Вивчення й використання передового педагогічного досвіду (технологічні основи)

Про матеріал
Учитель, особливо молодий, повинен володіти технологією вивчення досвіду передових педагогів, використання системи їхньої роботи в педагогічній діяльності. Такий підхід – шлях до професійної майстерності. До цього спонукає нова парадигма освіти в державі, яка передбачає створення атмосфери пошуку, оновлення форм і методів роботи з учнями. Під педагогічним досвідом потрібно розуміти сукупність знань, умінь та навичок, набутих у процесі безпосередньої педагогічної діяльності; форму засвоєння учителями раціональних здобутків колег .
Перегляд файлу

Вивчення й використання передового педагогічного досвіду (технологічні основи)

Учитель, особливо молодий, повинен володіти технологією вивчення досвіду передових педагогів, використання системи їхньої роботи в педагогічній діяльності. Такий підхід – шлях до професійної майстерності. До цього спонукає нова парадигма освіти в державі, яка  передбачає створення атмосфери пошуку, оновлення форм і методів роботи з учнями.

Під педагогічним досвідом потрібно розуміти сукупність знань, умінь та навичок, набутих у процесі безпосередньої педагогічної діяльності; форму засвоєння учителями раціональних здобутків колег [2, с. 460-464].

Процес вивчення, узагальнення та поширення педагогічного досвіду часто супроводжується стихійністю й випадковістю. Не менш серйозний недолік – те, що молоді педагоги, які особливо гостро відчувають потребу поповнення та вдосконалення своїх знань і вмінь, не володіють технологією Його вивчення й використання в роботі.

Педагогічний досвід, як зазначено вище (розділ І), характеризується вмілістю, майстерністю, творчістю та новаторством як найвищим рівнем професіоналізму вчителя.

Які ознаки (параметри) педагогічного досвіду? [14, с. 8]

  • 1. Актуальність, соціальна значимість досвіду. Він повинен бути спрямований на розв'язання завдань, поставлених перед освітою на цьому етапі.
  • 2. Висока результативність й ефективність. Досвід може бути визнаний тоді, коли вчителем досягнуто вищих, ніж типові (тобто характерних для масової практики), результатів навчально-виховного процесу.
  • 3. Оптимальність. Це найкраще (раціональне) використання учнями та педагогами зусиль і часу для досягнення високих результатів, тобто інтенсифікація зусиль, засобів й ефективного використання часу.
  • 4. Відповідність сучасним досягненням психолого-педагогічної науки.
  • 5. Раціональне, творче використання відомих методів і прийомів.
  • 6. Новизна та прогрес. Це відкриття нових форм і методів педагогічної діяльності або творча реалізація нових ідей,
  • 7. Стабільність. Функціонування досвіду не менше 3-4 років, перевірка його на практиці відомих педагогів (після вивчення й узагальнення).
  • 8. Перспективність. Можливість творчого наслідування досвіду іншими вчителями (в аналогічних умовах).
  • 9. Збалансованість і комплексність результатів. Дає можливість встановити складові частини передового досвіду, причинно-наслідкові зв'язки між ними, за яких умов набуто досвід, визначити рівень розвитку кожного складника, ефективність їх взаємодії в цілісній системі.

Важливий момент – те що ці ознаки потрібно застосовувати лише в комплексі, а не вибірково. Недооцінка такого підходу призводить до суб'єктивізму, помилкових оцінок, до формалізму.

Як учителеві проаналізувати й використати в роботі передовий педагогічний досвід?

Проблема діагностування передового досвіду залишається актуальною. Її розв'язання здійснюватиметься за допомогою упровадження комп'ютерної діагностики передового педагогічного досвіду за посередництвом експертних систем (ЕС). Це комп'ютерні програми для розв'язання різноманітних завдань у вузькій предметній галузі (у т. ч. з проблеми передового педагогічного-досвіду), у які закладено спеціалізовані фахові завдання.

Щоб аналізувати інформацію та формувати експертні висновки, комп'ютерна програма повинна вміти розв'язувати завдання засобами логічного висновку. Вона складається з трьох взаємопов'язаних компонентів: бази (банку) знань (БЗ); механізму висновку (MB); системи інтерфейсу користувача (І). Гальмом у цьому випадку поки що виступають відсутність достатніх за обсягом й узгоджених між собою формалізованих баз знань, тобто БЗ. Наприклад, які знання можуть бути закладені в БЗ під час визначення поняття "передовий педагогічний досвід"?

Знання 1. Передовий педагогічний досвід (ППД) є зразком продуктивної праці.

Правило 1. Якщо в досвіді виявлено зразки продуктивної праці, то це – передовий досвід.

Знання 2. У ППД утілюються висновки з наукових досліджень.

Правило 2. Якщо в досвіді втілюються висновки з наукових досліджень, то це – передовий досвід.

Знання 3. У ППД досягаються принципово нові результати.

Правило 3. Якщо в досвіді досягаються принципово нові результати, то це – передовий досвід.

Знання 4. У ППД наявне новаторство.

Правило 4. Якщо в ППД кінцеві, результати пов'язані з творчими знахідками, то це – передовий досвід.

Знання 5. У ППД кінцеві результати пов'язані з творчими знахідками.

Правило 5. Якщо в ППД кінцеві результати пов'язані з творчими, знахідками, то це – передовий досвід.

Наведемо фрагмент бази даних і системи правил із цієї комп'ютерної програми:

  • 1. Якщо в досвіді є вищі результати у фізичному розвитку учнів, то такий тип досвіду – передовий з імовірністю 0,6.
  • 2. Якщо в досвіді наяні вищі результати в моральному розвитку, то цей тип досвіду – передовий з імовірністю 0,9.
  • 3. Якщо в досвіді вищі результати в розумовому розвитку, то тип досвіду – передовий з імовірністю 0,8.
  • 4. Якщо в досвіді наявні вищі результати в трудовому вихованні, то тип досвіду – передовий з імовірністю 0,6 та ін.

Така база даних (орієнтовно 40-60 правил) дає змогу зі значною імовірністю (у межах 60-90 %) формулювати висновок про діяльність учителя, яка відповідає (не відповідає) поняттю "передовий педагогічний досвід". Перевага такого підходу – те, що можна змінювати (доповнювати, розширювати, корегувати) базу знань (правил), уводити будь-які показники ймовірності твердження.

Що заважає поки що застосовувати такі програми?

  • 1. Відсутність самої програми діагностування ППД у широкій шкільній практиці.
  • 2. Відсутність підготовлених експертів, які можуть працювати з цією чи іншими програмами для оцінювання окремих аспектів компетенції педагогічного колективу чи окремих учителів та результативності здійснюваного ними навчально-виховного процесу.
  • 3. Відсутність у багатьох школах (особливо в школах I–II ступенів у сільській місцевості) потрібного комп'ютерного обладнання. [16, с. 21-23].

Тому найбільш поширеною сьогодні в проблемі передового педагогічного досвіду вважається методика, яка передбачає монографічне вивчення досвіду роботи вчителя за такою схемою [12, с. 193] (див. схему):

І. Особистість учителя

Короткі дані про життя, педагогічне узагальнення матеріалів про його діяльність і громадську активність

II. Досягнення вчителя-майстра

III. Навчально-виховна робота

IV. Професійний ріст учителя

V. Результати діяльності

VI. Загальні висновки

  • 1. Систематизація й аналіз зібраної інформації. Виявлення типового в роботі вчителя.
  • 2. Установлення причин, через які педагогічні процеси та явища дають змогу одержувати певний результат, тобто сформулювати систему роботи педагога в цьому напрямі.
  • 3. Установити, елемент новизни, відповідність його базовим, нормативним положенням, наявність чи відсутність перевантаження учнів, дотримання вимог програми та ін.
  • 4. Сформулювати педагогічну суть і значення досвіду роботи вчителя для педагогічної теорії й практики.
  • 5. Рівень творчої новизни.

VII. Поширення та використання досвіду

Видання наказу по навчальному закладу, доповідь учителя на педагогічній раді школи чи на засіданні методоб'єднання, оформлення відповідних матеріалів у методичному кабінеті навчального закладу, клопотання перед відділом, (управлінням) освіти про видачу методичних рекомендацій про досвід роботи вчителя.

docx
Додано
9 вересня 2020
Переглядів
1256
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку