Урок№7
Дата 19.11.2019 Підпис вчителя
Тема уроку: Внутрішня будова Землі
Мета уроку: сформувати знання учнів про внутрішню будову Землі, сформувати поняття «літосфера».
Предметні географічні компетентності, що мають бути сформовані на уроці.
Знання
Факти: Радіус ядра становить (3 500 км); потужість мантії (2 900 км); товща земної кори найбільша у горах – 70 км, на рівнинах вона становить 40 км, під океанами 5-10 км.
Уявлення: внутрішня будова Землі.
Поняття: ядро, мантія, астеносфера, земна кора, літосфера.
Вміння і навички
Інтелектуальні: аналіз схеми «Внутрішня будова Землі».
Навчальні: аналіз відповідного тексту підручника з метою виконання його завдань.
Прикладні: надання характеристики внутрішня шарів Землі.
Засоби навчання: атласи, підручники, схеми, рисунки «Внутрішня будова Землі», фотографії, відеофрагмент «Будова Землі»
Тип уроку: урок формування і застосування нових знань.
ХІД УРОКУ
І. Підготовка учнів до навчально - пізнавальної діяльності (максим 5 хв.)
1 . Організація уваги і роботи учнів.
Інструктаж щодо організації робочого місця учня та оцінювання навчальної діяльності учнів на уроці.
2. Повідомленння теми, завдань, і перелік предметно-географічних компетентностей уроку.
3. Пояснення критеріїв та процедури оцінювання навчально-пізнавальної діяльності учнів на уроці: на уроці діє система накопичення балів- сума балів,зароблених учнями під час поточного контролю навчальних досягнень за минулий урок та домашню роботу оцінюється від 1-12 балів.
ІІ. Мотивація навчально-пізнавальної діяльності учнів.(3-5 хв.)
Демонстрування відеофрагменту «Будова Землі»
Запитання учням
Для чого людині необхідні знання про внутрішню будову Землі?
ІІІ ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ
1.Актуалізація опорно-географічних знань
1.1 Пригадайте з уроків природознавства яку внутрішню будову має наша планета?
1.2 На що схожа будова нашої планети? (яйце, яблуко, апельсин)?
1.3 Що ви знаєте про внутрішню будову Землі?
2. Сприймання та початкове усвідомлення географічних карт, понять, номенклатури. ( пояснення, графічне моделювання вчителем схеми «Внутрішня будова Землі»)
Ядро – це центральна, серцевинна частина земної кулі, розташовується на глибині 2 900 км, радіус – близько 3500 км. Зовнішня частина ядра перебуває в розплавлено-рідкому стані, а внутрішня – в твердому. що ядро складається з речовини, схожої на метали. Температура в ядрі досягає 5 0000 С.
Мантія це – внутрішня оболонка, яка вкриває ядро (з грецької “мантія” – “покривало”). Її потужність майже 3 000 км. Мантія – найбільша з внутрішніх оболонок планети (83 % об’єму Землі). Мантію, як і ядро, ніхто ніколи не бачив, чим ближче до центра Землі, тим тиск у ній більший, а температура вища: від кількох сотень градусів до +2 500 0С. При такій температурі речовина мантії мала б бути розплавленою, але плавленню заважає великий тиск. Тому вважають, що вона тверда, але водночас і розпечена.
Верхня частина мантії складена щільними породами, тобто вона тверда. Проте в ній на глибині 50–250 км від поверхні Землі розміщується частково розплавлений шар – астеносфера. Він порівняно м’який і пластичний, як пластилін чи віск. Ця речовина мантії здатна повільно текти і таким способом переміщуватися. Проте це відіграє вирішальну роль у рухах земної кори.
Земна кора. Земна кора – верхній твердий шар нашої планети. Порівняно з ядром і мантією, вона дуже тонка. Товща (потужність) земної кори становить від 5- 70 км найбільша під горами – 70 км, під рівнинами вона становить 35–40 км, а під океанами – лише 5–10 км., це та земна твердь, що є для людей основою світу.Земна кора поділяється на материкову та океанічну.
Земна кора разом з верхньою мантією утворюють оболонку – літосферу.
Літосфера - це зовнішня тверда оболонка Землі, що включає всю земну кору й частину верхної мантії.
IV. УЗАГАЛЬНЕННЯ І СИСТЕМАТИЗУВАННЯ ?
V. КОМЕНТУВАННЯ ДОМАШНЬОГО ЗАВДАННЯ
Опрацювати матеріал підручника § 18 ст. 71-72
VI. ПІДБИВАННЯ ПІДСУМКІВ УРОКУ
ЛІТЕРАТУРА