Тема: Вогонь – друг чи ворог?
Мета: поглибити і закріпити дитячі уявлення про користь і шкоду від вогню, небезпечні ситуації, причини виникнення пожежі та правила поведінки при пожежі; розвивати в дітей розуміння того, що гра з сірниками призводить до біди, формувати навички правильного, бережного користування вогнем та активних усвідомлених дій під час виникнення пожежі, ознайомити з нелегкою, героїчною працею пожежників.
Обладнання: малюнки розмальовки, проектор, ноутбук, мультфільми
« Мудрі казки тітоньки Сови «Пожежа», «Приборкувач вогню», загадки,
сигнальні долоньки.
Хід бесіди
І. Організційний момент
ІІ.Оголошення теми бесіди.
Учитель: Увага! Розпочинає роботу школа надзвичайних ситуацій.
Загадки
1. Вогню малі брати 2. Хвостом воду бере,
І мають щедру душу. Хвостом випускає
Хоч з дерева вони Як вогонь розбушувався
Вогонь дають завжди. Його поливає.
(Сірники) ( Пожежна машина)
3. Шипить, злиться,
Води боїться.
(Вогонь)
Учитель: - Як ви думаєте, про що сьогодні піде розмова в нас на уроці надзвичайних ситуацій? (Про пожежу)
- Що з являється під час пожежі? ( Вогонь, дим)
Вогонь давній супутник людини. Від тоді, як за легендою, Прометей порушив заборону Зевса і невелику іскру божественного вогнища сховав у порожній очеретині і приніс людям на землю, вогонь став надійним помічником і товаришем для людей .
( Запалюється свічка )
На вогонь можна дивитися без кінця. Якщо на нього довго дивитися, то можна щось розгледіти. ( Діти дивляться на вогонь і розповідають, що вони побачили.)
- Як ви думаєте, діти, вогонь допомагає людині?
- Давайте піднесемо руку до свічки, що ви відчуваєте? (тепло)
Але давайте подивимось, що може статися, якщо дуже близько підійти до вогню.
( Дослід: показати дітям, що є невидиме полум я і воно теж небезпечне. Піднести папір на відстані кількох сантиметрів, не торкаючись видимої частини полум я. Через кілька секунд лист задимиться, з явиться коричнева пляма, а потім полум я. )
Не можна близько підходити до вогню, можна обпектися.Не можна близько підносити до вогню предмети, вони можуть загорітися і нанести шкоду людині або стати причиною пожежі. Завжди пам ятайте про це , малята.
1 конкурс « Від чого буває пожежа?»
(Команди по черзі дають відповідь на запитання «так» чи «ні»)
- Чи буває вогонь від гри з сірниками?
- Чи може загорітися телевізор?
- Чи буває пожежа від того, що сердиться мама?
- Чи виникне пожежа, якщо сушити білизну над плитою?
- Чи буде пожежа від користування несправними електроприладами?
- Чи загориться стілець під учнем, що крутиться?
2 конкурс « Чи знаєте ви?»
- Як можна загасити маленький вогонь?
- Чому всі предмети на пожежному щитку червоного кольору?
- Чому не можна ховатися у кімнаті під час пожежі?
- Що потрібно робити, якщо вода з чайника загасила газ?
- Чи можна тушити бензин, який горить, водою?
- Чому полум я гасне, якщо його накрити важкою тканиною?
- Чи можна відчиняти вікна під час виникнення пожежі?
- Чому не можна гасити водою телевізор?
- Чому не можна вмикати електроприлади чи запалювати вогонь, якщо в приміщенні відчувається запах газу?
- Як можна захиститися від диму під час евакуації з приміщення?
4 конкурс « Збери пожежний щит »
(Діти відгадують загадки, а відгадку-малюнок чіпляють на дошку
Загадки :
1. Хвіст дерев яний, залізний рот,
Скрізь вистачає мені турбот. ( Сокира)
2. Два вушка, ще й дужка.
Порожнє бринить, а повне – мовчить. (Відро)
3. Я вмію все робити –
Копати, прикидати.
Невже ви не впізнали
Звичайної … ( Лопати)
4. Маю довгу шию, маю два носи,
Все з вогню дістану, тільки попроси. (Багор)
5. Я всюди рвуся на пролом,
А називаюсь просто… (Лом)
6. Коли вогнище палає,
Він гасить його допомагає.
Із піщинок наш дружок,
Здогадались? Це …. (Пісок)
7. Буває хмаркою вона, сніжинкою буває.
Бува, як скло, крихка й тверда,
Та більше рідкою буває.
Найважливіша в пожежного зброя
З нею завжди іде він до бою. (Вода)
8. Він завжди на гвіздочку,
Має червону сорочку.
І вогонь блокує вміло
В білій і пухнастій піні. ( Вогнегасник)
Учитель: А якщо все-таки трапилась біда. Що робити?
Правило 1. Не ховатись у куток, а вогонь гасити.
Правило 2. Поки він іще малий ти на нього воду лий
Правило 3. Сип пісок, топчи, накрий, щоб не міг палити.
Правило 4. Із вогнем вступай у бій, подолать його зумій.
Правило 5. А якщо вогонь не згас і багато диму – вибігай з кімнати враз з дітками малими.
Правило 6. Всіх хто є у домі клич на допомогу.
Що треба робити коли впевнились, що трапилась пожежа?
Учень: Швидко набирати 101 і правильно називати своє прізвище, вулицю, номер будинку і квартири.
Учитель: Не можна даремно викликати пожежників, можливо в цей момент їх чекатимуть в іншому місці, там де вони справді дуже потрібні.
Робота в групах.
Що ви зробите:
Учитель: Діти, ви переконались, що з вогнем необхідно поводитись обережно, дотримуватись правил протипожежної безпеки. І тоді ніколи не доведеться дзвонити101.
Пам’ятка для дітей:
Ці номери повинні бути написані великими цифрами і висіти над домашнім телефоном, щоб у разі потреби не розгубитися, а правильно набрати потрібний номер. Цим ви врятуєте своє життя і майно.
ІІІ. Підсумок бесіди
Учитель: Діти, різні випадки можуть трапитися в житті людини: і пожежа і хвороба, і зустріч з грабіжником. І зараз ми перевіримо, чи знаєте ви до яких служб треба звертатися у таких випадках.
1. Якщо пахне газ в квартирі,
Ти дзвони… 104.
2. Якщо з явивсь вогонь і дим –
То дзвони …. 101.
3. В хату вдерся злодій, біда!
Треба набирати … 102.
4. Якщо потрібні лікарі –
Швидше викликай…103.
А зараз я хочу перевірити, що ж ви запам’ятали з наших уроків. У кожного з вас у руках є сигналики (у вигляді долоньок) червоного і зеленого кольорів. Я буду читати вам речення і коли твердження буде правильним, ви піднімаєте зелену долоньку, а коли я говорю щось неправильно, ви піднімаєте долоньку червоного кольору.
Розглядаємо з дітьми стенд « Острівці безпеки» у класі.
Робота в парах.
Розфарбовуємо малюнки про пожежу.