Тема : "Ворог людини - алкоголь"
Мета: дати знання про шкідливий вплив алкоголю на організм людини, розвивати такі життєві навички, як здатність протистояти тиску з боку однолітків,виховувати в учнів негативне ставлення до алкоголізму, як антисуспільного явища, що призводить до деградації особистості. Заохочувати до здорового способу життя.
Привітання "Зроби комплімент". Учасники заняття вітаються по черзі і говорять сусіду комплімент.
Мета: виявити ставлення учасників до алкоголю; розуміння шкідливого впливу на організм.
Уявіть, що зараз до вас підходить журналіст з мікрофоном. Його запитання: «Як ви ставитесь до алкоголю і чому?»
Кожного дня ми бачимо у засобах масової інформації рекламні повідомленнями. Часто вони бувають нав’язливими, діють на підсвідомість, деякий час залишаються у пам’яті.
Запитання до учнів:
- Чи замислювались ви над тим, навіщо створюється реклама? (щоб зробити свій товар конкурентноздатним, підкреслити його переваги у порівнянні з іншим товаром і мати можливість його продати).
- Для кого створюється реклама? (для потенційних покупців).
- Ким створюється реклама? (фахівцями і виробниками товару. Вони вивчають попит на товар і потребу в ньому, а також інтереси і можливості споживачів).
- Яке бажання повинна викликати у споживачів реклама? (придбати товар).- Про що думають ті, хто розробляє рекламу? (про необхідність придбання даного товару, про прибуток та ін.).
- Які спеціальні технології використовуються для створення реклами?
(пропаганда товару або послуг відомими людьми, яскраві кольори, багаторазовість повторення об'яв чи рекламних роликів, адже постійне повторення сильніше впливає на свідомість людини; реклама на кожному кроці).
Ми не бачимо у рекламі хворих, нещасних людей, з тремтячими від алкоголю руками. Нам не розповідає реклама про руйнування сім'ї, залишених без батьків дітей.
До реклами треба ставитися вибірково, іноді дуже критично, усвідомлюючи, що не завжди треба купувати те, що рекламують.Зараз не так часто рекламують спиртні напої, але дизайн їх постійно покращується.
Історична довідка.
З давніх давен алкоголь називають викрадачем розуму. Про властивості спиртних виробів люди знали ще близько 10 тис.років тому . Виготовлення вина почалося ще в давньому Єгипті, коли виявилося, що виноградний сік швидко псується, а зброджений сік, або вино, - зберігається тривалий час. Крім того існувала ще проблема забрудненої води, тому вживання вина не призводило до негативних наслідків, в той час як пиття забрудненої води спричиняло різні захворювання. Спиртні напої виготовляли з жита, меду, рису, плодів пальми. Алкогольні напої були розповсюджені по всьому світу.
Історія не зберегла ім'я першої людини, яка відкрила світу алкоголь. Але ті, хто відкрив спирт, напевне, були настільки вражені його надзвичайними властивостями, що дали йому постійну назву «алкоголь» (ніжний, благородний). Деякі алхіміки охрестили його «вогняною водою» і «водою життя», оскільки людина у стані сп'яніння ставала веселою, рухливою. Пізніше, помічаючи, що алкоголь одурманює свідомість, йому дали нове ім'я - «вода смерті».
2. Вправа «Міфи і факти про алкоголь»
Мета: вміти розрізняти міфи і факти про алкоголь; усвідомити, які проблеми пов’язані з алкоголем.
- Дуже багато підлітків помиляються в деяких питаннях щодо вживання спиртних напоїв, а людина, яка мало знає про шкідливість алкоголю, може зробити фатальну помилку. Роздати учасникам твердження. Відмітьте, будь ласка, де міф (М), а де факт (Ф).
- Алкоголь перетравлюється організмом так само, як і їжа.
(Це - міф. Алкоголь всмоктується набагато швидше, ніж їжа; печінка відповідає за перероблення алкоголю).
- Пиво і слабоалкогольні напої не шкідливі для організму.
( Це - міф. Шкідливі газовані напої. Пиво та ін. призводять до звикання, погано впливають на серце і печінку).
- Два кухлики пива – це 100 гр. горілки.
(Це – факт).
- Випивши забагато алкоголю, можна померти.
(Це - факт. Людина може померти від одноразового передозування алкоголем).
- Те, як алкоголь вплине на людину, не залежить від статі. (Це - міф. Вміст алкоголю у крові жінки, яка випила одну склянку, буде вищим, ніж у крові чоловіка, який теж випив одну склянку, навіть якщо у них однакова вага. Після більшої кількості склянок різниця стає ще помітнішою).
- У невеликих дозах алкоголь зменшує напруження і знімає комплекси.
(Це – факт).
- Тривале зловживання алкоголем призводить до деградації особистості.
(Це – факт).
- Якісні алкогольні напої не завдають шкоди організму.
(Це - міф. Будь-який алкоголь шкідливий. Продукт його розпаду – оцтовий альдегід завдає руйнівної шкоди організму).
- Вживання алкоголю вагітною жінкою перешкоджає нормальному розвитку мозку ненародженої дитини.
(Це - факт. Ушкодження мозку дитини - це лише один з можливих ризиків, які бере на себе вагітна жінка, коли п'є алкогольний напій. Серед дефектів, викликаних вживанням алкоголю, є зміни обличчя. До того ж, жіночий алкоголізм дуже важко лікується).
3. Вправа «Вплив алкоголю на організм»
Мета: усвідомлення факту руйнації організму внаслідок вживання алкоголю. Зловживання алкоголем призводить до хвороб і руйнації життєво важливих органів людського організму. Давайте з вами подивимось, на які ж системи органів він впливає, і які проблеми зі здоров’ям виникають через надмірне вживання алкоголю.
Я вам буду розповідати і одночасно ми з вами проведемо дослідницьку гру. Пропоную кожному камінець, ви покладете його у взуття.
Людина вживає алкогольні напої через рот, потім цей напій попадає через стравохід у шлунок. Коли людина постійно вживає спиртні напої, то йде постійне подразнення ротової порожнини, стравоходу і шлунку, це може призвести до захворювання цих органів. Від запалення до онкології.
Тепер підніміться,будь ласка, пройдіть по класу і знову поверніться на свої місця.
Коли алкоголь через кров потрапляє до мозку, він діє на кору головного мозку, яка відповідає за настрій, рівновагу, координацію, реакцію і тверезість думок. Пригнічується інтелект, пам’ять, нерідко розвивається агресивність, порушуються функції центральної нервової системи, психіки.
Тепер я прошу вас встати і підстрибнути 10 разів на обох ногах.
Орган, який найбільше страждає від зловживання алкоголем - це печінка, відповідає за виведення токсинів (отруйних речовин) з крові. Алкоголь впливає на людський організм як токсин. Тривале вживання алкоголю змушує печінку працювати у важчих умовах, ніж це для неї передбачено. Зловживання алкоголем також призводить до відкладання жиру навколо печінки. Це може стати причиною гепатиту або цирозу.
А зараз вам потрібно стрибнути 10 разів на одній нозі.
Тривале або постійне вживання алкоголю може також призвести до руйнування селезінки. А це впливає на утворення певного ряду кров'яних тілець, особливо білих. Наш організм використовує білі кров'яні тільця для боротьби з інфекціями. Одна з найтиповіших інфекцій, від яких страждають алкоголіки, - це пневмонія. Отже, важливими органами нашого організму, які потерпають від шкідливого впливу алкоголю є: мозок, ротова порожнина, стравохід, шлунок, печінка, легені та селезінка.
А зараз давайте поговоримо про камінець, який знаходиться у вашому взутті.
Як він вплинув на ваше відчуття? Чи пробував хтось його посунути, щоб він менше заважав у взутті? Як камінець у взутті міг завадити робити ваші улюблені справи, наприклад, займатися спортом, виступати на змаганнях?
Камінець у взутті можна порівняти з тривалим і надмірним вживанням алкоголю. Спочатку ви знаєте, що він там, але це не надто заважає. Якщо ігнорувати його, то можна зовсім про нього забути. Потім камінчик починає
ускладнювати виконання завдання, або завдає неприємних відчуттів при ходьбі. Як ви думаєте, що трапиться, якщо залишити камінець у взутті на один тиждень або на один місяць? (Можливі відповіді: може бути мозоль, рана, травма, нарив та ін.).
Таку ситуацію можна порівняти з надмірним вживанням алкоголю. Спочатку така пристрасть видається відносно невеликою проблемою - випив один раз, був привід - випив другий раз, але, якщо з нею не боротися, то вона може перетворитися на велику шкоду, навіть на таку, яку не можна виправити. Іноді люди настільки звикають до погіршення усіх функцій організму, що просто перестають помічати, що з ними відбувається. Або помічають зміни, але не приділяють належної уваги, ніби втрачають чутливість до тієї ситуації, у якій знаходяться.Але алкоголь впливає не лише на того, хто обрав шлях зловживання ним. Інші люди можуть також потрапляють під його дію.
4. Вправа «Наслідки зловживання»
Мета: усвідомлення наслідків алкоголізму; встановлення зв’язків між наслідками.
Отже, алкоголь руйнує організм, але крім цього алкоголь руйнує всі сфери життя. Сфери життя не просто зазнають руйнівного впливу, вони тісно взаємопов’язані, тому негативні наслідки в одній сфері можуть привести до таких самих змін в інших сферах.
Кожна сфера нашого життя переплітається з іншою і може її змінювати.
Створимо діаграму, щоб продемонструвати, як одна сфера життя впливає на іншу. У центрі ми поставимо «зловживання алкоголем». І зараз визначимо, як впливає алкоголь на різні сфери життя: навчання, стосунки в сім’ї та з друзями, наш розум і тіло, робота, наступні покоління, наші мрії та цілі.
наступне
покоління
розум/тіло сім’я/друзі
зловживання
алкоголем
робота мрії/цілі
навчання
Думки учасників заняття. Висновки.
Життєві ситуації (можна програти їх за ролями)
Ситуація 1. На спортивному майданчику однокласник, який вам дуже подобається, пропонує випити вина. Ніхто цього не бачить і ви не можете вирішити, чи прийняти таку пропозицію. Які подальші дії?
Ситуація 2. Зібралася компанія ваших однолітків. Потім сусідський хлопець, який старший за інших, прийшов з міцним напоєм. Всім пропонують випити. Як вчинити?
Обговорення. Пояснити, що існують різні варіанти рішення таких проблем. Необхідно зважити позитивні та негативні наслідки кожного з альтернативних варіантів та вибрати той, який має найменший негативний та найбільший позитивний ефект. Бажано відмовлятися від сумнівних пропозицій.
Назвати 3 варіанти рішення (використовуючи отримані знання), щоб не приймати пропозицію випити.
Спробувати пожартувати:
«Ні, я не приймаю алкоголю, тому що займаюся спортом», «Від людини, що випила, неприємний запах», «Не подобається пити», «Намагаюся вести здоровий спосіб життя». Підведення підсумків заняття
- Які знання виявилися для вас новими? - Що ви почуваєте? - Чи будете ви пропагувати здоровий спосіб життя?
Всі рішення має приймати тільки сама людина. Не піддавайтеся тиску з боку інших! Більшість людей за здоровий спосіб життя!