Визначення відмінків іменників у реченнях

Про матеріал
Розробка уроку для учнів 4 класу з української мови. Наявні ребуси, ігри, робота в групах, творчі вправи.
Перегляд файлу

       Тема:Визначення відмінків іменників у реченнях.

       Мета:

  • Сформувати в учнів чітке розуміння поняття "відмінок" та його ролі в українській мові.
  • Розвинути вміння правильно визначати відмінок іменника в реченні, спираючись на питання, які ставить відмінок.
  • Закріпити знання про відмінки через різноманітні вправи та завдання.
  • Підвищити рівень мовної грамотності учнів.

Очікувані результати:

Після вивчення даної теми учні зможуть:

  • Дати визначення поняттю "відмінок".
  • Називати всі відмінки української мови та питання, які вони ставлять.
  • Визначати відмінок іменника в будь-якому реченні.
  • Правильно узгоджувати слова в реченні за відмінками.
  • Застосовувати знання про відмінки при виконанні різноманітних мовних завдань (аналіз речень, складання речень, перефразування тощо).
  • Використовувати отримані знання в повсякденному спілкуванні та під час написання текстів.

Хід уроку:

  1. Актуалізація опорних знань:

Відгадайтеребуси і дізнайтесь тему сьогоднішнього уроку:

(іменник)

(відмінки)

Отож, сьогодні  йтиметься  про відмінки іменників.

1.1 Бесіда: Що таке іменник? Які бувають іменники за значенням? Які відмінки ви знаєте?

1.2 Гра "Відгадай відмінок": Вчитель називає слова, а учні хором називають їх відмінок.

  • Називний відмінок: щастя, добро, любов, дружба, знання, мрія, перемога, поразка, радість, смуток.
  • Родовий відмінок: щастя, добра, любові, дружби, знання, мрії, перемоги, поразки, радості, смутку.
  • Давальний відмінок: щастю, добру, любові, дружбі, знанню, мрії, перемозі, поразці, радості, смутку.
  • Знахідний відмінок: щастя, добро, любов, дружбу, знання, мрію, перемогу, поразку, радість, смуток.
  • Орудний відмінком: щастям, добром, любов'ю, дружбою, знанням, мрією, перемогою, поразкою, радістю, смутком.
  • Місцевий відмінок: щасті, добрі, любові, дружбі, знанні, мрії, перемозі, поразці, радості, смутку.

2. Мотивація навчальної діяльності:

2.1 Розповідь: Сьогодні ми вирушимо у подорож мовою. Нас чекає багато цікавих завдань, де нам знадобляться знання про відмінки іменників.

3. Вивчення нового матеріалу:

3.1 Пояснення вчителя: Повторення відмінків іменників, відмінкових закінчень.

3.2 Розбір прикладів: Розбір кількох речень, визначення відмінків іменників у них.

Кілька речень для визначення відмінків іменників, розподілених за рівнем складності

  • Речення з кількома іменниками:

У саду ростуть яблуні, груші та сливи.

Хлопчик подарував сестрі ляльку.

Ми поїхали на море.

  • Речення зі складними конструкціями:

Новий зошит лежав у портфелі біля підручника.

Зимовий ліс засніжений і тихий.

Для високого рівня:

  • Речення з різними відмінками:

Завдяки дружбі ми завжди підтримуємо один одного.

Зимовим вечором ми сиділи біля каміна і читали книги.

Мрія кожного учня – добре вчитися.

3.4 Складання таблиці: Спільне складання таблиці відмінків іменників з прикладами.

             Таблиця відмінків іменників  з прикладами

Відмінок

Питання

Приклади (однина)

Приклади (множина)

Називний

Хто? Що?

стіл, книга, мама, місто

столи, книги, мами, міста

Родовий

Кого? Чого?

стола, книги, мами, міста

столів, книг, мам, міст

Давальний

Кому? Чому?

столу, книзі, мамі, місту

столам, книгам, мамам, містам

Знахідний

Кого? Що?

стіл, книгу, маму, місто

столи, книги, мам, міста

Орудний

Ким? Чим?

столом, книгою, мамою, містом

столами, книгами, мамами, містами

Місцевий

На кому?

На чому?

столі, книзі, мамі, місті

столах, книгах, мамах, містах

Кличний

 

столи, книги, мамо, місто

столи, книги, мами, міста

 

4. Закріплення матеріалу: групова робота.

  1.           Завдання для груп:

Група 1: Складіть 5 речень, використовуючи іменники у різних відмінках. Підкресліть іменники і надпишіть над ними їх відмінок.

Група 2: Розгадайте кросворд, де за підказками потрібно вписати іменники у потрібному відмінку.

4.2. Складіть кросворд: Відгадай відмінок!

Горизонтально:

  1. Іменник у родовому відмінку однини, що означає частину доби. (Ніч)
  2. Іменник у давальному відмінку однини, що означає небесне світило. (Сонцю)
  3. Іменник у знахідному відмінку множини, що означає фрукти. (Яблука)

Вертикально:

  1. Іменник у називному відмінку однини, що означає домашню тварину. (Кіт)
  2. Іменник в орудному відмінку однини, що означає предмет для письма. (Олівцем)
  3. Іменник у місцевому відмінку однини, що означає географічний об'єкт. (Лісі)

Гра "Хто швидше": Діти діляться на дві команди. Кожна команда отримує картки зі словами. За сигналом вчителя, учні повинні якомога швидше визначити відмінок слова і підняти відповідну картку.

4.3. Створення карток для гри "Хто швидше"

Принцип створення карток:

  • Два набори карток: Для кожної команди готується окремий набір карток.
  • Різні відмінки: На кожній картці в одному з відмінків пишеться слово.
  • Відповіді: Для кожного відмінка готується окрема картка з відповіддю (наприклад, "Називний", "Родовий" тощо).

4.4. Приклад набору слів для однієї команди:

Картки зі словами:

Яблуко           Книга     Земля          Вода           Будинок

         Олівець          Сонце     Хлопчик     Дівчинка     Ліс

4.5.Додаткові картки для гри "Хто швидше?"

Зверніть увагу: Я пропоную кілька варіантів карток.

Варіант 1: Розширення тематики

а)Природа:

Птах   Квітка   Річка

Гора   Небо    Сонце

б)Предмети:

          М'яч      Олівець     Стіл      Ручка

          Стіна    Вікно        Вазон     Книжка

в)Люди:

Вчитель      Учень       Батько       Мати

               Друг            Водій        Сестра       Волонтер

4.6. Приклад карток з різними відмінками для слова "яблуко":

  • Яблуко (називний)
  • Яблука (родовий)
  • Яблуку (давальний)
  • Яблуко (знахідний)
  • Яблуком (орудний)
  • Яблуці (місцевий)
  • Яблуко! (кличний)

4.7. Тексти з пропущеними іменниками для вправи на відмінки

Ось кілька варіантів текстів з пропущеними іменниками, які можна використовувати для закріплення знань про відмінки:

а) Про прогулянку в парку:

Ми пішли в ... (парк). Діти грали в ... (м'яч). Собака бігала за ... (палицею).

б) Про домашніх тварин:

У мене є ... (кіт). Я годую його ... (молоком). Він любить гратися з ... (клубочком).

в) Про подорож:

Ми поїхали в ... (Карпати). Піднялися на ... (гору). Милувалися ... (краєвидом).

г) Про улюблену книгу:

Я прочитав цікаву ... (книгу). Головний герой – ... (хлопчик). Він мріяв про ... (подорожі).

 4.8. Тексти з різним рівнем складності:

  • Прості речення:

Я люблю читати ... (книжки).

Ми пішли в ... (кіно).

  • Складні речення:

Зимою ми катаємося на ... (санках) і ліпимо ... (сніговика).

Весною природа пробуджується: цвітуть ... (квіти), співають ... (птахи).

  • Тексти з описом:

Моє улюблене ... (місто) дуже красиве. Тут багато ... (парків) і ... (будинків).

5. Підсумок уроку:

  • Рефлексія: Що нового дізналися на уроці? Які завдання сподобалися найбільше? Які труднощі виникли?

Цікава гра: "Відмінок-мандрівник"

Мета: Закріпити знання про відмінки іменників у ігровій формі.

Хід гри: Учні уявляють себе мандрівниками, які подорожують різними країнами. Кожна країна відповідає певному відмінкові. Учні отримують картки зі словами і повинні "відправити" їх у відповідну країну, тобто визначити відмінок.

  Створення карток зі словами для гри "Мандрівники"

  Структура карток:

  • Назва країни: Кожна країна відповідає певному відмінкові (наприклад, "Країна Називного", "Земля Родового").
  • Слово: Слово, яке потрібно віднести до відповідної країни.
  • Зображення: (ОПЦІОНАЛЬНО) Малюнок або іконка, що асоціюється зі словом або країною. Це може допомогти візуальним учням.

Приклад карток:

Країна

Слово

Зображення (можливий варіант)

Країна Називного

Книга, дерево, небо, сонце

Книга, дерево, небо з сонцем

 

Земля Родового

Книги, дерева, неба, сонця

Бібліотека, ліс, зоряне небо

 

 

Місто Давального

Книзі, дереву, небу, сонцю

Рука, що тримає книгу, саджанець

 

 

 

Село Знахідного

Книгою, деревом, небом, сонцем

Людина, що читає, птах на гілці

 

Острів Орудного

Книгою, деревом, небом, сонцем

Олівець пише в книзі, сокира

 

Гори Кличного

Книго, дереве, небе, сонцю

Людина кличе друга, птах

 

Море Місцевого

Книзі, дереві, небі, сонці

Карта зі позначкою місця

 

手上捧着空白的书——图库图片© billiondigital #114718346Писати Зображення, стокові фотографії та картинки Писати

 

Мила дівчина кличе свого друга з бадмінтоном в її руках, . — Стокове фото ©  jbroggi #431567498

Карта України з містами та регіонами. Де знаходится Україна ...

 

 

 

6.Домашнє завдання: Скласти 10 речень з іменниками у різних відмінках.

 

docx
Пов’язані теми
Українська мова, Розробки уроків
НУШ
Додано
2 січня
Переглядів
48
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку