Властивості електромагнітних хвиль

Про матеріал
Публікація містить розробку уроку фізики в 11 класі "Властивості електромагнітних хвиль". Ця розробка допоможе сформувати знання про властивість електромагнітних хвиль.
Перегляд файлу

 

Тема. Властивості електромагнітних хвиль.

Мета уроку: формувати знання учнів про електромагнітні хвилі, джерела та властивості електромагнітних хвиль, способи їх отриман­ня; формувати вміння учнів аналізувати та пояснювати фізичні процеси, розуміти важливість використання електромагнітних хвиль у сучасності.

 

Очікувані результати: знаннєвий компонент: учні оперують поняттями та термінами:, електромагнітне поле, електромагнітна хвиля, довжина хвилі, швидкість електромагнітної хвилі, описують різновиди електромагнітних хвиль та їх властивості, пояснюють до­сліди Герца; діяльнісний компонент: учні розв'язують якісні та кількісні задачі із застосуванням формул довжини електромаг­нітної хвилі, швидкості поширення хвилі; ціннісний компонент: учні розуміють важливість застосування вільних електромаг­нітних коливань, змінного струму та радіохвиль у сучасній техніці; оцінюють проблеми сучасної енергетики, зокрема пов'язані з передаванням електроенергії на великі відстані.

  

Ключові компетентності, що формуються на уроці: основні компетентності у природничих науках і технологіях (розуміти та по­яснювати фізичний зміст процесів і явищ природи; знаходити наукове пояснення фізичних явищ і процесів на якісному рівні); математична (використовувати логічне мислення для розв'язування якісних та розрахункових фізичних задач, спілкування державною мовою (спілкуватися, грамотно користуватися науковою термінологією); соціальна та громадянська (дотримуватись гуманістичних принципів щодо застосування досягнень фізичної науки, використання можливостей сучасної техніки, зокрема зброї та небезпечних виробництв).

 

Тип уроку: комбінований.

Наочність: підручник  (Фізика і астрономія рівень стандарту 11 клас  М.В. Головко, І.П. Крячко, Ю.С. Мельник, Л.В. Непорожня, В.В. Сіпій) презентація

   Хід уроку

І. Організаційний етап

 II. Перевірка домашнього завдання

 

Фізичний диктант

-вимушені коливання …

-закон зміни магнітного потоку …

-закон зміни ЕРС …

-максимальне значення магнітного потоку …

-максимальне значення ЕРС …

-змінний струм …

-діючі значення сили струму і напруги …

-трансформатор …

-рівняння трансформатора …

-ККД трансформатора…

-електромагнітне поле …

-електромагнітна хвиля …

-експериментально виявив електромагнітну хвилю..

-прилад називається..

- головна умова випромінювання хвилі…

III. Формулювання теми, мети й завдань уроку. Мотивація навчальної діяльності

Чорна скринька — щось, без чого не уявляє свого іс­нування сучасна людина. Підвести учнів до висновку, що це телефон. У процесі бесіди з’ясувати, що телефон вловлює електромагнітні хвилі.

IV Вивчення нового матеріалу

План викладання нового матеріалу (за § 19)

 1. Фізичні характеристики електромагнітної хвилі.

  2. Властивості електромагнітних хвиль.

-поширення в однорідному середовищі

-відбивання

-заломлення

-дифракція

-інтерференція

-поширення у вакуумі

-класифікація електромагнітних хвиль.

 

Відбивання електромагнітних хвиль

      Генератор над­високої частоти; приймач хвиль і ряд допоміжних пристосувань. Для здійснення напрямленого випромінювання і прий­мання електромагнітних хвиль використовують спеціальні рупорні антени прямокутного перерізу.

Встановимо на однаковій висоті генератор і приймач антенами один до одного і доможемось до­брої чутності звуку в гучномовці.

Помістимо між антенами пластину з діелектрика і зауважимо, що гучність дещо змен­шилась.

Якщо замінити діелектрик металевою пластиною, приймання хвиль припиняється. Це свідчить про те, що хви­лі відбиваються провідником.

Кут відбивання електромагніт­них хвиль, як і хвиль будь-якої іншої природи, дорівнює кутові падіння.

В цьому легко переконатися, розмістивши ан­тени під однаковими кутами до металевої пластини F Звук зникає, якщо забрати пластину або поверну­ти її на деякий інший кут.

 

 

Заломлення електромагнітних хвиль

Електромагнітні хвилі зазнають заломлення на межі діелек­трика. Якщо помістимо на місце пластини трикутну призму з діелектрика, наприклад, з парафіну, під час повер­тання призми спостерігатимемо зникнення й появу звуку.
За допомогою генератора можна спостерігати й найваж­ливіші хвильові явища — інтерференцію і дифракцію елект­ромагнітних хвиль. Інтерференцію, зокрема, можна спо­стерігати так.
Генератор і приймач розміщують один проти одного (і потім знизу підносять металеву пластину.
При цьому спостерігається почергове послаблення і посилен­ня звуку,
що пояснюється інтерференцією двох хвиль, з яких одна поширюється
безпосередньо від антени генерато­ра, а друга — після відбивання від
пластини.

       При переході світлових променів з одного прозорого середовища в інше напрями променів змінюються (світло заломлюється).

 

Поляризаці світла

Причини поляризації

   Проходження світла через деякі кристали (турмалін).

   Відбивання та заломлення світла не межі двох діелектриків.

               Подвійне світлозаломлення

 

 

Інтерференція хвиль – явище додавання хвиль від кількох когерентних джерел

 

Дифракція хвиль – заходження хвиль в область
геометричної тіні

 

V. Первинне осмислення нового матеріалу

Провести фронтальну бесіду, спираючись на контрольні запитання після § 19 (5, 6, 7, 8).

 

VI. Закріплення отриманих знань

С.137 вправа  №1,2 письмово.

 

VII. Підбиття підсумків уроку. Рефлексія

Труднощі викликали…

Просте завдання…

Я зрозумів..

Домашнє завдання

§19, контрольні запитання; вправа № 19: 3 — письмово.

(Підручник Фізика і астрономія М.В. Головко)


 

docx
Пов’язані теми
Фізика, 11 клас, Розробки уроків
Додано
25 лютого 2023
Переглядів
298
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку