правило 3. Якщо в досвіді досягаються принципово нові результати, то це – передовий досвід.
Знання 4. У ППД наявне новаторство.
Правило 4. Якщо в ППД кінцеві, результати пов'язані з творчими знахідками, то це – передовий досвід.
Знання 5. У ППД кінцеві результати пов'язані з творчими знахідками.
Правило 5. Якщо в ППД кінцеві результати пов'язані з творчими, знахідками, то це – передовий досвід.
Наведемо фрагмент бази даних і системи правил із цієї комп'ютерної програми:
Така база даних (орієнтовно 40-60 правил) дає змогу зі значною імовірністю (у межах 60-90 %) формулювати висновок про діяльність учителя, яка відповідає (не відповідає) поняттю "передовий педагогічний досвід". Перевага такого підходу – те, що можна змінювати (доповнювати, розширювати, корегувати) базу знань (правил), уводити будь-які показники ймовірності твердження.
Що заважає поки що застосовувати такі програми?
Тому найбільш поширеною сьогодні в проблемі передового педагогічного досвіду вважається методика, яка передбачає монографічне вивчення досвіду роботи вчителя за такою схемою [12, с. 193] (див. схему):
І. Особистість учителя
Короткі дані про життя, педагогічне узагальнення матеріалів про його діяльність і громадську активність
II. Досягнення вчителя-майстра
III. Навчально-виховна робота
IV. Професійний ріст учителя
V. Результати діяльності
VI. Загальні висновки
VII. Поширення та використання досвіду
Видання наказу по навчальному закладу, доповідь учителя на педагогічній раді школи чи на засіданні методоб'єднання, оформлення відповідних матеріалів у методичному кабінеті навчального закладу, клопотання перед відділом, (управлінням) освіти про видачу методичних рекомендацій про досвід роботи вчителя.