Вода, склад її молекули, поширеність у природі, фізичні властивості. Вода – розчинник.

Про матеріал
узагальнити знання учнів про воду як найпоширенішу речовину на Землі, її фізичні й хімічні властивості; закріпити знання учнів про роль води у природі; сформувати уявлення про методи очищення води; розвивати вміння аналізувати й робити висновки про роль води в житті рослин, тварин, людини; виховувати дбайливе й ощадливе ставлення до водних ресурсів, екологічну й валеологічну культуру учнів, забезпечити співробітництво під час роботи в групі, усвідомлення власного внеску в загальну діяльність; виховувати інтерес до вивчення хімії.
Перегляд файлу

Тема: Вода, склад її молекули, поширеність у природі, фізичні властивості.

Вода – розчинник.

Мета:

Формування ключових компетентностей:

  • Спілкування державною мовою – уміння усно і письмово висловлювати думки;
  • Уміння вчитися впродовж життя – здатність до пошуку нових знань, набуття нових вмінь і навичок;
  • Соціально-трудова – застосування набутих знань на практиці, взаємоперевірка та самооцінювання.
  • саморозвитку й самоосвіти – створення проблемних ситуацій, уміння розв’язувати задачі;
  • інформаційної – вміння робити короткий раціональний запис, шукати інформацію, робити висновки й узагальнення;
  • комунікативної – вміння працювати в парі та групі.

 Формування предметних компетентностей: узагальнити знання учнів про воду як найпоширенішу речовину на Землі, її фізичні й хімічні властивості; закріпити знання учнів про роль води у природі; сформувати уявлення про методи очищення води; розвивати вміння аналізувати й робити висновки про роль води в житті рослин, тварин, людини;  виховувати дбайливе й ощадливе ставлення до водних ресурсів, екологічну й валеологічну культуру учнів, забезпечити співробітництво під час роботи в групі, усвідомлення власного внеску в загальну діяльність; виховувати інтерес до вивчення хімії.

Обладнання: роздавальний матеріал, періодична система, ТЗН, кулестрижнева модель молекули води, мультимедіа, таблиця хімічних елементів Д.І.Менделєєва, відеоролик «Розчинення натрію у воді».

Тип уроку: інтегрований урок

Форма проведення: урок – дослідження.

Тип уроку: розвиток компетентностей.

Методи й форми роботи: пояснювально-ілюстративні (бесіда, розповідь); наочні (демонстрації); групові, репродуктивні, частково- пошукові, застосування комп'ю-терних презентацій.

Хід уроку

 I.Організаційний етап.

1. Привітання.
Good afternoon children!
I’m glad to see you. Seat down please.

2. Підготовка до уроку.
And now, make your group and take your seats.
Мабуть, ви трішки шоковані, але сьогоднішній урок буде пов’язаний з багатьма предметами, тому приготуйтесь до сюрпризів.

Метод « Кольоропис» - визначити психологічний настрій учнів на уроці.

Вправа “Незакінчені речення”. Учням надається можливість визначити свої очікування від даного уроку.

Вчитель роздає кожному учневі аркуш паперу, на якому написані такі незакінчені речення:

-         від вчителя я очікую…

-         від себе я очікую…

-         мета, яку  я маю намір досягнути…

     До вправи повертаються в кінці уроку. Якщо хтось із учнів має бажання, може озвучити свої відповіді.

      Розпочинається урок хімії. Налаштовуємося на продуктивну роботу. Г.Огарьов говорив: «хто цінує час, той цінує життя». Тож давайте цінувати кожну хвилину нашого заняття й корисно проживемо 45 хвилин.

 А епіграфом  нашого заняття буде вислів, який потрібно відгадати.

Ду

труд

май,

но

пра

щів,

!

 

цюй,

від

пе

гай

кай

ма

ті

ре

не


Думай, працюй, не тікай від труднощів, пере­магай!

Тому на уроці я бажаю вам бути успішними, впевненими в собі. Усміхніться, і до вас прийде радісний настрій.

  1.                   Мотивація навчальної діяльності

 Вправа «Чорний ящик»

    Учитель зачитує підказки, а учні мають здогадатися, що лежить у «чорному ящику».

— Вона може перебувати в 3-х агрегатних станах: твердому, рідкому й газоподіб-ному.

— Це рідина, яка не має ані кольору, ані смаку.

   Спробуйте відгадати загадку.

 Я чудова рідина,

Хоч не пахну, не смачна,

Та без мене б не зросла

Ні травиночка мала,

Ні дрімучії ліси,   

Не було б роси й сльози,

Став би порожнім океан,

Зникли б хмара і туман,

Пересох на кухні кран,

Зупинивсь завод-гігант,

 Що машини виробляє

Чи тканини постачає.

Я розчинник добрий.

Ви вмить ім'я моє назвіть.

(Вода.)

 Вчитель хімії: Сьогодні у нас урок не зовсім звичайний. Ми будемо говорити про основну речовину живої і неживої природи – воду.  При цьому використаємо ваші знання з біології, фізики, літератури, інформатики. Але найголовніше те, що вода – хімічна речовина.

      Від вас чекаю наполегливості, нестандартного мислення, впевненості в своїх силах, а також справедливого оцінювання своїх знань, умінь та навичок, так як ви в більшості випадків будете самооцінювати свої знання.

«Асоціативний кущ»

Запитання до учнів:

— Які асоціації виникають у вас із поняттям «речовина»?

Учні називають свої асоціації щодо цього поняття, а вчитель записує їх на дошці.                                                                                                                                      

«Мозковий штурм»

  • Сформулюйте поняття «тіло», «речовина».
  • З чого складаються речовини?
  • Якими властивостями володіють речовини?
  • Які властивості називаються фізичними?
  • Які властивості називаються хімічними?
  • Наведіть приклади фізичних і хімічних властивостей кисню
  • Які речовини утворюються під час взаємодії кисню з іншими сполуками? (оксиди)
  • Дайте визначення поняттю оксиди.
  • Який самий розповсюджений оксид, на вашу думку?

       Вода – сама найпоширеніша речовина на Землі, найважливіший природний оксид— джерело життя на Землі, сировина для промисловості, речовина, яка своїм кругообігом зумовлює встановлення певного клімату в різних місцевостях. Основні джерела води у світі — моря й океани, річки й озера.

Прийом «Здивуй»

       Майже ¾ поверхні   нашої планети Землі вкриті водою. Але основна її маса (95%) – це солона вода морів та океанів. І тільки 5% становить прісна вода, з яких 4% знаходиться в льодовиках .Тож практично людина може використовувати тільки 1% Н2О для всіх господарських потреб після її очищення. Прісної води на Землі дуже мало. Прісна вода – це чудовий дар природи, найважливіший ресурс, який слід охороняти і берегти.

    Без води не можна жити

    Нею треба дорожити.

    Без води людина може прожити три дні, без їжі – 30-50 днів. Значення води підкреслюють різними висловами: «Вода-еліксир життя», «Вода багато дає, багато забирає».

    Людство використовує велику кількість води, як правило, робить це не цінуючи її, коли її достатньо. Людина не цінує воду до тих пір, поки не вичерпується джерело.

Присвятимо ми цей урок вивченню однієї з найбільш простих за будовою і одночасно складної за властивостями речовини, найпоширенішої і одночасного самої дефіцитної речовини. Речовини, яка не перестає дивувати своїми властивостями не тільки вчених фізиків, хіміків, аналітиків, але також поетів, мудреців. Цій речовині присвячені загадки, прислів'я, казки та вірші.

Запишіть у зошити число, класна робота і тему уроку.

Вчительль хімії. Маленький запис, H2O, а скільки праці вкладено вченими різних країн для того, щоб встановити склад цієї речовини. Провідні вчені світу з 1970 по 1975 роки вивчали будову молекули, хімічні та фізичні процеси, що відбуваються з участю води у природі. Вони видали п’ятитомник, понад 1000 сторінок, відповіли на безліч питань, але чимала кількість запитань залишилася без відповіді. Пора дізнатися і навчитись розуміти велику і могутню воду, яку ми жорстоко експлуатуємо, порушуючи природне середовище.

     Сьогодні ви в ролі дослідників, фізиків, хіміків, літераторів, лікарів, практиків ознайомите з незвичайними властивостями цієї дивовижної речовини.

      Метод технології коопера­тивного навчання «Акваріум»

      Учні об'єднуються у 5 груп. Виконавши завдання, запропоно­вані вчителем, та опрацювавши інформацію, одна з груп сідає в центр класу й утворює своє мале коло. Учасники цієї групи почи­нають обговорювати запропонова­ну вчителем проблему.

      Вимоги до груп

  • Оголосити завдання, постав­лене перед групою.
  • Чітко, зрозуміло і конкретно пояснити їх.
  • Усі групи мають побувати в «Акваріумі» і їх робота мусить бути обговорена класом.

    Обираємо скіпера ( керівник групи ):

-зачитує завдання групи;

-організовує порядок виконання;

-пропонує учасникам групи висловитися по черзі;

  • заохочує групу до роботи;
  • визначає доповідача.

     Вправа «Правила»

Давайте пригадаємо правила роботи в групі

  • Не перебивати один одного.
  • Допомагати
  • Поважати
  • Слухати
  • Бути доброзичливим
  • Виконувати правило «піднятої» руки
  • Кожна думка має право на існування
  • Бути толерантним
  • Бути активним

      Завдання для групи «Дослідники».

  1.         Прочитайте текст «Будова молекули води» у підручнику та  обговоріть його в групі. Підготуйте розповідь і пре­зентуйте її однокласникам.

(Відповідь: У молекулі води між атомами Гідрогену і атомом Оксигену такі зв'язки           Н → О

                    

                     Н                      

У молекулі є чотири полюси зарядів: два - позитивні і два негативні. Позитивні заряди зосереджені у атомів Гідрогену, так як Оксиген електронегативніший Гідрогену, таким чином, молекула води є диполем (2 полюси): О2δ-       δ+ Н   104,5°    Н δ+                    +

                                                                                              диполь                                                           

 Атоми Гідрогену розміщені під кутом 104,5°, що спричиняє   несиметричність   структури і полярність молекули води. Ми звикли склад води позначати формулою Н2О, але правильніше було б склад води записувати формулою 2О)n,, де п дорівнює 2, 3, 4 і т.д., оскільки окремі мо­лекули води з'єднані зв'язками, які схематично позначають крапками:

            δ+                δ+

Н       Н

     δ-

       О

δ+           δ+           δ+           δ+

Н       Н       Н       Н

    2δ-                         2δ-

 О                О

     Зв'язок між молекулами здійснюється за допомогою атома Гідрогену. Позитивно заряджений атом Гідрогену однієї молекули води притягається до негативно зарядженого атому Оксигену іншої молекули води.

 

     Такий зв'язок отримав назву водневого. По міцності водневий зв'язок приблизно в 15-20 разів слабкіше зв'язку між О та Н. Тому водневий зв'язок легко розривається, що спостерігається, наприклад, при випаровуванні води.

2. Творче завдання. Складіть  сенкан   на  тему «Вода».

https://pereveslo.pl.ua/wp-content/uploads/2019/06/001ae3-382e-e1559804511526-339x400.png

(Відповідь: 1.Вода

  1. Прозора, текуча, безбарвна, жива, необхідна, корисна.
  2. Забруднюється, живить, зменшується, очищується, зберігається.
  3. Без води немає життя.
  4. Живильна сила.)

Завдання для групи «Фізиків».

  1.          Прочитайте текст «Фізичні властивості води» у підручнику та обго­воріть його в групі. Підготуйте розповідь і презентуйте її одно­класникам.

(Відповідь: Вода – прозора речовина без запаху та смаку. При нормальних умовах (тискові 760 мм рт. ст. і температурі 20°С) густина води 1г/см³.При температурі 0°С вода кристалізується, а при 100°С – перетворюється на пар. Це дає змогу спостерігати в домашніх умовах три стани, у яких перебуває вода: твердий, рідкий, газоподібний. Вода має велику питому теплоємність, яка рівна 4900Дж/моль ⁰С. Це означає, що при нагріванні 1кг води на 1°С потрібно затратити 4900Дж теплоти.

Щоб нагріти 1 л води на 1 °С, потрібно в 3300 разів більше.тепла, ніж для нагрівання 1 л повітря. Вода має ще одну особливу власти­вість, яку називають «аномалією те­плового розширення». Під час на­грівання води від 0 до +4 °С її об’єм зменшується, а починаючи з +4 °С — починає зростати.  Ще одна аномалія води. Усі речови­ни (за невеликим винятком) під час зниження температури стискаються в об’ємі, а вода — збільшується. Лід має більший об’єм, ніж вода, а його густина менша за густину води, тому лід плаває на поверхні води.

Аномальною властивістю води є дуже висока прихована теплота випаро­вування і плавлення. Щоб випари­ти воду з чайника, потрібно в 5 разів більше тепла, ніж для її кип’ятіння.

При замерзанні вода виділяє тепло і зігріває навколишнє повітря. Це властивість води також відіграє важливу роль у формуванні клімату нашої планети. Замерзання води в річках, озерах, морях в той же час не дозволяє переохолоджуватися повітрю в даній місцевості. Часто можна спостерігати, як птахи в сильний мороз гріються, сидячи на льоду.

  1.               Проблемно-пошукове зав­дання.

   Чому в холодні ночі взимку в теплиці став­лять бочку з водою? (Замерзаючи, вода віддає багато тепла. 1 л води, що перетворюється на лід, може пі­дігріти на 1 °С 250 тисяч літрів по­вітря) 

Завдання для групи «Літераторів»

(Відповідь:Люди здавна цінували воду, і  про найціннішу рідину народ склав прислів’я , приказки,загадки. Пригадаймо їх та з’ясуємо зміст.

  1. Відома з віку рідина.

Усяк її вживає.

Буває хмаркою вона,

Пушинкою буває.

Буває, як скло,

Крихка, тверда,

Звичайна…(вода).

  1.               Не дід, а сивий, не спить, а стелиться.(Туман).
  2.               У нас зимою білим цвітом, сад зацвів,неначе літом.(Сніг)
  3.               Текло, текло і лягло, як скло.(Лід)
  4.               Без води борщу не звариш.
  5.               Не виливай каламутну воду, доки чистої не знайдеш.
  6.               Вода все криє, а береги риє.
  7.               Вода м’яка, а камінь пробиває.
  8.               Де вода, там і верба.
  9.          Куди водиця тече, там травичка росте.
  10.          У великій воді велика риба.
  11.          Коли квітень з водою, травень з травою.
  12.          Вода – кров матінки - землі. 
  13.          У воді родиться, а води боїться. (Сіль)
  14.          Чого в решеті не принесеш? (Вода)
  15.          Чого Самсон міст мостив, без сокири, без клина і без тесання (Лід на річці)
  16.          Надворі – горою, а в хаті водою. (Сніг)
  17.          У вогні не горить, у воді не тоне. (Лід)
  18.          Без рук, без ніг догори повзе. (Водяна пара)
  19.          Узимку гріє,

Навесні тліє,

Улітку помирає,

Восени оживає.

(Сніг)

  1. Зоря-зоряниця,

Червона дівиця

Під лісом ходила,

Ключі загубила.

Місяць пішов – не сказав.

Сонце підняло.

(Роса)

Вислови видатних людей

     На це питання спробував відповісти відомий фр. п-к  Антуан де Сент – Екзюпері. «Водо! У тебе немає ані смаку, ані кольору, ані запаху, тебе неможливо описати, тобою насолоджуються, не відаючи, що ти таке! Ти сповнюєш нас радістю, яку не

поясниш нашими почуттями. Ти найбільше багатство у світі…»          

«Вода – сік життя»(Леонардо да Вінчі), Ти, красо землі несказанна, нам, немудрим, даремний дар(Василь Стус).

 Завдання для групи «Хіміків»

1.Опрацювати інформацію «Хімічні  властивості води» та обго­воріть її в групі. Підготуйте розповідь і презентуйте її одно­класникам.

 1. З металами.

а) Дуже активні метали внаслідок узаємодії з водою утворюють гідроксид і водень: 2Nа + 2Н2O = 2NaОН + Н2

 б) Середні за активністю метали внаслідок узаємодії з водою, під час нагрівання, утворюють оксид металу й водень: Zn + Н2О = ZnО + Н2

в) Малоактивні метали з водою не реагують.

2. З оксидами.

а) Оксиди металів унаслідок узаємодії з водою утворюють гідроксиди: СаO + Н2O = Са(ОН)2 — гідроксид кальцію

б) Оксиди неметалів унаслідок узаємодії з водою утворюють кислоти: SО3 + Н2О = Н24 — сульфатна кислота

2. Випереджувальне завдання (переглянути  фільм «Велика таємниця води». Які моменти, факти, кадри вас вразили найбільше?)

( Можливі відповіді учнів. 1. Найбільше мене вразив експеримент із зернами рису, які залили водою в трьох колбах і потім протягом певного часу першій колбі говорили гарні слова, другий — погані, а третю просто ігнорували. У результаті зерна в першій колбі ожили й стали виділяти приємний запах, у другій — почорніли, а в третій — покрилися цвіллю. Я зрозумів, що все живе для росту й розвитку має потребу в позитивних емоціях, добрих словах, турботі й увазі. 

2. Мене вразив досвід,  коли воді давали «послухати» музику, і от що побачили (так вона сприймає музику Моцарта, Баха, Бетховена, а так — важкий рок). Потім воді говорили різні слова й побачили, що навіть імена Мати Тереза й Ґітлер вода сприймає порізному. Потім були слова «ти мені неприємний», «дурень», а от так запам'ятала вода слова «вибач», «спасибі», «душа», «любов». Шляхом експериментів з'ясували, що найсприятливіше для води словосполучення — «любов і подяка».

 Релаксація

Вмикається фонова музика із звуками морських хвиль. На екрані морські пейзажі

Звучить текст аутотренінгу.

Я сиджу на березі моря,

Тільки теплі проміння зі мною,

Закриваю очі свої, глибоко і спокійно зітхаю,

Теплоту і приємність у собі відчуваю.

Тепла хвиля одна накрила мене,

І тепло враз всього охопило мене.

Теплі руки свої заринаю в пісок,

Теплі ноги мої накриває вода,

Глибоко і спокійно зітхаю,

І приємність, тепло я в собі відчуваю.

Я на березі моря – навкруги нікого,

Тільки плескіт хвиль і приємність всього,

Так приємно , спокійно, і лагідне море

Веселить золотистим видом своїм,

І спиває Земля колискову свою,

І спивають дельфіни пісню свою.

І ще раз глибоко зітхну,

З собою з моря заберу

Тепло, проміння, сонце, вітер,

Багато сили, запах квітів.

Відкрию я повільно очі…

  Слово надається групі «Лікарів»          

         Рослини виділяють біологічно активні речовини, які мають цілющі властивості. Цілющі властивості людина помітила здавна. Тому на свято Юрія в травні та Йвана Купала в липні, коли буяє вся рослинність своєю самобутньою красою, роси наповнені життєдайною силою Землі і Місяці, людина обтирає хворі місця росою, а дівчата обличчя, щоб бути красивим, так як через пори шкіри людини цілющі речовини проникають в кров. Існує в народі приказка: «Гарне личко, мов росою вмите».

 Запам’ятайте: якщо по росі ходити босоніж, то грибкові захворювання на шкірі ніг не з’являться.

        В стародавніх індійських книгах розповідається: «Цілющий потік води зміцнює від усіх хвороб». Душ – це водолікувальна процедура, при якій вода різноманітної температури направляється на тіло під тиском. Душі є різноманітні. І дія їх на організм різноманітна. Лікуватися при допомозі душу необхідно за порадою лікаря.

   Секрет системи Іванова:

       Обтирання холодною водою, купання в холодній воді – загартовують організм. При дії холодної води на організм судини шкіри звужуються, тепло в організмі зберігається і всередині тіла підвищується температура до такої межі, при якій гинуть хвороботворні мікроорганізми, віруси. Таким чином, можна попередити хворобу, або очистити організм від бактерій і вірусів.

Невеликі кровотечі можна зупинити за допомогою міхура з льодом.   Приємні і цілющі напари цілющих трав. Благодатний вплив на організм людини мають ванни із цілющих трав, хвої, березових сережок.

     Завдання для групи «Практиків»

Випереджувальне завдання – підготувати міні-проект по темі: «Як зберегти воду?»-презентація(додаток)

Узагальнення й систематизація знань.

    Вода — універсальний природний розчинник. У ній розчиняються і тверді речовини, і рідини, і гази.

  1. Лабораторний дослід Розчинність речовин у воді

     Учні перевіряють на розчинність у воді такі речовини: крейда, сіль, цукор, мідний купорос, олія, гліце­рин. Результати досліду заносять до таблиці:

Інформацію про розчинність у воді кислот, основ і солей, нагадую, можна дістати з таблиці розчинності основ, кислот і солей, що знаходиться в під­ручнику .

   Розчинність речовин у воді

   з/п

Розчинна

речовина

                               Спостереження

1

 

 

2

 

 

3

 

 

4

 

 

5

 

 

6

 

 

 

   Учитель: А зараз ми з нами перевіримо, наскільки ефективно кожен з вас працював на уроці. Виконаємо тестові завдання. Всього буде десять запитань. Можливі відповіді: а) так, б) ні.

   Самостійна індивідуальна робота учнів за тестами. Взаємоперевірка.

  1.               Життя зародилось у воді.
  2.               Світовий океан займає ¾ земної поверхні.
  3.               Водойми не впливають на кліматичні умови територій.
  4.               Вода в природі існує у трьох агрегатних станах.
  5.               Вода за нормальних умов газоподібна речовина.
  6.               Густина криги більша за густину рідкої води.
  7.               Усі реакції в організмі людини відбуваються тільки в рідкому середовищі.
  8.               Вода необхідна рослинам для поглинання поживних речовин з ґрунту.
  9.               Без води людина може прожити два місяці.
  10.          У природних водоймах вода завжди чиста.

Відповіді: а) 1, 2,4, 7, 8;     б) З, 5, 6, 9, 10.

     А тепер у нас в гостях передача «Свобода слова», я хочу щоб кожен з вас висловився, починаючи із слів (починається рефлексія) (на дошці на плакаті речення…

1. Цікаво прозвучало …

  1.               Отримані знання, які …
  2.               Я вважаю, що …
  3.               Я вперше почув …
  4.               Мене більше всього вразило …
  5.               Примусило мене задуматися …
  6.               Не зовсім було зрозуміло …

 

Діти, пропоную Вам оцінити свою роботу на уроці (картка самооцінювання).

  1.               На уроці я працював(ла) – активно(1б)/пасивно-0б.
  2.               Давав правильні відповіді на запитання (1-4б)
  3.               Приймав участь у роботі групи (1-4б)
  4.               Доповнював відповіді інших (1б)
  5.               Аргументовано висловлював власні думки (1-4б)
  6.               Урок мені здався – коротким/довгим
  7.               Мій настрій – став краще/став гірше
  8.               Матеріал уроку мені був – зрозумілий/не зрозумілий, корисний/марний, цікавий/нудний.

Домашнє завдання, інструктаж щодо його виконання

На вибір: 1) скласти сенкан про воду;

2) написати невеликий літературний твір (нарис, оповідання, казку) про воду;

3) знайти загадки про воду;

4) створити буклет про охорону води

Підбиття підсумків уроку

Урок пройшов, як одна мить, дзвінок вже незабаром продзвенить.

Прийміть усі ви на прощання мої найкращі побажання.

Здорові будьте, гарно вчіться,

Шануйтесь і наполегливо трудіться.

 

 

 

Використана література:

  1.               Атестація вчителя, видавнича група «Основа», Харків, 2006р.
  2.               О.Г.Ярошенко, підручник з хімії, 7 клас.
  3.               Інтернет-ресурси.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

docx
Пов’язані теми
Хімія, 7 клас, Розробки уроків
Додано
16 лютого 2022
Переглядів
1503
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку