ВПЛИВ ЕЛЕКТРОМАГНІТНИХ ІМПУЛЬСІВ КОМП'ЮТЕРІВ НА ПАМ'ЯТЬ ШКОЛЯРІВ

Про матеріал
Наукова робота "ВПЛИВ ЕЛЕКТРОМАГНІТНИХ ІМПУЛЬСІВ КОМП'ЮТЕРІВ НА ПАМ'ЯТЬ ШКОЛЯРІВ"
Перегляд файлу

1

 

Міністерство освіти і науки України

Департамент освіти і науки

Хмельницької облдержадміністрації

Хмельницьке територіальне відділення МАН України

НТУ «Ерудит» Маківської ОТГ

 

 

Відділення:  комп’ютерних наук

Секція: безпека інформаційних

та телекомунікаційних систем

  

 

ВПЛИВ ЕЛЕКТРОМАГНІТНИХ ІМПУЛЬСІВ КОМП'ЮТЕРІВ

 НА ПАМ'ЯТЬ ШКОЛЯРІВ

 

        

 

 

 

Роботу виконав:

Придолоба Сергій Віталійович,

учень 9 класу Маківського НВК

«ЗОШ І-ІІ ступенів, колегіум»

 

Педагогічний керівник:

Осташ Віктор Миколайович,

вчитель інформатики

Маківського НВК 

«ЗОШ І-ІІ ступенів, колегіум»

 

 

 

 

 

Маків – 2018


Вплив електромагнітних імпульсів комп'ютерів

 на пам'ять школярів

Придолоба Сергій Віталійович

Хмельницьке територіальне відділення Малої академії наук України,

Маківський НВК «ЗОШ І-ІІ ст., колегіум», 9 клас

Осташ Віктор Миколайович, вчитель інформатики

Маківського НВК «ЗОШ І-ІІ ст., колегіум»

Актуальність теми. У зв'язку з процесом глобальної комп'ютеризації в житті людства виникають питання про вплив комп'ютера на його організм і в першу чергу на його фізичне і психічне здоров'я. Особлива увага повинна бути приділена вивченню впливу комп’ютера на здоров'я учнів, що обумовлено як більшою чутливістю організму дитини до всіляких факторів навколишнього середовища, так і можливими віддаленими наслідками такого впливу, які проявляються лише через багато років. Такі дослідження необхідні для виявлення кола можливих професійних захворювань користувачів комп'ютерів, розробці методів їх профілактики, діагностики та лікування.

Мета роботи. Вивчення впливу комп'ютерного випромінювання на нервову систему школяра, а саме на процеси пам'яті.

Завдання дослідження.

1. Вивчення літературних джерел з обраної теми.

2. Відбір матеріалу для дослідження (тести).

3. Проведення експерименту і оцінка результатів.

4. Формулювання висновків виходячи з результатів експерименту.

Методи дослідження. Аналіз літературних джерел, експеримент (тестування), статистична обробка результатів тестування, графічна обробка результатів тестування.


ЗМІСТ

ВСТУП                4

РОЗДІЛ 1. ОГЛЯД ЛІТЕРАТУРИ           5                   

1.1. Огляд літератури              6

1.2. Правильна робоча поза при роботі за комп'ютером        7

1.3. Електромагнітне випромінювання           9

1.4. Монітор і зір            12

1.5. Захисний екран            14

1.6.  Перевантаження суглобів кистей         16

1.7. Психічні розлади            17

1.8. Тривалість роботи за комп'ютером         19

РОЗДІЛ 2. МЕТОДИКА ТА .РЕЗУЛЬТАТИ ДОСЛІДЖЕННЯ     22

ВИСНОВКИ             23

СПИСОК ВИКОРИСТАНИХ ДЖЕРЕЛ        25


ВСТУП

Актуальність теми. У зв'язку з процесом глобальної комп'ютеризації в житті людства виникають питання про вплив комп'ютера на його організм і в першу чергу на його фізичне і психічне здоров'я. Особлива увага повинна бути приділена вивченню впливу комп’ютера на здоров'я учнів, що обумовлено як більшою чутливістю організму дитини до всіляких факторів навколишнього середовища, так і можливими віддаленими наслідками такого впливу, які проявляються лише через багато років. Такі дослідження необхідні для виявлення кола можливих професійних захворювань користувачів комп'ютерів, розробці методів їх профілактики, діагностики та лікування.

 

Мета роботи. Вивчення впливу комп'ютерного випромінювання на нервову систему школяра, а саме на процеси пам'яті.

 

Завдання дослідження.

1. Вивчення літературних джерел з обраної теми.

2. Відбір матеріалу для дослідження (тести).

3. Проведення експерименту і оцінка результатів.

4. Формулювання висновків виходячи з результатів експерименту.

 

Гіпотеза. За даними наукових досліджень електромагнітне випромінювання (ЕМВ) негативно позначається на життєдіяльності живих істот. Отже, можна спрогнозувати, що в результаті експерименту ми будемо спостерігати погіршення пам'яті школярів.

 

Методи дослідження. Аналіз літературних джерел, експеримент (тестування), статистична обробка результатів тестування, графічна обробка результатів тестування.


РОЗДІЛ 1

ОГЛЯД ЛІТЕРАТУРИ

Комп'ютер. Що це: нова загроза для здоров'я або сучасний друг і помічник?

Все залежить від того, як підійти до організації роботи на комп'ютері. При неправильній організації робочого місця і часу роботи можуть стати реальністю всі ті страшилки, якими він оточений. Чи варто відмовлятися від комп'ютера? Боятися його? Чи не краще постійно виконувати прості правила? При хорошому обладнанні робочого місця і правильному підборі роду занять комп'ютер перетворюється з монстра зі страшилок в дуже корисний інструмент, полегшує наше життя.

Нове століття - епоха інформаційних технологій. Відлучити дітей від комп'ютера все одно не вдасться, та й не потрібно. Уміння швидко приймати рішення і не розгубитися, коли відбувається збій, і на екрані з'являється не те, що дитина очікувала, допоможе при вирішенні більш складних завдань. А дитяче здоров'я захистити від комп'ютерної шкідливості можна - досить стежити, щоб дитина виконувала ті правила, яких дотримуєтеся ви самі, сидячи за комп'ютером.

Плюси:

- швидкий пошук і обробка інформації (рефератів, курсових, презентацій і т.д.);

- зручніше вивчати предмети (інтерактивні курси на дисках);

- в комп'ютерній мережі є багато навчальних матеріалів і посібників;

- можливість слухати улюблену музику під час роботи;

- щоб написати лист батькам або другу, не потрібно кудись бігти;

- безліч чатів, де можна познайомитися з новими друзями і відпочити;

- величезна кількість гумору в мережі Інтернет;

Мінуси:

- наявність комп'ютера в своїй кімнаті дає купу спокус (ігри, чати), що негативно позначається на навчанні;

- дуже часто комп'ютер стає причиною конфліктів між його користувачами;

- комп'ютер вимагає фінансових витрат на ремонт, модернізацію, оплату доступу до мережі і т.д.;

- в Інтернеті є готові домашні завдання, які не змушують працювати головою.

1.1. Основні шкідливі фактори при роботі за комп'ютером

1. Обмежена поза, сидяче положення протягом тривалого часу.

Сидячи за комп'ютером, дитина (чи дорослий) змушений прийняти певне положення, і не змінювати його до кінця роботи.

2. Вплив електромагнітного випромінювання.

Сучасні монітори стали безпечнішими для здоров'я, але ще не повністю. Навколо монітора існують електростатичні і електромагнітні поля, від монітора виходить незначне за інтенсивністю рентгенівське випромінювання.

3. Втома очей, навантаження на зір.

Саме через навантаження на зір через нетривалий час у дитини (або іншого користувача) виникає головний біль і запаморочення. Якщо працювати на комп'ютері досить довго, то зорова перевтома може призвести до стійкого зниження гостроти зору.

4. Перевантаження суглобів кистей.

Постійне перевантаження суглобів і кистей може привести до пошкодження суглобового і зв'язкового апарату кисті, а надалі захворювання кисті можуть стати хронічними.

5. Стрес при втраті інформації.

Якщо комп'ютер «зависає», в результаті дії вірусів, поломки носіїв, збої програм втрачається важлива і корисна інформація, сповільнюється робота комп'ютера, то це може викликати нервозність, підвищення тиску, погіршення сну.

6. Психічні розлади.

При проблемах в реальному житті, спілкуванні з іншими людьми дитина шукає те, що їй не вистачає в книгах, переглядах на телебаченні, комп'ютері.

 


1.2. Правильна робоча поза при роботі за комп'ютером

Правильна робоча поза дозволяє уникати перенапруження м'язів, сприяє кращому кровообігу і диханню.

Слід сидіти прямо (не сутулячись) і спиратися спиною об спинку стільця. Прогинати спину в поперековому відділі потрібно не назад, а, навпаки, трохи вперед.

Конструкція робочого стільця (крісла) повинна забезпечувати підтримку раціональної робочої пози під час роботи за комп'ютером, дозволяти змінювати позу з метою зниження статичного напруження м'язів шийно-плечової області і спини для попередження розвитку втоми.

Неприпустимо працювати, розвалившись у кріслі. Така поза викликає швидке стомлення, зниження працездатності. Тип робочого стільця (крісла) повинен вибиратися в залежності від характеру та тривалості роботи з урахуванням зростання користувача.

Придбайте зручне робоче крісло, яке дозволить без зусиль зберігати правильну позу за комп'ютером. Бажано, щоб можна було регулювати висоту сидіння і нахил спинки, переміщатися на роликах. Ширина і глибина сидіння повинна бути не менше 40 см, висота спинки стільця - 30 ± 2 см, ширина не менше 38 см, довжина підлокітників не менше 25 см, ширина - 5-7 см, висота над сидінням 23 ± 3 см. Ідеальна спинка крісла повторює вигини хребта і служить опорою для нижнього відділу спини. Сидіння злегка нахилене вперед, що переносить тиск з хребта на стегна і ноги. Край сидіння ледве заломлене - це зменшує тиск на стегна. Крісло (стілець) має бути жорстке або напівжорстке, це поліпшить кровообіг в малому тазу, з нековзним, неелектризуючим і повітропроникним покриттям, що забезпечує легке очищення від забруднень.

Розташування речей, які часто використовуються, не повинно змушувати довго перебувати у викривленій позі, нахилятися вбік, особливо для підняття важких предметів (при такому нахилі велика вірогідність пошкодити міжхребцевий диск). Розмістіть предмети на столі так, щоб до них можна було легко дотягнутися. Ті з них, якими ви користуєтеся часто, розташуйте ближче (в зоні витягнутої руки), а інші далі. Для паперів, книг і роздруківок доцільно використовувати спеціальну підставку.

В даний час у продажі є величезна кількість спеціалізованих комп'ютерних столів, використання яких дозволить вам організувати робоче місце до ваших потреб.

Якщо крісло і стіл незручні, якщо відсутні підставки - для тексту, для кистей рук і для ніг, то напруга м’язів посилюється, що призводить до фізичного перенапруження, ослаблення уваги, зниження працездатності.

Монітор необхідно встановити на такій висоті, щоб центр екрану був на 15-20 см нижче рівня очей, кут нахилу до 15о (тобто, приблизно, верхня частина екрану повинна знаходитися на рівні очей. Екран монітора повинен знаходитися від очей користувача на оптимальній відстані 60-70 см, але не ближче 50 см з урахуванням розмірів алфавітно-цифрових знаків і символів. Не розміщуйте поруч з монітором блискучі і відбиваючі світло предмети (аркуші паперу, глянцеві плакати, рамки для картинок). Поверхня екрана повинна бути чистою і без світлових відблисків.

Необхідно знайти таке положення голови, при якому менше напружуються м'язи шиї. Рекомендований кут нахилу голови - до 20о. У цьому випадку значно знижується навантаження на шийні хребці і на очі.

Під час роботи необхідно розслабити руки, тримати передпліччя паралельно підлозі, на підлокітниках крісла. Кисті рук на рівні ліктів або трохи нижче, зап'ястя - на опорній планці. Тоді пальці отримують найбільшу свободу пересування.

Не слід високо піднімати зап'ястя і вигинати кисті - це може стати причиною болю в руках і оніміння пальців, можна надягати легкі рукавички без пальців, якщо холонуть руки.

Коліна - на рівні стегон або трохи нижче. При такому положенні ніг не виникає напруга м'язів.

Не можна схрещувати ноги, класти ногу на ногу - це порушує циркуляцію крові через здавлювання судин. Краще тримати обидві стопи на підставці або підлозі.

Необхідно зберігати прямий кут (90о) в області ліктьових, тазостегнових і гомілковостопних суглобів.

Щоб не травмувати хребет, важливо:

- уникати різких рухів;

- піднімаючись/сідаючи, тримати голову і торс прямо.

Так само при роботі необхідно:

- дихати ритмічно, вільно, глибоко, щоб забезпечувати киснем всі частини тіла;

- тримати в розслабленому стані плечі і руки - в руках не буде напруги, якщо плечі опущені;

- частіше моргати і дивитися вдалину. Моргання сприяє не тільки зволоженню і очищенню поверхні очей, але і розслабленню лицьових, лобових м'язів (без зрушення брів). Мала рухливість і тривале напруження очних м'язів можуть стати причиною порушення акомодації.

При відчутті втоми якоїсь частини тіла зробіть глибокий вдих і сильно напружте втомлену частину тіла, після чого затримайте дихання на 3-5 с. і на видиху розслабтесь, потім можна повторити.

При відчутті втоми очей слід протягом 2-3 хв. окинути поглядом кімнату, спрямувати погляд на різні предмети, дивитися в далечінь (у вікно).

Якщо різко виникла загальна втома, з'явилося тремтіння зображення на екрані (похитування, сіпання), слід негайно повідомити про це вчителеві або керівнику.

 

1.3. Електромагнітне випромінювання

Монітор є джерелом практично всіх видів електромагнітного випромінювання (радіації). Залежно від впливу на об'єкт, ці випромінювання, бувають іонізуючими і неіонізуючими. До іонізуючих відноситься рентгенівське випромінювання, яке широко використовується в медицині, до неіонізуючих - електромагнітне поле (випромінювання) наднизької і низької частоти.

Іонізуюче випромінювання, впливаючи на об'єкт, зокрема, на клітки людини, викликає їхнє ушкодження за рахунок утворення іонів. Ці ушкодження можуть бути летальними, коли клітка гине, і сублетальні, коли клітина виживає, але інформація, «зашита» в неї, псується. Такі клітини можуть бути джерелом виникнення раку.

Електромагнітні випромінювання наднизької частоти не мають здатність викликати іонізацію, а, відповідно, і мутації. Їх дія на живу клітину мало вивчена, однак відомо, що вони за відносно короткий термін впливу (10-15 років) не приводять до виникнення злоякісних пухлин. Існує величезна кількість досліджень електромагнітного поля наднизької частоти, одні з яких доводять, що цей вид випромінювання шкідливий для здоров'я, а інші - зворотне. Всі роботи, які доводять шкоду електромагнітного поля наднизької частоти, спираються на епідеміологічні дані. Це означає, що тут можуть бути неточності, не виключені впливи інших чинників. Конкретного, що ушкоджує механізму впливу електромагнітного поля наднизької частоти ніхто не знає.

Одним словом, щоб не заплутатися в дії електромагнітних випромінювань, можна їх поділити в такий спосіб: іонізуючі випромінювання, такі, як рентгенівське, при визначеній дозі опромінення можуть викликати виникнення злоякісних пухлин. Електромагнітні поля наднизької частоти не несуть загрози для здоров'я людини, однак, в силу того, що їхня дія мало вивчена, рекомендується зменшити або звести до мінімуму з ними контакт.

Рентгенівське випромінювання, що виходить від монітора, дуже мале порівняно з природним радіаційним фоном. Це означає те, що якщо сидіти поруч з дисплеєм чи гуляти вулицею - дозу ви одержите приблизно ту ж. Виняток складають браковані монітори, уберегтися від яких можна, вибираючи відому марку, у відомого постачальника й у відомому магазині. Хоча ніхто не буде проти, якщо ви прийдете в магазин разом з лічильником і порахуєте мікрорентгени на годину.

Заглядаючи в відповідні керівництва при купівлі комп'ютера, ми часто бачимо довгі списки стандартів, яким відповідає той або інший пристрій. Як же в них розібратися? Як з'ясувати, який з них найбільш безпечний для нашого здоров'я? Пояснимо деякі з них.

Розробкою загальних єдиних технологічних норм сьогодні займається Міжнародна організація зі стандартизації ISO. Одним з її стандартів, який дуже часто трапляється сьогодні в рекламних оголошеннях, це ISO 9001. Але слід мати на увазі, щостосується цей стандарт тільки до якості і рівня виробництва апаратури. Посилання на нього не може бути ні гарантією якості того чи іншого продукту, ні гарантією безпеки для здоров'я людини. Загальним же стандартом безпеки можна назвати IEC 950, який визначає норми безпеки електротехнічного обладнання. Мета його - запобігти пошкодженню та збиткам, які можуть виникнути в результаті ураження електричним струмом, загоряння, короткого замикання, механічних поломок і т. д. Ще одним стандартом електробезпеки можна назвати частину комплексного нормативу CEmrk, або просто CE. Він є загальним для країн Європейського співтовариства. До числа міжнародних ергономічних стандартів, які включають вимоги і рекомендації з охорони здоров'я і умов праці, слід віднести ВS 7179 і ISO 9241-3.

Що стосується рівнів випромінювання моніторів, то найбільш відомий стандарт MPR II, прийнятий наприкінці 1990 р. Шведським національним департаментом стандартів. Потім з'явилася перша більш жорстка рекомендація TCO '91, розроблена Шведською конфедерацією профспілок та Національною радою індустріального і технічного розвитку Швеції (NUTEK). Ця рекомендація була доповнена вимогами з енергозбереження в 1992 р., і весь документ став називатися рекомендацією TCO '92. Пізніше з'явилася рекомендація ТСО' 95, яка була розширена екологічними вимогами, відповідно до яких в конструкціях приладів не повинні застосовуватися галогеномісткі пластмаси, фреони (пов'язано з турботою про озоновий шар планети), упаковка не повинна містити хлоридів і бромідів і підлягати вторинній нетоксичній переробці.

Монітор створює електромагнітне і електростатичне поле не тільки з боку екрану. Електромагнітне поле ззаду і по боках від монітора навіть сильніше, ніж спереду. Тому потрібно берегтися не тільки випромінювання від свого комп'ютера, але і від сусідніх. Санітарні норми наказують, щоб відстань до сусіднього комп'ютера була не менше півтора метра. Найкраще встановлювати комп'ютери по периметру стіни.

    А щодо стандартів, то, крім вищеописаних, є ще й інші стандарти, що визначають рівень шуму, вібрації, але вони вже не такі критичні.

1. По можливості, варто придбати рідкокристалічний монітор, оскільки його випромінювання значно менше, ніж у поширених ЕПТ моніторів (монітор з електронно-променевою трубкою).

2. При купівлі монітора необхідно звернути увагу на наявність сертифікату.

3. Системний блок і монітор повинен знаходитися якомога далі від вас.

4. Не залишайте комп'ютер включеним на тривалий час, якщо ви його не використовуєте, хоча це і прискорить знос комп'ютера, але здоров'я корисніше. Так само, не забудьте використовувати «сплячий режим» для монітора.

5. У зв'язку з тим, що електромагнітне випромінювання від стінок монітора набагато більше, постарайтеся поставити монітор в кут, так щоб випромінювання поглиналося стінами.

6. По можливості скоротіть час роботи за комп'ютером і частіше переривайте роботу.

7. Комп'ютер повинен бути заземлений. Якщо ви придбали захисний екран, то його теж слід заземлити, для цього спеціально передбачений провід, на кінці якого знаходиться металева прищіпка (не чіпляє її до системного блоку).

 

1.4. Монітор і зір

Зорова система людини погано пристосована до розгляду зображення на екрані монітора. Очі реагують на найдрібнішу вібрацію тексту або картинки, а тим більше на мерехтіння екрану. Перевантаження очей призводить до втрати гостроти зору. Погано позначаються на зорі невдалий підбір кольору, шрифтів, неправильне розташування екрана.

Робота на комп'ютері технічно зводиться до введення або читання тексту, малювання або вивчення деталей малюнків, креслень. Це величезне навантаження на очі - адже зображення на екрані дисплея складається не з безперервних ліній, як на папері, а з окремих точок, що світяться і мерехтять. Якщо до того ж монітор невисокої якості і інтерфейс використовуваних програм невдалий, то наслідки не змусять себе чекати: у користувача погіршується зір, очі починають сльозитися, з'являється головний біль, втома, двоїння зображення. Це явище отримало назву «комп'ютерний зоровий синдром». Уникнути його допоможе дотримання основних правил гігієни зору.

Комфортне робоче місце. Робоче місце повинно бути достатньо освітлене, світлове поле рівномірно розподілено по всій площі робочого простору, промені світла не повинні потрапляти прямо в очі. Укомплектуйте комп'ютер хорошим монітором, правильно його налаштуйте, використовуйте якісні програми.

Спеціальне харчування для очей. Людям з ослабленим зором потрібно вживати продукти, які зміцнюють судини сітківки очей: чорницю, чорну смородину, моркву. У раціоні короткозорих має бути присутня печінка тріски, зелень: петрушка, салат, кріп, зелена цибуля. При дистрофії сітківки допомагає шипшина (настій, відвар).

Гімнастика для очей. Існують комп'ютерні програми, спеціально призначені для відпочинку очей. Важко сказати, наскільки вони дієві. Можливо, краще кілька хвилин відпочити по-справжньому, ніж продовжувати розглядати екран.

Найбільшу користь гімнастика для очей приносить при профілактиці і на перших стадіях ослаблення зору. Комплекс вправ для очей можна рекомендувати і тим, хто працює за комп'ютером, і тим, у кого очі просто схильні до перевтоми. Гімнастика для очей зазвичай займає не більше п'яти хвилин і складається з поперемінного переведення погляду на близькі й далекі предмети, частого моргання і т.д.

Вправи:

1. На рахунок 1-4 закрити очі, не напружуючи очні м'язи, на рахунок 1-6 широко розкрити очі і подивитися вдалину. Повторити 4-5 разів.

2. Подивитися на кінчик носа на рахунок 1-4, а потім перевести погляд вдалину на рахунок 1-6. Повторити 4-5 разів.

3. Не повертаючи голови, повільно робити кругові рухи очима вгору-вправо-вниз-вліво і у зворотний бік: вгору-вліво-вниз-вправо. Потім подивитися вдалечінь на рахунок 1-6. Повторити 4-5 разів.

4. Тримаючи голову нерухомо, перевести погляд, зафіксувавши його, на рахунок 1-4 вгору, на рахунок 1-6 прямо; потім аналогічно вниз-прямо, вправо-прямо, вліво-прямо. Виконати рух по діагоналі в одну і іншу сторони, переводячи очі прямо на рахунок 1-6. Повторити 3-4 рази.

5. Не повертаючи голови, закритими очима «подивитися» праворуч на рахунок 1-4 і прямо на рахунок 1-6. Підняти очі вгору на рахунок 1-4, опустити вниз на рахунок 1-4 і перевести погляд прямо на рахунок 1-6. Повторити 4-5 разів.

6. Подивитися на вказівний палець, віддалений від очей на відстані 25-30 см, і на рахунок 1-4 наблизити його до кінчика носа, потім перевести погляд вдалину на рахунок 1-6. Повторити 4-5 разів.

У зв'язку з тим, що монітор перебуває на близькій відстані, м'язи очей, що керують кришталиком, знаходяться в постійній напрузі. Крім цього, додаткове напруження очей створюється принципом роботи монітора, тобто, зазвичай око сприймає відбиття світла від предметів, монітор ж, сам є джерелом світла. До цього додамо мерехтіння (у випадках, якщо частота регенерації монітора менше 75 кадрів на секунду), не часте моргання очей, відблиски на екрані і т. д. і отримаємо всі передумови до розвитку короткозорості, погіршення зору, швидкої втоми очей і інших розладів.

 

1.5. Захисний екран

Чи потрібен захисний екран?

Постійні читачі комп'ютерної преси, мабуть, звернули увагу на те, що за останній рік різко впала кількість статей, присвячених захисним фільтрам для моніторів, Та й напруження полеміки вже не те. У багатьох магазинах продавці прямо відмовляють клієнта від застосування захисного екрану, доводячи досить аргументовані міркування про його повну марність і навіть шкоду. Це становище характерно не тільки для України. Обсяги продажів захисних фільтрів падають у всьому світі, а виробництво дешевого скла в Китаї незабаром зійде нанівець, як це свого часу сталося із захисними сітками.

Тим більш вражаючим на цьому тлі виглядає зростання продажів і нарощування виробництва оптичних фільтрів корпорації Polroid.  Пояснюється це просто. Справа в тому, що універсальний оптичний фільтр з круговою поляризацією Polroid не тільки і не стільки захисний фільтр, хоча за своїми захисними параметрами він перевершує практично всі види високоякісного захисного скла. Це складний оптико-електронний пристрій, до речі, єдиний в цій галузі, що має сертифікат Американської Асоціації, призначений комплексно вирішувати всі проблеми, пов'язані зі шкідливим впливом комп'ютера на здоров'я. Слід додати, що фільтри Polroid в усьому світі проходять по номенклатурі «Оптичний пристрій».

Рекламуючи монітори зниженої радіації, продавці якось випускають з поля зору, що в кодексі з охорони праці до моніторів поряд з вимогою відповідності стандарту MPR з електромагнітних випромінювань обов'язково висуваються вимоги відповідності параметрам оптичним. Це і висока частота розгортки, яка знімає мерехтіння екрану, і певні норми з яскравості, контрастності. Крім того, роботодавець зобов'язаний організувати робоче місце користувача таким чином, щоб відбитий від екрану світловий потік був не вище вкрай жорстких нормативів. Власне, Polroid - це єдиний пристрій, що дозволяє одночасно вирішити всі ці проблеми з мінімальними витратами. Унікальна система кругової поляризації, яка присутня в кожній моделі фільтрів Polroid, дозволяє повністю пригнічувати відбите світло, підвищувати контрастність і знімати мерехтіння екрану. Поки всі спроби конкуруючих фірм створити аналог цієї системи за доступною ціною не увінчалися успіхом, а ліцензії «know how» корпорація не продає. Крім того, як ми вже зазначали, моделі СР UNIVERSL практично повністю пригнічують всі види електромагнітного випромінювання і забезпечені системою, яка знімає власні відблиски. Зрозуміло, як будь-який продукт високої технології, оптичні фільтри повного захисту Polroid недешеві, тим більше, що виробляються вони тільки на заводах корпорації в США. Однак і тут був знайдений новий підхід. У 1996 році на ринок були випущені нові фільтри CONTOUR СР, призначені фактично для моніторів зі зниженою радіацією. Покупці отримали можливість придбати високоякісний скляний оптичний фільтр з круговою поляризацією за ціною звичайного захисного екрана. Тепер на питання «Чи потрібен до монітора зі зниженою радіацією захисний екран» можна сміливо відповідати: «Захисний екран не потрібен, а оптичний фільтр Polroid просто необхідний!»

 

1.6. Перевантаження суглобів кистей

У пальцях рук унаслідок постійних ударів по клавішах виникає відчуття слабкості, оніміння і «мурашок» в подушечках. Це може привести до пошкодження суглобового і зв'язкового апарату кисті, а надалі захворювання кисті можуть стати хронічними. [1]

У докомпютерну еру професійним захворюванням клерків, що зранку до вечора переписували різні папери, був карпальний тунельний синдром (КТС). На жаль КТС вражає людей і інших професій. Креслярі, секретарі, музиканти, водії, робітники конвеєрних виробництв - ось далеко не повний перелік професій, що призводять до розвитку КТС. Які причини виникнення КТС? Це і генетична схильність, і захворювання суглобів, і порушення обміну речовин, і зміни гормонального фону, травми кисті та передпліччя. Але головна причина - тривала одноманітна і неправильна робота кистями і пальцями рук. У наш час від КТС сильно страждають користувачі ПК, які по багато годин виконують одноманітні дрібні рухи руками.

Основне завдання при лікуванні хворих з КТС - домогтися зменшення тиску на нервові закінчення. На ранніх стадіях хвороби це досягається терапевтичними методами. У більш важких випадках може знадобитися оперативне втручання - розсічення фіброзного каналу, ревізія нерва. Операція безпечна і ефективна, в більшості випадків призводить до повного відновлення функції пошкодженого нерва. [4]

Щоб тривала робота на комп'ютері не привела до виникнення КТС, досить дотримуватися нескладних рекомендацій щодо організації свого робочого місця і режиму роботи, зокрема щогодини робити короткі перерви, під час яких виконувати комплекс вправ для кистей рук.

Для роботи з комп'ютером, в основному використовується миша і клавіатура, однак ці пристрої змушують людину здійснювати тисячі одноманітних рухів, саме це, в сукупності з постійною напругою м'язів руки, призводить до затискання нерва в зап'ястному каналі і згодом до болю в зап'ясті. Крім цього, як і інші електроприлади, миша і клавіатура випускають електромагнітне випромінювання, причому в даному випадку відстань між джерелом випромінювання і об'єктом (рукою) мінімальне і хоча про вплив електромагнітного випромінювання на організм людини відомо небагато, все - таки це може бути причиною якихось розладів.

 

1.7. Психічні розлади

Далеко не всі користувачі регулярно роблять резервні копії важливої ​​інформації. Але ж і віруси не дрімають, і жорсткі диски кращих фірм ламаються, і найдосвідченіший програміст може іноді натиснути не ту кнопку. У результаті стресу, викликаного втратою важливої ​​інформації, траплялися й інфаркти.

Тривала робота за комп'ютером призводить до змін у вищій нервовій діяльності, ендокринній, імунній та репродуктивній системах, позначається на зорі і кістково-м'язовому апараті людини. Тривалі й стійкі зміни, як правило, приносять шкоду організму.

Людям, «що живуть» в Інтернеті, часто необхідна соціальна підтримка: вони зазнають великих труднощів у спілкуванні, незадоволеність, їм властива низька самооцінка в реальному житті, закомплексованість, сором'язливість і т. д.

Ось які психологічні симптоми може почати відчувати людина, якщо вона належить до групи ризику Інтернет-залежних людей:

- збільшення кількості часу, проведеного за комп'ютером на шкоду сім'ї та друзям;

- відчуття порожнечі, роздратування, депресія при неможливості сидіти за комп'ютером;

- брехня роботодавцям або членам родини про свою діяльність, проблеми з роботою чи навчанням;

- гарне самопочуття або ейфорія від передчуття «спілкування» з комп'ютером;

- небажання і навіть неможливість «відірватися» від нього ні на хвилину.

Якщо мова йде про дитину, то необхідний серйозний контроль з боку батьків за змістом ігор і спрямованістю сайтів, які дитина відвідує в Інтернеті. Необхідно повністю захистити дитину від злих і жорстоких ігор. Але навіть якщо гра або програма орієнтована на вік вашого малюка, не можна просто запустити її на комп'ютері і залишити дитину з нею наодинці.

Навіть найкращі комп'ютерні ігри та програми роблять життя однобоким, а розвиток неповноцінним. В Японії дослідники виявили, що комп'ютерні ігри стимулюють ділянки головного мозку, що відповідають за зір і рух. Але при цьому у дітей, які проводять багато часу за комп'ютерними іграми, не розвиваються лобова частина півкулі головного мозку. А саме там знаходяться ділянки, що відповідають за поведінку, тренування пам'яті, емоції, навчання, які повинні розвиватися до зрілого віку.

Комп'ютер не може бути для дитини засобом отримання нової інформації. Він повинен сприяти закріпленню і запам'ятовуванню її. Якщо ви хочете, щоб дитина працювала в навчальній програмі, то спочатку розберіть з нею основні її принципи без комп'ютера. Такий підхід забезпечить батькам значимість і авторитет в очах дитини, тому що найважливіше і цікавіше вона дізнається саме від них.

 


1.8. Тривалість роботи за комп'ютером

Ще одне захворювання виявили психологи - маніакально-депресивну залежність від віртуального світу глобальних мереж. Запалені, почервонілі очі, високий ступінь нервового і фізичного виснаження, сльозоточиве позіхання - ось лише деякі симптоми цієї хвороби. Сетеголіки, так їх називають, відчувають пристрасне бажання знову і знову занурюватися в світ віртуальної реальності і довго не виходити з неї. Фахівці сперечаються щодо назви хвороби, але всі вони одностайні в одному: цей синдром, безумовно, потребує лікування. На їхню думку, сетеманія настільки ж руйнівна, як алкоголізм чи наркоманія, і веде до глибоких змін особистості - самоізоляції, втрати внутрішніх орієнтирів, неврівноваженості психіки, зовнішніми проявами неуважності і неохайності, байдужого ставлення до близьких, не кажучи вже про великі витрати на оплату послуг провайдера Internet.

Хоча хвороба ще дуже молода, психологи встигли провести достатню кількість досліджень її симптоматики. Згідно з отриманими даними, залежним повинен вважатися кожен, хто по кілька разів на день перевіряє свій «ящик», хто в розмовах використовує моторошний жаргон, що нагадує мову кримінальників, хто в своїх віртуальних подорожах забуває про час, хто їсть перед монітором, а не за столом, а на звернення до нього відповідає лише кивком голови або потиском плечей.

Більшість психологів, правда, вважає, що число жертв короткочасної лихоманки становить від трьох до п'яти відсотків всіх користувачів всесвітніх мереж, і що подібні стани характерні для початківців. Більшість з них, запевняють фахівці, згодом самі відмовляються від захоплюючих багатогодинних віртуальних мандрівок, як тільки розвіється перше захоплення.

У зв'язку з цим цікавий аналіз груп населення, найбільш схильних до нової хвороби.

У США, наприклад, серед найбільш активних споживачів віртуального дурману виявилися, на превеликий подив експертів, літні самотні пенсіонери та домогосподарки середніх років. «Студенти і школярі, - повідомляє відомий психолог К. Янг, - схильні до маніакального синдрому набагато рідше, ніж ми припускали». На його думку, ні в якому разі не варто робити «різких рухів» - відвикання має проходити з поступовим скороченням часу перебування в мережі. У деяких випадках потрібен і одночасний курс психотерапії. [5]

Крім сетеманіі, останнім часом на повний голос заявляє про себе й інша хвороба з подібними симптомами, але до яких додається нервове і фізичне збудження. Це ігроманія. Ось, наприклад, уривок з листа до редакції одного популярного комп'ютерного журналу у відповідь на публікацію кодів налагодження нової тривимірної «літалки»: «Це приголомшливо! З цією іграшкою легко і надовго забути про роботу, дружину і дітей! Коли дружина поїхала у відрядження, я так загрався, що забув забрати дочку зі школи». Навряд чи ці рядки належать серйозній людині зі здоровою психікою. Але особливо до синдрому ігроманії схильні діти і підлітки. Вони можуть серйозно асоціювати себе з віртуальними персонажами і болісно переживати їх невдачі. У світі жорстоких «стрілялок», «мочілок» і «броділок» дуже важко рости людині з нормальною психікою, тому уважно стежте за тим, в які ігри грає ваша дитина.

Які тут можуть бути надані рекомендації? Не знаю, як щодо дорослих (по-моєму, сам собі ворогом ніхто не хоче бути), а от щодо дітей варто задуматися. Я вважаю, не так страшно у що вони грають, як скільки часу проводять за комп'ютером. Дитину необхідно навчити контролювати свій час (і перш за все час, проведений за комп'ютером), свої емоції і почуття. Дітям рекомендується проводити за комп'ютером не більше 2-3 годин на день і поменше грати, краще що-небудь вивчати або навчатися в ігровій формі. Санітарні правила визначають, що тривалість безперервної роботи дорослого користувача ПК не повинна перевищувати 2 годин, дитини - від 10 до 20 хвилин в залежності від віку. Мінімальна перерва - 15 хвилин. Важливо, що у випадках появи у працюючих дискомфорту або неприємних відчуттів, адміністрація зобов'язана ввести індивідуальний графік роботи (або перевести на роботу, не пов'язану з ПК). [2]


РОЗДІЛ 2

МЕТОДИКА  ТА РЕЗУЛЬТАТИ ДОСЛІДЖЕННЯ

У дослідженні брало участь 180 учнів Маківського НВК «ЗОШ І-ІІ ступенів, колегіум», різного віку без урахування профільної спрямованості.

Основними методами дослідження в даному експерименті були використані:

1. Письмове тестування;

2. Статистичний аналіз.

Дослідження проводилося в два етапи

I етап. Досвід. На уроці інформатики. Робота з комп'ютером

Метою було дослідити ступінь зміни якості запам'ятовування в учнів після інтенсивної роботи за комп'ютером.

II етап. Контроль. Відсутність на уроці роботи з комп'ютером.

Метою було порівняти зміни пам'яті в результаті інтенсивної роботи на уроці без використання комп'ютерних технологій на уроці інформатики.

В роботі використані тести для визначення якості запам'ятовування. (Додаток А)

Для визначення зміни обсягу запам'ятовування використовувався статистичний підрахунок даних і побудова діаграм (Додатки Б, В).

Після обробки результатів тестування та побудови діаграм добре помітно, що після роботи за комп'ютером пам'ять учнів різко погіршилася.

До роботи за комп'ютером:

Високий рівень запам'ятовування 31%

Нормальний рівень запам'ятовування 42%

Низький рівень запам'ятовування 27%

 

Після 30 хв. роботи за комп'ютером:

Високий рівень запам'ятовування 0%

Нормальний рівень запам'ятовування 21%

Низький рівень запам'ятовування 79%

 

 У контрольному досвіді, коли в перебігу уроку не використовувалася робота з комп'ютером та іншою електронною технікою, зміна пам'яті дуже невелика.

На початку уроку:

Високий рівень запам'ятовування 36%

Нормальний рівень запам'ятовування 39%

Низький рівень запам'ятовування 25%

 

Після 30 хвилин роботи на уроці:

Високий рівень запам'ятовування 28%

Нормальний рівень запам'ятовування 45%

Низький рівень запам'ятовування 27%


ВИСНОВКИ

1. Результати дослідження підтвердили гіпотезу поставлену на початку роботи: ЕМІ комп'ютерів негативно впливають на пам'ять школярів. Всього 30 хвилин активної роботи за комп'ютером майже на 50% знизили рівень здатності до запам'ятовування.

2. Якщо 30-ти хвилинний вплив ЕМІ комп'ютера призводить до таких наслідків, то сидіння за комп'ютером протягом декількох годин може викликати незворотні зміни в структурі мозку. Особливо у школярів.

3. Можна припустити, що школярі після роботи ще довгий час не здатні засвоювати інформацію, отже, стають абсолютно «марними» на уроках.

Досліджуючи літературу з питання впливу комп'ютера на здоров'я школяра ми зробили висновок, що комп'ютер хоч і полегшує людині життя, але в той же час може викликати серйозну залежність. Занурюючись у віртуальний світ, людина як би відгороджується від реальності, перестає цікавитися оточуючим. І особливо уразливі в цьому плані діти і підлітки, які ще не сформувалися як особистості і легко піддаються згубному впливу. Відносно деяких ігор у підлітків формується залежність, подібна до наркотичної. Багато комп'ютерних ігор викликають агресивний настрій, але є і такі, які розвивають позитивні якості.

Розвиток нових технологій навчання в школі, вимагає доброго знання персонального комп'ютера. Вивчити самостійно роботу в багатьох програмах досить-таки складно. Треба мати сильну мотивацію, щоб наодинці осягнути «незвідане». Але все-таки краще зробити комп'ютер не засобом розваги, а інструментом для навчання, в цьому школярам допоможе школа.

Комп'ютер - це наше майбутнє. Робота на ньому навчає дітей новому способу, більш простому і швидкому отриманні і обробці інформації. А вміння отримати необхідний для роботи матеріал і швидко його обробити прискорює і оптимізує процес мислення, допомагає не тільки дізнатися більше, але і краще, точніше вирішувати нові завдання. З іншого боку - не можна сподіватися тільки на комп'ютер. У розвитку навичок реального спілкування комп'ютерні навички можуть грати тільки допоміжну роль.

Комп'ютери міцно увійшли в наше життя. Обійтися без них людство вже не може. Однак, ідучи в ногу з часом, важливо пам'ятати про те, що здоров'я - важлива складова нашого життя. Пам'ятайте про це.


СПИСОК ВИКОРИСТАНИХ ДЖЕРЕЛ

  1.              Єгоров Є.М. Електромагнітні поля та життя. /Є. М. Єгоров //Дельфіс -  №4. - 1999.
  2.              Карпенко С. Г., Попов В. В., Тарнавський Ю. А., Шпортюк Г. А. Інформаційні системи і технології. -  Київ, 2004.
  3.              Как сохранить и улучшить зрение. -  Сб. М.: КРОН-ПРЕСС,1995.
  4.              Корсак К. В., Плахотнік О. В. Основи екології. -  Київ, 2000.
  5.              Беляев А. А. Частная неврология. -  СПб.: Лань, 2002.
  6.              Малахов Г. Електромагнітне випромінювання і ваше здоров'я. 2012 .
  7.              Павленко А. Р. Комп'ютер TV та здоров'я. КВІТ, Миколаїв, 2003 р.
  8.              Танась М., Беднарек Ю. Комп’ютерні небезпеки нашого часу. // Науковий світ. – №5. – 2003.– С. 8-10.
  9.              Клєба А. І., Четаєва Л. П. Гігієнічне і психолого – педагогічне оцінювання впливу комп‘ютерної техніки на здоров‘я людини, 2003 р.
  10.         Леонова Л. А., Бирюкович А. А., Савватеева С. С. Гигиеническое нормирование длительности работы детей на персональных комп’ютерах // Гигиена и санитария. - 1996. - №2. - С. 25-28.
  11.         Полька I. С. Гігієнічне обґрунтування принципів і критеріїв  застосування комп'ютерної техніки в навчанні школярів: Автореф. дис. д-ра мед. наук. / Полька I. С. - К., 2001. -35 с.
  12.         Демирчоглян Г. Г. Компьютер и здоровье. - М.: Лукаморье, 1997. -112 с.

 


 

 

 

 

 

 

 

 

 

ДОДАТКИ


Додаток А

 

Протягом 25 секунд уважно розгляньте зображених чоловічків і спробуйте якнайкраще їх запам'ятати.

 

C:\Documents and Settings\1\Рабочий стол\2.jpg

 

C:\Documents and Settings\1\Рабочий стол\1.jpg
Протягом хвилини спробуйте знайти чоловічків з попереднього малюнка

 

Результат:

8-9 чоловічків високий рівень пам'яті

5-7 нормальний рівень пам'яті

3-4 низький рівень пам'яті

 


Додаток Б

 

Дослідження зміни пам'яті при роботі за комп'ютером

 

 

 


Додаток В

 

Дослідження зміни пам'яті на уроці при відсутності роботи

за комп'ютером

 

doc
Додано
3 березня 2020
Переглядів
1916
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку