Визначення теми і мети висловлювання у текстах-міркуваннях. Добір заголовків до текстів. Навчальний діалог. (Вправи 47-52)
Мета. Закріплювати вміння визначати тему і мету висловлювання у текстах-міркуваннях, вчити добирати заголовки до текстів.
Обладнання. Таблиці-схеми « Типи текстів», « Текст», «Будова тексту», малюнки для групової роботи.
Хід уроку
I. Організація класу.
II. Перевірка домашнього завдання.
1. Гра «Калейдоскоп казок».
Одні учні зачитують зачини з українських народних казок, які вони виписали вдома. Інші — відгадують назву казки і розповідають кінцівку.
III. Актуалізація опорних знань учнів.
1. Словниковий диктант.
Грім, гриміти, восени, веселка, спасибі, дякую, райдуга, нанизується, добродійко, бесідувати.
— Складіть найбільше слів з букв одного слова. (Восени — ви, син, неси, сови, оси, вони.)
— Подумайте і візьміть інтерв’ю у веселки.
— Складіть і запишіть одне речення з трьома словами з диктанту. (Грім бесідував з веселкою.)
2. Вправа «Ти мені — я тобі».
Учні по черзі виходять до дошки, витягують картки із запитаннями, дають відповіді.
— З якими текстами ви вже ознайомилися?
— Чим відрізняється текст-розповідь від тексту-опису?
— Яка мета розповіді, опису, міркування?
— Коли у людини виникає потреба написати текст-міркування?
IV. Повідомлення теми і завдань уроку.
— На сьогоднішньому уроці будемо вчитися визначати тему і мету висловлювання у текстах-міркуваннях.
V. Сприймання і усвідомлення учнями нового матеріалу.
1. Робота з таблицею.
— Установіть відповідність між першим і другим стовпчиками.
Твердження |
|
Оцінка, враження |
Доказ |
|
Думка, яку потрібно довести |
Висновок |
|
Доведення |
1. Вправа-дослідження (вправа 47).
— Прочитайте. Визначте, який це текст — опис чи міркування, поставивши до нього запитання який? або чому?
— Дослідіть будову тексту.
— Знайдіть частини тексту-міркування.
Зверніть увагу на будову тексту. У міркуванні є твердження (думка, яку потрібно довести); доведення.
2. Самостійна робота (за вправою 48).
— Прочитайте. Доведіть, що це текст-міркування, відшукавши в ньому твердження, доведення і висновок.
— Доберіть до тексту заголовок.
3. Колективна робота (за вправою 49).
— Прочитайте. Поміркуйте, чи правильно побудований учнем текст-міркування.
— Спробуйте виправити текст, змінивши основну частину так, щоб вона відповідала твердженню, висловленому в першому реченні, і висновку, поданому в останньому.
Фізкультхвилинка.
4. Проблемна ситуація (вправа 50).
Робота в парах.
— Прочитайте. Виконайте завдання, поставлене у тексті.
— Доповніть відповідь учениці доведенням, щоб учень зрозумів свою помилку. Зробіть правильний висновок.
5. Міркуємо разом.
— Складіть і запишіть міркування за поданими твердженнями і висновком. Доберіть заголовок до тексту.
6. Конкурс міні-міркувань.
Представники груп витягують з конвертів малюнки вовка, зайця, рук, чорниці.
— Користуючись матеріалом вправи 51, складіть міркування.
Завдання для групи 1
Цю невеличку лісову рослину називають чорницею, бо вона ...
Завдання для групи 2
Вовк — хижа тварина, оскільки він ...
Завдання для групи 3
Зайцеві легше бігти під гору, тому шо в нього ...
Завдання для групи 4
Руки хлібороба золоті, адже вони ...
VI. Осмислення, узагальнення і систематизація знань.
1. Робота в групах.
Завдання для груп.
— Складіть і запишіть міні-твір — міркування за малюнком і зачином.
Треба берегти ліс. Він ...
Чистота — запорука здоров 'я. Вона ...
Мама — найкращий друг. Вона ...
Калина — лікарська рослина. Вона ...
2. Вправи для самостійної роботи. (Робочий зошит, с. 10.)
1) Визначте тип тексту. Доберіть заголовок.
_________________
Який урочистий ліс у своєму осінньому вбранні! Дрімають дерева під останнім теплим промінням. Ось ніжно шепоче червонолистий стрункий клен. Поблизу великого пня вогнем палає горобина. У пишні шати вбралися велетні дуби.
Це текст — ...
2) Продовжте текст-міркування.
Птахів треба оберігати, бо ...
Творче завдання.
3. Робота з картками, (с. 12)
4. Тренувальний майданчик — «Діалог».
а) Зразок діалогу.
ЗОЛОТА СКРИПОЧКА
Тетянка рве траву, аж біжить Тарасик.
— Хочеш послухати музику?
— Хочу.
Тарасик подав Тетянці велику гарбузову квітку, перев’язану травичкою.
— Ось, приклади до вуха.
І справді музика! У квітці немовби маленька скрипочка трас!
— Як це ти зробив? — здивувалася Тетянка.
— А дуже просто. Пішов на город, підстеріг, як бджола в гарбузову квітку залізла. І зачинив її там. Ось і є музика!
— Ти що! спохмурніла Тетянка. — Їй треба з квітки на квітку літати, мед збирати. Давай випустимо бджолу.
— Давай! — погодився Тарасик.
Він розкрив квітку, і з неї враз вилетіла бджола. А Тетянці й Тарасикові ще довго вчувалося, як фас золота скрипочка.
Василь Чухліб
б) Типи ситуацій для діалогів.
— Вживаючи слова ввічливості, складіть діалог і розіграйте перед класом.
Ситуація 1
Ти вивів на прогулянку свого песика. У скверику познайомився з хлопчиком (дівчинкою), в якого песик іншої породи. Яка розмова відбудеться між вами?
Ситуація 2
Тебе спитав на вулиці перехожий, як пройти до бібліотеки. Яка розмова відбудеться між вами? Як ти поясниш?
VII. Підсумок уроку.
— Складіть міркування.
Сьогодні був урок ...., адже я ....
VIII. Повідомлення домашнього завдання з попереднім інструктажем.
С. 28 , вправа 52 — написати, яка професія більше подобається і чому.