Урок: я досліджую світ, природнича галузь
Тема. Які властивості має вода. Дослідження властивостей води. Виконання дослідів.
Мета: дати учням уявлення про властивості води (прозора, рідка, без кольору, без запаху, набирає форму посудини, текуча), про зміни станів води (твердий, рідкий, газоподібний); розвивати активне, пізнавальне ставлення до природи, дослідницький підхід до пізнання властивостей води; сприяти створенню теоретичної бази для інтелектуального розвитку молодшого школяра; виховувати вміння працювати в групах і в парах, закріплювати бажання збереження природи навколишнього світу.
Очікувані результати:
Учень / учениця:
описує послідовність дій в експерименті/спостереженні.
добирає найпростіші матеріали та прилади, які можна застосувати.
проводить (самостійно або в групі) прості спостереження / досліди.
описує, що нового дізнався, спостерігаючи та експериментуючи;
використовує інформацію з відомих та запропонованих іншими джерел (книги, фільми тощо)
запитує, щоб довідатися більше про природу.
визначає, якої інформації не вистачає для дослідження.
вказує на інформацію, яку не розуміє.
висловлює і обґрунтовує свою думку.
дотримується правил співпраці у групі;
визначає істотні, спільні та відмінні ознаки об’єктів навколишнього світу.
порівнює і впорядковує об’єкти навколишнього світу за однією або декількома ознаками.
досліджує сприйняття інформації різними органами чуття.
Обладнання: презентація, відеофрагменти, краплинки, LEGO, стаканчики, вода, лід, глобус,.
Тип уроку: засвоєння нових знань; предметний урок дослідження.
1. Організація класу.
- Починаємо урок, а на уроці ми…
Уважні!
Розумні !
Організовані!
Кмітливі
2. Вправа « Прогноз настрою»:
(На парті у кожного лежить хмаринка із дощем, сонечко, хмаринка із блискавкою)
Знайдіть на парті малюнки, підніміть той малюнок, який відповідає вашому настрою на початку уроку.
Якщо у вас на душі похмуро ( малюнок хмарки з дощем), згадайте, що після дощу часто буває веселка.
Якщо ви роздратовані, заспокойтесь, адже від ваших блискавок можуть постраждати інші ( малюнок хмарки із блискавкою). Все буде добре!
Якщо сьогодні у вас на душі сонячно ( малюнок сонечка), ви зумієте теплом зігріти своїх друзів!
Щоб налаштуватися на гарну роботу, не хвилюватися, зняти роздратованість виконаємо психологічну вправу.
Давайте всі скажемо « Бррррррррррррррр». Почну я.
Починаємо працювати у гарному теплому настрої!
3. 4. Вправа «Синоптик» з використанням LEGO
— З якими малюнками ми порівняли свій настрій? ( З хмаринкою, сонечком, з дощем, )
— Наступна вправа « Синоптик» з використанням лего.
Побудуємо вежу .Виберіть цеглинку, яка містить правильну відповідь, поставте перед собою, кожну наступну цеглинку будемо ставити зверху.
— Якого кольору цеглинка у вас на вершині?
— З чим у вас асоціюється синій колір?
ІІІ. Мотивація навчальної діяльності.
Створення проблемної ситуації.
-Цікаво вам про що ми будемо сьогодні говорити?
(На столі вчителя лежать коробка, діти не відкриваючи її, мають вгадати, що там. У коробці лід і вода)
— В мене в руках коробка, вона не пуста. Зробіть припущення, що в ній може бути?
Підказка: воно може бути твердим, рідким. Можливо, вам про щось нагадують такі слова, як Aqua, H20,water.
(Якщо дітям важко відгадати можна дати таке завдання)
Спробуйте скласти слово з розсипаних краплинок.
— Правильно, вода.
( Відкриваю коробку і переливаю в прозору посудину. Можливий такий варіант, що лід не розтопиться, тому:
— Ой, що це? (Лід)
— Невже ми помилилися, ми казали, що в коробці вода, а тут лід?)
— Отже, в коробці вода.
— В якому стані вода в посудині?
— До якої природи належить вода
За активну участь ви будете отримувати краплинки. В кінці уроку підрахуєте кількість краплинок і зможете оцінити свою діяльність .
ІІІ. Оголошення теми та мети уроку.
-Отже , на сьогоднішньому уроці будемо говорити про воду та її властивості. Дізнаємося в яких станах може перебувати вода, будемо проводити досліди з водою.
IV.Вивчення нового матеріалу
-Проведемо вправу « Павутинка слів».
—Коли ви чуєте слово вода, що ви уявляєте?
Отже, павутинка чудовим візерунком з’єднала нас.
4.1 Бесіда.
-Де у побуті зустрічаємо воду?
- Який висновок можна зробити?
- Усі ми звикли до води. Адже жоден наш день не обходиться без цієї рідини. Вода оточує нас постійно.
- Кому потрібна вода? ( Тваринам, рослинам, людям).
- До якої природи ми віднесемо тварини, рослини, люди.
- Отже, кому потрібна вода? ( всім живим організмам)
- Хто живе у воді? Для кого вона є домівкою?
- Що у мене у руках? Що таке глобу?
- Який колір на ньому переважає?
- Що позначають блакитним коліром?
- Зробіть висновок, яку частину нашої планети займає вода (більшу
- чи меншу) ?
- Уявіть собі, що було б на Землі, як би не було води?
4.2. Робота з підручником ( с.96)
- Відкрийте підручник .
-Розгляньте малюнки. Де вода зустрічається у природі.
-Прочитайте речення.
Отже, вода є усюди: у повітрі у вигляді хмари, річках, рослинах, ґрунті, тваринах і людині. З водою рослини отримують з ґрунту поживні речовини; сік, який міститься в рослинах,— також вода.
Більша частина людського організму — теж вода. Вода є в усіх органах людини, навіть у кістках. Але найбільше її у крові.
Без їжі людина може прожити до 30 днів, а от без води — не більше ніж 5.
Вода постійно випаровується з людського організму через піт, з повітрям, яке ми видихаємо протягом дня, ми витрачаємо склянку води. Якщо людина не буде вживати достатню кількість води у неї може статися зневоднення, що призведе до погіршення самопочуття.
- Чи цікаво, скільки води потрібно вживати людині на день, щоб гарно себе почувати? Розв’яжемо задачу.
- Чайник містить 3 л води, а каструля 5 л води. На скільки л більше води в каструлі, ніж у чайнику.
- Тому, щоб добре почуватися, людина повинна за добу вживати 1,5–2 літри води у складі їжі та різних напоїв.
Отже , щоб бути здоровим нам постійно потрібно поповнювати запаси води.
4.3. 4.4 Дослідницьке завдання (робота в групах)
- Уявіть собі,що ми з вами дослідники. Сьогодні перед нами стоїть така мета: виявити які ж властивості має вода .
( На дошці написано « властивості води», після кожного досліду з’являється слово- властивість води)
Дослід 1.
-У кожного на парті є дві склянки: одна з водою, інша – порожня. Перелийте воду з однієї склянки в іншу.
Висновок: вода текуча.
Дослід 2
—Візьміть апельсин, чи має він запах?
- Чи можна визначати запах незнайомої речовини?
—Візьміть склянку з водою, чи є у води запах?
—Вода БЕЗ ЗАПАХУ.
Діти разом з вчителем повторюють властивість води
—З’ясуємо, чи є у води смак.
Дослід №3
—Візьміть апельсин, спробуйте його. Який в апельсина смак? Солодкий, кислий?
—А у води є смак?
—Вода БЕЗ СМАКУ.
- А коли вода може мати смак?
Діти разом з вчителем повторюють властивість води.
Дослід 4.
- Опустіть у склянку з водою кольорову трубочку. Чи видно вам, якого кольору трубочка занурена у воду.
Висновок: вода прозора.
Дослід 5
- Всипте у склянку з водою цукор, сіль, олію, пісок.
- Що ви спостерігаєте? ( Деякі речовини розчиняються, а деякі-ні). Висновок: деякі речовини розчиняються у воді. Вода – це розчинник.
Дослід 6.
- Погляньте стіл. У що налита вода. Чи однакова має вона форму?
Висновок: вода не має власної форми.
ВИСНОВОК. Отже, які властивості має вода? Давайте ще раз поглянемо на дошку та запам’ятаємо їх.
V. Хвилинка відпочинку « Австралійський дощ».
4.5 Визначення трьох станів води
― Якщо відкрутити кулер, що відбудеться?
― Якою є вода? (рідкою)
- Що станеться з водою, якщо помістити в морозильну камеру?
(утвориться лід)
― Який лід на дотик? (холодний і твердий)
― Чи можемо сказати, що вода перебуває у твердому стані?
- Де у природі вода зустрічається у твердому стані?
- Як ви гадаєте, за якої температури вода може замерзати? ( 0С і менше)
― Що треба зробити, щоб вода стала гарячою? (грію воду у чайнику)
―Поспостерігаємо за киплячою водою. Що ви помітили над чайником?
― Я приставлю до пари дзеркальце. Що на ньому утворилось? (краплинки води)
― Чи можемо ми сказати, що пара ― це вода?
- А де ми ще вживаємо слово «пара»? Пара-це скільки? ( органи чуття,)
- Візьміть дзеркальце. Подихайте на холодне скло.
- Що помітили? (Воно вкриється крапельками води, запотіє)
- Звідки взялася вода? Це ми її виділяємо під час видиху. За добу людина втрачає приблизно десять склянок води. Отже, стільки ж її треба випити або спожити з їжею.
- Отже, вода випаровується і стає схожою на газ, тому цей стан води називається – газоподібним. Запам’ятайте це слово газоподібна.
- З яких слів складається ( газ, подібний) значить подібна до газу,а значить і властивості подібні ( легкий,прозорий).
- Отже, давайте назвемо стани води. Скільки їх?
- Закріпимо, в яких станах перебуває вода? ( На дошці)
- Отже, вода буває у трьох станах, при кімнатній температурі стан води – рідкий, при низькій 0С– твердий, при нагріванні стає – газоподібною.
Робота в групах.
-Пофантазуйте і продовжіть речення. Якби вода розмовляла…..
Заключна частина
- На закріплення пограємо в гру « Вірю чи не вірю»
Гра «Вірю чи ні»
(Потрібно взяти дві цеглинки LEGO, зелений колір – віру, червоний – не віру)
Слухаємо уважно.
Вірите ви чи ні, що людина в своєму складі має воду?
Вірите ви чи ні, що більша частина нашої Планети вкрита водою?
Вірите ви чи ні, що в рослинах є вода?
Вірите ви чи ні, що в грунті немає води?
Вірите чи ні, що вода перебуває у двох станах?
Вірите чи ні, що без води не існує життя?
Зробимо підсумок нашого уроку. В цьому нам допоможе паспорт нашого героя, про якого ми говорили.
Вправа « Паспорт героя»
1.Ім’я. Вода
2. Створювач. Природа.
3. Прописка. Земля.
4.Де зустрічається. Океани, моря, річки, озера, грунт, люди. Рослини, тварини.
5. Особисті якості. Прозора, безбарвна, текуча, без смаку, без запаху, розчинник.
6. В якому стані може бути. Твердий, рідкий, газоподібний.
6. Мрія героя. Щоб не забруднювали, берегли.
Заключна частина.
Підрахуйте кількість краплинок, які ви зібрали. Оцініть свою роботу на уроці.