Досвід роботи з обдарованими учнями в початковій школі з використанням основних стратегій навчання обдарованих та їх педагогічного супроводу вчителем початкових класів.
Виявлення та педагогічний супровід обдарованих учнів класу
Обдарована дитина – це дитина, що виокремлюється яскравими, очевидними, іноді видатними досягненнями (або має внутрішні передумови для таких досягнень) у тому чи іншому виді діяльності. Виявлення обдарованих учнів в школі починається з першого класу.
Моя робота почалася з ознайомлення з основними стратегіями навчання обдарованих дітей. Стратегіями навчання, які спираються на кількісні зміни, є: «стратегії прискорення», «збагачення» та «інтенсифікації». Стратегіями ж навчання, які спираються на якісні зміни є стратегії: «навчання мисленню» (критичного, раціонального та ін..) з розвитку інтелектуально-творчих здібностей учнів, «соціальна компетенція», «індивідуалізація», «дослідницького навчання», «проблематизації».
Я виділила такі групи обдарованих дітей:
діти з високими показниками інтелекту;
діти з високим рівнем творчих здібностей;
діти, які досягли успіхів у будь-яких галузях ( музика, спорт, окремі предмети тощо);
діти, які добре навчаються;
Почала поповнювати банк психодіагностичних методів для виявлення обдарованих дітей, виявляю сильні та слабкі сторони дітей, співпрацюю з батьками учнів (тести на вияв обдарованості, пам’ятки батькам).
Раннє виявлення обдарованої дитини (в сім’ї) сприяє прискореному її навчанню (обдарованій дитині можуть дозволити почати навчання в школі раніше). Це трапляються не часто. Та такий випадок був і в моїй практиці (Кропачов Олексій, 1997 р. – інтелектуальна обдарованість). Учень навчався за «стратегію прискорення», яка потребує збільшення темпу проходження навчального матеріалу, що дозволяє оптимізувати темп особистого розвитку (інтелектуально-творчий розвиток).
Не секрет, що все частіше до 1 класу приходять діти, які вміють вже читати, мають академічні досягнення. Тому інтенсифікація навчального процесу для них передбачає доповнення навчальної інформації новими відомостями, які вони можуть отримати в процесі виконання додаткових завдань за той час, що й інші діти. Заохочую їх до самоосвіти (позакласне читання, створення бібліотечок). На уроках створюю «ситуації успіху», використовую дослідницький та проблемний методи навчання, а також метод проектів, організовую конкурси, турніри та олімпіади. Даю творчі домашні завдання. Впроваджую інноваційні методики в навчально-виховний процес («Критичне мислення для уроків читання та письма») з використанням інтерактивних методів «Передбачення», «Мозковий штурм», «Джигсоу», написання «Есе», створення книжечок-саморобок з власними творами. Веду гурток «Юні натуралісти».
Маю переможців ІІ туру Міжнародного конкурсу з української мови імені Петра Яцика (Загуменна Олена ІІІ місце, 3 кл.,2000 р., Школьна Сніжана - ІІІ місце, 3 кл., 2010р., Голубєв Ілля – ІІ місце, 3 клас, 2017 р.). Педагогічний супровід на протязі 4 років Школьної Сніжани (ІІ місце в конкурсі малюнків «Золота осінь», 2 кл.,2007р. «Кращий учень 4 класу», 2010 р., ІІІ місце в загальношкільному конкурсі «З Шевченком назавжди» (5 кл., 2011 р.) вказує на наявність когнітивних здібностей та навичок, творчих здібностей даної учениці. Педагогічний супровід Титаренка Назара (І місце у шкільному конкурсі «Поетична весна», 2 кл., 2016 р., ІІ місце (районний рівень) у Всеукраїнському конкурсі «за нашу свободу», 3 клас, 2017 р., участь у конкурсі «Перодактиль», 4 кл., 2018 р. виявив поетичний дар Назара, його художньо-естетичні нахили.
Маючи відомості про зайнятість учнів мого класу, підтримую зв’язок з позашкільними установами (танцювальний гурток, музична, художня, спортивна школи), створюю картки обдарованих дітей, портфоліо учнів.
Серед учнів рухової сфери обдарованості є переможці класу: І місце карате - Тітова Катерина, 2011 р., ІІ місце на Всеукраїнському турнірі «Кубок Любимовка» з класичної (греко-римлянської) боротьби – Таран В’ячеслав, 3 кл., 2012 р., І місце на Всеукраїнському турнірі з класичної (греко-римлянської) боротьби Душинов Єгор, 4 клас, 2018 р.
Свою роботу я планую у чотири етапи:
Вважаю, що завдання батьків, педагогів, психологів – своєчасно підтримати розвиток індивідуальної своєрідності кожної дитини. Тому співпрацюю з батьками обдарованих учнів, психологом школи. Знайомство батьків з типами обдарованості, порадами для спілкування з обдарованими дітьми відбувається на тематичних батьківських зборах, при зустрічах та на індивідуальних консультаціях.
В перспективі планую організовувати так навчально-виховний процес, щоб виявляти приховані таланти усіх своїх учнів, бо обдаровані діти – це гордість кожної школи.
О.В.Жигайло, вчитель початкових класів
Володимирівської ЗОШ І-ІІІ ступенів №1
Волноваського р-ну, Донецької області