Внутрішня будова Землі

Про матеріал
Ознайомити учнів із внутрішньою будовою Землі;сформувати поняття «земна кора», «мантія», «ядро»,розвивати просторову уяву, уміння створювати образ об’єкта; розвивати у школярів критичне мислення, навички групової та пошукової діяльності, інтерес до науки природознавства; продовжити формування зацікавленість, позитивне ставлення до навчального матеріалу; розвивати вміння застосовувати знання на практиці в нестандартних ситуаціях.
Перегляд файлу

 

Внутрішня будова Землі

Хід уроку

 

І. Організаційний момент

 

ІІІ. Актуалізація опорних знань і вмінь

(слайд1) заставка

(слайд 2)Вправа  «Хто швидше».

1Форму якого тіла має Земля? (кулі)

2Хто першим довів кулястість Землі?  IVст. до н. е. Аристотель.)

      3Хто здійснив першу навколосвітню подорож? (Фернан Магеллан)

4Зменшена модель Землі – це(Глобус)

5Як називають лінію, що ділить Землю на дві частини? (Екватор)

ІІ. Мотивація навчальної і пізнавальної діяльності

(слайд3) Настав час заглянути всередину нашої планети. Дивно, але про не­бесні тіла, які розташовані від нас на відстані в мільйони й мільярди кілометрів, ми знаємо більше, ніж про те, що перебуває на глибині в сотні кілометрів під нашими ногами. Таємниці земних надр роз­кривають геологи й геофізики. Вони «прослуховують» нашу планету за допомогою спеціальних приладів — сейсмографів. Виявляється, швидкість сейсмічних хвиль змінюється залежно від стану й власти­востей речовин, що й дає можливість «зазирнути» в глиб Землі на сотні й тисячі кілометрів.

 Сьогодні у нашій подорожі ви будете мандрівниками і вивчите її внутрішню будову, ознайомитесь з поняттями «земна кора», «мантія», «ядро», навчитесь давати характеристику внутрішнім шарам землі.

 

Тема уроку(зошит)

 

 (слайд 4)На цьому уроці

  • ви отримаєте знання про внутрішню будову нашої планети; будете знати суттєві ознаки понять “ядро”, “мантія” і “земна кора”; познайомитесь з особливостями кожної складової внутрішньої будови Землі і зможете їх порівняти, з типами земної кори, навчитеся відрізняти гірські породи від мінералів;

 

IV. Вивчення нового матеріалу

(слайд 5)Гіпотези внутрішньої будови Землі. (Доповіді учнів).

Яка внутрішня будова Землі? Це запитання здавна хвилювало не тільки вчених, адже будь-яке виверження вулкана могло привести до загибелі безлічі людей. Непередбачувана і грізна стихія внутрішніх сил Землі знайшла відображення в численних легендах. Давні греки, наприклад, вважали, що вулкани розташовані над тими місцями, де знаходяться кузні бога вогню Гефеста та його помічників титанів. Виверження вулкана Етна пов'язували з терміновою роботою, яку виконує Гефест або, як його називали давні римляни, Вулкан. Філософ Емпедокл (близько 490—430 рр. до н. е.) першим висунув припущення про те, що внутрішні частини Землі знаходяться в розплавленому стані. Доказом він вважав діючі вулкани і гарячі джерела. Емпедокл загинув під час дослідницької подорожі до кратера Етни.

Німецький дослідник Атанастус Кірхер (1601—1680) у своїй ґрунтовній праці «Підземний світ» описав надра Землі і навіть склав схему уявного розрізу земної кулі. За уявленнями Кірхера, Земля — тверде тіло з величезними порожнинами всередині. Ці порожнини сполучені між собою каналами і заповнені в глибині вогнем а ближче до поверхні — водою і повітрям.

Інші погляди на будову Землі висловив англійський вчений Джон Вудворд (1665—1772). За його уявленнями, Земля всередині заповнена водою. «Внутрішня» вода утворює величезну водяну сферу яка каналами сполучена з морями і океанами на поверхні.

 

Для того щоб краще вивчити цю оболонку ми здійснимо уявну подорож до глибин землі. Така мандрівка буде дуже важкою і небезпечною.

Уявіть, що це не клас, а космодром. Це не парти, а ННЕЛО. (Навчальні Новітні Експериментальні Літаючі Об’єкти.) А ви – це не просто учні, а космопілоти. У вас на партах не зошити, а бортові журнали, в які ви будете заносити всі дані польоту.

З цієї миті, ви на борту ННЕЛО

 

Екіпажі готові? 

Ну що ж ми починаємо нашу подорож. Та подивимось спочатку пізнавальне відео.

(слайд 6) Нам потрібно бути дуже пильними, так як деякі данні з відео нам потрібно буде занести у наш бортовий журнал, тобто зошит.

підчас відео учні в трикутниках позначають шари нашої землі)

(слайд7 )Записують в зошиті

   Внутреннее строение Земли 2.png

 

 

 

1. (слайд 8)Земна кора

 Наш бортовий комп’ютер показує, що екіпажі заглибилися у верхній шар Землі.

  • Як він  називається? (земна кора).

Прошу занести назву першого етапу подорожі у бортові      журнали. 

Зовнішній шар Землі називається земна кора.

Це саме той шар, на якому ми живемо. Цей шар складається з твердих гірських порід.

Земна кора – невелика верхня тверда частина планети. Вона складає лише 1% об’єму Землі. Під материками земна кора товща – 30-75 км, під океанами – значно тонша – 5-15 км. Земна кора складається з мінералів та гірських порід. Переважно до складу земної кори входить гірська порода — граніт. З неї людина видобуває корисні копалини, які використовує у своїй діяльності.

Температурний режим кори визначається внутрішнім теплом Землі і лише тонкий приповерхневий шар (у помірних широтах - до 20 м) прогрівається Сонцем і відчуває сезонні коливання температури). Пересічна температура в земній корі зростає на 3°С при заглибленні на кожні 100 м, тобто так звана температурна сходинка у земній корі становить 33 м.

 

  • Який запис ми повинні зробити у бортжурналі?

(Температура зростає на 3°С кожних 100 м.) .

 (слайд 9)Типи земної кори.

Людині досі вдалося проникнути на незначну глибину надр Землі.  Найглибша бурова свердловина у світі - Кольська свердловина . Вона розміщена на території Балтійського щита в Мурманській області Російської федерації. Кольська свердловина була закладена 1970 році і до 1990 року її глибина досягла 12 290 м.

Ми живемо на поверхні землі і прекрасно її бачимою

  • А що ми про неї знаємо?

Земна кора  має різну потужність під материками та океанами, що пояснюється віком і різним складом гірських порід.   

   

(слайд10) Запишіть з чого складається земна кора.

2.(слайд11) Мантія

Вирушаємо далі. Бортовий комп’ютер попереджає нас про підвищення температури за бортом.

Чим глибше ми опускаємось під землю,тим щільнішою стає речовина навколо нас. На моніторах з’являється  сигнал про небезпеку.

  • Як  називається внутрішній шар в який ми заглибились? (Мантія)

Мантія — це товстий шар розм’якшених гірських порід.

 Мантія сягає в глиб Землі майже на половину її радіуса. Мантія є найбільшою внутрішньою оболонкою Землі, що становить приблизно 80 % об’єму земної кулі та 67 % її маси. Вона починається на глибині 50–70 км і сягає ядра Землі на глибині 2900км.

Щільність мантії більша, ніж у земної кори. Це й не дивно, оскільки на неї зверху тисне товща гірських порід, із яких складається земна кора. Зростає не тільки щільність речовини, збільшується і її темпе­ратура. Відомо, що мантія утворена гарячою тягучою речовиною (магмою). Із просуванням у глибину від верхньої до нижньої межі мантії температура речовини зростає від 1000 °С до

3500 °С. У складі мантії Землі переважають такі хімічні елементи, як залізо, магній та хром. У місцях, де є вулканічна діяльність, магма, досягаючи земної поверхні, дегазується і виливається у вигляді лави.   

(слайд12) Запишіть з чого складається мантія.

 (слакйд 13) фізкультхвилинка

3. (слайд14)Зовнішнє ядро

Увага!  Різке збільшення температури. Обшивка бортів знаходиться під великим тиском. Екіпажам надіти  термокостюми.  Включаємо захисні екрани.

Діти ми з вами на глибині 4тис. кілометрів.

  • Яка внутрішня оболонка знаходиться на цій глибині? (Зовнішнє ядро)

 Зовнішнє ядро, що лежить на глибині 3—5 тис. км, як припускають учені, перебуває в рідкому стані.

Зовнішнє ядро — це рідка гаряча оболонка землі.

Вона складається з обертових потоків розплавлених металів — заліза та нікелю, які добре проводять електричний струм. Учені вважають, що до його складу також входить водень. Товщина зовнішнього ядра складає приблизно 2200км.

Саме в зовнішньому ядрі створюється магнітне поле Землі, тому що глобальне магнітне поле створюється електричними струмами, що протікають у рідкій речовині зовнішнього ядра. Через дуже високу температуру зовнішнє ядро значно впливає на ділянки мантії, що контактують із ним.   

(слайд15) Запишіть з чого складається зовнішнє ядро.

 

4.(слайд16) Внутрішнє  ядро

Нарешті ми досягли центра Землі.

  • Як називається ця оболонка? (внутрішнє ядро.)

Ядро Землі являє собою центральну внутрішню частину Землі із середнім діаметром 3500км, що розташована на середній глибині близько 2900км.

Внутрішнє ядро тверде, перебуває в розплавленому стані, незважаючи на таку високу тем­пературу. Чому?

Справа в тому, що, крім високої температури, там існує величезний тиск. Цей тиск і не дозволяє внутрішньому ядру ставати рідким, бо часто­чки речовини не мають можливості вільно рухатись. Тиск у центрі Землі більш ніж у 3 млн. разів вищий за атмосферний над земною поверхнею! Те ж саме відбувається і з температурою, яка у ядрі сягає 4000—5000 °С. Деякі вчені припуска­ють, що вона може дорівнювати 6000 °С (як на поверхні Сонця), тому можна вважати, що в середині Землі палає маленька зірка. Завдяки тривалим дослідженням стало відомо, що ядро металеве, складається із заліза й нікелю. Інколи ці розплавлені метали разом із гірськими породами вириваються на поверхню Землі.

Даних про ядро дуже мало. Це пов’язано з тим, що дослідити його сучасними методами неможливо, зразки речовини ядра недоступні, і навряд чи їх буде отримано в найближчому майбутньому. Тому вся інформація отримана непрямими геофізичними або геохімічними методами.

   

(слайд17) Запишіть з чого складається земна кора.

 

(слайд18) Виконайте завдання

(слайд19) Завдання для взаємоперевірки( перевірили та записали бали в зошиті)

 

V.  Закріплення знань і вмінь учнів.

Наша подорож добігла  кінця час повертатися та робити висновки.

 

 

VІ. Підсумок уроку

(слайд 20)

Земля складається з 3 основних частин – ядра, мантії, земної кори.

Літосфера – це тверда оболонка Землі.

Температура змінюється рухаючись від поверхні Землі в середину – збільшується.

Майже всі внутрішні оболонки Землі перебувають у твердому стані. Лише  мантія  – є пластичною, а зовнішнє ядро – рідким.

 

VІІ. Домашнє завдання

(слайд 21)1. Опрацювати § 23

 

 

 

 1

docx
Додано
15 грудня 2021
Переглядів
8216
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку