Визначення теми і мети висловлювання у текстах-міркуваннях. Добір заголовків до текстів. Навчальний діалог.

Про матеріал
Закріплювати вміння визначати тему і мету висловлювання у текстах-міркуваннях, вчити добирати заголовки до текстів.
Перегляд файлу

Визначення теми і мети висловлювання у текстах-міркуваннях. Добір заголовків до текстів. Навчальний діалог. (Вправи 47-52)

Мета. Закріплювати вміння визначати тему і мету висловлювання у текстах-міркуваннях, вчити добирати заголовки до текстів.

Обладнання. Таблиці-схеми « Типи текстів», « Текст», «Будова тексту», малюнки для групової роботи.

Хід уроку

I. Організація класу.

II. Перевірка домашнього завдання.

1. Гра «Калейдоскоп казок».

Одні учні зачитують зачини з українських народних казок, які вони виписали вдома. Інші — відгадують назву казки і розповідають кінцівку.

III. Актуалізація опорних знань учнів.

1. Словниковий диктант.

Грім, гриміти, восени, веселка, спасибі, дякую, райдуга, нанизується, добродійко, бесідувати.

— Складіть найбільше слів з букв одного слова. (Восени — ви, син, неси, сови, оси, вони.)

— Подумайте і візьміть інтерв’ю у веселки.

— Складіть і запишіть одне речення з трьома словами з диктанту. (Грім бесідував з веселкою.)

2. Вправа «Ти мені — я тобі».

Учні по черзі виходять до дошки, витягують картки із запитаннями, дають відповіді.

https://subject.com.ua/lesson/mova/3klas_4/3klas_4.files/image005.jpg

— З якими текстами ви вже ознайомилися?

— Чим відрізняється текст-розповідь від тексту-опису?

— Яка мета розповіді, опису, міркування?

— Коли у людини виникає потреба написати текст-міркування?

IV. Повідомлення теми і завдань уроку.

— На сьогоднішньому уроці будемо вчитися визначати тему і мету висловлювання у текстах-міркуваннях.

V. Сприймання і усвідомлення учнями нового матеріалу.

1. Робота з таблицею.

— Установіть відповідність між першим і другим стовпчиками.

Твердження

 

Оцінка, враження

Доказ

 

Думка, яку потрібно довести

Висновок

 

Доведення

1. Вправа-дослідження (вправа 47).

— Прочитайте. Визначте, який це текст — опис чи міркування, поставивши до нього запитання який? або чому?

— Дослідіть будову тексту.

— Знайдіть частини тексту-міркування.

Зверніть увагу на будову тексту. У міркуванні є твердження (думка, яку потрібно довести); доведення.

2. Самостійна робота (за вправою 48).

— Прочитайте. Доведіть, що це текст-міркування, відшукавши в ньому твердження, доведення і висновок.

— Доберіть до тексту заголовок.

3. Колективна робота (за вправою 49).

— Прочитайте. Поміркуйте, чи правильно побудований учнем текст-міркування.

— Спробуйте виправити текст, змінивши основну частину так, щоб вона відповідала твердженню, висловленому в першому реченні, і висновку, поданому в останньому.

Фізкультхвилинка.

4. Проблемна ситуація (вправа 50).

Робота в парах.

— Прочитайте. Виконайте завдання, поставлене у тексті.

— Доповніть відповідь учениці доведенням, щоб учень зрозумів свою помилку. Зробіть правильний висновок.

5. Міркуємо разом.

— Складіть і запишіть міркування за поданими твердженнями і висновком. Доберіть заголовок до тексту.

6. Конкурс міні-міркувань.

Представники груп витягують з конвертів малюнки вовка, зайця, рук, чорниці.

— Користуючись матеріалом вправи 51, складіть міркування.

Завдання для групи 1

Цю невеличку лісову рослину називають чорницею, бо вона ...

Завдання для групи 2

Вовк — хижа тварина, оскільки він ...

Завдання для групи 3

Зайцеві легше бігти під гору, тому шо в нього ...

Завдання для групи 4

Руки хлібороба золоті, адже вони ...

VI. Осмислення, узагальнення і систематизація знань.

1. Робота в групах.

Завдання для груп.

— Складіть і запишіть міні-твір — міркування за малюнком і зачином.

Треба берегти ліс. Він ...

Чистота — запорука здоров 'я. Вона ...

Мама — найкращий друг. Вона ...

Калина — лікарська рослина. Вона ...

2. Вправи для самостійної роботи. (Робочий зошит, с. 10.)

1) Визначте тип тексту. Доберіть заголовок.

_________________

Який урочистий ліс у своєму осінньому вбранні! Дрімають дерева під останнім теплим промінням. Ось ніжно шепоче червонолистий стрункий клен. Поблизу великого пня вогнем палає горобина. У пишні шати вбралися велетні дуби.

Це текст — ...

2) Продовжте текст-міркування.

Птахів треба оберігати, бо ...

Творче завдання.

3. Робота з картками, (с. 12)

4. Тренувальний майданчик — «Діалог».

а) Зразок діалогу.

ЗОЛОТА СКРИПОЧКА

Тетянка рве траву, аж біжить Тарасик.

— Хочеш послухати музику?

— Хочу.

Тарасик подав Тетянці велику гарбузову квітку, перев’язану травичкою.

— Ось, приклади до вуха.

І справді музика! У квітці немовби маленька скрипочка трас!

— Як це ти зробив? — здивувалася Тетянка.

— А дуже просто. Пішов на город, підстеріг, як бджола в гарбузову квітку залізла. І зачинив її там. Ось і є музика!

— Ти що! спохмурніла Тетянка. — Їй треба з квітки на квітку літати, мед збирати. Давай випустимо бджолу.

— Давай! — погодився Тарасик.

Він розкрив квітку, і з неї враз вилетіла бджола. А Тетянці й Тарасикові ще довго вчувалося, як фас золота скрипочка.

Василь Чухліб

б) Типи ситуацій для діалогів.

— Вживаючи слова ввічливості, складіть діалог і розіграйте перед класом.

Ситуація 1

Ти вивів на прогулянку свого песика. У скверику познайомився з хлопчиком (дівчинкою), в якого песик іншої породи. Яка розмова відбудеться між вами?

Ситуація 2

Тебе спитав на вулиці перехожий, як пройти до бібліотеки. Яка розмова відбудеться між вами? Як ти поясниш?

VII. Підсумок уроку.

— Складіть міркування.

Сьогодні був урок ...., адже я ....

VIII. Повідомлення домашнього завдання з попереднім інструктажем.

С. 28 , вправа 52 — написати, яка професія більше подобається і чому.

 

 

docx
Додав(-ла)
Бондар Ольга
Додано
7 квітня 2022
Переглядів
984
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку