План – конспект
проведення заняття з предмету «Захист Вітчизни»
з учнями 10-го класу
Розділ №7: “ Військова топографія ”
Тема №7 Заняття №1: “ Орієнтування на місцевості ”
Мета уроку:
Навчальні питання
Час: 45хв.
Місце: кабінет предмета «Захист Вітчизни».
Метод: розповідь з елементами виконання практичних завдань.
Матеріальне забезпечення: мультимедійні прилади, слайди, макети, плакати, компаси Адріанова, лінійки, годинники.
Методичне забезпечення:
підручник «Захист Вітчизни» 10-11 класів, підручник «Захист Вітчизни» 11 клас, навчальний посібник «Військова топографія» А.Кривошеєв, 2010; «Військова топографія» О.Міхно.
ХІД УРОКУ:
№ пп |
Зміст (навчальні питання) |
Час |
Організаційно-методичні вказівки |
1 |
2 |
3 |
4 |
1 |
Вступна частина:
|
09:25-09:30 (5 хв) |
Відділення в одношеренговому строю, рапорт командира, привітання, перевірка наявності учнів та їх зовнішнього вигляду.
Тренування поворотів на місці у складі відділення та вихід зі строю і повернення в стрій(3-4 учня).
«Вивчення військової топографії сприяє розвитку таких важливих якостей, як спостережливість, точність, увага, вміння аналізувати свої спостереження і робити висновки про можливий вплив місцевості на виконання бойових завдань.» |
|
Основна частина:
|
09:30-10:07 (37 хв) |
|
1 |
Суть орієнтування на місцевості. Вивчення ділянки місцевості, вибір та нумерація орієнтирів. |
09:40-09:50 (10 хв) |
Топографія – це наука, що вивчає засоби вимірювання місцевості і відображення її на папері у вигляді планів і карт. Військова топографія – розділ топографії , що включає розробку засобів вивчення і розвідки місцевості з метою використання її в бойових умовах. У бойовій обстановці солдатові доводиться діяти на різній місцевості. Місцевість – це частина земної поверхні з усіма її елементами: рельєфом, ґрунтами, водами, рослинністю, шляхами сполучення, сільськогосподарськими і соціально-культурними об’єктами. З погляду ВТ місцевість є одним із елементів бойової обстановки, тому дуже важливо вміти швидко і точно орієнтуватися на місцевості. Орієнтування на місцевості у бойових умовах – означає визначити своє місцезнаходження і потрібний напрямок руху або дій стосовно розташування своїх військ і військ противника. Сутність орієнтування складає 3 основних елемента:
Важливою задачею орієнтування є знаходження і витримування потрібного напрямку руху за будь-яких умов – на полі бою, у розвідці, під час маневрування і здійснення маршів. Але задача орієнтування не обмежується лише пошуком і витримуванням напрямку руху. Орієнтування є початковим елементом обов’язків командира і його підлеглих з вивчення місцевості, розвідки противника, організації цілевказання, взаємодії і пересуванні на полі бою. Таким чином, орієнтування на місцевості є безперервним процесом, який здійснюється командиром підрозділу і особовим складом під його керівництвом протягом всього періоду підготовки до виконання отриманої бойової задачі і під час її виконання. У бойовій обстановці відрізняють 2 види орієнтування:
Топографічне орієнтування полягає в орієнтуванні підлеглих на місцевості. Під час топографічного орієнтування спочатку вказують напрямок на одну із сторін горизонту, зазвичай на Північ, потім місце свого розташування і положення оточуючих місцевих предметів, форми рельєфу і відстані до них. Наприклад: доповідь про результати орієнтування супроводжується діями та викладається у приблизно такій послідовності: „Увага, орієнтую! Південь – у напрямі узлісся „Чорний ліс”. Знаходжусь на висоті 300 м на схід від нас. пункту Березівка. 800 м ліворуч нас.пункт Трохіно, 1200 м прямо перед нами урочище „Гола долина”, 1,4 км позаду – водонапірна вежа”; «Північ – залізничний міст, знаходимось на висоті „Кругла”; праворуч 3 км – Іванівка; прямо 3 км – ріка Біжиця, далі 6 км – місто Каменськ; ліворуч 3 км – озеро „Широке”.(рис.1.1) Після цього командир вказує орієнтири і проводить тактичне орієнтування. Для тактичного орієнтування, крім перелічених вище заходів, необхідно:
Основними способами орієнтування на місцевості є:
В основі будь-якого способу орієнтування лежить вміння вибирати на місцевості орієнтири і використовувати їх як маяки, що вказують потрібні напрямки, пункти і рубежі. Як орієнтири можуть використовуватися будь-які місцеві предмети, елементи рельєфу і різні предмети, що спостерігаються на місцевості(рис.1.2). Особливо важливе значення орієнтири мають на полі бою. Вони полегшують вивчення місцевості і запам’ятовування взаємного положення на ній різних об’єктів і пунктів: за ними призначають і витримують напрямок наступу, вказують сектори спостереження і обстрілу, межі ділянок зосередженого вогню і т.п. Існує загальний порядок вибору орієнтирів:
При виборі орієнтирів завжди необхідно враховувати умови в яких підрозділ буде діяти на місцевості, наприклад:
Також кожен командир повинен визначити відстань до орієнтирів. |
2 |
Способи визначення відстаней. |
09:40-09:52 (12 хв) |
У бойових обставинах часто виникає необхідність швидко та точно визначити відстань до орієнтирів(цілей). У сучасному швидкоплинному та маневреному бою той, хто якнайшвидше і найточніше визначить відстань до противника, встановить правильно прицільний пристрій на своїй зброї, той і вийде переможцем. Вимірювання, виконані несвоєчасно або з грубими помилками, значно знижують ефективність використання зброї, приводять до поразки в бою. Тому кожен військовослужбовець повинен вміти визначати відстані на місцевості різними способами. У бою відстані на місцевості залежно від обставин і характеру бойового завдання вимірюють:
Найпростіший та найшвидший спосіб, але його точність залежить від досвіду спостерігача, умов спостереження та величини відстані. При збільшенні відстані помилка збільшується. Точність визначення відстані підвищується в результаті систематичних тренувань. При цьому необхідно пам'ятати, що:
З достатньою точністю відстані можна вимірювати, користуючись відомостями табл.2.1.
Спосіб застосовується при обмеженій видимості, переважно вночі. Точність цього способу невисока. Вона залежить від досвідченості спостерігача, гостроти і тренованості його слуху, вміння враховувати напрямок і силу вітру, температуру і вологість повітря. В безвітряну ніч при нормальному слухові різні джерела шуму можуть бути почуті на відстані, вказаній у табл. 2.2.
Звук розповсюджується у просторі зі швидкістю 330 м/с, або 1 км за 3 с, а світло - практично миттєво. Таким чином, відстань у кілометрах до місця, де пролунав постріл, дорівнює числу секунд, які пройшли від моменту спалаху до моменту, коли був почутий звук пострілу, поділеному на 3. Наприклад: спостерігач почув звук пострілу через 11с після спалаху. Відстань до місця спалаху: Д = 11:3 = 3,7 км.
Цей спосіб використовується під час руху за азимутом.Рахунок ведеться парами кроків. Після кожної сотні рахунок починається спочатку, а кількість сотень відмічається на папері або іншими способами. Щоб результати були достатньо точними (2-4 % вимірюваної відстані), необхідно тренуватися у ходінні рівними кроками у будь-яких умовах та визначити довжину свого кроку. Для цього потрібно пройти відрізок у 100 м в одну сторону і в зворотному напрямку , рахуючи пари кроків, потім 100 м розділити на отриманий середній результат. Наприклад: при вимірюванні відстані отримаємо 62 та 64 пари кроків. Середнє число пар кроків 63. Довжина пари кроків буде: 100 м: 63 = 1,59 м. Для приблизного вимірювання довжини кроків можна користуватися формулою: Д = Р/4 + 37 см, де Д - довжина кроку, см; Р - зріст людини, см. Завдання учням додому: Визначити скільки пар кроків у 200м.
Спосіб використовується, коли відомі лінійні розміри віддаленого предмета, до якого вимірюють відстань(табл. 2.3). Виходячи із залежності між кутовими та лінійними величинами, відстань (дистанцію) до предметів у метрах визначають за формулою:
Д =В/К * 1000,
де Д – відстань до предмета(цілі), м; В - висота (ширина) предмета, м; К - кутова величина предмета в тисячних. Таким чином, для отримання відстані до предмету нам залишається невідомою лише кутова величина. При орієнтуванні та цілевказанні на місцевості горизонтальні кути між напрямками на місцеві предмети(цілі) вимірюються за допомогою кутомірів, приладів спостереження або іншими способами, і вимірюються не в градусах , а в поділках кутоміра або тисячних і записується таким чином(табл. 2.4).(60=1-00)
Кутові розміри предметів у тисячних вимірюють за допомогою :
Завдання для учнів:
|
3 |
Способи визначення сторін горизонту. Магнітний компас. Робота з компасом. Визначення азимуту магнітного. |
09:52-10:07 (15 хв) |
Способи визначення сторін горизонту:
У ЗСУ та інших військових формуваннях найбільше поширення має компас Адріанова, який використовується для:
Компас Адріанова складається (рис.3.1.):
Принцип дії компаса заснований на властивості намагніченої стрілки розташовуватись вздовж магнітного меридіана Пн-Пд. Для перевірки компас встановлюють у горизонтальному положенні на який-небудь предмет і відпускають гальмо. Запам'ятовують відлік за кінцем стрілки і металевим предметом відводять стрілку в сторону. Металевий предмет забирають - стрілка повинна вказати попередній відлік. Якщо відлік відрізняється більш ніж на одну поділку - компас несправний (розмагнічена стрілка або затуплена голка). Не рекомендується працювати з компасом під час грози, поблизу електричних проводів високої напруги і поблизу металевих предметів. Від машини необхідно відходити на 10-15 м, від танка - на 40-50 м. Визначення напряму на сторони горизонту за компасом виконують таким чином:
Визначення магнітного азимуту компасом Адріанова. Після орієнтування компасу та визначення сторін горизонту за допомогою компасу визначають магнітний азимут напрямку на будь-який предмет. Магнітний азимут – це горизонтальний кут, який відраховується за ходом годинникової стрілки від Пн напрямку магнітного меридіану(магнітної стрілки зорієнтованого компасу) до напрямку на предмет на місцевості. Рух за азимутом широко використовується на місцевості бідній на орієнтири, вночі і при обмеженій видимості, його суть полягає у дотриманні під час руху заданого магнітним азимутом напрямку на місцевості, відстані в цьому напрямку. Напрямок витримують за допомогою компаса, а відстань вимірюють парами кроків. Щоб визначити магнітний азимутна місцевий предмет за допомогою компаса потрібно:
Працюючи з компасом слід його тримати на 10 см. нижче рівня очей (приблизно рівень підборіддя) в лівій руці, лікоть якої для рівноваги міцно притиснутий до тулуба. Завдання для учнів: визначити азимут магнітний на вказаний предмет в класі(6 учнів на один, 6 учнів на інший).
Цей спосіб є більш точним ніж за ознаками місцевих предметів, але ним потрібно користуватися перевіряючи результати орієнтування звіряючи з іншими способами. Розрізняють такі види визначення напрямків на сторони горизонту за небесними світилами:
Тримаючи перед собою годинник, повертати його у горизонтальній площині так, щоб годинникова стрілка була спрямована в те місце горизонту, над яким знаходиться сонце; тоді пряма, яка ділить навпіл кут між годинниковою стрілкою і цифрою 1 на циферблаті, покаже своїм кінцем напрямок на Південь. До опівдня потрібно ділити ту дугу (кут) на циферблаті, яку годинникова стрілка повинна пройти до 13 годин, а після опівдня – ту дугу, яку вона пройшла після 13-ї години (рис. 3.5). Завдання для учнів: за допомогою годинника та макету сонця , яке знаходиться на стіні визначити напрямки на сторони горизонту(2 учня потім місце сонця змінити і опитати ще 2-х учнів).
Визначення сторін горизонту за цими способами є менш надійне і використовується лише за відсутності будь-яких інших способів і обов’язково перевіряючи результати орієнтування за іншими ознаками. До цих ознак належать:
|
|
Заключна частина: |
10:07-10:10 (3 хв) |
|
1 |
Підбиття підсумків заняття |
10:07-10:09 (2хв) |
Нагадати тему заняття, відзначити кращих, вказати на помилки, дати домашнє завдання. |
2 |
Домашнє завдання |
10:09-10:10 (1 хв) |
|